Home ΚοινωνίαΕλλάδαΟ ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για το κλείσιμο καταστημάτων ΕΛΤΑ

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για το κλείσιμο καταστημάτων ΕΛΤΑ

by ikariaki.gr
14 views

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ότι «διαλύει» τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και αλλοιώνει τον ρόλο του Υπερταμείου, μετατρέποντάς το ξανά σε μηχανισμό εκποίησης δημόσιας περιουσίας.

Σύμφωνα με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, μέχρι το 2014 οι τότε κυβερνήσεις είχαν δρομολογήσει την πλήρη ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως υποστηρίζεται, ανέτρεψε αυτό το σχέδιο, ιδρύοντας την ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο) με έδρα στην Ελλάδα και στόχο την αναπτυξιακή αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, χρηματοδοτώντας παράλληλα τα ΕΛΤΑ με 90 εκατ. ευρώ για την καθολική ταχυδρομική υπηρεσία και προωθώντας τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.

Η ανακοίνωση

ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ: ΤΙ ΠΑΡΑΛΑΒΑΜΕ – ΤΙ ΑΛΛΑΞΑΜΕ – ΤΙ ΚΑΤΕΔΑΦΙΖΕΙ Η ΝΔ

 

–Οι κυβερνήσεις ως το 2014 είχαν αποφασίσει την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ

·      Το 2011 τα ΕΛΤΑ εντάχθηκαν στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων 2012–2015, με στόχο πώληση ≥40% σε στρατηγικό επενδυτή και παραχώρηση διοίκησης.

·      Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων (11/2011) εξουσιοδότησε τον ΥΠΟΙΚ να υπογράψει σύμβαση με το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να ασκεί τα δικαιώματα ψήφου του Δημοσίου με σκοπό την πώληση έως και του συνόλου των μετοχών. Η σύμβαση παρατάθηκε.

·      Η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων & Αποκρατικοποιήσεων (10/8/2012) αποφάσισε «την πώληση έως και του συνόλου των µετοχών της ΕΛΤΑ, κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου (Μετοχές ΕΛΤΑ), σύμφωνα µε το Πρόγραµµα Αποκρατικοποιήσεων της Ελληνικής Κυβέρνησης που περιλαμβάνεται στο ν. 3985/2011 (ΦΕΚ Α΄ 151)».  Επίσης, «παρέχεται εξουσιοδότηση στο Ταµείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δηµοσίου Α.Ε., να σχεδιάσει, αποφασίσει και υλοποιήσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των Μετοχών ΕΛΤΑ, οι οποίες θα μεταφερθούν στο Ταμείο µε νεότερη απόφαση της ΔΕΑΑ, προκειμένου να υλοποιηθεί η ως άνω πώληση».

·      Το 2014 η Ελλάδα υποβάλει κοινοποίηση στην Επιτροπή σχετικά με την αντιστάθμιση της ΥΠΚΥ των ΕΛΤΑ για τα έτη 2013-2019. Στην εν λόγω κοινοποίηση, η Ελλάδα προέβλεπε την καταβολή 14,9 εκατ. ευρώ στα ΕΛΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό για το έτος 2013. Κατά την περίοδο εκείνη οι σωρευμένες οφειλές του δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ προέρχονταν ήδη από το 2012.

 

 1. Τι παρέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ

  • Ένα ΤΑΙΠΕΔ-εργαλείο εκποίησης δημόσιας περιουσίας, υπό πλήρη εποπτεία των δανειστών.
  • Ένα πλαίσιο που επιδίωκε να ρευστοποιήσει όλη τη δημόσια περιουσία χωρίς αναπτυξιακό σχέδιο.
  • Ένα σχέδιο των θεσμών για «υπερταμείο – ξεπούλημα», με έδρα στο εξωτερικό και χωρίς ελληνικό έλεγχο.
  • Τα ΕΛΤΑ είχαν ήδη δεσμευτεί για ιδιωτικοποίηση την περίοδο 2011–2014, με εκχώρηση δικαιωμάτων ψήφου στο ΤΑΙΠΕΔ για την προετοιμασία πώλησης.

