Home ΣυγκοινωνίεςΑκτοπλοϊκό Στον «αέρα» οι άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές – Προς ανασχεδιασμό ο διαγωνισμός των 150 εκατ. ευρώ

Στον «αέρα» οι άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές – Προς ανασχεδιασμό ο διαγωνισμός των 150 εκατ. ευρώ

by ikariaki.gr
392 views

Δύο παρατάσεις έχει πάρει ο διαγωνισμός για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές της περιόδου 2023-2024 και όπως φαίνεται ούτε σήμερα πρόκειται να διεξαχθεί η διαδικασία. Η αφορμή έρχεται από μια προδικαστική προσφυγή που οδηγεί σε αλλαγή των όρων του διαγωνισμού, αλλά έτσι και αλλιώς όπως φαίνεται στο υπουργείο Ναυτιλίας υπάρχουν σκέψεις για πλήρη ανασχεδιασμό του συστήματος επιδότησης των ακτοπλοϊκών γραμμών που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον.

Ο διαγωνισμός αφορά 73 άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές σε όλη τη χώρα με ένα προϋπολογισμό που κυμαίνεται από περίπου 132 εκατ. μέχρι περίπου 154 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%, ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων. Ειδικότερα, οι εταιρείες μπορούν να συμμετάσχουν με πλοία της κατηγορίας 1 (ηλικίας μέχρι 16 ετών), κατηγορίας 2 (ηλικίας 16-24 ετών) και κατηγορίας 3 (ηλικίας άνω των 24 ετών).

Επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές: Έρχεται ο διαγωνισμός – Δείτε για ποιες γραμμές

Σε κάθε άγονη γραμμή τα πλοία μικρότερης κατηγορίας παίρνουν το προβάδισμα, ενώ η τιμή εκκίνησης για το τίμημα που θα πληρώνει το κράτος ανά δρομολόγιο είναι υψηλότερη για νεότερα πλοία και χαμηλότερη για τα παλαιότερα. Έτσι, για παράδειγμα, αν σε μια γραμμή μια εταιρεία προσφέρει να δρομολογήσει ένα πλοίο ηλικίας 10 ετών και μια άλλη εταιρεία προσφέρει να δρομολογήσει ένα πλοίο 25 ετών, η πρώτη παίρνει το προβάδισμα πριν καν ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές.

Στόχος αυτής της αρχιτεκτονικής του διαγωνισμού ήταν να υπάρχει ένα επιπλέον κίνητρο στις εταιρείες να προσφέρουν για τις άγονες γραμμές καινούργια πλοία, καθώς με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαν να έχουν τον πρώτο λόγο αλλά και να διεκδικήσουν υψηλότερα τιμήματα για κάθε δρομολόγιο. Προς στιγμήν η ανατροπή στον σχεδιασμό ήρθε από προσφυγή της Zante Ferries στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων κατά της παραπάνω κατηγοριοποίησης που εξομοιώνει τα πλοία που έχουν ηλικία 25 ετών με αυτά που έχουν ηλικία 35, 50 ετών ή ακόμη παλαιότερων. Η Αρχή αποδέχθηκε το ορθό του αιτήματος και ζήτησε την αλλαγή για τα πλοία της κατηγορίας 3, ώστε να υπάρχουν επιπλέον κατηγορίες.

Νέος σχεδιασμός
Μετά από την απόφαση της Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων ο διαγωνισμός οδεύει προς επαναπροκήρυξη με νέους όρους. Δεν αποκλείεται βέβαια να υπάρξει και πλήρης ανατροπή καθώς στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας είναι να εξορθολογιστεί το πλαίσιο επιδότησης των άγονων γραμμών. Και αυτό διότι κατά πρώτον υπάρχουν κάποιες γραμμές που τους καλοκαιρινούς μήνες τουλάχιστον μόνο «άγονες» δεν είναι και κατά δεύτερον το αν και κατά πόσο θα πρέπει να επιδοτούνται δρομολόγια με πλοία γερασμένα που ξεπερνούν σε ηλικία τα 40 χρόνια ζωής.

Το δεύτερο σημείο αποκτά ιδιαίτερη σημασία στη σημερινή εποχή που οι εταιρείες καλούνται να ανανεώσουν τους στόλους τους, μειώνοντας το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Και αυτό γιατί μεταξύ άλλων τα επόμενα χρόνια που θα μπει σε πλήρη εφαρμογή το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ETS) τα παλιά και ρυπογόνα πλοία θα γίνουν αυτόματα και πιο ακριβά για τους επιβάτες.

Πηγή: insider

Διαβάστε ακόμα

Leave a Comment

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue