Παλιά δημοσίευση, αλλά πάντα άξια να επαναδημοσιευτεί από : http://www.drakotrypa.gr
11 Σεπτέμβριος 2013
Θα πρέπει να ήμουν τεσσάρων χρονών όταν πρωτοείδα και πρωτοάκουσα ραδιόφωνο. Κι έγινε αυτό στα Τρίκαλα στο σπίτι του θείου μου του Μήτσιου. Ήταν ένα πολύ σκούρο καφέ, σχεδόν μαύρο RCA, που είχε το τζάμι με τους σταθμούς και τη βελόνα μπροστά-μπροστά στην επάνω επιφάνεια. Δεν θυμάμαι αν εντυπωσιάστηκα ή όχι, μα θυμάμαι τη θειά μου τη Βαρσάμω, να μου τραγουδά τη μεγάλη επιτυχία της χρονιάς “Άστα τα μαλλάκια σου ανακατωμένα” συνοδεύοντας το Φώτη Πολυμέρη [1] και να επαινεί το μεγάλο απόκτημα που είχαν στο σπίτι. Ίσως να μη συγκινήθηκα ούτε από το τραγούδι, μα έμεινα εκστατικός με το πώς ήταν δυνατόν να γυρίζω ένα μαύρο κουμπί στον τοίχο και ν’ ανάβει και να σβήνει το φως στο ταβάνι! Και η επιθυμία μου κάθε Σεπτέμβρη ήταν αυτή, να πάμε στα Τρίκαλα στην μεγάλη εμποροπανήγυρη, για να παίζω με το διακόπτη!
Ο αγαπημένος μας ήταν ο ραδιοφωνικός σταθμός Βουδαπέστης και η συμπάθεια αυτή ξεκινούσε από το γεγονός ότι στο ελληνικό χωριό Μπελογιάννης της Ουγγαρίας ζούσε ο θείος μου. Όμως ο σταθμός ο σταθμός είχε ειδήσεις με έντονο ελληνικό ενδιαφέρον και το πιο σημαντικό ότι κάθε Τετάρτη και κυρίως κάθε Σάββατο και Κυριακή είχε μουσική εκπομπή με επιλογές και μηνύματα ακροατών. Η εκπομπή αυτή ξεκινούσε με τη φράση “μεταδίνουμε το τακτικό γραμματοκιβώτιό μας με τον ταχυδρόμο σας Ίστβαν Μόλναρ στο μικρόφωνο”. (Το ηχητικό απόσπασμα Νο [6] μου το προμήθευσε ο Γιάννης Ράπτης, κάτοικος Βουδαπέστης, τον οποίο ευχαριστώ πολύ). Ο “Ούγγρος” Ίστβαν Μόλναρ (Στέφανος Μυλωνάς σε ελληνική απόδοση) δεν ήταν παρά ο ηπειρώτης την καταγωγή και γεννημένος στο Λεωνίδιο Αρκαδίας, Γιώργος Σιώμος, που πάνω από τρεις δεκαετίες ήταν ο συνδετικός κρίκος χιλιάδων πολιτικών προσφύγων και μεταναστών σε όλη την Ευρώπη με τις οικογένειές τους στην πατρίδα.
Το μουσικό σήμα [7] του σταθμού ήταν το Ουγγρικό Εμβατήριο από την Καταδίκη του Φάουστ του Έκτορα Μπερλιόζ και ήταν αυτή η πρώτη μου επαφή με την κλασσική μουσική. Το Τρίτο Πρόγραμμα του ΕΙΡ, ήταν δυστυχώς ξένο για μας που δεν είχαμε ούτε ίχνος σχετικής κουλτούρας και τα έργα του Μπαχ και των άλλων συνθετών που μεταδίδονταν από τα δίκτυα του ΕΙΡ και των Στρατιωτικών Σταθμών το Μεγαλοβδόμαδο, στα αλήθεια μας δημιουργούσαν αποστροφή και λέγαμε πότε θα ρθεί η Ανάσταση ν’ ακούσουμε κανένα τραγούδι! Για την ελληνική εκπομπή του σταθμού της Βουδαπέστης συνεργάστηκαν αξιόλογοι άνθρωποι που βρέθηκαν εξόριστοι στις ανατολικές χώρες, όπως ο Δημήτρης Χατζής, η Έλλη Αλεξίου, ο Απόστολος Σπήλιος (Σπήλιος Δουναβίτης) κ.α. και το πρόγραμμα που παρουσίαζαν ήταν ποικίλο. Από κάποια πρωτοχρονιάτικα κάλαντα είχα αποστηθίσει και τούτο το τετράστιχο:
Ήταν η “Φωνή της Αμερικής”, [13] η οποία από το 1949 ήταν εγκατεστημένη στη Θεσσαλονίκη και από το 1972 στην Καβάλα και αναμεταδινόταν από ένα πλωτό αναμεταδότη στη Ρόδο, στην Ανατολική Ευρώπη και στις αραβικές χώρες. Η εκπομπή στην ελληνική γλώσσα αναμεταδινόταν καθημερινά από τους σταθμούς του ΕΙΡ στις 7:15 το απόγευμα. Σπανιότατα υπήρξα ακροατής της Φωνής της Αμερικής και της Ουάσιγκτον. Αντίθετα ήμουνα τακτικός δέκτης των εκπομπών των δυτικοευρωπαϊκών πρωτευουσών, του Λονδίνου και του Παρισιού, καθώς και της Ντόιτσε Βέλλε από την Κολωνία. Ιδιαίτερα στην περίοδο της δικτατορίας, οι τρεις αυτοί σταθμοί είχαν αποκτήσει πολύ μεγάλη δημοτικότητα.