 2. Τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ

  • Ανέτρεψε το σχέδιο∙ ίδρυσε την ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο) με πλήρη ελληνική κυριότητα και έδρα στην Ελλάδα.
  • Μετέτρεψε το εργαλείο εκποίησης σε εργαλείο ανάπτυξης. Προστάτεψε τη δημόσια περιουσία από μεταφορά στο εξωτερικό.
  • Θέσπισε ότι τα έσοδα κατευθύνονται 50% σε χρέος – 50% σε επενδύσεις.
  • Εισήγαγε κριτήρια κοινωνικού και περιβαλλοντικού οφέλους.
  • Αξιοποίησε το δίκτυο ΕΛΤΑ ως στρατηγικό πλεονέκτημα για το νέο ταχυδρομικό τοπίο (courier, υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας).
  • Δημιουργήσαμε την ΕΛΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ με σκοπό τη συμμετοχή στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και εργαλείο το πανελλαδικό δίκτυο καταστημάτων. Επαναδιαπραγματευτήκαμε μισθώματα ταχυδρομικών καταστημάτων και καθιερώσαμε διαφανή επιλογή στελεχών με μοριοδότηση και συνεντεύξεις.
  • Επί κυβερνητικής θητείας του ΣΥΡΙΖΑ εκδόθηκαν οι εξής Υπουργικές αποφάσεις: αριθ. 7118/2018 και αριθ. 8678/2018, της 16 Μαΐου 2018, σχετικά με την ΥΠΚΥ που εκτελέστηκε κατά τα έτη 2013 έως 2015, υπουργική απόφαση αριθ. 2027/2018, της 31 Οκτωβρίου 2018, σχετικά με την ΥΠΚΥ που εκτελέστηκε το 2016, υπουργική απόφαση αριθ. 69/H και αριθ. 198/H, της 21 Μαρτίου 2019, σχετικά με την ΥΠΚΥ που εκτελέστηκε το 2017 και υπουργική απόφαση αριθ. 395/H, της 4 Ιουλίου 2019, σχετικά με την ΥΠΚΥ που εκτελέστηκε το 2018.
  • Με τις παραπάνω αποφάσεις χορηγήθηκε και καταβλήθηκε στα ΕΛΤΑ το ποσό των 90 εκατ. ευρώ (15 εκατ. ευρώ για έκαστο έτος από το 2013 έως και το 2018 για την παρεχόμενη καθολική υπηρεσία από τα ΕΛΤΑ). Με την ετήσια ενίσχυση να ανέρχεται στο ανώτατο όριο των 15 εκατ. ευρώ, ποσό που επιτρέπεται για τη χορήγηση ενισχύσεων ΥΓΟΣ χωρίς την υποχρέωση κοινοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
  • Παράλληλα, ο ΣΥΡΙΖΑ κατέβαλε στα ΕΛΤΑ αποζημιώσεις για διακίνηση Τύπου παρελθόντων ετών που δεν είχανε καταβληθεί. Οι κυβερνήσεις που προηγήθηκαν του ΣΥΡΙΖΑ οδήγησαν μεθοδευμένα στην απαξίωση και εγκατάλειψη των ΕΛΤΑ.

 

 3. Τι κάνει σήμερα η ΝΔ

  • Υποκρίνεται ότι «φταίει το Υπερταμείο του ΣΥΡΙΖΑ» για τις σημερινές της επιλογές.
  • Κλείνει 204 καταστήματα ΕΛΤΑ, αποδυναμώνοντας μια δημόσια επιχείρηση με κοινωνικό ρόλο.
  • Προχωρά σε ιδιωτικοποιήσεις (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΟΛΘ, ΕΛΠΕ) και σε αποεπένδυση στρατηγικών υποδομών.
  • Αλλοιώνει τη φιλοσοφία του Υπερταμείου, μετατρέποντάς το ξανά σε μηχανισμό εκποίησης.
  • Καθυστέρησε τη συγχώνευση ΕΛΤΑ – ΕΛΤΑ Courier: τυπική ενοποίηση 1/10/2024, οργανόγραμμα Ιούλιος 2025, ακόμη εκκρεμεί υπηρεσιακός κανονισμός.

