Ο αριθμός των ταξιδιωτών που προσήλθε οδικώς στην χώρα μας ανήλθε το 2017 σε 8,3 εκατ. ή περισσότερο από 30% του εισερχόμενου τουρισμού συνολικά (πλην κρουαζιέρας). Ένα χαρακτηριστικό των τουριστών αυτών είναι η δυνατότητα που έχουν να αλλάξουν ή να επιλέξουν προορισμό την ‘τελευταία στιγμή’ χωρίς να τους απασχολούν ακυρωτικά κόστη, όπως με τα αεροπορικά εισιτήρια. Ως εκ τούτου το οικονομικό κλίμα που επικρατεί στις αντίστοιχες αγορές είναι καθοριστικό για τις επιλογές διακοπών που θα κάνουν οι κάτοικοί τους.
Η παρούσα μελέτη εστιάζει στις μακρο-οικονομικές εξελίξεις των κυριότερων αγορών με οδική πρόσβαση στην Ελλάδα, καταγράφοντας τα βασικά μακρο-οικονομικά δεδομένα που επηρεάζουν την ταξιδιωτική συμπεριφορά, καθώς και βασικά στοιχεία για τον εξερχόμενο τουρισμό κάθε αγοράς. Η καταγραφή γίνεται για τις 6 μεγαλύτερες αγορές τουριστών που έρχονται οδικώς που είναι κατά κύριο λόγο Βαλκανικές (Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία, Αλβανία, ΠΓΔΜ), πλέον η Πολωνία.
Οι οικονομικές εξελίξεις των εξεταζόμενων αγορών εμφανίζουν μικτή εικόνα με τις αγορές της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Σερβίας, της Πολωνίας και της ΠΓΔΜ να είναι θετικές, ενώ αρνητικές είναι οι εξελίξεις στην Ρουμανία (επιβράδυνση της οικονομίας) και την Τουρκία(διαρκής υποτίμηση της τουρκικής Λίρας και περαιτέρω επιδείνωση του οικονομικού κλίματος).
Αναφορικά με τη θέση της Ελλάδας στον εξερχόμενο τουρισμό των εξεταζόμενων αγορών το 2016, παρατηρούμε ότι σε όλες βρίσκεται στο top-3 των κυριότερων τουριστικών προορισμών με εξαίρεση την αγορά της Πολωνίας (8η). Ειδικότερα, κατέχει την 1η θέση στις αγορές της Σερβίας, της Βουλγαρίας, της Τουρκίας, της Αλβανίας και της ΠΓΔΜ και την 2η θέση στην αγορά της Ρουμανίας.