Το BBC ήταν σημείο αναφοράς για τους κατόχους ραδιοφώνων μα και για ολόκληρη την κοινωνία από την εποχή του Δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και η παλλόμενη χαρακτηριστική φωνή “Εδώ Λονδίνον” ήταν πολύ γνωστή σε πάρα πολύ κόσμο.. Μην έχοντας μουσικό πρόγραμμα, παρά μόνο μια ολιγόλεπτη κυριακάτικη, αν θυμάμαι καλά, εκπομπή με τον τίτλο “Κάτω από ξένους ουρανούς”, στην περίοδο της Χούντας [14] έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση των Ελλήνων πολιτών. Αν αναφέρω μόνο τα ονόματα του Παύλου Ναθαναήλ, της Γιολάντας Τερέντσιο και του Χρήστου Πίτα που μου έρχονται στο νου, είμαι σίγουρος πως αδικώ ένα μεγάλο αριθμό συνεργατών της ελληνικής υπηρεσίας, που πρόσφεραν πράγματι πολύ σημαντικό έργο στην περίοδο της επταετίας.
(Με την ανάμνηση της ευγενικής μορφής της Μαρίας Μπέικου και τις θερμές ευχαριστίες στον Γιάννη Ράπτη και τον Δημήτρη Τσιουρή, καθώς και στους διαδικτυακούς συλλέκτες Κ6eid από την Αμερική και Κlausputh από τη Γερμανία, από τους οποίους άντλησα οπτικό και ηχητικό υλικό. Υλικό, το οποίο θα ήταν καταχωνιασμένο αν έλειπαν οι γνώσεις και η διάθεση από τον Γιάννη Γλυνό, τον οποίο επίσης ευχαριστώ).
Όνομα | Play | Διάρκεια |
01.To proto akousma | 1:12 min | |
02.Apo to grammofono | 2:57 min | |
03.ERT tsompanakos | 0:18 min | |
04.H ora ton akroaton | 6:06 min | |
05.O platanos (Karakostas) | 3:07 min | |
06.Radio Budapest Eisagogi kai Telos Istvan Molnar (30-11-1980) | 5:04 min | |
07.Radio Budapest | 1:21 min | |
08.Radio Sofia | 0:23 min | |
09.Radio Praha | 0:22 min | |
10.Radio Moscow | 0:57 min | |
10a.Radio Moscow Xristougenniatiki ekpompi | 1:36 min | |
11.Enas aetos (H Foni tis Alhtheias) | 0:10 min | |
12.Radio Vaticana | 0:30 min | |
13.The Voice of America | 0:52 min | |
14.BBC 21 Apriliou 1967 | 10:09 min | |
15.Edo Parisi (24-7-1974) | 7:13 min | |
16.Deutsche Welle 40 xronia | 8:41 min |
Μπορείτε ακόμα να ακούσετε την Καταδίκη του Φάουστ από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου με τον Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, την Ciocarlia του George Enescu και, μια χριστουγεννιάτικη εκπομπή από τη Μόσχα, αν πατήσετε με τον αριστερό δείκτη του ποντικιού σας πάνω από τις χρωματιστές λέξεις. Πατώντας επίσης στο Εδώ Αθήναι, θα συνδεθείτε με ένα ωραίο ντοκυμαντέρ του 1959 για την Ελληνική Ραδιοφωνία.
Γιώργος Γούσιας
[email protected]
Ενημέρωση 09/07/2015
Με βάση το ηχητικό που παρουσιάζεται εδώ (και αναπαράχθηκε και από άλλες ιστοσελίδες πχ TV χωρίς σύνορα-tvxs, ΑΠΕ-ΜΠΕ κ.α.), την άνοιξη του 2015 μεταδόθηκαν δύο εκπομπές από τον ραδιοφωνικό σταθμό “Στο κόκκινο” στη σειρά “Εδώδιμα και αποικιακά”, που επιμελείται και παρουσιάζει ο Αλέξης Βάκης. Τις εκπομπές αυτές μπορείτε να τις ακούσετε εάν μπείτε στην ιστοσελίδα του σταθμού πατώντας το αριστερό πλήκτρο του ποντικιού σας στις αντίστοιχες ημερομηνίες 21 Μαρτίου 2015 και 4 Απριλίου 2015.
Εξ άλλου με τη φροντίδα του ίδιου παραγωγού, μουσικού και δημοσιογράφου Αλέξη Βάκη, καθώς και του εκδότη Θανάση Συλιβού, ολόκληρο το κείμενο φιλοξενήθηκε στο περιοδικό Μετρονόμος τεύχος 56 Απρίλιος-Ιούνιος 2015.
Τους ευχαριστώ θερμά.
Γ.Γ.