 4. Η υποκρισία της ΝΔ

  • Το αν μια επιχείρηση υπάγεται ή όχι στο Υπερταμείο δεν καθορίζει τη μοίρα της.
  • Οι αποφάσεις για κλείσιμο, ιδιωτικοποίηση ή υποβάθμιση είναι καθαρά πολιτικές.
  • Το Υπερταμείο δεν αποφασίζει — εκτελεί κυβερνητικές επιλογές.
  • Άρα, το κλείσιμο των ΕΛΤΑ είναι πολιτική απόφαση της ΝΔ, όχι θεσμική υποχρέωση.
  • Οι κυβερνήσεις 2011–2014 είχαν δρομολογήσει πώληση. Ο ΣΥΡΙΖΑ ανέκοψε αυτό το σχέδιο. Η ΝΔ επαναφέρει την ίδια στρατηγική αποδιάρθρωσης και εκποίησης.

 5. Ποια είναι η αλήθεια

Ο ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε μηχανισμό εκποίησης και τον μετέτρεψε σε εργαλείο ανάπτυξης.

Η ΝΔ παρέλαβε εργαλείο ανάπτυξης και το μετατρέπει σε μηχανισμό διάλυσης.

Το πρόβλημα δεν είναι το Υπερταμείο — είναι ποιος το χρησιμοποιεί και για ποιο σκοπό.

 

 6. Το δικό μας όραμα

  • Υπερταμείο υπέρ της κοινωνίας και του δημοσίου συμφέροντος.
  • Επενδύσεις, πράσινη ανάπτυξη, στήριξη υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.
  • Όχι στο κλείσιμο των ΕΛΤΑ. Όχι στην ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πλούτου.
  • Ναι σε ένα δημόσιο δίκτυο που υπηρετεί τον πολίτη, όχι τα συμφέροντα.

 

  • O ΣΥΡΙΖΑ στήριξε ενεργά τα ΕΛΤΑ με συγκεκριμένα μέτρα,
  • είχε προειδοποιήσει εγκαίρως για τη μεθόδευση απαξίωσης που εφαρμόζει σήμερα η κυβέρνηση Μητσοτάκη,
  • και ότι η διάλυση των ΕΛΤΑ υπονομεύει τον κοινωνικό και περιφερειακό ιστό της χώρας.

 

🔺Τεκμηρίωση για τα ΕΛΤΑ

Στήριξη και Παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ (2015–2025)

Η ιστορία των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) τα τελευταία χρόνια είναι η πιο καθαρή απόδειξη του πώς αντιλαμβάνεται κάθε κυβέρνηση τη δημόσια υπηρεσία και την κοινωνική συνοχή.

Ο ΣΥΡΙΖΑ τόσο ως κυβέρνηση, όσο και ως αντιπολίτευση, υπερασπίστηκε στην πράξη τα ΕΛΤΑ ως θεσμό κοινωνικής ισότητας, περιφερειακής παρουσίας του κράτους και δημοκρατικής εγγύησης για κάθε πολίτη.

 

1.   Όσα πετύχαμε ως κυβέρνηση (2015–2019)

Ως κυβέρνηση, προχωρήσαμε σε στοχευμένες ενέργειες οικονομικής και θεσμικής στήριξης του οργανισμού:

·      Με τροπολογία που υπογράφουν Παππάς και Τσακαλώτος το επαληθευμένο από την ΕΕΤΤ καθαρό κόστος παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας των ετών 2013, 2014 και 2015 δεν δύναται να υπερβεί τα δεκαπέντε (15) εκατομμύρια ευρώ ανά έτος και καλύπτεται στο σύνολό του από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ως Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ).

·      Καλύψαμε το κόστος της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας για τα έτη 2013-2018, διαθέτοντας περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ, ώστε κάθε πολίτης, ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας, να έχει πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες επικοινωνίας και συναλλαγών.

·      Εξυγιάναμε τα οικονομικά των ΕΛΤΑ, εξοφλώντας τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου και αποκαθιστώντας τη ρευστότητα του οργανισμού.

·      Προωθήσαμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό, χρηματοδοτώντας έργα για τον εκσυγχρονισμό των πληροφοριακών συστημάτων και την ανάπτυξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών (e-commerce, e-payments, ηλεκτρονικά υποκαταστήματα).

·      Επαναδιαπραγματευτήκαμε μισθώματα για μείωση κόστους.

·      Θωρακίσαμε το δίκτυο ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά δεμάτων.

