Table of Contents
Αύριο ξημερώνει μέρα που κανείς δεν πρέπει να ξεχάσει, μέρα πένθιμη και βαριά. Βαριά και η ευθύνη που έχουμε όλοι μας ώστε να μην ξεχαστεί, να μην “κουκουλωθεί”, να μην αφήσουμε να συγκαλυφθεί το έγκλημα των Τεμπών. Η μετωπική (!) σύγκρουση αμαξοστοιχιών κόστισε 57 ζωές, δεν είναι όμως μόνο 57. Μαζί με τους 57, “πεθαίνουν” ακόμα σιωπηλά οι οικογένειες τους, οι γονείς, τα αδέλφια, οι φίλοι τους και όλοι εμείς οι παρατηρητές, μάρτυρες μιας ακόμα τραγωδίας στην οποία δεν έχει επέλθει ακόμη η “κάθαρσις”, δεν έχει αποδοθεί δικαιοσύνη.
Η εξεταστική
Εννέα μήνες μετά την τραγωδία και μετά από πρόταση του ΚΚΕ και υψηλούς τόνους στη Βουλή, εγκρίνεται, έπειτα από ονομαστική-ηλεκτρονική ψηφοφορία, με 266 «ναι», η σύσταση εξεταστικής επιτροπής με θέμα τη «διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό».
Ειδικότερα, σε σύνολο 298 ψηφισάντων, «όχι» ψήφισαν οι 32 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, το οποίο έχει υποβάλει αίτημα για σύσταση ειδικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης.
Τέμπη: “Ράγισαν πέτρες” με την κατάθεση της Μαρίας Καρυστιανού
Από τη ΝΔ 16 βουλευτές: Γιάννης Ανδριανός, Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, Κώστας Καραγκούνης, Χρήστος Κέλλας, Δημήτρης Μαρκόπουλος, Ξενοφών Μπαραλιάκος, Αναστάσιος Μπαρτζώκας, Ανδρέας Νικολακόπουλος, Κατερίνα Παπακώστα – Παλιούρα, Φάνης Παππάς, Θάνος Πλεύρης, Ζωή Ράπτη, Ευριπίδης Στυλιανίδης, Τσαβδαρίδης, Βασίλης Υψηλάντης, Ιάσονας Φωτήλας.
Τέμπη: Επιβεβαιώθηκε η παρουσία ξυλολίου στο σημείο της σύγκρουσης των δύο τρένων
Από τον ΣΥΡΙΖΑ 5 βουλευτές: Βασίλης Κόκκαλης, Διονύσης Καλαματιανός, Αλέξανδρος Αυλωνίτης, Θεόφιλος Ξανθόπουλος και Γιάννης Σαρακιώτης.
Από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ 3 βουλευτές: Μιλένα Αποστολάκη, Παναγιώτης Δουδωνής και Απόστολος Πάνας.
Από το ΚΚΕ 2 βουλευτές: Ν. Καραθανασόπουλος και Μ. Κομνηνάκα.
Από την Ελληνική Λύση ο Παύλος Σαράκης, από τους Σπαρτιάτες ο Πέτρος Δημητριάδης, από τη Νίκη ο Τάσος Οικονομόπουλος, ενώ από την Πλεύση Ελευθερίας η Ζ. Κωνσταντοπούλου και από τους ανεξάρτητους βουλευτές η Πέτη Πέρκα.
Ένα μήνα μετά τη σύστασή της, η εξεταστική ξεκινά την εξέταση μαρτύρων και τη συλλογή εγγράφων. Στις 11 Μαρτίου 2024 αναμένεται το πόρισμα της επιτροπής, ενώ το πλούσιο παρασκήνιο απόπειρας συγκάλυψης, η παρουσία ξυλολίου στο σημείο σύγκρουσης των τρένων και το γεγονός ότι δεν κλήθηκαν να καταθέσουν βασικοί και σημαντικοί μάρτυρες, αποδεικνύει χωρίς αμφιβολία ότι η εξεταστική επιτροπή ήταν ένα μεγάλο φιάσκο.
Το χρονικό
Ένα τρένο που δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό του
Είναι Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023, λίγο μετά τις 23.00 και το δρομολόγιο της αμαξοστοιχίας IC62 Αθήνα-Θεσσαλονίκη δεν φτάνει ποτέ στο προορισμό του καθώς συγκρούεται μετωπικά με φορτηγό τρένο στο σημείο “Ευαγγελισμός”.
Βίντεο σύγκρουσης:
Ο χρόνος σταμάτησε εκεί περιγράφουν οι επιζώντες, καθώς οι στιγμές που πέρασαν μέχρι τον απεγκλωβισμό τους φάνηκαν σαν αιώνες.
Τα μπροστινά βαγόνια μετατράπηκαν σε σιδερένιο πολτό. Άνθρωποι απανθρακώθηκαν, διαμελίστηκαν, εξαϋλώθηκαν. Το τρένο είχε περίπου 350 επιβαίνοντες, η εταιρία δεν έχει διευκρινίσει ακόμα τον ακριβή αριθμό, κυρίως φοιτητές, που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη μετά από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.
Μέχρι στιγμής έχουν καταμετρηθεί 40 νεκροί και 85 τραυματίες ενώ ο αριθμός καθώς περνούν οι ώρες θα αυξηθεί.
