Περισσότεροι από 100.000 είναι οι υποψήφιοι των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, που ξεκινούν περίπου σε τρεις εβδομάδες.

 

Το διάστημα 14-22 Ιουνίου θα εξεταστούν οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων και από 15 μέχρι 28 Ιουνίου των Επαγγελματικών Λυκείων.

 

Το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στη μείωση της εξεταστέας ύλης και δημιούργησε τηλεφωνικές γραμμές παροχής πληροφοριών για τις εξετάσεις και ψυχοκοινωνικής στήριξης των μαθητών, λόγω των ειδικών συνθηκών της πανδημίας. Οδηγίες, παράλληλα, είχαν δοθεί στους εκπαιδευτικούς για την ομαλή προσαρμογή των μαθητών κατά την επιστροφή τους στα θρανία.

 

Η κατάθεση δυο μηχανογραφικών, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), η αύξηση του αριθμού των εισακτέων σε κάποιες σχολές, η μείωση σε άλλες, η ενημέρωση των υποψηφίων με SMS, αποτελούν κάποιες από τις αλλαγές του υπουργείου. Επίσης, επανέρχονται οι Συντελεστές Βαρύτητας του 2019 για τον υπολογισμό των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

 

Κατάθεση δυο μηχανογραφικών

 

Δίνεται για πρώτη φορά φέτος, η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο Ι.Ε.Κ. Συνεπώς, ένας/μια υποψήφιος μπορεί να υποβάλει παράλληλα μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής του/της στις Πανελλαδικές εξετάσεις και μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου του/της και επιπλέον κριτηρίων, σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.

 

«Μέλημα της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ είναι οι νέοι να έχουν επιλογές, να έχουν εναλλακτικές και να ακολουθούν εκπαιδευτικές διαδρομές, που υπηρετούν τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους. […][Επίσης], προβλέφθηκαν οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών αυτών και την καλύτερη σύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το υπουργείο.

 

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

 

Το υπουργείο προχώρησε στη θέσπιση Συντελεστών Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, καθώς και Συντελεστών Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για την εισαγωγή των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

 

Οι συντελεστές ορίστηκαν από το εκάστοτε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα για κάθε Τμήμα/Σχολή του, βάσει των οποίων προέκυψε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ). Για την εισαγωγή υποψηφίων σε ΑΕΙ απαιτείται η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ανά Σχολή, Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.

 

Η ΕΒΕ διαμορφώνεται από το μέσο όρο των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, ο οποίος πολλαπλασιάζεται με συντελεστή.

 

Ο συντελεστής βρίσκεται εντός του διαστήματος ελάχιστης και μεγίστης τιμής, που έχει διαμορφωθεί στο εύρος μεταξύ 0,80% και 1,20%, ενώ ως ελάχιστη και μέγιστη τιμή του συντελεστή της ΕΒΕ των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών έχουν οριστεί οι τιμές 0,70% και 1,10% αντιστοίχως.

 

Προκρίθηκε η ΕΒΕ σε ποσοστό και όχι σε απόλυτο μέγεθος, π.χ. 10, εξηγεί το υπουργείο, «για να μην εξαρτάται το ποσοστό επιτυχόντων/αποτυχόντων κάθε χρόνο από την εκάστοτε ευκολία/δυσκολία των θεμάτων». Επίσης, δεν είναι η ίδια η ΕΒΕ για όλα τα τμήματα, γιατί «τα προγράμματα σπουδών διαφέρουν, και χρειάζεται να μπορούν να διαφοροποιηθούν οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις εισαγωγής σ’ αυτά», προσθέτει μεταξύ άλλων το υπουργείο.

 

Αριθμός εισακτέων, αύξηση σε κάποιες σχολές, μείωση σε άλλες

 

Ο συνολικός αριθμός εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, ανέρχεται σε 77.415, μειωμένος κατά 550 θέσεις σε σχέση με πέρυσι. Αύξηση θέσεων σημειώνεται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και σε Τμήματα «με αναμενόμενη αύξηση της απορρόφησης των αποφοίτων τους από την αγορά εργασίας», όπως π.χ. στα Τμήματα Επιστημών Αγωγής στην Πρώιμη και Παιδική Ηλικία, στα Τμήματα Νηπιαγωγών, στα Τμήματα Πληροφορικής, στην Κτηνιατρική, επισημαίνει το υπουργείο.

 

Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στο Πανεπιστήμιο Πατρών, από 7.020 πέρυσι στις 6.283 θέσεις, λόγω συγχωνεύσεων τμημάτων του.

 

Μείωση εξεταστέας ύλης, επαναφορά Συντελεστών Βαρύτητας

 

Λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας, από τις αρχές του 2021 το υπουργείο επανακαθόρισε την εξεταστέα ύλη με μείωση σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στην Γ’ τάξη. Επιπλέον, είχαν σταλεί κατά τη διάρκεια της χρονιάς αναλυτικές οδηγίες σχετικά με τα κεντρικά σημεία της ύλης μαθημάτων όλων των τάξεων.

 

Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου θα υπολογίζονται τα μαθήματα και οι Συντελεστές Βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού (ΟΠ) που ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, όπως ίσχυε και το 2019. Για παράδειγμα, στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο (ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών) Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Ιστορία Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7.

 

Στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο: θετικές και τεχνολογικές επιστήμες (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Φυσική Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7. Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο: επιστήμες υγείας και ζωής (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Βιολογία Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Χημεία Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7. Στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο: επιστήμες οικονομίας και πληροφορικής (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής), Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή 1,3 και Οικονομία Προσανατολισμού με συντελεστή 0,7.

 

Τι προβλέπεται για όσους θα είναι άρρωστοι

 

Εάν ασθενήσει κάποιος υποψήφιος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, θα του δοθεί η δυνατότητα να εξεταστεί τον Σεπτέμβριο. Αναμένεται αναλυτικό πρωτόκολλο, όταν συζητηθεί με την αρμόδια επιτροπή των ειδικών. Επίσης, οι συνθήκες διεξαγωγής των Πανελλαδικών θα ανακοινωθούν όσο πλησιάζει ο καιρός των εξετάσεων, καθώς θα καθοριστεί από την πορεία της πανδημίας.

 

Ενημέρωση υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους

 

Από φέτος θα γίνεται ενημέρωση των υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους για τη βαθμολογία τους και για το τμήμα ή σχολή επιτυχίας τους.