Home ΚοινωνίαΕπικαιρότητα Καραβίσιες μνήμες από ένα …στεριανό νησιώτη (Νο2)

Καραβίσιες μνήμες από ένα …στεριανό νησιώτη (Νο2)

by ikariaki.gr
183 views

Θα ήθελα να συμπληρώσω μερικές επί πλέον πληροφορίες, κυρίως ιστορικές από τα τέλη του 19ου αιώνα, για άλλα καράβια, που δεν συμπεριέλαβα στο πρώτο μου άρθρο. Τις πληροφορίες αυτές, επιμένοντας λίγο παραπάνω, συνέλεξα από το site nautilia forum και άλλα ναυτιλιακά site καραβολατρών, τους οποίους ευχαριστώ , για άλλη μια φορά. Ιδιαίτερα όμως θα ευχαριστήσω τον κ. Νικόλαο Πέππα, από το αρχείο του οποίου “δανείστηκα” σημαντικότατες πληροφορίες, για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού μας, από τον Πειραιά αλλά και από την Σμύρνη.

Ακτοπλοϊκές εταιρείες στην Σμύρνη: 1888

Από ένα Οδηγό της Σμύρνης του 1888, παρουσιάζω εδώ τις μεγάλες Ακτοπλοϊκές Εταιρείες που εξυπηρετούσαν την Σμύρνη προ 125 ετών.
Ανάμεσα στις εταιρείες με Έλληνες ιδιοκτήτες θα δείτε την Ζόλυ − Βίκτωρος, την Φώσκολου − Μάγκου, την γνωστή μας Εταιρεία Αιγαίου του Κουρτζη, την Καράβα Λημνιού και φυσικά την εταιρεία Παπαγιάννη του Λονδίνου, μια από τις μεγάλες εμπορικές εταιρείες του 19ου αιώνος.

 

 

 

 

 

banner

 

 

 

 

 

Αναφέρει λοιπόν σε κάποιο σημείο ότι από το λιμάνι της Σμύρνης θα αναχωρεί κάθε 15 ημέρες , την ημέρα Τρίτη στις 9 το πρωί πλοίο, που θα έχει το δρομολόγιο : Σμύρνη – Χίος – Τσεσμές – Ικαρία – Καρλόβασι – Βαθύ – Νέα Έφεσος (Κουσάντασι) και την Τετάρτη το βράδυ θα επιστρέφει στη Σμύρνη από τα ίδια λιμάνια.

Α/Π Ερυσσός/Θήρα (πρώην Medea D, Medea, Erissos, Thyra, Rumeli, Saadet)

Το Ερυσσός ή Θήρα ήταν ένα πανέμορφο και αξιόπλοο πλοίο μικρό πλοίο της Ατμοπλοΐας Δεστούνη – Γιαννουλάτου, ιδιαίτερα διακεκριμένο στις πρώτες μέρες του 20ου αιώνα. Ανάμεσα στα χρόνια 1902 – 1914 ήταν το κυρίως πλοίο των Κυκλάδων, αξιόπιστο και καλοτάξιδο. Στις πρώτες μέρες της απελευθέρωσης της Ικαρίας και ειδικά κατά τη διάρκεια της Ελευθέρας Πολιτείας της Ικαρίας, ήταν το μοναδικό ελληνικό πλοίο που επισκεπτόταν το νησί. Παρακάτω ακολουθεί πίνακας με τα στοιχεία του πλοίου:

IDNo: 5608531 Year: 1884
Name: MEDEA D. Launch Date: 4.10.84
Type: Passenger/cargo Date of completion: 11.84
Flag: AUH Keel:
Tons: 819 Link: 1492
DWT: Yard No: 545
Length overall: Ship Design:
LPP: Country of build: GBR
Beam: Builder: Palmers’
Material of build: I Location of yard: Jarrow
Subsequent History:95 MEDEA – 02 ERISSOS – 19 ERISSOS KEFALLINIAS – 20 THYRA – 25 ROUMELI – 31 SAADET
Disposal Data: hulked in Turkey 2q.54

Name Tons Change Main Owner
MEDEA D. 819 1884 Danubio
MEDEA 819 1895 Romanian Railways
ERISSOS 819 1902 Destouni Yannoulatos
ERISSOS KEFALLINIAS 819 1919 Yannoulato Bros
THYRA 819 1920 Embiricos Bros
RUMELI 819 1925 Surekasi
SAADET 819 1931 Tavilzade

Και δύο φωτογραφίες του πλοίου (η μία στον Άγιο Κήρυκο το 1913)

 

Α/Π ‘Ελση [πρώην Lady Hudson-Kinahan, Elsie]

