Home ΚοινωνίαΕλλάδα Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ: 2,5 Τόνοι “άγνωστο” κάυσιμο προκάλεσε την πυρόσφαιρα – Το μπάζωμα του σημείου υποβάθμισε την έρευνα

Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ: 2,5 Τόνοι “άγνωστο” κάυσιμο προκάλεσε την πυρόσφαιρα – Το μπάζωμα του σημείου υποβάθμισε την έρευνα

by ikariaki.gr
64 views

Η πυρόσφαιρα η οποία δημιουργήθηκε δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη, φαίνεται πως προκλήθηκε από ένα «άγνωστο μέχρι στιγμής καύσιμο», σύμφωνα με το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Το «πόρισμα» που χαρακτηρίστηκε «πληρέστατο» από τον ειδικό πραγματογνώμονα και εκπρόσωπο οικογενειών των θυμάτων των Τεμπών απορρίπτεται ότι ο τεχνικός εξοπλισμός του εμπλεκόμενου τροχαίου υλικού -δηλαδή και τα έλαια σιλικόνης- προκάλεσε την τεράστια αυτή πυρόσφαιρα.

«Εύφλεκτο υγρό τουλάχιστον 2,5 τόνων»

«Αναφορικά με τη φωτιά, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι κατά πάσα πιθανότητα υπάρχει κάποιο άγνωστο υλικό, το οποίο δεν μπορεί να εντοπιστεί στις αμαξοστοιχίες και σ’ αυτά που μετέφεραν. Αυτό είναι το πιο πιθανό σενάριο. Δεδομένης της απώλειας στοιχείων από τον τόπο του δυστυχήματος δεν μπορεί να πει κανείς με επιστημονική βεβαιότητα τι έφταιξε στη φωτιά» ανέφερε στους εκπροσώπους του Τύπου ο Χρήστος Παπαδημητρίου, πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, μετά την παρουσίαση του πορίσματος.

«Η εκτίμηση είναι ότι πρόκειται για πτητικό εύφλεκτο υγρό τουλάχιστον 2,5 τόνων. Αυτό που ζητήσαμε σαν Συμβούλιο να κάνουμε και θα το κάνουμε, είναι να προσπαθήσουμε να επιβεβαιώσουμε αυτά τα αποτελέσματα με κάποιο Ίδρυμα, πανεπιστημιακό ή άλλο, που να έχει τέτοιο κύρος που να μην μπορεί κανείς να τα αμφισβητήσει. Σε κάθε περίπτωση, για μας είναι μια έρευνα που δεν σταματάει εδώ. Εμείς καλούμε ό,τι καινούριο στοιχείο υπάρχει από φορείς και από τους συγγενείς, να μας το προσκομίσουν. Δεν θα κρύψουμε τίποτα και αν βρούμε κάτι καινούριο από αυτά που έχουμε ήδη βρει, θα εκδοθεί συμπληρωματικό πόρισμα», ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου αποκαλύπτοντας ένας κομβικής σημασίας στοιχείο για τον ποσότητα του «άγνωστου καυσίμου».

 

Τι έδειξαν οι προσομοιώσεις

Λίγο νωρίτερα, σε ερώτηση του δημοσιογράφου του in, Νίκου Κλόκα, αν έχει υπολογιστεί η ποσότητα του άγνωστου καυσίμου που υπήρχε, το μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Μπαρτ Ακού, παρέπεμψε στο συγκεκριμένο απόσπασμα της έκθεσης.

Πράγματι, η έκθεση κάνει σχετική αναφορά για την προέλευση της πύρινης σφαίρας αναφέροντας ότι για την έκρηξη και την πυρόσφαιρα απαιτούνται 2,5 τόνοι υδρογονάνθρακες.

