Ο κύβος ερρίφθη. Με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με μετόχους ακτοπλοϊκών εταιρειών προκειμένου να επιτευχθεί ένας τριπλός στόχος : η επαναφορά των εταιρειών σε κερδοφορία, η πληρωμή των υπέρογκων δανείων και τρίτον η εισφορά νέων κεφαλαίων στον κλάδο. Η Τράπεζα εξαιτίας της δανειοδότησης των περισσότερων εταιρειών ( Attica, ANEK, Hellenic Seaways ) και της μετοχικής της εμπλοκής έχει γίνει από καιρό αποδέκτης πολλών προτάσεων αναδιάρθρωσης από παράγοντες της ακτοπλοΐας. Ειδικότερα, οι προτάσεις έχουν απευθυνθεί προς την διοίκηση της τράπεζας ( κ. Μιχάλη. Σάλλα κ Άνθιμο Θωμόπουλο) κι όλες κατατείνουν στον εξορθολογισμό της λειτουργίας ενός κλάδου ο οποίος παραμένει ζημιογόνος σε μια χώρα που μπορεί να αυξάνει έως και 40% τις κρατήσεις από τις βασικές τουριστικές της αγορές ( Γερμανία, Αγγλία ). Εκ των πραγμάτων είναι προφανές πως η ακτοπλοΐα που αποτέλεσε στο παρελθόν πηγή ανάπτυξης για την νησιωτική Ελλάδα – δεν μπορεί να λειτουργήσει με τους όρους του παρελθόντος. Οι αλλαγές, οι οποίες είναι εν εξελίξει, ενδέχεται να φέρουν και επενδυτές, αλλά μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε συγχωνεύσεις, όπου αυτό είναι εφικτό. Κατά ορισμένες πληροφορίες, οι κυοφορούμενες αλλαγές αφορούν την Attica, ANEK και Ηellenic Sea ways, Minoan Lines. Στην προτελευταία, μάλιστα, έχουν ήδη γίνει αλλαγές σε διοικητικό επίπεδο που είχαν την έγκριση της Τράπεζας Πειραιώς. Οι επαφές είναι σε προχωρημένο επίπεδο καθώς σύμφωνα με πληροφορίες
Ποια σημεία θα αλλάξουν
Βασικά σημεία των αλλαγών είναι οι κύριοι παίκτες της ακτοπλοΐας να αποδεχθούν ότι, πρέπει να λειτουργούν με γνώμονα την κερδοφορία. Για παράδειγμα, οι προορισμοί είναι ένα κύριο σημείο που πρέπει να συμφωνηθεί και να καμφθεί άκρατος ανταγωνισμός. Προορισμοί «Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πρέπει να αποφασίσουν ότι, δεν μπορούν να έχουν τέσσερα πλοία σ ένα προορισμό και να σημειώνουν ζημίες και οι τέσσερις εταιρείες. Το ορθολογικό για να κερδίζουν όλες οι εταιρείες με την τοποθέτηση λιγότερων πλοίων.», τονίζει παλιό και έμπειρο της ακτοπλοΐας.
Λειτουργικά έξοδα – εργασιακό καθεστώς
Ο ίδιος, παράγοντας προσθέτει πως αφού συμφωνήσουν οι βασικοί παίκτες σ ένα νέο μοίρασμα στις γραμμές του Αιγαίου, αυτό πρέπει να συνοδευθεί με μειώσεις εξόδων. Τα προγράμματα αναδιάρθρωσης περιλαμβάνουν διάφορες προτάσεις όπως την μείωση της ταχύτητας των πλοίων, τις κοινές προμήθειες καυσίμων, ακόμη και την χρησιμοποίηση νέου καύσιμου. Ένα ακανθώδες ζήτημα που πρέπει να λυθεί είναι οι σχέσεις ιδιοκτητών- εργαζομένων οι οποίες θα τεθούν σε νέα βάση. Είναι χαρακτηριστικό, ότι λ.χ οι μισθοί σεφ στα ακτοπλοϊκά είναι υπερδιπλάσιοι από τους αντίστοιχους μισθούς που λαμβάνουν οι συνάδελφοι τους στην ξηρά.
Είσοδος νέων κεφαλαίων
Εφόσον ξεκινήσουν οι νέες αλλαγές στην ακτοπλοΐα και αποδειχθεί βασίμως πως οι εταιρείες μπορούν να επανέλθουν στα κέρδη, τότε το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επενδυτών θα αυξηθεί προκειμένου να τοποθετήσουν νέα κεφάλαια στις εταιρείες. Ήδη η Attica βελτίωσε τον ισολογισμό της με ebidta ( κέρδη πρό φόρων τόκων και αποσβέσεων ) 10,16 εκατ. ευρώ ( 2012) ενώ και η ΑΝΕΚ σημείωσε 4,24 εκατ. ευρώ.
www.newmoney.gr