Το προπολεμικό ΕΛΣΗ είχε ταξιδέψει στα νερά μας για 27 χρόνια. Ναυπηγήθηκε –μαζί με τρία αδελφάκια- το 1891 στα Ailsa Troon για την British & Irish Steam Packet Co. και ταξίδεψε στη γραμμή Δουβλίνο-Λονδίνο. Στην Ελλάδα ήρθε το 1914 για τον Τζων ΜακΔουαλ και ονομάστηκε ΕΛΣΗ (ELSIE). Το 1919 πέρασε –μαζί με τα υπόλοιπα πλοία της ατμοπλοΐας του Τζών- στην ΑΕΕΘΕ του Παληού και η λατινική γραφή του ονόματος του απλοποιήθηκε σε ΕLSI.
Στη συνέχεια αλλάζει χέρια μερικές φορές, μέχρι που καταλήγει στην Ατμοπλοΐα Ι.Τόγια. Από την εφημερίδα «Ελεύθερον Βήμα» της 18ης Αυγούστου 1928, παρουσιάζω τη συνημμένη αγγελία με τα δρομολόγια του «ΕΛΣΗ».
Παρατηρούμε ότι, ως πλοιοκτήτη αναφέρει την «ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΜΑΝΤΑΦΟΥΝΗ Α.Ε.», επίσης ότι εκτελούσε δυο δρομολόγια, ένα προς Μπρίντιζι, επέστρεφε Πειραιά, και σε 4 μέρες, συνέχιζε προς Σάμο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Ελληνική ακτοπλοΐα στην Μικρασιατική ακτή (1919−1922)

Το ατμόπλοιο Αλέξανδρος της Μικρασιάτικης Ατμοπλοΐας Μακρή άρχισε να κάνει μερικά γενναία δρομολόγια το 1919. Εδώ στις 18 Δεκεμβρίου 1919 πηγαίνει στην Ικαρία, Σάμο, Λέρο, Κάλυμνο, Κω, Σύμη, Ρόδο, Καστελλόριζο και τέλος στην ελληνικότατη Μάκρη (σημερινή Fethiye της Τουρκίας). Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι από το 1912 η Δωδεκάνησος είχε περιέλθει στα χεριά της Ιταλίας… Στις αρχές τα πράγματα ήταν κάπως ρόδινα… Αργότερα όμως…

 

Α/Π ΡΟΥΜΕΛΗ

Με το Ρούμελη του Πανταλέοντος ανακαλύπτουμε ότι μπορούμε να πάμε από το Άγιον Όρος στην Σύρο και από τον Βόλο στην Ικαρία, πάντα μέσω Σμύρνης!!! (28 Απριλίου 1920).

Αλλά στις 19 Ιουνίου 1920, το Ρούμελη μας δίνει ένα πραγματικά τρελό δρομολόγιο! Όλο το Αιγαίο από τον Πειραιά παίρνοντας την δυτική ακτή της μεγάλης αυτής Ελληνικής “λίμνης” προς βορά, προς Χαλκίδα, Αιδηψό, Βόλο, Θεσσαλονίκη, έπειτα ανατολικά προς Δάφνη Αγίου Όρους, Καβαλά και Αλεξανδρούπολη, έπειτα νότια προς Λήμνο, Μυτιλήνη, Σμύρνη και Χίο, μετά προς Καρλόβασι και Σάμο, μετά (σαν να μην ήταν αυτό αρκετό) προς Κάλυμνο, Σύμη, Ρόδο, και έπειτα προς Σύρο και Πειραιά!!!! Εκπληκτικό δρομολόγιο!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π ΑΝΑΤΟΛΗ

Στις 14 Μαΐου 1920, το Ανατολή του Πανταλέοντος κάνει το ίδιο δρομολόγιο όπως το Ρούμελη πιο πάνω.

 

Α/Π Λακωνία [πρώην Ομόνοια, Ιουλία, Θεσσαλονίκη, Κέα]

Το δρομολόγιο που έκανε το 1922 ως ΚΕΑ – για την «Εθνική Ατμοπλοΐα» του Εμπειρίκου έχει εξαιρετικό ενδιαφέρων. Κάπως έτσι θα ήταν η ακτοπλοΐα αν είχε μείνει κάποιο μέρος της «Μεγάλης Ελλάδας» στην επικράτεια μας. Το ΘΕΟΦΙΛΟΣ θα έκανε μια γραμμή Πειραιά-Τσεσμέ-Χίο-Μυτιλήνη-Αϊβαλί, τα πλοία της γραμμής της Λήμνου θα πήγαιναν και Ίμβρο-Δαρδανέλλια, και της Σάμου ως τη Νέα Έφεσο. Ως ΟΜΟΝΟΙΑ ήταν από τα πρώτα ακτοπλοϊκά που έφτασαν στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος μαζί με το αδελφάκι του, το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ. Και τα δύο πρόσφεραν πολύτιμες υπηρεσίας για δεκαετίες, η πορεία του ΟΜΟΝΟΙΑ όμως ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Μετά από καιρό ταξίδεψε για την «Ατμοπλοΐα Ερμουπολέως», ως ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ως ΙΟΥΛΙΑ και ως ΚΕΑ για την «Εθνική Ατμοπλοΐα», μέχρι που το πήραν οι Μπιλίνης & Τσέγκας της «Λακωνικής Ατμοπλοΐας» και το ονόμασαν ΛΑΚΩΝΙΑ.
Ταξίδεψε μέχρι που το έπιασε το όριο ηλικίας του 1932 οπότε και υποχρεωτικά έδεσε. Το τέλος του ήρθε 2 χρόνια πιο μετά.