·      Εξετάσαμε νέα προϊόντα (π.χ. ενέργεια μέσω δικτύου ΕΛΤΑ).

·      Εκπονήσαμε σχέδιο βιωσιμότητας, με στόχο τη σταδιακή εξυγίανση, τη διατήρηση του δικτύου και την προστασία των θέσεων εργασίας.

·      Στηρίξαμε το περιφερειακό δίκτυο, χρηματοδοτώντας καταστήματα σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές με χαμηλή εμπορική απόδοση αλλά μεγάλη κοινωνική σημασία.

·      Προστατεύσαμε τα εργασιακά δικαιώματα των υπαλλήλων, στηρίζοντας τις συλλογικές συμβάσεις και αποτρέποντας απολύσεις.

·      η κυβέρνησή μας  δεν συρρίκνωσε τον οργανισμό και  δημιούργησε νέα σημεία εξυπηρέτησης, δεν απέλυσε κανέναν εργαζόμενο, και δεν εκχώρησε καμία δημόσια λειτουργία σε ιδιώτες. Αντίθετα, φέραμε τον οργανισμό σε τροχιά εκσυγχρονισμού και ψηφιακής μετάβασης, με διασφάλιση του δημόσιου ελέγχου.

2. Η απαξίωση μετά το 2019

Από το 2020 και έπειτα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη ακολούθησε πολιτική συρρίκνωσης. Το Υπερταμείο και η διοίκηση των ΕΛΤΑ:

·      έκλεισαν 134 καταστήματα το 2023 με στόχο την εξοικονόμηση 35 εκ. ευρώ,

·      εκχώρησαν βασικές υπηρεσίες σε ιδιώτες,

·      μείωσαν δραστικά το μόνιμο προσωπικό προχωρώντας σε εθελούσια έξοδο (το πρόγραμμα κόστισε ~137 εκατομμύρια ευρώ) και το αντικατέστησαν με «υπαλλήλους έργου» μηνιαίων συμβάσεων χωρίς αντίστοιχη εμπειρία.

·      Υποχρηματοδότησαν την καθολική υπηρεσία (~15 εκατ./έτος).

·      Εγκατέλειψαν την υποχρέωση της καθολικής υπηρεσίας, αφήνοντας ολόκληρες περιοχές χωρίς πρόσβαση σε ταχυδρομικές δομές.

·      Απένταξαν τα ΕΛΤΑ από ευρωπαϊκά έργα και απώλεσαν πόρους και τεχνογνωσία.

·      Υπήρξαν καταγγελίες για υπερτιμολογήσεις στην ΕΛΤΑ Courier, απευθείας αναθέσεις, παραιτήσεις διοικήσεων μετά από σκάνδαλα.

·      Παρά τη χρηματοδότηση των ~250 εκατ. ευρώ που δόθηκε το 2020, δεν παρουσιάστηκε σχέδιο βιωσιμότητας, αντιθέτως τα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση 2022 έδειξαν ζημίες ύψους ~ 28 εκατ. ευρώ για τον όμιλο.

·      Οι ενισχύσεις αυτές τελικά χρησιμοποιήθηκαν ως προκάλυμμα για ένα πρόγραμμα διάλυσης

·      Παράλληλα υπάρχει σε εξέλιξη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το εάν τα μέτρα στήριξης το 2020 συνάδουν με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων.

·      «Τα ΕΛΤΑ πήραν 135 εκατομμύρια ευρώ για να κλείσουν καταστήματα. Ό,τι στήριξαν οι πολίτες, ό,τι κρατήθηκε όρθιο επί ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα το διαλύουν».

·      Η κυβέρνηση αποδυναμώνει έναν δημόσιο φορέα με ιστορία 200 ετών, καταργώντας στην πράξη την παρουσία του κράτους στην ύπαιθρο και στα νησιά.

 

Να θυμηθούμε και το Σκάνδαλο Πάτση

·      Τα  ΕΛΤΑ αξιοποιήθηκαν  από την κυβέρνηση ως μηχανισμός εξυπηρέτησης των κομματικών φίλων με τις απευθείας αναθέσεις να  έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο ενώ η βασική δραστηριότητά τους τέθηκε σε δεύτερο  πλάνο  με αποτέλεσμα τα προβλήματα να διογκώνονται.

