Ερωτήσεις με θέματα τις συγκοινωνίες, την μεταφορά μαθητών και την κατάσταση του οδικού δικτύου στην Ικαρία, καταθέτει προς το Περιφερειακό Συμβούλιο, ο Γραμματέας του και Περιφερειακός Σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση, Γιώργος Τσακαλίας.
ΘΕΜΑ : ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΙΚΑΡΙΑΣ – ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ – ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΔΩΝ – ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ
Α). Υπήρχαν πολλές διαμαρτυρίες από κατοίκους κι επισκέπτες για το συγκοινωνιακό έργο που δεν εκτελέστηκε εφέτος στην Ικαρία . Ακόμα πιο δύσκολο οικονομικά είναι το γεγονός ότι για την μετακίνηση των επιβατών εντός του νησιού χρειάζεται σε αρκετές περιπτώσεις να καταβάλουν αντίτιμο ισάξιο ή και ανώτερο του αεροπορικού ναύλου ή του ναύλου πρώτης θέσης με το πλοίο.
Β). Από την άλλη το οδικό δίκτυο είναι σε κακή κατάσταση. Ενδεικτικά υπάρχουν πολλές λακούβες και τα θερινά αναπτυσσόμενα θαμνώδη κι ακανθώδη φυτά μικραίνουν κατά ένα μέρος την επιφάνειά του. Έχει «εξαφανιστεί » και το χορτοκοπτικό μηχάνημα από το νησί . Το επαρχιακό οδικό δίκτυο πρέπει να συντηρηθεί και πρέπει να γίνουν έργα μεγάλης κλίμακας απαραίτητα για το νησί.
Γ). Τα μεγάλα οδικά έργα που είναι αναγκαία για το νησί δεν προχωρούν ή δεν προχωρούν με το ρυθμό που πρέπει ή δεν έχουν προγραμματιστεί . Συγκεκριμένα :
– δρόμος Καρκινάγρι – Τραπάλου –Μαγγανίτης : Έχω τονίσει πλειστάκις πως ο δρόμος αυτός είναι έργο ζωτικής σημασίας για τους κατοίκους της νοτιοδυτικής Ικαρίας αφού αν γίνει θα μειώσει την οδική απόσταση από και προς τον Άγιο Κήρυκο από 2 ώρες που είναι τώρα (μέσω του βόρειου μέρους του νησιού) στο μισό, σε 1 ώρα. Ειδικά για σοβαρά έκτακτα ιατρικά περιστατικά όπου παίζει ρόλο το πόσο γρήγορα θα λάβει φροντίδα ο τραυματίας ή ο ασθενής από γιατρό ο χρόνος είναι πολύτιμος. Με αυτό το έργο θα πάψει η ανασφάλεια των κατοίκων αφού τώρα για να μπορέσουν να πάνε στον Άγιο Κήρυκο ο μόνος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσουν το καραβάκι(3 φορές την εβδομάδα) και όταν ο καιρός το επιτρέπει ή με ίδια ιδιωτικά μέσα. Ο δρόμος αυτός είναι πάνδημο αίτημα των κατοίκων της περιοχής , αφού αν πραγματοποιηθεί θα λύσει μια σειρά προβλημάτων των κατοίκων και των επισκεπτών της συγκεκριμένης περιοχής. Κατά δεύτερο θα συμβάλει σημαντικά στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη και θα γίνει ένα μέσο να αυξηθεί ο πληθυσμός των συγκεκριμένων χωριών. Τέλος κι όχι λιγότερο σημαντικό με το δρόμο αυτό η Ικαρία επιτέλους θα αποκτήσει «δακτυλίδι» , δηλαδή ένα δρόμο που θα κυκλώνει το νησί , που θα πηγαίνει γύρω γύρω και θα μπορεί και ο κάθε επισκέπτης να κάνει το γύρο του νησιού. Μόνο αυτό το κομμάτι έμεινε .
– Δρόμος Στελί – Φραντάτο- Ράχες: Ο δρόμος αυτός θα μειώσει την απόσταση από και προς τον Άγιο Κήρυκο και το Αεροδρόμιο για όλους τους κατοίκους ολόκληρης της Δημοτικής Ενότητας Ραχών και των χωριών της περιοχής της Περαμεριάς . Το θέμα είναι να μη σταματήσει στο Φραντάτο .Όταν φτάσει από το Στελί στο Φραντάτο να συνεχισθεί για Τραγοστάσι και Ράχες και να ολοκληρωθεί .
– Παράκαμψη Ευδήλου: Ο δρόμος αυτός είναι το αρχαιότερο «έργο » της Περιφέρειάς μας στην Ικαρία .Η πρώτη απαλλοτρίωση ναυάγησε. Στα στενά του Ευδήλου την ώρα του πλοίου κυρίως αλλά και άλλες ώρες το μποτιλιάρισμα είναι αφόρητο και φράζει ο δρόμος .Επίσης με το ζόρι χωράει ένα μεγάλο φορτηγό όλη την ημέρα και σε πολλά σημεία και υπό τον όρο να καταλάβει και τα δύο ρεύματα .
– Δρόμος Περδίκι Αεροδρόμιο: Ο δρόμος αυτός είναι κομβικής σημασίας για την μετάβαση στο Αεροδρόμιο ολόκληρης της Δημοτικής Ενότητας Ευδήλου , και ολόκληρης της Τοπικής Κοινότητας Περδικίου. Θα μειώσει αισθητά το χρόνο προς και από το αεροδρόμιο .
– Περιφερειακός πυροσβεστικός δρόμος Μαγγανίτη: Τα είχαμε πεί και για τους Φούρνους στις 8-7-2024 και δυστυχώς επαληθευτήκαμε με τη μεγάλη φωτιά στο Καμάρι . Ο Μαγγανίτης είναι αποκλεισμένος αν μία πυρκαγιά αποκλείσει την είσοδο του τούνελ .Γι αυτό το λόγο είναι απόλυτη ανάγκη να ανοίξει ένας πυροσβεστικός δρόμος πάνω από το τούνελ προς το βουνό , ώστε να διευκολύνεται η πυρόσβεση αλλά και η διαφυγή των κατοίκων .
– Παράκαμψη Αρμενιστή: Τα φληναφήματα ότι έναντι οικισμού έχει δάσος και γι αυτό δεν προχωράει είναι « προφάσεις εν αμαρτίαις » . Όλα τα χωριά της Ικαρίας έχουν έναντι αυτών δάσος .Η παράκαμψη αυτή θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά τους θερινούς μήνες την «τουριστική πρωτεύουσα» της Ικαρίας αλλά και όλους όσους θέλουν να πάνε σε άλλα χωριά και μποτιλιάρονται ακόμα και πάνω από ώρα το καλοκαίρι.
– Δρόμος Ραχών-Να: Ο δρόμος αυτός είναι σημαντικός για την πυροπροστασία αλλά και δευτερευόντως για την περιήγηση.
Δ). Τέλος κι όχι λιγότερο σημαντικό πλησιάζει η σχολική χρονιά κι ελλοχεύει ο κίνδυνος πλημμελούς μεταφοράς μαθητών .
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΡΧΗ
1). Τι προτίθεται να πράξει για να μη μένουν στα χαρτιά και να εκτελούνται τα δρομολόγια λεωφορείων και ιδίως την εκτέλεση δρομολογίων των λεωφορείων άγονων γραμμών ΟΛΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ?
2).Ιδίως τι θα γίνει με την εκτέλεση δρομολογίων που να συνδέουν τους συγκοινωνιακούς κόμβους του νησιού (Λιμάνια και Αεροδρόμιο ), με τις έδρες των δημοτικών ενοτήτων του νησιού ΟΛΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ προσαρμοσμένα και στα δρομολόγια πλοίων κι αεροπλάνων ? Δηλαδή να πηγαίνουν τα λεωφορεία από λιμάνια και αεροδρόμια τουλάχιστον προς Ράχες , Εύδηλο και Άγιο Κήρυκο και στάση στις έδρες των Δημοτικών Κοινοτήτων
3). Πως θα γίνεται τόσο την θερινή όσο και την χειμερινή περίοδο η απρόσκοπτη σύνδεση της έδρας των Δημοτικών Ενοτήτων Αγίου Κηρύκου , Ευδήλου και Ραχών με όλα τα χωριά των Τοπικών Κοινοτήτων που δεν έχουν συγκοινωνιακή σύνδεση κι όχι μόνο η έδρα ( για ΄Αγιο Κήρυκο οι Τ.Κ. Χρυσοστόμου και Περδικίου για Ράχες οι ΤΚ Καρκιναγρίου και Αγίου Πολυκάρπου και για Εύδηλο οι ΤΚ Φραντάτου, Μαγγανίτη,Αρεθούσης , Καραβοστάμου Δάφνης)?
4). Πως θα παραχθεί συγκοινωνιακό έργο με τακτικά δρομολόγια με τακτική σύνδεση σε καθημερινή βάση οικισμών με έντονη τουριστική κίνηση στην Ικαρία (π.χ. Θερμα, Φάρος, Νας, Ιαματική πηγή Λευκάδας- ιαματική πηγή Αγίας Κυριακής) ?
5). Έχουν καταληχθεί και σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι σχεδιασμοί και οι διαγωνισμοί για : το δρόμο Καρκινάγρι – Τραπάλου –Μαγγανίτης , το δρόμο Στελί – Φραντάτο- Ράχες , την παράκαμψη Ευδήλου , το δρόμο Περδίκι Αεροδρόμιο, τον περιφερειακό πυροσβεστικό δρόμο Μαγγανίτη , την παράκαμψη Αρμενιστή το δρόμος Ραχών-Να: Καρκινάγρι – Τραπάλου – Μαγγανίτης , Στελί –Φραντάτο –Ράχες , Περδίκι –Αεροδρόμιο , Παράκαμψη Ευδήλου , Παράκαμψη Αρμενιστή , δρόμο Καρκινάγρι – Τραπάλου –Μαγγανίτη , δρόμο Στελί – Φραντάτο- Ράχες , παράκαμψη Ευδήλου , δρόμο Περδίκι Αεροδρόμιο , περιφερειακό πυροσβεστικό δρόμο Μαγγανίτη , παράκαμψη Αρμενιστή, δρόμο Ραχών-Να ?
6). Έχει προβλεφθεί στόλος σχολικών λεωφορείων για τις μεταφορές μαθητών ?
7). Θα γίνει επιτέλους αναπροσαρμογή των τιμών για τα ταξί που καλούνται να κάνουν τις μεταφορές?
8). Τι θα γίνει με μαθητές απομακρυσμένων χωριών που καλούνται οι γονείς να κάνουν τις μεταφορές και οι οποίοι γονείς μπορεί να μην έχουν καν αυτοκίνητο? .Κι αν έχουν αυτοκίνητο , μπορεί ως εργαζόμενοι να μην μπορούν να πάνε τα παιδιά 8 το πρωί ή να τα πάρουν στις 13.00 το μεσημέρι ? και πόσο θα επιδοτούνται για βενζίνη αν έχουν αυτοκίνητο και δεν έχουν δουλειά για να κάνουν τη μεταφορά , με τη βενζίνη στα 2 ευρώ το λίτρο ?
Γιώργος Τσακαλίας
Γραμματέας Περιφερειακού Συμβουλίου και
Περιφερειακός Σύμβουλος Λαϊκής Συσπείρωσης Βορείου Αιγαίου