Τα δρομολόγια του στις 31 Οκτωβρίου 1919 και μια φωτογραφία του πλοίου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π ΝΕΑΠΟΛΙΣ

Ένα επιβατηγό που έκανε το δρομολόγια για Κυκλάδες, Ικαρία και Σάμο το 1920!

Εδώ δρομολόγια στις 8 και 15 Σεπτεμβρίου 1920

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π ΜΑΡΑΝΘΗ

Το Μαράνθη, άγνωστο για μένα πλοίο σε ταξίδι για Κυκλάδες και Σάμο στις 13 Δεκεμβρίου 1922.

Καράβια 17

Α/Π ΙΚΑΡΙΑ
Το ΙΚΑΡΙΑ του Ιγγλέση. Η ιστορία του πλοίου έχει ως εξής:
ΣΑΜΟΣ νηολογίου Πειραιά 540 από 11/1924 έως 11/1924
ΣΑΜΟΣ νηολογίου Σάμου 6 από 11/1924 έως 10/1926
ΙΚΑΡΙΑ νηολογίου Σάμου 6 από 10/1926 έως 08/1927
Κατασκευής 1894 και 751 gt. Επισήμως ο τύπος του είναι
ατμόπλοιο μικτό (τα γνωστά φορτηγοποστάλια)
Πουλήθηκε σε αλλοδαπούς.

IDNo: 1131718 Year: 1894
Name: XENIA Keel:
Type: Cargo ship Launch Date: 6.10.94
Flag: NOR Date of completion: 11.94
Tons: 666 Link: 1397
DWT: Yard No: 91
Length overall: Ship Design:
LPP: 55.4 Country of build: NOR
Beam: 8.5 Builder: Bergens MV
Material of build: Location of yard: Bergen
Subsequent History: 99 BODO – 15 PLENTINGEN – 22 POLAR – 25 SAMOS – 26 IKARIA
Disposal Data: BU 4q.28

XENIA 666 1894 Bergh & Helland
BODO 666 1899 Vesteraalens D/S
PLENTINGEN 666 1915 Olsen Bros
POLAR 666 1922 Estrella
SAMOS 666 1925 D.Inglessis Sons
IKARIA 666 1926 D.Inglessis Sons

 

Α/Π ΘΑΣΟΣ (πρώην Πάρος, Λέρος και Γεώργιος Τόγιας 1882 – 1937)

Το 1934 ήταν στην άγονη γραμμή από Πειραιά – Σύρο – Καρκινάγρι – Άγιο Κήρυκο – Φούρνοι – Μαραθόκαμπος – Πυθαγόρειο – Βαθύ Σάμου – Καρλόβασι – Χίος – Καρδάμυλα – Σκάλα Βολισσού – Ψαρά – Γέρα – Πλωμάρι – Μυτιλήνη – Μήθυμνα – Πέτρα – Σίγρι – Άγιος Ευστράτιος – Μούδρος – Μύρινα – Σαμοθράκη – Αλεξανδρούπολη – Πόρτο Λάγο – Καβάλα – (λιμάνια της Χαλκιδικής δεν ξέρω σε πόσα αλλά ένα σίγουρα ήταν η Δάφνη του Αγίου Όρους) – Θεσσαλονίκη. Σ’ αυτό το δρομολόγιο, όταν έμπαινες, ξέχναγες μετά από λίγες μέρες, πιο ήταν το λιμάνι επιβίβασης, πόσες μέρες ταξιδεύεις, σε πιο λιμάνι βρίσκεσαι τώρα και πότε θα αποβιβασθείς. Έπιανε αυτό το πλοίο περίπου 27 λιμάνια.

Καράβια 18 Καράβια 19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Κάιρον ( πρώην Kairon, Aghios Georghios, Alessandro Volta)

Ναυπηγημένο ως Alessandro Volta για την Accossato Pierano, 1862.
1925-1931 Κάιρον Emiris Bros., Αλεξάνδρεια.
1931-1934 Άγιος Γεώργιος Hadjadonis, Αλεξάνδρεια, b/u.

Το πλοίο Κάιρο των αδελφών Εμίρη σε καταχώρηση από τον Ταχυδρόμο της Αλεξανδρείας με πλήρη δρομολόγια (2 Οκτώβριου 1925).