 

·      Το όνομα Πάτσης περιλαμβάνεται σε 27 συμβάσεις με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία για «δουλειές» που ανέρχονται σε 821.877 ευρώ.

 

·      Η πρώτη σύμβαση με τα ΕΛΤΑ δημοσιεύτηκε στις 12/10/2020 και η τελευταία στις 27/09/2022.

Η αιτιολογία που εμφανίζεται στις 27 συμβάσεις με τα ΕΛΤΑ αναφέρει χαρακτηριστικά «για την παροχή εξειδικευμένων νομικών υπηρεσιών για θέματα ευρωπαϊκού δικαίου, δικαίου ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».

·      Η κυβέρνηση γνώριζε από το 2021 – καμία ενέργεια για δύο χρόνια.

·      Ερώτημα: θα επιστραφούν τα ποσά; Θα υπάρξει πλήρης έλεγχος Πόθεν Έσχες;

3. Οι παρεμβάσεις μας ως αντιπολίτευση (2020–2025)

Ως αξιωματική αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αντέδρασε θεσμικά, πολιτικά και κοινωνικά σε κάθε βήμα απαξίωσης:

·      Καταθέσαμε δεκάδες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις για τη στρατηγική του Υπερταμείου, τη χρηματοδότηση των ΕΛΤΑ, τις εργασιακές σχέσεις και τη διασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας.

·      Ζητήσαμε και πετύχαμε την έκτακτη κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Παραγωγής & Εμπορίου, με τη συμμετοχή του υπουργού Οικονομικών, του επικεφαλής του Υπερταμείου και του Διευθύνοντος Συμβούλου των ΕΛΤΑ.

·      Αναδείξαμε δημόσια το θέμα, καλώντας σε άμεση αναστολή του σχεδίου κλεισίματος και πλήρη κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Όπως δήλωσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίκος Παππάς, χαρακτηριστικά στη Βουλή: «Η κυβέρνηση κλείνει αιφνιδιαστικά 200 καταστήματα των ΕΛΤΑ. Συνταξιούχοι, ακρίτες, νησιώτες δεν θα έχουν ταχυδρομείο. Ζητάμε να παγώσει το σχέδιο. Και με τα καταστήματα ανοιχτά να έρθουν στη Βουλή ο κ. Χατζηδάκης, το Υπερταμείο και η διοίκηση των ΕΛΤΑ. Δεν μπορεί να περάσει αυτό το σχέδιο».

·      Στηρίξαμε τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων και τις προσφυγές της ΠΟΣΤ, συμμετέχοντας ενεργά σε διαβούλευση και δημόσιες δράσεις.

·      Αναδείξαμε το ζήτημα ως θέμα δημοκρατίας και ισότητας, όχι ως οικονομικό λογιστικό πρόβλημα.

·      O ΣΥΡΙΖΑ στήριξε έμπρακτα τα ΕΛΤΑ,

·      προειδοποίησε για την απαξίωση που ερχόταν,

·      και σήμερα διεκδικεί τη διασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας ως υποχρέωση του κράτους.

 

 

 

4. Τα ΕΛΤΑ ως υπόθεση εθνικής συνοχής

Τα ΕΛΤΑ δεν είναι “μια ακόμα επιχείρηση”. Είναι θεσμός κοινωνικής συνοχής, ισότητας και δημόσιας παρουσίας του κράτους.

Η καθολική υπηρεσία είναι δικαίωμα όλων των πολιτών και υποχρέωση της Πολιτείας.

Η αποδυνάμωση του δικτύου σημαίνει αποκοπή νησιών, ορεινών περιοχών και ευάλωτων ομάδων από το κράτος.

Η υπεράσπιση των ΕΛΤΑ είναι υπεράσπιση της δημοκρατίας, της κοινωνικής ισορροπίας και της περιφερειακής ανάπτυξης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στήριξε, στηρίζει και θα συνεχίσει να στηρίζει τον δημόσιο χαρακτήρα των ΕΛΤΑ.

Η δέσμευσή μας είναι σαφής: να ανασυγκροτήσουμε τα ΕΛΤΑ, να αποκαταστήσουμε τη λειτουργία της καθολικής υπηρεσίας και να εγγυηθούμε την παρουσία του κράτους σε κάθε γωνιά της χώρας.

Διαβάστε ακόμα