Οι λίστες και η αναγνώριση – «πικρό ποτήρι» για τις οικογένειες
Στο νοσοκομείο της Λάρισας εξελίσσεται άλλη μια τραγωδία. Η τραγωδία της αναγνώρισης νεκρών από γονείς και αδέλφια των θυμάτων. Ανά διαστήματα στο χώρο αναμονής των συγγενών ακούγονται κραυγές θρήνου. «Πού είναι το κορίτσι μου;» φωνάζει μια μάνα υποβασταζόμενη από την υπόλοιπη οικογένεια.
Για άλλους γονείς η μόνη παρέα είναι η αγωνία καθώς περιμένουν να τους φωνάξει κάποιος και να τους πει. Να τους πει που βρίσκεται το παιδί τους, ανάμεσα στους νεκρούς ή στους ζωντανούς.
Άλλοι κρατούν φωτογραφίες των σπλάχνων τους και αναζητούν απαντήσεις από τους επιζώντες και τους γιατρούς. «Έχετε δει το παιδί μου; Δεν είναι σε καμία λίστα»
«Τις πταίει» για το τραγικό δυστύχημα
Ένας σταθμάρχης φαίνεται να σήκωσε στη πλάτη του όλο το φταίξιμο γιατί δεν άλλαξε την τροχιά της γραμμής. Ο 60χρονος είναι μετακλητός υπάλληλος, έγινε σταθμάρχης στις 24 Φεβρουαρίου, λίγες μέρες νωρίτερα δηλαδή, και είναι ο μόνος που μέχρι στιγμής έχει συλληφθεί. Προβλήματα στα καλώδια, υποστελέχωση, χειροκίνητος χειρισμός, ανύπαρκτη σηματοδότηση προστίθενται στα αίτια τα οποία είναι προς διερέυνηση.
Ωστόσο στο φως της δημοσιότητας έχουν έρθει έγγραφα που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για πιθανό ατύχημα πριν συμβεί.
Το ένα έγγραφο είναι επιστολή στις 7 Φεβρουαρίου, από τη Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρόμων (ΔΕΣΚ-Σ) όπου τονίζεται ρητά: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις.
Το άλλο έγγραφο (Απρίλιος 2022) είναι επιστολή του προέδρου του έργου της εγκατάστασης του συστήματος σιδηροδρομικής σηματοδότησης ERTMS/ETCS, κ. Χ. Κ. και υπεύθυνου ασφάλειας των δρομολογίων με την οποία επιστολή υποβάλλει την παραίτησή του διαφωνώντας με κάποιες ενέργειες που έγιναν.
Συγκεκριμένα, στην επιστολή του αναφέρει ότι διαφωνεί με τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου λειτουργίας του ETCS στα τμήματα Αχαρνές – Οινόη, Δομοκός – Λάρισα και Λάρισα – Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων.
Μετά την παραίτηση του Υπουργού Μεταφορών Κων/νου Καραμανλή ο οποίος ανακοίνωσε ότι έλαβε την σχετική απόφαση «ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των θυμάτων», ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι παραιτήθηκαν και οι διοικητές του ΟΣΕ, κ. Σπύρου Πατέρα και της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστου Βίνη.
«Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα»
Λίγες ώρες αργότερα, μετά την τραγωδία, ο Κώστας Γενηδούνιας, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ είπε ότι όλα γίνονται χειροκίνητα. «Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν. Αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως», είπε στην ΕΡΤ.
Ωστόσο για σήμερα 1 Μαρτίου ακυρώθηκε η προγραμματισμένη, σύμφωνα με το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε χθες από το Μέγαρο Μαξίμου, επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Κέντρο τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης σιδηροδρομικού δικτύου βορείου Ελλάδος. Μόνο που τέτοιο κέντρο δεν υπάρχει, όπως κατήγγειλε χθες, πριν τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας.
«Πάμε και όπου βγει»
Επιβάτης που βγήκε σώος από την σύγκρουση, άκουσε τον μηχανοδηγό να μιλά με τον υπεύθυνο εισιτηρίων και να λέει «πάμε και όπου βγει».
Αναλυτικότερα, η μαρτυρία του δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα για το τι προηγήθηκε της μοιραίας σύγκρουσης, μιας και αναφέρει πως: «Άκουσα τον οδηγό να μιλάει με τον υπεύθυνο εισιτηρίων και να του λέει «πάμε και όπου βγει», σίγουρα είσαι προϊδεασμένος. Το άκουσα μέσω των ασυρμάτων, αυτό ακριβώς τίποτα άλλο. Μας καθυστέρησαν λόγω φόρτου των σιδηροδρομικών γραμμών. Μας είπαν ότι θα καθυστερήσουμε 15 λεπτά γιατί είναι μονής οδού. Μάλλον έπρεπε να καθυστερήσουμε παραπάνω, δεν ήταν σωστά… Ήμουν στα πίσω βαγόνια».
Μια ολόκληρη χώρα στο manual. Μια ολόκληρη χώρα “πάει και όπου βγει” χρόνια τώρα. Ένα μαχαίρι που δεν έχει φτάσει ποτέ στο κόκκαλο όπως μας έλεγαν και στη τραγωδία του “Σάμινα”. Μια ολόκληρη χώρα από “ποτέ ξανά” σε “ποτέ ξανά”. Μια συνεχόμενη τραγωδία λόγω κλιματικής αλλαγής, οικονομικής κρίσης, υποστελέχωσης, έλλειψης υποδομών, πανδημίας και οι δικαιολογίες είναι αμέτρητες, όλα στο βωμό του συμφέροντος. Γιατί μαζί τα φάγαμε αλλά χώρια πεθαίνουμε. Ταξιδεύουμε με εισιτήριο one way προς τη κοιλάδα των νεκρών, πάμε και όπου βγει…
Ιωάννα Κυμηνά