Καράβια 20 Καράβια 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Πειραιεύς (πρώην Holly, Piraeus, Halcyon, Serifos)

Τα στιχεία του πλοίου:

IDNo: 1071730 Year: 1875
Name: HOLLY Launch Date: 17.5.75
Type: Passenger/cargo Date of completion:
Flag: GBR Keel:
Tons: 378 Link: 1565
DWT: Yard No: 162
Length overall: Ship Design:
LPP: 51.9 Country of build: GBR
Beam: 7.1 Builder: Henderson
Material of build: I Location of yard: Meadowside
Number of screws/Mchy/ Speed(kn): 1C-
Owner as Completed: A.A.Laird & Co, Glasgow
Subsequent History: 00 PIRAEUS – 13 HALCYON – 20 SERIFOS
Disposal Data:BU 1936

Name Tons Change Starke Ref. Main Owner
HOLLY 378 1875 V1875 #122 A.A.Laird & Co
PIRAEUS 378 1900 V1875 #122 A.Diakakis & Co
HALCYON 378 1913?? V1875 #122 G.Markettos
SERIFOS 378 1920 V1875 #122 Embiricos Bros

Το πλοίο Σέριφος χρησιμοποιήθηκε από την Ατμοπλοΐα Σάμου των αδελφών Ιγγλέση. Εδώ καταχώρηση από την Δωδεκανησιακή Αυγή της 8ης Φεβρουαρίου 1924.

Καράβια 22 Καράβια 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Φρίντων ( πρώην Frinton, Kilkeney]

Το Ε/Γ ΦΡΙΝΤΩΝ το οποίο εκτελούσε προπολεμικά το δρομολόγιο Κέρκυρα- Πειραιά ήταν ολικής χωρητικότητας 1361 τόνων, νηολογίου Σάμου 8 και πλοιοκτήτρια ήταν η εταιρεία Ιγγλέση. Βυθίστηκε από Γερμανικά αεροπλάνα τις 22 Απρίλη 1941 στα Μέγαρα. Τρία μέλη του πληρώματος σκοτώθηκαν και εννιά τραυματίστηκαν. Στην παρακάτω δημοσίευση (εποχής) θα δούμε ότι έκανε δρομολόγια Κυκλάδων – Ικαρίας – Σάμου.

Καράβια 24 Καράβια 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Καράβια 27

Οι φωτογραφίες αυτού του ιστορικού πλοίου για το νησί μας, οι δύο τελευταίες είναι από τον Εύδηλο (ευχαριστώ τον συμπατριώτη καραβολάτρη Σιλβέστρο -[sylver23], που δανείστηκα τις φωτογραφίες του).

Α/Π Αλμπέρτα [ πρώην Mykali (2), Alberta]

Τα απαραίτητα στοιχεία του πλοίου της Σαμιώτικης εταιρίας Ιγγλέση που ήλθε στην Ελλάδα το 1930, και μπήκε και στη γραμμή Σάμου – Ικαρίας.

Built as a ferry under yard No. 346 by J. Brown & Co. Ltd., Glasgow for the London & South Western Railway Co, Southampton.
Launched under the name ALBERTA.
Tonnage 1.216 gross, 460 net, 240 dwt., dim. 270.0 x 35.6 x 14.6ft. (draught)
Powered by two triple expansion steam engines, 5.500 hp, twin screws, speed 19.5 knots.
Passenger accommodation for 747 passengers.
May 1900 delivered to owners.
After delivery used in the ferry service between Weymouth and the Channel Islands, her maiden voyage was on 02 June 1900 to Jersey.
July 1920 grounded on the rocks off Guernsey, but was able to refloat on her own power, leaking and listing she arrived safely in St Peter Port.
1923 Managed by the Southern Railway in Southampton.
1929 Out of service. During her Channel Island service she carried nearly three-quarters of a million passengers during her 28½ years in service.
1930 Sold to D.Inglessi fils, S.A. Nav. de Samos at Samos, Greece, renamed in MYKALI.
Used in the service from Lesbos to Chios-Piraeus.
1935 Renamed again by owners in ΑLBERTA.
23 April 1941 during the invasion of the German forces in Greece was she lost during a bombing raid by German planes on Salamis.
Source: A Century of Cross-Channel passenger ferries by Ambrose Greenway. Register of Merchant Ships completed in 1900.

Με τη διόρθωση ότι όταν αγοράστηκε το 1930 ονομάστηκε ΑΛΜΠΕΡΤΑ και το όνομα ΜΥΚΑΛΗ το πήρε για 1 χρόνο το 1934/35.

Καράβια 28 Καράβια 29

 

 

 

 

 

 

 

Το ΑΛΜΠΕΡΤΑ κάνει την εμφάνιση του στο προπολεμικό Καρλόβασι. Για μια δεκαετία υπηρέτησε με επιτυχία τη γραμμή της Σάμου-Ικαρίας και όχι μόνο.

Από το αρχείο του φίλου GIANNHSMANTZOYRIS.

Α/Π Γεώργιος Τόγιας [ πρώην Cumbria, Vas. Constantinos, Leros, Paros, G.Togias, Thasos]

Τα στοιχεία του πλοίου που ήταν στη γραμμή μας το 1937 σαν “Βασ. Κωνσταντίνος”.