 

Λαμβάνοντας υπόψη τις προσομοιώσεις εκτιμήθηκε πως για την έκρηξη και την πυρόσφαιρα απαιτούνται 2,5 τόνοι υδρογονάνθρακες

«Η διάρκεια της απελευθέρωσης καυσίμου κατά το στάδιο 2 (περίπου 4 δευτερόλεπτα) και το παρατηρούμενο αποτέλεσμα (πύρινη σφαίρα μέγεθος που αυξάνεται από 40 έως 80 μέτρα σε διάμετρο) υποδεικνύουν μια ποσότητα καυσίμου η οποία εκτιμάται σε περίπου 1.200 kg από τις προσομοιώσεις CFD. Εάν αληθεύει, αυτό αποκλείει την πιθανότητα υγρού καυσίμου (λάδι σιλικόνης από το μετασχηματιστή ή οποιοδήποτε άλλο υγρό καύσιμο από άγνωστη πηγή) να «εκτοξευθεί» στο εστιατόριο – βαγόνι, διότι μια τέτοια ενέργεια δεν θα μπορούσε να συγκρατήσει και να απελευθερώσει 1000 kg καυσίμου για 4 δευτερόλεπτα. Η μόνη τέτοια πιθανότητα θα ήταν το υγρό καύσιμο να εισέλθει στο εστιατόριο – βαγόνι μέσω των σπασμένων παραθύρων του, αλλά οι 6 επιζώντες του εστιατόριου – βαγονιού δεν υποστηρίζουν ένα τέτοιο γεγονός, ούτε έχουν εγκαύματα που να συνάδουν με την καύση 1000 kg καυσίμου, από το εσωτερικό του βαγονιού τους» τονίζεται στο πόρισμα.

Επανεξέταση

«Η μάζα αυτού του εύφλεκτου πτητικού υγρού έχει εκτιμηθεί, μέσω της μοντελοποίησης CFD, σε τάξη μεγέθους 2,5 τόνων. Μέχρι στιγμής, η έρευνα δεν έχει εντοπίσει καμία ουσία, με τα γνωστά χαρακτηριστικά και τη συνολική μάζα που υπήρχαν στο τροχαίο υλικό, η οποία θα μπορούσε να έχει αυτόν τον ρόλο. Όπως και στα προηγούμενα στάδια, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα αναθέσει σε ένα αναγνωρισμένο ινστιτούτο την επανεξέταση της εγκυρότητας των μεταβλητών και των παραμέτρων που χρησιμοποιήθηκαν στην αναθεωρημένη ανάλυση CFD. ( Computational Fluid Dynamics – CFD) (προσομοιώσεις Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής)», αναφέρει σε άλλο σημείο το πόρισμα.

Πυρκαγιά στο εσωτερικό του μετασχηματιστή της εμπορικής αμαξοστοιχίας ως δευτερογενές αποτέλεσμα της πυρκαγιάς στην pool fire #1.

Η αναφορά στο ξυλόλιο

Κρίσιμη είναι και η αναφορά στα καύσιμα που βρέθηκαν στο σημείο της τραγωδίας. «Το γεγονός ότι η φωτιά έχει αφήσει δύο διαφορετικά υπολείμματα είναι μια άμεση ένδειξη ότι δύο διαφορετικά καύσιμα φαίνεται να εμπλέκονται στο συμβάν:

1) λευκό υπόλειμμα, που είναι SiO2, χαρακτηριστικό για την καύση λαδιού σιλικόνης, και
2) μαύρο υπόλειμμα με ίχνη ξυλολίου, που ταιριάζει με καύσιμα υδρογονανθράκων.

Η μικρή ποσότητα SiO2 που παρατηρήθηκε στη συντριβή συνάδει με την πυρκαγιά μετά την αρχική ανάφλεξη, αλλά όχι με το μέγεθος που θα αναμέναμε αν καιγόταν μεγάλη ποσότητα καυσίμου», υπογραμμίζει το πόρισμα.

Μετά την τραγωδία

Καταλήγοντας, αναφέρει πως «βρέθηκαν ίχνη από διάφορους υδρογονάνθρακες, μεταξύ των οποίων πιο αξιοσημείωτα ίχνη ξυλολίου που βρέθηκαν στον αριθμό δείγματος (EMP12-21) σε δείγμα εδάφους στο πλάι των ραγών» επαναφέροντας στο προσκήνιο τις τρεις οργανικές ενώσεις με τον χημικό τύπο (CH3)2C6H4. Διαπιστώνει πως έγινε εκ νέου δειγματοληψία από το σημείο της τραγωδίας, οκτώ μήνες μετά την τραγωδία (Οκτώβριος 2023) και ελήφθησαν δύο δείγματα εδάφους ακριβώς από την ίδια περιοχή που δεν περιείχαν ξυλόλιο. Αυτό, σύμφωνα με το πόρισμα, υποδεικνύει ότι το ξυλόλιο δεν υπάρχει στο σημείο υπό φυσιολογικές συνθήκες, ως αποτέλεσμα ρύπανσης ή άλλων φυσικών αιτιών.

