ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
Αθήνα, 7/4/2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνέντευξη του Υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου, στην εφημερίδα «Το Έθνος της Κυριακής» και στην δημοσιογράφο Βούλα Κεχαγιά
Κύριε υπουργέ, ο πρωθυπουργός λέει ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Σεπτέμβριο του 2019. Αυτό σημαίνει ότι θα αντέξει η συγκυβέρνηση με τους ΑΝΕΛ?
Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ συγκροτήθηκε στη βάση σαφών προταγμάτων: Την έξοδο της χώρας από την κρίση και την επιτροπεία, την θεσμική της θωράκιση από τις πρακτικές διαφθοράς και την απόδοση δικαιοσύνης που αποτελεί διαρκές αίτημα του ελληνικού λαού. Τα προτάγματα αυτά είναι απολύτως επίκαιρα και ενεργά και απαιτούν την συνέχιση της κυβερνητικής αυτής συμμαχίας που έχει την εμπιστοσύνη της ελληνικής Βουλής μέχρι και την λήξη της συνταγματικά προβλεπόμενης θητείας της.
Σας το ρωτώ γιατί διαφαίνεται λύση στο Σκοπιανό, όμως ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ έχει πει ότι θα εμποδίσει χρήση του όρου Μακεδονία. Πώς θα συνδυαστεί συμφωνία με παραμονή Καμμένου στην κυβέρνηση;
Αναφέρθηκα προηγουμένως στους βασικούς πυλώνες της κυβερνητικής συνεργασίας. Στο «Μακεδονικό», που βεβαίως είναι και αυτό ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα εξωτερικής πολιτικής, έχει υπάρξει επιφύλαξη από τη μεριά του κου Καμμένου, πράγμα που δεν είναι πρωτοφανές στα ευρωπαϊκά κοινοβουλευτικά χρονικά. Εξάλλου, σε καμία περίπτωση και κατά κανέναν εύλογο τρόπο δεν μπορεί να συναχθεί από την διαφοροποίηση αυτή απώλεια της εμπιστοσύνης της Βουλής προς την κυβέρνηση. Αυτό έχει εκφραστεί με τον πιο καθαρό και ευθύ τρόπο και από τον αρχηγό των ΑΝΕΛ, και νομίζω ότι είναι και το κρίσιμο θέμα. Επομένως δεν θεωρώ ότι υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα ως προς την κυβερνητική συνοχή και την υλοποίηση των στόχων που από κοινού έχουν τεθεί.
Το Πάσχα ήρθε και οι δύο Έλληνες στρατιωτικοί δεν έχουν επιστρέψει πίσω. Σε τι ελπίζει πλέον η κυβέρνηση και ποια η περαιτέρω στάση της απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα;
Καταρχάς να σας πω ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν ελπίζει. Αντίθετα εργάζεται και πιέζει διπλωματικά και πολιτικά για την ταχύτερη διευθέτηση του ζητήματος και την επιστροφή από την Τουρκία των δύο Ελλήνων στρατιωτικών. Ωστόσο οι γείτονές μας φαίνεται πως έχουν αποφασίσει να υπερβούν τα όρια. Ήδη είναι ακατανόητο στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού και της ποινικής παράδοσης της Δύσης το γεγονός ότι οι δύο Έλληνες κρατούνται χωρίς να τους έχουν γνωστοποιηθεί ακόμη οι κατηγορίες για τις οποίες διώκονται. Η ποινική έρευνα θα έπρεπε ήδη να έχει ολοκληρωθεί, όπως φυσικά και η δίκη. Αναμένουμε λοιπόν από την Τουρκία να επιστρέψει σύντομα στον δρόμο της λογικής και της σύνεσης, καθώς η στρατηγική της όξυνσης που έχει επιλέξει δεν είναι επωφελής ούτε για την ίδια την Τουρκία ούτε για την ευρύτερη περιοχή μας. Και νομίζω ότι αυτό αργά ή γρήγορα θα το κατανοήσουν οι γείτονες μας.
Κύριε Τζανακόπουλε, θεωρείτε ότι στην παρούσα Βουλή μπορεί να συγκροτηθεί ένα ευρύτερο προοδευτικό μέτωπο 180 βουλευτών;
Η παρούσα Βουλή είναι αλήθεια ότι έχει ρευστούς συσχετισμούς, οι οποίοι όμως δεν μπορούν να αναιρέσουν τη βασική διχοτόμηση μεταξύ πλειοψηφίας και μειοψηφίας. Σε επιμέρους θέματα, βεβαίως, που αφορούν την ατζέντα των δικαιωμάτων ή της εξωτερικής πολιτικής μπορούν να υπάρξουν ευρύτερες συναινέσεις και συγκλίσεις ώστε η πλειοψηφία να διευρυνθεί , όπως εξάλλου έχει συμβεί αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κοινοβουλευτικής περιόδου.
Αποτελεί ενδεχομένως η Συνταγματική Αναθεώρηση μία ευκαιρία για την προσέγγιση του ΣΥΡΙΖΑ με τα άλλα προοδευτικά κόμματα;
Το ποιος είναι προοδευτικός και ποιος συντηρητικός κρίνεται στην πράξη. Δεν προκύπτει από αυθαίρετους αυτοπροσδιορισμούς ή διακηρύξεις, αν και όλα έχουν τη σημασία τους. Η συνταγματική αναθεώρηση πάντως προσφέρει σίγουρα μια ευκαιρία για την διαμόρφωση ευρύτερης συναίνεσης, είτε πάνω σε ζητήματα που είναι απολύτως ώριμα, όπως η κατάργηση των απαράδεκτων προβλέψεων του άρθρου 86 του Συντάγματος για την ευθύνη των Υπουργών, είτε πάνω στο αίτημα για την διεύρυνση και περαιτέρω συνταγματική θωράκιση των δημοκρατικών ελευθεριών, της κοινωνικής προστασίας αλλά και της πολιτικής σταθερότητας. Όλα αυτά όμως θα κριθούν τελικά κατά την σχετική κοινοβουλευτική συζήτηση μετά το τέλος του προγράμματος.
Μετά το Μνημόνιο τι;
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος η ελευθερία στην άσκηση οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής είναι δεδομένο ότι θα διευρυνθεί. Από την φάση της επιτροπείας, κατά την οποία οι δανειστές έχουν την δυνατότητα εκτός από στόχους να επιβάλλουν και μέτρα για την επίτευξη τους, θα περάσουμε στη φάση της εποπτείας επί των στόχων, πράγμα που συμβαίνει με όλες τις χώρες οι οποίες έχουν εξέλθει από προγράμματα προσαρμογής. Επίσης η δυναμική ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας αλλά και η πλήρης αποκατάσταση της εμπιστοσύνης με τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα και θα ευνοήσουν πολιτικές αναδιανομής αλλά και ενίσχυσης της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζόμενων. Όλα αυτά θα ενισχύσουν το κοινωνικό στίγμα της κυβέρνησης και θα εμπεδώσουν ακόμη περισσότερο τις κοινωνικές της συμμαχίες.
Έχετε σκεφτεί πώς θα πάτε σε εκλογές με τις συντάξεις να έχουν υποστεί νέες περικοπές το 2019;
Όλα εξαρτώνται από την δημοσιονομική πορεία της χώρας αλλά και από τη συνθήκη που θα δημιουργήσει η έξοδος από την επιτροπεία. Ήδη εξάλλου η κυβέρνηση έχει δώσει δείγματα γραφής και μπορεί να πείσει ότι λειτουργεί προς όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας με δεδομένους τους περιορισμούς που συνεπάγεται ο συσχετισμός δυνάμεων στην Ευρώπη. Έχουμε καταφέρει να επιλύσουμε μια πολύ δύσκολη εξίσωση: να ολοκληρώνουμε με επιτυχία το πρόγραμμα προσαρμογής χωρίς να έχουμε διαρρήξει τις συμμαχίες μας με τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα. Κάτι που δυόμισι χρόνια πριν φάνταζε για πολλούς ανέφικτο. Με αυτό δεδομένο, θεωρώ ότι έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε ρεύμα νίκης στις εκλογές του 2019.