IDNo: 1086118 Year: 1882
Name: CUMBRIA Launch Date: 31.12.81
Type: Yacht Date of completion: 6.82
Flag: GBR Keel:
Tons: 471 Link: 1277
DWT: Yard No: 434
Length overall: Ship Design:
LPP: Country of build: GBR
Beam: Builder: Armstrong Mitchell
Material of build: I Location of yard: Low Walker
Number of screws/Mchy/ Speed(kn):
End: 1937
Subsequent History: 83 NUBIENNE – 85 VELLEDA – 06 SAN DONATO – 14 VASILEFS CONSTANTINOS – 20 LEROS – 23 PAROS – 27 GEORGIOS TOGIAS – 33 THASOS
Disposal Data: BU 3q.37

CUMBRIA 471 1882
NUBIENNE 471 1883 E.Blanc
VELLEDA 471 1885 H.Menier
SAN DONATO 471 1906 Schahowsky-G-S.
VASILEFS CONSTANTINOS 471 1914 A.Papadopulos
LEROS 471 1920 A.A.Capparis
PAROS 471 1923 Embiricos Bros
GEORGIOS TOGIAS 471 1927 E.K.Togias
THASOS 471 1933 Hellenic Coast Lines

Καράβια 30 Καράβια 31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Υπεροχή [ πρώην Victoria, Insulaire, Yperohi, Zakynthos]

Τα στοιχεία του πλοίου, που όταν πρωτοήλθε στην Ελλάδα ονομάστηκε “Υπεροχή”:

IDNo: 1099574 Year: 1892
Name: VICTORIA Launch Date: 12.5.92
Type: Passenger/cargo Date of completion: 6.92
Flag: GBR Keel:
Tons: 688 Link: 1628
DWT: Yard No: 363
Length overall: Ship Design:
LPP: 70.3 Country of build: GBR
Beam: 8.1 Builder: Earle’s
Material of build: Location of yard: Hull
Number of screws/Mchy/ Speed(kn): 1T-15
Owner as Completed: G.Lawson & Sons, Hull
Subsequent History: 99 INSULAIRE – 10 EPEROKI – 33 ZAKYNTHOS
Disposal Data: ac/b Monemvasia 26.4.41

 

Name Tons Change Main Owner
VICTORIA 688 1892 G.Lawson & Sons
INSULAIRE 688 1895 C.Luiggi
EPEROKI 688 1899 Destouni Yannoulatos
ZAKYNTHOS 688 1933 Hellenic Coast Lines

αλλά αργότερα πήρε το όνομα “Ζάκυνθος” και μ’ αυτό το όνομα ήλθε στην Ικαρία τον Ιούνιο του 1934 όπως λέει και η παρακάτω διαφήμιση εποχής.

Καράβια 32 Καράβια 33

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Σάμος [πρώην Samos, Ελευθερία, Oldham]

Την περίοδο του 1930, ερχόταν στη γραμμή Ικαρίας – Σάμου , το πλοίο “Σάμος” της εταιρίας των Αφων Ιγγλέση. Παρακάτω παραθέτω τα στοιχεία του πλοίου:

Name Samos
Type: Steam merchant
Tonnage 1,208 tons
Completed 1889 – Earle´s Shipbuilding & Engineering Co Ltd, Hull
OwnerD. Inglessi Fils, Samos
Homeport Samos
Date of attack 17 Oct, 1941
Nationality: Greek

Year: 1889 Name: OLDHAM
Launch Date: 1.11.88 Type: Cargo ship
Date of completion: 1.89 Flag: GBR Keel:
Tons: 921 Yard No: 315 Length overall:
Ship Design: LPP: 73.1
Country of build: GBR
Beam: 9.1
Builder: Earle’s Location of yard: Hull
Number of screws/Mchy/
Speed(kn): 1T-12
Owner as Completed: Manchester, Sheffield & Lincolnshire Rlwy Co, Grim
Subsequent History: 13 ELEFTHERIA – 29 SAMOS
Disposal Data: sm/t 13.14N/28.50E 17.10.41

Επίσης μια δημοσίευση εποχής, (17 Απριλίου 1930), με τα δρομολόγια του πλοίου και μια φωτογραφία έξω από τα Θέρμα, φεύγοντας το πλοίο από Άγιο Κήρυκο για Σάμο.

Καράβια 34 Καράβια 35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Κρόνος [πρώην Rover, Kronos, Skyros]

Ένα άλλο πλοίο που έκανε τότε (1931) την άγονο γραμμή με …25 λιμάνια παρακαλώ, ήταν το “Κρόνος”.