Τα μέλη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υπογράμμισαν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου τις χρόνιες παθογένειες και τις παραλείψεις στον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα, ενώ τόνισαν χαρακτηριστικά ότι «όλα πήγαν λάθος» μετά τη φονική σύγκρουση, σημειώνοντας ότι «η μη ιεροποίηση του τόπου οδήγησε στην απώλεια στοιχείων».

Πως το «μπάζωμα» εμπόδισε την έρευνα

Επιπλέον στο πόρισμα του ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ διαπιστώνει πως δεν έγινε εφαρμογή επιχειρησιακής περιμέτρου καθώς και σωστή χαρτογράφηση του χώρου διερεύνησης του ατυχήματος.

Οι ερευνητές του οργανισμού και με φόντο τις καταγγελίες των συγγενών των θυμάτων για «μπάζωμα» του χώρου του δυστυχήματος- ξεκαθαρίζουν πως «υπήρξε απώλεια πληροφοριών απαραίτητων για την κατανόηση των αιτιών και των παραγόντων».

Η αυτοψία του τόπου του δυστυχήματος, αναφέρει το πόρισμα «δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε ώστε να προσδιορίσουμε κατόπιν αυτού το καύσιμο που προξένησε την πυροσφαιρα. Έγιναν προσομοιώσεις ωστόσο και το μόνο που μπορούμε με σιγουριά να πούμε είναι αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο και οι γραμμές του τρένου δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πυρόσφαιρα» είπαν οι ερευνητές στην παρουσίαση.

«Υπήρξε απώλεια πληροφοριών απαραίτητων για την κατανόηση των αιτιών και των παραγόντων του ατυχήματος» συμπληρώνει.

Η σύμβαση 717

Ευθύνες σε όσους καθυστέρησαν την σύμβαση «717» επιρρίπτει για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα ο  ο Χρήστος Παπαδημητρίου, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, Πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

«Η προσωπική μου γνώμη είναι όσοι καθυστέρησαν την 717 και μιλώ για την ανώτερη ηγεσία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να χάσουν τη ζωής τους αυτά τα παιδιά» δήλωσε χαρακτηριστικά στην παρουσίαση του πορίσματος.

«Η 717 θα έπρεπε να ολοκληρωθεί από το 2016. Η καθυστέρηση έπαιξε ρόλο στο δυστύχημα. Το ελληνικό κράτος εγκατέλειψε το σιδηρόδρομο. Τα μνημόνια αποψίλωσαν τον ΟΣΕ από προσωπικό», πρόσθεσε. «Ο εγκσυχρονιμσός άργησε με τραγική καθυστέρηση, αυτό πρέπει να αλλάξει. Στόχος μας να μην υπάρξει ξανά νεκρός στον ελληνικό σιδηρόδρομο», συμπλήρωσε, ευχαριστώντας τους συγγενείς των θυμάτων καθώς χάρη σε αυτούς συστάθηκε εθνικός μηχανισμός διερεύνησης, κάτι που δεν υπήρχε πριν.

Το πόρισμα θα σταλεί στον εφέτη ανακριτή για να ενταχθεί στη δικογραφία

Το πόρισμα στη δικογραφία

Μετά την παρουσίαση το πόρισμα θα σταλεί στον εφέτη ανακριτή για να ενταχθεί στη δικογραφία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Όσα είπαν οι Χρήστος Παπαδημητρίου, Δικηγόρος παρ Αρείω Πάγω -Πρόεδρος, Σιδηροδρομικού Τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Μπαρτ Ακού, επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Σιδηροδρόμων, Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός Προϊστάμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ και Αστέριος Αλεξάνδρου παρουσιάστηκαν λεπτό προς λεπτό από το in με απευθείας εικόνα και ήχο από την ΕΣΗΕΑ.

  • Δείτε ολόκληρο το πόρισμα για τα Τέμπη εδώ

  • Δείτε τη σύνοψη του πορίσματος στα ελληνικά εδώ

 

Πηγή: in.gr

Διαβάστε ακόμα

Leave a Comment

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue