Η καταγγελία είναι της σκηνοθέτιδας Διονυσίας Κασίου, που εργάζεται με το Θεατρικό Εργαστήρι Κω. Η Κασίου ήταν μέχρι πρότινος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας των Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου – του φορέα που διοργανώνει φέτος, για 31η χρονιά, το φεστιβάλ με τόπο διεξαγωγής του το νησί της Ρόδου.
Το Θεατρικό Εργαστήρι Κω συμμετείχε στο φεστιβάλ με μια παιδική παράσταση, την οποία δεν είχε σκηνοθετήσει η Κασίου, γνωρίζει όμως εκ των έσω τι ακριβώς συνέβη βάσει της θέσης της στο ΔΣ. Πάντως, το Θεατρικό Εργαστήρι Κω απέσυρε τη συμμετοχή του στο φεστιβάλ!
«Με το που βγήκε στη δημοσιότητα η αφίσα άρχισε ένα σούσουρο, στο οποίο δεν δόθηκε ιδιαίτερη σημασία. Ακούγαμε παρατηρήσεις τι ειν’ αυτά τα κέρατα», μου λέει απ’ την άλλη άκρη της γραμμής η Κασίου, «αλλά ήταν κάτι ανεπίσημο, οπότε δεν δώσαμε βάση». Το παράδοξο είναι πως απ’ αυτό το σούσουρο, που θα εξαντλείτο στο πλαίσιο μιας τοπικής μικρής κοινωνίας, το Υπουργείο συγκάλεσε στην Αθήνα έκτακτη οργανωτική επιτροπή και τότε ήταν που η Κασίου αποφάσισε να παραιτηθεί από Γενική Γραμματέας του ΔΣ.
Ο λόγος στην ίδια: «Όταν το υπόλοιπο ΔΣ κατέβηκε στην Αθήνα, η κυρία Καλογήρου της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, τους μάλωσε του στυλ ”Ρε παιδιά, εδώ είμαστε μια Γενική Γραμματεία που αφορά την πολιτική μας άμυνα, αφού υπαγόμαστε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής”. Στη συνέχεια, ζήτησε εκβιαστικά την απόσυρση της αφίσας, αφού δεν συνάδει με το εθνόσημο, που θα συνοδεύει στο εξής κάθε αφίσα διοργάνωσης, χρηματοδοτούμενης από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου! Κανονική λογοκρισία! Τα μέλη του ΔΣ δεν προέβαλαν καμία αντίσταση, απλά είπαν ”Δεν τρέχει και τίποτα”, αντικαθιστώντας την αφίσα με μιαν άλλη».
Ρωτάω τη Διονυσία Κασίου αν όντως είναι τόσο σημαντικό το θέμα που προέκυψε, παρόλο που σε καμία περίπτωση δεν είναι ωραίο να αποσύρεται μια αφίσα για ιδεολογικούς λόγους. «Αποχώρησα από το ΔΣ, γιατί είναι πιο σημαντική η μάχη εναντίον της λογοκρισίας παρά το να μη χάσουμε τα λεφτά της διοργάνωσης. Πρόκειται για μια μεγάλη διοργάνωση, συμμετέχουν 600 άνθρωποι απ’ όλο το Αιγαίο, εμένα όμως δεν μου επέτρεπαν οι αρχές μου να συνηγορήσω» συνεχίζει η Κασίου με εμφανή τα σημάδια μιας μικρής ταραχής στη φωνή της. Αποτέλεσμα όλου αυτού ήταν η απόσυρση της συμμετοχής του Θεατρικού Εργαστηρίου Κω στη φετινή Συνάντηση των Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου. Την επόμενη μέρα ακολούθησε η απόσυρση της συμμετοχής και της θεατρικής ομάδας «Duende» της Ικαρίας!
Ακολουθεί η επιστολή που η ομάδα «Duende» της Ικαρίας απέστειλε στο ΔΣ της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου, απ’ τη Γενική Γραμματεία του οποίου είχε ήδη παραιτηθεί η σκηνοθέτις Διονυσία Κασίου:
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ DUENDE Άγιος Πολύκαρπος Ραχών Ικαρίας Πέμπτη, 17/10/2019
Προς: Δ.Σ. Ο.Ε.Θ.Α. Κοιν: Ομάδες Ο.Ε.Θ.Α.
Αγαπητοί φίλοι.
Η ομάδα μας μετά από απόφαση της Γενικής της Συνέλευσης που έγινε την Πέμπτη 17/10/2019 αποφάσισε να μη συμμετάσχει στη 31η συνάντηση της Ρόδου.