Καράβια 36 Καράβια 37

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Θεσσαλονίκη [HMS Spiraea, Θεσσαλονίκη]

Πολεμικό πλοίο των τελευταίων χρόνων φτιαγμένο στην Αγγλία (Inglis ναυπηγία) το 1941 με το όνομα Spiraea. Ήρθε στην Ελλάδα και μετονομάσθηκε Θεσσαλονίκη. Εμφανίζεται στα δρομολόγια για πρώτη φορά στις 28/9/1945. Έκανε πολλά δρομολόγια, όπως προς Χίο, προς Θεσσαλονίκη, προς Σύρο, Ικαρία, Βαθύ Σάμου, προς Σύρο, Τήνο Μύκονο, Ικαρία, Βαθύ Σάμου και προς Ηράκλειο και Χάνια

IDNo: 6112409 Year: 1941
Name: SPIRAEA Launch Date: 31.10.40
Type: Patrol frigate Date of completion: 27.2.41
Flag: GBR Keel: 31.5.40
Tons: 940 Link: 1566
DWT: 1180 Yard No: 1056p
Length overall: 62.6 Ship Design:
LPP: 57.9 Country of build: GBR
Beam: 10.1 Builder: Inglis
Material of build: Location of yard: Pointhouse
Number of screws/Mchy/
Speed(kn): 1T-16
Owner as Completed: Royal Navy
End: 1999
Subsequent History: 48 THESSALONIKI
Disposal Data: deleted 1999

Καράβια 39

Α/Π ΤΕΤΗ

Την δεκαετία του 1950 εξυπηρετούσε το νησί μας το πλοίο “Τέτη” της Ατμοπλοΐας Σιγάλα. Βλέπουμε και μια διαφήμιση του δρομολογίου του (19 Ιουνίου του 1952) και μια φωτογραφία του πλοίου.

Καράβια 40 Καράβια 41

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Καράβια 42

Το πλοίο “Τέτη” στον Άγιο Κήρυκο. (Η φωτογραφία είναι γύρω στο 1950)

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π ΜΑΡΙΛΕΝΑ

Θα συμπληρώσω ένα μικρό οπτικοακουστικό αφιέρωμα σ’ αυτό το ιστορικό πλοίο για την Ικαρία, ευχαριστώντας πάλι τον συμπατριώτη καραβολάτρη Σιλβέστρο -[sylver23] και τον συμπατριώτη φωτογράφο Χρήστο Μαλαχία, για τις φωτογραφίες που “δανείστηκα”, όπως και τον Νικόλαο Πέπα, για το μικρό βίντεο που δείχνει το Μαριλένα στο λιμάνι της Τήνου κατά την εορτή της 25ης Μαρτίου 1963.

Η φωτογραφία (1) είναι στη Σάμο, η (2) στον Άγιο Κήρυκο , η (3) στον Εύδηλο και η (4) μια γενική στον Πειραιά. Το λίνκ που μπορείτε να δείτε το μικρό βιντεάκι εποχής είναι: http://mam.avarchive.gr/portal/digit…612&thid=11750

Είμαι κολλημένος με τις μανούβρες και θέλω να πω ότι η μανούβρα της πλαγιοδέτησης αυτού του πλοίου και των άλλων της εποχής είχαν μια άλλη ομορφιά. Δεν σβήνουν με τίποτα απ’ το μυαλό μου. Τόσο στην Σύρο αλλά και στον Πειραιά. Θυμάστε φαντάζομαι οι μεγαλύτεροι ότι όταν τα πλοία έμπαιναν στον Πειραιά ο σηματοφορικός σταθμός στο πράσινο φανάρι, έλεγε με μεγάφωνο στον καπετάνιο που θα πάει να δέσει. Δηλαδή ακριβώς : καλησπέρα σας καλώς ήρθατε, θέση πρόσδεσης 123-126 (αριθμοί από τις μπίντες του ντόκου). Η επιβεβαίωση ότι ο καπετάνιος κατάλαβε ερχόταν μια μικρή σφυριξιά από το πλοίο. Τα VHF της εποχής..

Α/Π ΔΕΣΠΟΙΝΑ

Άλλες φωτογραφίες που συμπληρώνω για το Δέσποινα:

Βλέπουμε ότι έχει προσέγγιση στον Αρμενιστή Ικαρίας. Το Δέσποινα έξω από τον Αρμενιστή το 1955 από το αρχείο του Χρήστου Μαλαχία

καρ7

Το ΔΕΣΠΟΙΝΑ πλαγιοδετημένο στο Βαθύ της Σάμου με το κύμα να βγαίνει ζωντανό, αφιερωμένη στους Σαμιώτες που το αναπολούν ακόμη.

Α/Π ΕΡΜΟΥΠΟΛΙΣ

Την ίδια εποχή που ερχόταν στην γραμμή Ικαρίας – Σάμου το “Δέσποινα” , ερχόταν εναλλάξ και το “Ερμούπολις”, πιάνοντας στην άφιξη από Πειραιά τον Άγιο Κήρυκο και στην επιστροφή τον Εύδηλο και τον Αρμενιστή.

μπλε1 μπλε2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α/Π Αιγαίον [Aegaeon, Princess Alice]

Την δεκαετία του 1950 ερχόταν στη γραμμή Ικαρίας – Σάμου το πλοίο “Αιγαίο” το παλιό του Τυπάλδου, για να μην μπερδευόμαστε με το κατοπινό πλοίο του Αγαπητού.

