ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Για την έκθεση του ΙΟΒΕ για την εκπαίδευση
Με αφορμή τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΙΟΒΕ, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αναφέρει:
Για μια ακόμη φορά η έκθεση του ΙΟΒΕ για την εκπαίδευση δεν εκπλήσσει κανέναν. Βασισμένη στο ιδεολόγημα ότι η εκπαίδευση πρέπει να υπηρετεί αποκλειστικά τους κανόνες της αγοράς, δηλαδή μια «αγοραία» ιδεοληψία του νεοφιλελευθερισμού, κάνει ανάλογες προτάσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Περιορισμός του αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστήμια δηλαδή μόρφωση για λίγους και πτυχία για όσους χωράει η αγορά
- Ανάθεση στα ιδρύματα της αρμοδιότητας κατανομής των εισαγόμενων φοιτητών στις επιμέρους σχολές και τμήματα
- Επαγγελματικά δικαιώματα όχι σε όλους τους πτυχιούχους
- Σύνδεση μέρους της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων με την πορεία μετάβασης των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας
Τα ανωτέρω καταγράφονται ως βασικά συμπεράσματα στην έκθεση παρόλο που τα στατιστικά αποτελέσματα της έκθεσης τεκμηριώνουν θετική επίδραση της εκπαίδευσης στις προοπτικές απασχόλησης ακόμη και την περίοδο της κρίσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης διαχρονικά σημειώθηκε μείωση της απασχόλησης των αποφοίτων Δημοτικού και Γυμνασίου. Επίσης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αυξήθηκε το μερίδιο στην αγορά των αποφοίτων Λυκείου κατά 3 μονάδες (από 31,7% σε 34,7%), των πτυχιούχων με ανώτατη εκπαίδευση επίσης σημειώνεται σημαντική άνοδος περίπου 10 ποσοστιαίων μονάδων από 21,4% το 2009 σε 30,9% το 2017 και των ατόμων με μεταπτυχιακά σημειώνεται άνοδος περίπου 4 μονάδων από 0,7% σε 4,8%.
Προκαλεί, λοιπόν, έκπληξη όταν είναι τόσο σαφές πως η πρώτη επιλογή ενός υποτιθέμενου ερευνητικού κέντρου είναι να εξυπηρετήσει ιδεολογικές και κομματικές επιλογές. Για πολλοστή φορά καλούμε όλα αυτά τα άτομα να δεσμευτούν δημόσια ότι η πρώτιστη ευθύνη της πολιτείας είναι να παρέχει ποιοτική εκπαίδευση με στόχο την μόρφωση της νεολαίας. Όμως, η αυταξία της μόρφωσης είναι μία ξένη έννοια στον νεοφιλελευθερισμό, ο οποίος αντί να ασχολείται με τα πραγματικά αίτια της ανεργίας προσπαθεί να κατηγορήσει τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ότι αυτά ευθύνονται για την ανεργία.