Διαδικασίες αναμοριοδότησης δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων στο νομό Σάμου
Κατόπιν επικοινωνίας του Βουλευτή Σάμου κ. Δημήτρη Σεβαστάκη με τους εκπαιδευτικούς του νομού μας, σχετικά με τις προτάσεις μοριοδότησης δυσπρόσιτων σχολείων που συζητούνται στο Υπουργείο Παιδείας -χωρίς ακόμα ωστόσο να έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις- άμεσα επικοινώνησε με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, αποστέλλοντας συγχρόνως επεξηγηματική έγγραφη ενημέρωση αναφορικά με τις προτάσεις της αρμόδιας επιτροπής.
Τα βασικά σημεία της έγγραφης ενημέρωσης του κ. Σεβαστάκη, ως προς την ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης της μοριοδότησης δυσπρόσιτων σχολείων στο νομό Σάμου, έχουν ως ακολούθως:
«Για τη μοριοδότηση δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων στο νομό Σάμου
Αθήνα, 23-1-2018
Λάβαμε την αναλυτική ενημέρωση σχετικά με τη νέα μοριοδότηση σχολικών μονάδων στο νομό Σάμου.
Θα θέλαμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:
- Η συνολική αύξηση της μοριοδότησης των σχολικών μονάδων στο νομό μας είναι ευπρόσδεκτη και βοηθητική.
2) Όμως ,η ταυτόχρονη πρόταση της υπηρεσίας για χαρακτηρισμό μιας σχολικής μονάδας ως δυσπρόσιτη με βάση το κατώτερο όριο τα 10 μόρια, δυσχεραίνει και επί της ουσίας ακυρώνει την προσπάθεια στελέχωσης με διδακτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων:
Α) Μαραθοκάμπου, Πλατάνου, Παγώνδα, Βουρλιωτών, στη Σάμο και
Β) Ξυλοσύρτη, Καραβόσταμου Ικαρίας
Τούτο, διότι η μέτρηση των χιλιομετρικών αποστάσεων από τα αστικά κέντρα των νησιών μας, καθώς και η ανάγνωση των υψομέτρων από το χάρτη αποτελεί θεωρητική προσέγγιση του ζητήματος και όχι «πραγματική».
Τα χωριά αυτά συνδέονται με τα αστικά κέντρα των νησιών με εξαιρετικά προβληματικό οδικό δίκτυο, παλιό και γεμάτο επικίνδυνα σημεία, ελικοειδείς διαδρομές σε δύσβατο ανάγλυφο, με αποτέλεσμα η κυκλοφορία να είναι εξαιρετικά δυσχερής, ιδίως δε κατά τους χειμερινούς μήνες, όπου καιρικά φαινόμενα όπως ομίχλη και βροχοπτώσεις είναι μόνιμα στα νησιά μας. Η Σάμος είναι ένα από τα πιο ορεινά νησιά τους Αιγαίου σε αναλογία με την έκτασή της (τα όρη Κέρκης-1440 μ. και Καρβούνης 1100 μ. υψόμετρο-καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης), όπως και η Ικαρία (το όρος Αθέρας 1040 μ. υψόμετρο- καταλαμβάνει ουσιαστικά ολόκληρο το σώμα του νησιού).
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαφοράς που χωρίζει την εξέταση επί χάρτου από την πραγματικότητα είναι η περίπτωση του σχολείου του Καραβόσταμου Ικαρίας που αφενός βρίσκεται σε κρημνώδη περιοχή (καμία σχέση με το κέντρο του χωριού στην θάλασσα, αφού η δόμηση στην Ικαρία είναι εξαιρετικά αραιή) – στη βόρεια πλευρά του νησιού και αφετέρου για να διανύσει κανείς τα περίπου 27 χλμ. που το χωρίζουν από τον Αγ. Κήρυκο (πρωτεύουσα νησιού) πρέπει να ανέλθει και να κατέλθει του βουνού Αθέρα (υψόμετρο 1040 μ. ) με συνολική διάρκεια ταξιδιού τη μία (1) ώρα με ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, χωρίς δηλαδή τον συνήθη κατά τους χειμερινούς μήνες αποκλεισμό από την ομίχλη.
Οι παραπάνω κοινότητες έχουν ικανό αριθμό μαθητών και η στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικό προσωπικό συμβάλλει όχι μόνο στην κατά το δυνατόν αρτιότερη εκπαίδευση των μαθητών, αλλά και στη διατήρηση του πληθυσμού στις εν λόγω κοινότητες που είναι ορεινές, αγροτικές και παραγωγικές. Η έλλειψη κινήτρου από πλευράς των εκπαιδευτικών να στελεχώσουν αυτές τις μονάδες εφόσον αποχαρακτηριστούν από δυσπρόσιτες θα οδηγήσει στην απίσχναση δυναμικών κοινοτήτων, αφού θα υπάρξει διαρροή του μαθητικού πληθυσμού λόγω ελλιπούς διδακτικής στελέχωσης, με ταλαιπωρία μαθητών και γονέων, και εντέλει θα προκαλέσουν κοινωνική αναστάτωση και αγανάκτηση όταν το ζητούμενο είναι η εξομάλυνση και η εξαρτίωση των σχολικών μονάδων σε περιοχές όπως η Σάμος, η Ικαρία και οι Φούρνοι, οι οποίες βρίσκονται στα σύνορα της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι οποίες δέχονται ισχυρότατες πιέσεις τόσο από τη γείτονα χώρα, όσο και από τη συνεχιζόμενη μεταναστευτική-προσφυγική κρίση.
Φαίνεται ίσως υπερβολική αυτή η περιγραφή με αστικούς όρους, εν τούτοις οι μικρές απομακρυσμένες κοινότητες είναι πολύ εύθραυστα κοινωνικά οικοσυστήματα.
Στα πλαίσια μιας στρατηγικής για τη δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους και της ενίσχυσης των περιοχών που βρίσκονται στα σύνορα της χώρας, θα παρακαλούσαμε να εξετάσετε θετικά και παραγωγικά τις προτάσεις του ΠΥΣΠΕ σχετικά με τη μοριοδότηση των σχολικών μονάδων: Μαραθοκάμπου, Πλατάνου, Παγώνδα, Βουρλιωτών στη Σάμο, καθώς επίσης Ξυλοσύρτη και Καραβόσταμου Ικαρίας .
Σε κάθε περίπτωση είμαστε στη διάθεσή σας, για πληροφόρηση και συνεργασία, ακόμα και για την οργάνωση επίσκεψης σε αυτές τις μονάδες, ώστε να διαπιστώσετε κατόπιν επιτόπιας έρευνας την αναγκαιότητα ορισμού τους ως δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Σεβαστάκης
Βουλευτής Σάμου,
Πρόεδρος Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων»
Από το γραφείο του Βουλευτή