01 02

 

 

 

 

 

 

 

Η αποβάθρα τού ΑΓΙΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ το 1955 .Το καράβι είναι το ΑΙΓΑΙΟΝ.

Τα λιμάνια της Ικαρίας τα δύσκολα χρόνια (1945 – 1950) που μετέφεραν πολιτικούς εξόριστους στην Ικαρία

Εκείνη την εποχή τα πλοία “Χειμάρα”, “Ηλιούπολη” και “Μαρία Τόγια”, ερχόταν τακτικότατα στα λιμάνια του Ευδήλου (Φώτο 1,2,3,) ή Αγίου Κηρύκου (Φώτο 4), φουντάριζαν αρόδου και κατέβαζαν τον κόσμο με βάρκες και πολλές φορές συνέπιπτε να βρίσκονται δύο πλοία την ίδια στιγμή στο λιμάνι του Ευδήλου (Φώτο 3). [Από το αρχείο του πολιτικού εξόριστου Στέλιου Κασιμάτη, μέλους του φωτογραφικού συνεργείου εξόριστων στον ΕΥΔΗΛΟ]

 

Ε/Γ Απόλλων [πρώην Apollon, Apollo Express 1, Express Apollon, Senlac]

Ξεκίνησε αρχές Αυγούστου (1996) Σύρο, Τήνο, Μύκονο και κάθε Τρίτη πρωί προέκταση για Εύδηλο, Φούρνους, Πάτμο, Λειψούς. Η επιτυχία του δεν ήταν τόση ώστε να μείνει στη γραμμή, παρά τα 19,4 μίλια. Το φθινόπωρο (2005) και μέχρι πρόσφατα (2006) ταξίδευε στην γραμμή της Ικαρίας – Σάμου αλλά αντικαταστάθηκε από το ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ. Έχει τους χώρους (και σε πολύ καλή κατάσταση),την ταχύτητα, το ταξίδεμα,τη μανούβρα και το κατάλληλο μέγεθος για κάθε γραμμή του κεντρικού και ανατολικού Αιγαίου.

07

Ε/Γ ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ

Πραγματικό βαπόρι, εξαιρετικοί εσωτερικοί χώροι, υπέροχο πλωριό σαλόνι διακεκριμένης, πολλά και όμορφα καταστρώματα, υπέροχο μικρό σαν πολεμίστρα πλωριό μπαλκόνι, λεβέντικη εμφάνιση και βεβαία ταχύτητα ακόμα και το 2006 πάνω από 19.3 μίλια.

08

Μπαίνοντας με πολύ δρόμο στον Εύδηλο της αγαπημένης Ικαρίας, το τελευταίο καλοκαίρι που ήταν ακμαίο, το καλοκαίρι του 2006, που εναλλασσόταν μεταξύ Πάρου – Νάξου -Ικαρίας – Σάμου κ’ Πάρου – Νάξου -Ίου-Σαντορίνης.


ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΝΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ (ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΤΗΣ ΝΕΛ)

Θα συμπληρώσω την κατηγορία αυτή με πλοία που δρομολογήθηκαν στην άγονη γραμμή, από Βόρειο Ελλάδα (Θεσσαλονίκη ή Καβάλα έως Σάμο – Άγιο Κήρυκο) ή από Αλεξανδρούπολη έως Ρόδο και δεν ανήκουν στη Ν.Ε.Λ. (που είχα αναφέρει στο προηγούμενο άρθρο μου)

Ε/Γ ΠΗΝΕΛΟΠΗ

Τα πλοία που εξυπηρετούσαν τη γραμμή Θεσσαλονίκη ( ή Καβάλα) έως Σάμο – Ικαρία και Ρόδο έως Αλεξανδρούπολη αυτή την εποχή (2006 -2007) ήταν αντίστοιχα το “Πηνελόπη” και το “Βιτσέντζος Κορνάρος”

AGOUDIMOS LINES-Ε/Γ-Ο/Γ ΠΗΝΕΛΟΠΗ
23/12 & 30/12/07 αναχώρηση από ΣΑΜΟ 10.00 για ΧΙΟ-ΜΥΤΙΛΗΝΗ-ΛΗΜΝΟ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
06/01/08 αναχώρηση από ΣΑΜΟ 10.00 για ΧΙΟ-ΜΥΤΙΛΗΝΗ-ΛΗΜΝΟ-ΚΑΒΑΛΑ

LANE LINES-Ε/Γ-Ο/Γ ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ
23/12,30/12,06/01,13/01 Αναχώρηση από ΣΑΜΟ 01.10 για ΧΙΟ-ΜΥΤΙΛΗΝΗ-ΛΗΜΝΟ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Το “Πηνελόπη” ( φωτο στον Άγιο Κήρυκο το 2006), έκανε ξανά τη γραμμή για ένα τετράμηνο στις αρχές του 2010.

Από τον Ιούνιο μέχρι το Σεπτέμβριο (2006)τα συγκεκριμένα δρομολόγια εκτελούσε με επιδότηση η SAOS FERRIES, με το πλοίο ” Σαμοθράκη”, ενώ μετά το Σεπτέμβριο εκτελούσε τα δρομολόγια (Καβάλα έως Σάμο – Ικαρία)χωρίς καμιά επιδότηση.

