Είναι γνωστό σε όλους πως το φλέγον ζήτημα αυτής της περιόδου στην εκπαίδευση είναι ο αγώνας της εκπαιδευτικής κοινότητας ενάντια στα αντιδραστικά μέτρα που επιχειρούν να κάνουν το σχολείο να δουλεύει σαν επιχείρηση με αυτόνομη χρηματοδότηση ανάλογα με την «πελατεία» του και τους χορηγούς του. Βασικό εργαλείο σε αυτή την κατεύθυνση είναι η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και γι αυτό η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών αντιδρά σε αυτήν, απέχει και την εμποδίζει, αξιοποιώντας τις συλλογικές αποφάσεις της ΟΛΜΕ και των τοπικών σωματείων υπερασπιζόμενη το δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου.
Έχοντας πληροφορίες για επικείμενη αξιολόγηση στο ΕΕΕΕΚ Ικαρίας, αντιπροσωπεία του ΔΣ του σωματείου επισκέφθηκε το σχολείο και ζήτησε να μάθει, όπως έχει κάθε δικαίωμα μιας και η διαδικασία πρέπει να είναι φανερή και ανακοινωμένη, από τη διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ και από τον υποψήφιο αξιολογούμενο γυμναστή του σχολείου, εάν υπάρχει προγραμματισμένη επίσκεψη αξιολογητή στο σχολείο. Και οι δύο με κατηγορηματικό τρόπο το αρνήθηκαν δηλώνοντας μάλιστα πως δεν έχουν έρθει σε καμία επικοινωνία με τη σύμβουλο – αξιολογήτρια της ειδικότητας Φυσικής Αγωγής . Μισή ώρα αργότερα η αξιολογήτρια σε συνεννόηση με τον γυμναστή μπήκε στο σχολείο κρυφά χωρίς να την δει κανείς , κλείστηκε προφανώς μαζί του σε κάποια αίθουσα, αξιολόγησε την παιδαγωγική του επάρκεια, τα τυπικά του προσόντα, τη μεταδοτικότητα του και ότι άλλο τέλος πάντων έκρινε απαραίτητο και , πριν καν ολοκληρωθεί η διδακτική ώρα, έφυγε όπως ήρθε: στα κρυφά σαν τον κλέφτη!
Προφανώς το μόνο προσόν που δεν υπάρχει στον κατάλογο με τα προς αξιολόγηση προσόντα είναι η αξιοπρέπεια..
Γιατί είναι βαθύτατα αναξιοπρεπές να λες ψέματα κοιτώντας τον άλλον στα μάτια επειδή δεν έχεις το σθένος να υποστηρίξεις την επιλογή σου και φοβάσαι μη σου χαλάσει την παράσταση , είτε είσαι διευθυντής σχολείου είτε απλός εκπαιδευτικός.
Γιατί είναι βαθύτατα αναξιοπρεπές να παραδέχεσαι δημοσίως άγνοια για το τι γίνεται στο σχολείο που διευθύνεις, ειδικά όταν συζητάμε για το ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει στις σχολικές αίθουσες και παρακολουθεί δια ζώσης εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Γιατί είναι βαθύτατα αναξιοπρεπές να έχεις μεταπτυχιακά , διδακτορικά και πιστοποιήσεις και να τρυπώνεις σαν τον κλέφτη στα μουλωχτά για να «ενδυναμώσεις το έργο του εκπαιδευτικού» αξιολογώντας τον σε μια διαδικασία παρωδία , επειδή ξέρεις πως οι συνάδελφοι του διαφωνούν και διαμαρτύρονται σε αυτή την επιβολή και φοβάσαι να μη σου χαλάσουν τη «δουλειά».
Στα αλήθεια δε ντράπηκαν λίγο αυτοί οι «άριστοι» με τα μεταπτυχιακά τους και τα διπλώματα; Δεν έτυχε να μάθουν βασικές αρχές όπως την ειλικρίνεια και τη συλλογικότητα, αρχές που υποτίθεται πως εμφυσούν οι εκπαιδευτικοί στα παιδιά από νήπια ακόμα; Τι λένε στους μαθητές τους δηλαδή: «Λέγε παιδί μου ψέματα για να κάνεις τη δουλίτσα σου χωρίς να σε πάρει κανείς χαμπάρι και κοίτα την πάρτη σου ασχέτως τι λένε οι γύρω σου. »; Πως θα περπατήσουν αύριο έχοντας κρατήσει τέτοια στάση, ανάμεσα στους συναδέλφους και τους γονείς των μαθητών τους που είναι συντοπίτες τους; Τόσο πολύ βαραίνει το ατομικό συμφέρον για κάποιους απέναντι στις αποφάσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας και τόσο λίγο ζυγίζει η αξιοπρέπεια απέναντι στον εαυτούλη τους;
Και τελικά η εικόνα ενός επιθεωρητή που έρχεται , αξιολογεί και φεύγει στα κρυφά χωρίς να τον δει μάτι ανθρώπου, είναι αυτό που έχει κατά νου η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, όταν λέει πως η αξιολόγηση προχωρά κανονικά και οι εκπαιδευτικοί τρέχουν να αξιολογηθούν;
Το λέμε ακόμα μια φορά. Η αξιολόγηση τους σε όλη την Ελλάδα έχει ψοφήσει. Είναι ένα κουφάρι που βρωμάει υποταγή, υπόγειες συνεννοήσεις, τυπικά προσόντα ακόμη και «μαϊμού» και ηθική του τύπου «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα»… Στηρίζεται στην επιβολή, στα δικαστήρια, στις απειλές και στον αυταρχισμό. Θα βρεθούν πρόθυμοι, θα βρεθούν συνεργάσιμοι. Η αξιολόγηση όμως δεν προχωράει , είναι πια πασίδηλο, και αυτό οφείλεται στη συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που βλέπουν την επίθεση στο δημόσιο σχολείο και ανοίγουν το στόμα τους να μιλήσουν και να διαμαρτυρηθούν, παρά την τρομοκρατία και τις απειλές.
Αυτό θα συνεχίσουμε κι εμείς να κάνουμε εμποδίζοντας την αξιολόγηση .
Γιατί όπως έλεγε ο μεγάλος δάσκαλος Δ. Γληνός : «Ο δάσκαλος που θα υποχρεωθεί να καταπνίξει τη σκέψη του, θα γίνει διπλά σκλάβος ή θα καταντήσει ένας ψυχικά ανάπηρος άνθρωπος, ανίκανος να μορφώσει άλλους ».
Καλούμε τους συνάδελφους διευθυντές να σεβαστούν τις αποφάσεις των Γ.Σ. του σωματείου και της Ο.Λ.Μ.Ε. και να ενημερώνουν το Δ.Σ. για τυχόν επισκέψεις αξιολογητών, ελπίζοντας να μη χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε αντίστοιχες καταστάσεις στο μέλλον.
Εύδηλος 12/5/23
Για το Δ.Σ. της Ε.Λ.Μ.Ε. Ικαρίας – Φούρνων
Ο Πρόεδρος Η Γ. Γραμματέας
Δάμαλος Χρήστος Τζίνη Ολυμπία