Καταλαβαίνουμε ότι το Δ.Σ. της ομοσπονδίας μας βρέθηκε τις τελευταίες μέρες μπροστά σε δύο τεράστιες υποχρεώσεις. Από τη μια να πραγματοποιηθεί με όποιο κόστος η ετήσια συνάντηση των θιάσων στη Ρόδο, ένας θεσμός ανυπολόγιστης πολιτιστικής αξίας, ο μεγαλύτερος πολιτιστικός θεσμός στο Αιγαίο, η συνάντηση είναι αναμφίβολα ο τροφοδότης και ο εμπνευστής για κάθε ερασιτεχνική θεατρική ομάδα, μικρή ή μεγάλη, καινούρια ή παλιά. Από την άλλη να ξεπεραστεί το εμπόδιο που η γενική γραμματέας και η οργανωτική επιτροπή του υπουργείου έφερε την τελευταία στιγμή, η μη έγκριση της αφίσας με τη μάσκα ελαφιού, πρωτόγνωρη στα χρονικά ενέργεια με ενστάσεις που εκθέτουν τους ίδιους και κατ’ επέκταση τους πολιτικούς τους προϊσταμένους, ενστάσεις που προδίδουν άγνοια, ανικανότητα, αμορφωσιά, αυταρχικότητα, και αντιδημοκρατικότητα στην καλύτερη περίπτωση.
Καταλαβαίνουμε πολύ καλά το βάρος του διλλήματος, το Δ.Σ. της ΟΕΘΑ επέλεξε να μη συγκρουστεί και κινδυνεύσει η ίδια η διοργάνωση. Σεβόμαστε την απόφαση όμως εμείς διαφωνούμε. Πιστεύουμε ότι μία έγκαιρη ενημέρωση θα μας είχε όλους συσπειρωμένους γιατί ο σκοπός μας θα ήταν ξεκάθαρος. Να αντισταθούμε στην απαράδεκτη λογοκρισία να υποστηρίξουμε τον τρόπο που οργανώνεται το φεστιβάλ.
Γνωρίζουμε ότι η μη συμμετοχή μας θα φέρει κάποιες μικρές ή μεγάλες δυσκολίες στη διοργάνωση λόγω του χρόνου της ανακοίνωσής μας. Αν είχαμε έγκαιρα και επίσημα ενημερωθεί τότε θα μπορούσαμε να συμβάλλουμε πιο ενεργά στην ανάδειξη του θέματος και στην καλύτερη οργάνωση της διαμαρτυρίας μας. Αυτή είναι η ελάχιστη και η πρώτη μορφή διαμαρτυρίας που αποφασίσαμε.
Δε θα μπορούσαμε με τη συμμετοχή μας να αποδεχθούμε αυτή τη χοντροκομμένη λογοκρισία, να κάνουμε πως δεν καταλαβαίνουμε, ούτε, και αυτό είναι το σημαντικότερο για εμάς, να σιωπήσουμε. Αυτό που ονομάζεται «βασικός χρηματοδότης μας» είναι ένας κρατικός φορέας, υπόκειται σε δημόσια κριτική, οι αποφάσεις του έχουν πολιτικό βάρος και πρέπει να έχουν και το απαραίτητο πολιτικό κόστος.
Αναλαμβάνουμε πλήρως το βάρος της απόφασής μας, το κόστος των κλεισμένων αεροπορικών είναι το ελάχιστο, το ότι θα είμαστε φέτος μακριά από τις υπόλοιπες ομάδες το μέγιστο, όμως θεωρούμε ότι πράττουμε το σωστό όπως σωστά έπραξε και η ομάδα της Κω και όποια άλλη αποφασίσει να διαμαρτυρηθεί με όποιο τρόπο κρίνει αυτή κατάλληλο.
Ξέρουμε ότι οι μάχες είναι μπροστά μας για τη διατήρηση της οργάνωσης του θεσμού ίσως και για τον ίδιο τον θεσμό, πιστεύουμε ότι θα αναγκαστούμε να τις δώσουμε από χειρότερη πλέον θέση, όμως θα τις δώσουμε και η DUENDE θα είναι παρούσα.
Τέλος, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι:
Τα κέρατα της λογοκριμένης αφίσας συνδέονται και με τις δύο θεότητες της αρχαίας Ικαρίας, με την Άρτεμη και τον Διόνυσο και υπάρχουν και στη σφραγίδα της ομάδας μας.
Οι απόψεις μέσα στην ομάδα μας όπως και σε όλες τις ομάδες είναι πολλές και αντικρουόμενες, ο καθένας μέσα από το δημόσιο διάλογο έχει το δικαίωμα να εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του, η άποψη όμως της DUENDE είναι η απόφαση της γενικής της συνέλευσης.
Με εκτίμηση
Θεατρική Ομάδα DUENDE Ικαρία, 17/10/2019
Το θέμα, τέλος, έφτασε μέχρι τη Βουλή, κατόπιν επερώτησης που κατέθεσαν χθες στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός, Ιωάννης Μπουρνούς, Ανδρέας Μιχαηλίδης, Νικόλαος Συρμαλένιος και Παναγιώτης Σκουρολιάκος.