11

Εδώ στη φωτο από τον Άγιο Κήρυκο, στις 20 Ιανουαρίου 2009.

Θεσσαλονίκη-Ρόδος με τον ΔΙΑΓΟΡΑ

Το δρομολόγιο από Ρόδο προς Θεσσαλονίκη και αντίθετα μια φορά την εβδομάδα από 01/06/2009 έως 30/09/2009 κάθε Πέμπτη από Ρόδο και κάθε Παρασκευή από Θεσσαλονίκη,
τα ενδιάμεσα λιμάνια Κως-Κάλυμνος-Σάμος( Καρλόβασι)-Χίος-Μυτιλήνη (Σίγρι). Μία γραμμή όπου έχουν περάσει πολλά καράβια… Αυτή την φορά πιστεύω πως μπήκε το ιδανικό καράβι, όπως και την δεκαετία του ’90 που ήταν το στολίδι της ΔΑΝΕ το ΠΑΤΜΟΣ…

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΛΟΙΩΝ ΑΠΟ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΙΚΑΡΙΑΣ (ΚΥΡΙΩΣ)

Ε/Γ ΣΑΜΑΙΝΑ ΚΑΙ ΙΚΑΡΟΣ

Δίνω συμπληρωματικές φωτογραφίες από τα πλοία “μας”, τα πλοία της τότε Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρίας Σάμου Ικαρίας (Α.Ν.Τ.Ε.Σ.Ι.), “Σάμαινα” και “Ίκαρος” από τα λιμάνια των νησιών μας.

Στη φωτογραφία (1) στο λιμάνι του Ευδήλου και στην φωτογραφία (2) μπαίνοντας στον Άγ. Κήρυκο.

Στη φωτογραφία (1) στο λιμάνι του Αγ. Κηρύκου και στην φωτογραφία (2) στο λιμάνι των Φούρνων.

18

Και μια φωτογραφία στο λιμάνι του Αγίου Κηρύκου , το Σάμαινα και το Αιγαίο (Αγαπητού) το καλοκαίρι του 1982 ή 1983 από κάρποσταλ του Κώστα Σταμούλου.

Α/Π ΠΑΝΤΕΛΗΣ

H παραλία τού Αγίου Κηρύκου και το ΠΑΝΤΕΛΗΣ με τις βάρκες. Πιθανόν του 1962 όπως έμαθα.

19

Α/Π ΗΛΙΟΥΠΟΛΙΣ

20

Ο Άγιος Κήρυκος αρχές δεκαετίας ΄50 με το ΗΛΙΟΥΠΟΛΙΣ.

Α/Π ΦΙΛΙΠΠΟΣ

21

Στον Άγιο Κήρυκο το “Φίλιππος” αποβιβάζει με λάντζες. Στην φωτογραφία βλέπουμε και τα έργα που γινόταν τότε για να γίνει ο Άγιος επιτέλους λιμάνι.

Α/Π ΜΙΜΙΚΑ Λ.

Το “Μιμίκα Λ. ” πλαγιοδετημένο στον Άγιο Κήρυκο την περίοδο της επταετίας.

Σαν επίλογο αυτής της καταγραφής, θέλω να δηλώσω (άλλη μια φορά) ότι δεν είμαι επαγγελματίας ναυτικός, απλά η αγάπη μου για τα πλοία και τον τόπο μου, με οδήγησαν να ψάξω όλα αυτά τα στοιχεία, να τα καταγράψω και να τα παρουσιάσω σαν μια ενιαία εργασία. Βέβαια αυτή η καταγραφή δεν θα γινόταν, αν οι καραβολάτρες του forum nautilia και ιδιαίτερα ο Νικόλας Πέππας από τη Νάξο και ο συμπατριώτης μας καραβολάτρης (μέλος του forum) Σιλβέστρος, μαζί με υπερπολύτιμο φωτογραφικό υλικό, του συγχωριανού μου φωτογράφου Χρήστου Μαλαχία, όπως και του αείμνηστου φωτογράφου του Αγίου Κηρύκου Κώστα Σταμούλου, τους οποίους ευχαριστώ ιδιαίτερα, για το “δανεισμό” . Ο στόχος μου ήταν να παρουσιάσω μια συγκεντρωμένη παρουσίαση όλων των πλοίων που πέρασαν από το νησί μας, τους τελευταίους τρείς αιώνες. Πιστεύω, αν και δεν είμαι απόλυτα σίγουρος, ότι τα κατέγραψα όλα. Αν κάτι μου ξέφυγε, πολύ ευχαρίστως να το συμπληρώσω, από ,όποιον μου παρουσιάσει στοιχεία και ντοκουμέντα.

Σωτήρης Πολίτης – Ικαριακή Ραδιοφωνία 92.8fm – ikariaki.gr

Διαβάστε ακόμα

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue