Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Αξιότιμε κε Υφυπουργέ,
Με θλίψη και αγανάκτηση πληροφορούμαστε ότι στις 8/12/2011 σταματάει το πλοίο Νήσος Μύκονος να εξυπηρετεί τη γραμμή μας ΦΟΥΡΝΟΙ-ΙΚΑΡΙΑ-ΣΑΜΟΣ και τη θέση του παίρνει το πλοίο ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ, πλοίο αργό, μεγάλης ηλικίας και αμφιβόλου ασφάλειας.
Ο θυμός και η απογοήτευσή μας μεγαλώνουν, γνωρίζοντας ότι με την από 10/5/20111 επιστολή μας προς τους Προκατόχους σας με θέμα: Ακτοπλοϊκές Συνδέσεις Νήσων Ικαρίας και Φούρνων (την οποία επισυνάπτουμε για την καλύτερη ενημέρωσή σας στην παρούσα επιστολή), εκθέσαμε στο Υπουργείο σας το έντονο πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας τα τελευταία χρόνια τόσο με το κέντρο και την περιφέρεια όσο και ενδοπεριδερειακά και παρουσιάσαμε ως βάση για συζήτηση συγκεκριμένες προτάσεις.
Δυστυχώς, τότε, δε βρήκαμε καμμία ανταπόκριση από το Υπουργείο σας, ελπίζουμε όμως ότι θα βρούμε τώρα που στα υπάρχοντα προβλήματα προστίθεται ακόμα ένα, πολύ μεγαλύτερο, η αντικατάσταση ενός σύγχρονου και ασφαλούς πλοίου με ένα παλιό, συμβατικό και μειωμένης αξιοπιστίας (όσον αφορά στην ασφάλεια) πλοίο. Η ταλαιπωρία των επιβατών και η αναξιοπιστία του πλοίου θα μειώσει ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη των νησιών μας και θα υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο την ποιότητα ζωής των κατοίκων, που φθίνουν με γοργά και σταθερά βήματα τα τελευταία χρόνια.
Η αδυναμία πρόσβασης από το κέντρο και την περιφέρεια στα νησιά μας και το αντίθετο, σε συνδυασμό με την δύσκολη οικονομική συγκυρία που ταλανίζει τη χώρα μας, θα οδηγήσει τα νησιά μας σε μαρασμό και η συνταγματικά κατοχυρωμένη πολιτική της νησιωτικότητας, που θα έπρεπε εμπράκτως να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα με τους Ελληνες της ηπειρωτικής Ελλάδας, αποδεικνύεται ανύπαρκτη, αφήνοντας τους νησιώτες – ακρίτες της χώρας στην ομηρία των εφοπλιστών. Το κράτος αδυνατεί να επιβάλλει ακτοπλοϊκή πολιτική που να συνάδει με εθνικούς, αναπτυξιακούς και κοινωνικούς στόχους, επιτρέποντας στους μηχανισμούς της ελεύθερης αγοράς και των ιδιωτικο-οικονομικών κριτηρίων να ορίζουν καθ?ολοκληρία τις ζωές μας και να προδιαγράφουν με ζοφερό τρόπο το μέλλον μας.
Και επιτέλους το αυτονόητο. Στην περίοδο ύφεσης που βρίσκεται η Ελλάδα, η μόνη πλουτοπαραγωγική πηγή που θα μπορούσε να αποφέρει πρωτογενές πλεόνασμα είναι ο Τουρισμός. Αντί λοιπόν να λαμβάνονται μέτρα για την τόνωσή του, βασικότερο των οποίων θα ήταν η στοχευμένη ανάπτυξη των μεταφορών, διαπιστώνουμε καθημερινά την ανυπαρξία πολιτικής προς αυτήν την κατεύθυνση και την τυχαία εξέλιξη των πραγμάτων που καθιστούν αδύνατη την εκμετάλλευση του μεγαλύτερου και πολυτιμότερου ίσως πόρου της Ελλάδας.
Για τους παραπάνω λόγους διεκδικούμε και απαιτούμαι άμεσα:
1. Να παραμείνει το ΜΥΚΟΝΟΣ στη γραμμή και να μην αντικατασταθεί από το πλοίο ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ. Για όσο διαρκέσει η διακοπή των δρομολογίων του, για λόγους συντήρησης και μόνο, να δρομολογηθεί στη γραμμή ένα αξιόπιστο πλοίο.
2. Να προστεθεί δεύτερο πλοίο στη γραμμή, συμβατικό αλλά αξιόπλοο. Η δρομολόγηση δεύτερου πλοίου, και μάλιστα άλλης εταιρείας (ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει θετικά, π.χ μείωση εισιτηρίων, προσφορές), είναι άμεση και επιταχτική τουλάχιστον για τους θερινούς μήνες (Ιούνιο ? Οκτώβριο).
3. Ο σχεδιασμός των ωραρίων των δρομολογίων και των ενδιάμεσων σταθμών να γίνει λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των νησιών ΦΟΥΡΝΟΙ ΙΚΑΡΙΑ ΣΑΜΟΣ (για παράδειγμα να ευνοεί την ανάπτυξη τουρισμού Σαββατοκύριακου, τον οποίο η εταιρεία HELLENIC SEAWAYS, τα τελευταία χρόνια με τις επιλογές του σχεδιασμού της, τον έχει καταργήσει). και όχι αποκλειστικά και μόνο την κερδοφορία της εκάστοτε πλοιοκτήτριας εταιρείας. Σχετικές προτάσεις αναφέρονται στην από 10/5/2011 επισυναπτόμενη επιστολή μας.
4. Να μειωθούν οι τιμές των εισιτηρίων, αναπτύσσοντας τον ανταγωνισμό και θεσμοθετώντας το?Μεταφορικό Ισοδύναμο? στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο το οποίο πρέπει να επεκταθεί σε όποια νησιά στερούνται φτηνό και τακτικό μεταφορικό μέσο, καθ? όλη τη διάρκεια του έτους, και όχι μόνο σε αυτά που έχουν χαρακτηρισθεί άγονα, πολιτική που εφαρμόζεται ήδη στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
5. Τη Δημιουργία διανησιωτικής ενδοπεριφερειακής και διαπεριφερειακής ακτοπλοϊκής σύνδεσης, απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει οποιαδήποτε μορφή ανάπτυξης σε ένα νησιωτικό σύμπλεγμα όπως το Αιγαίο, αλλά και επιταχτική ανάγκη για την εφαρμογή του Καλλικράτη.
Πιστεύοντας ότι κατανοείτε ότι η αγωνία μας για την ανάπτυξη και την πρόοδο των νησιών μας έχει μετατραπεί σε θυμό και αγανάκτηση, περιμένουμε άμεσα την ανταπόκρισή σας στα αιτήματά μας.
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΠΡΟΣ:
κ. Ιωάννη Διαμαντίδη,
Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας.
Φαξ: 2104220767
Email: [email protected]
κα. Ελπίδα Τσουρή,
Υφυπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας.
Φαξ: 2104222518
Email: [email protected]
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: κ. Χρήστο Σταυρινάδη,
Δήμαρχο ΙΚΑΡΙΑΣ.
Email: [email protected], FAX:2275022215
κ. Μαρούση I.,
Δήμαρχο ΦΟΥΡΝΩΝ.
Email: [email protected]
κ. Θεμιστοκλή Παπαθεοφάνους,
Αντιπεριφερειάρχη,
Περιφέρεια Β. Αιγαίου – Περιφερειακή ενότητα Σάμου.
Email: [email protected]
κ. Πυθαγόρα Βαρδίκο,
Βουλευτή Σάμου.
Email: [email protected]
Αθήνα, 10.5.2011
ΘΕΜΑ: Ακτοπλοϊκές Συνδέσεις Νήσων Ικαρίας και Φούρνων
Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Αξιότιμη κα Υφυπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή, δεκαεπτά (17) Ικαριακοί Σύλλογοι που εδρεύουν στην Αθήνα ενώνουν τις δυνάμεις τους και τη φωνή τους ζητώντας άμεση επίλυση στα σοβαρότατα προβλημάτα που αντιμετωπίζουν στην ακτοπλοϊκή τους σύνδεση τα νησιά Ικαρία και Φούρνοι.
Η Ικαρία τα τελευταία 20 χρόνια έχει γνωρίσει μια σημαντική τουριστική ανάπτυξη και την τελευταία 5ετία έχει καταγραφεί σαν ένας αναγνωρίσιμος ιδιαίτερος τουριστικός προορισμός με αφορμή τη βελτίωση των υποδομών των ιαματικών πηγών, την ιδιαιτερότητα των πανηγυριών και γενικότερα του τρόπου ζωής, τη παγκόσμια προβολή της μακροζωίας των κατοίκων του νησιού, τη προβολή της Ικαρίας μέσω ηλεκτρονικού διαδικτύου, κ.α
Όμως η δυναμικά ανερχόμενη τάση στην ανάπτυξη του τουρισμού που δημιουργήθηκε, έχει εντελώς ακυρωθεί τα τελευταία δύο χρόνια από τη δυσκολία μετάβασης στο νησί, ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο, και το μεγάλο κόστος μεταφοράς.
Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ικαρίας και των Φούρνων, κυρίως με τον Πειραιά , είναι πια περιορισμένη, χρονοβόρα, εξαιρετικά δαπανηρή και με ελάχιστες επιλογές όσον αφορά τις ώρες αναχώρησης και τα ενδιάμεσα λιμάνια. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου αφού οι μετακινήσεις από και προς τα νησιά μας απαιτούν πολύ έγκαιρο και ακριβή προγραμματισμό.
Tο ασφυκτικό αυτό πλαίσιο δημιουργεί τεράστια προβλήματα τόσο στους μόνιμους κατοίκους,, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις εκτάκτων μετακινήσεων, όσο και στις χιλιάδες Ικαριωτών που ζουν μακριά από το νησί αλλά επιμένουν να το επισκέπτονται συχνά και να το στηρίζουν με κάθε τρόπο. Επιπρόσθετα, ειδικά για τους υποψήφιους επισκέπτες του νησιού τόσο αυτούς του ιαματικού τουρισμού, οι περισσότεροι με σοβαρά προβλήματα υγείας, όσο και αυτούς που αποφασίζουν τις διακοπές τους καθυστερημένα (η πλειοψηφία των Ελλήνων τουριστών), η υπάρχουσα ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ικαρίας σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος μεταφοράς λειτουργεί αποτρεπτικά για το «ταξίδι στην Ικαρία».
Οι προτάσεις των Συλλόγων για τη βελτίωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών παρουσιάζονται συνοπτικά στη συνέχεια ως βάση για συζήτηση.
1. Επανασχεδιασμός των δρομολογίων του υπάρχοντος πλοίου (Νήσος Μύκονος) όσον αφορά στις συνδέσεις / ενδιάμεσους σταθμούς ώστε να εξυπηρετούνται κατά κύριο λόγο οι ανάγκες της Ικαρίας και της ευρύτερης περιοχής (Σάμος, Φούρνοι). Πιο συγκεκριμένα, τα δρομολόγια θα πρέπει να συνδυάζουν τόσο κάποιες απευθείας διαδρομές (Πειραιάς ? Ικαρία ? Φούρνοι – Σάμος), για να γίνει πιο σύντομη η διαδρομή, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά, όσο και διαδρομές που να συνδέουν το λιμάνι του Ευδήλου με Σύρο – Μύκονο και του Αγίου Κηρύκου με Πάρο – Νάξο (σύνδεση η οποία καταργήθηκε το 2010). Επειδή όμως την καλοκαιρινή περίοδο τα περισσότερα εισιτήρια δεσμεύονται από τα ενδιάμεσα λιμάνια θα πρέπει να θεσπισθεί ποσόστωση εισιτηρίων γι?αυτά τα λιμάνια (που έχουν άλλωστε πολλαπλές επιλογές ακτοπλοϊκών συνδέσεων ημερησίως).
2. Δρομολόγηση και δεύτερου πλοίου, άλλης εταιρείας, στη γραμμή Πειραιάς ή Λαύριο – Ικαρία ? Σάμος. Είναι προφανές ότι ένα πλοίο μόνο δεν μπορεί να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του νησιού ειδικά τους θερινούς μήνες, τόσο για την μεταφορά επιβατών και αυτοκινήτων όσο και για τη μεταφορά προϊόντων. Η δρομολόγηση δεύτερου πλοίου, και μάλιστα άλλης εταιρείας (ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει θετικά, π.χ μείωση εισιτηρίων, προσφορές), είναι άμεση και επιταχτική τουλάχιστον για τους θερινούς μήνες (Ιούνιο ? Οκτώβριο). Η περίπτωση του Λαυρίου, αν επιλυθεί το θέμα της αξιόπιστης διασύνδεσης του με την Αθήνα με μέσα μαζικής μεταφοράς, ίσως είναι προτιμότερη αφού έτσι θα μειωνόταν ο χρόνος του ταξιδιού. Αξίζει επίσης να εξετασθεί η περίπτωση της επέκτασης μέχρι Εύδηλο κάποιων δρομολογίων ταχύπλοων πλοίων που έχουν τερματισμό τη Μύκονο (ο χρόνος που απαιτείται από αυτά τα πλοία για να καλύψουν την απόσταση Μυκόνου-Ικαρίας είναι περίπου 1 ώρα).
3. Μείωση των τιμών των εισιτηρίων. Οι τιμές των εισιτηρίων (τα οποία μάλιστα αυξάνονται εκ νέου τον Απρίλιο του 2011 εν μέσω οικονομικής κρίσης) είναι σχεδόν απαγορευτικές τόσο για μία 4μελή οικογένεια που θέλει να επισκεφθεί το νησί όσο και για τους συνταξιούχους που ταξιδεύουν για λόγους υγείας, καθιστώντας την Ικαρία έναν πολύ ακριβό προορισμό. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι με την κατάργηση όλων των απευθείας δρομολογίων ο χρόνος που χρειάζεται κανείς να φθάσει στο νησί από τον Πειραιά είναι αντίστοιχος των συμβατικών πλοίων, πράγμα το οποίο δε δικαιολογεί σε καμία περίπτωση την ιδιαίτερα ακριβή τιμή του εισιτηρίου.
Η μελέτη για την εφαρμογή του ?Μεταφορικού Ισοδύναμου? στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο την οποία έχει προκηρύξει το Υπουργείο σας πρέπει να επεκταθεί σε όποια νησιά στερούνται φτηνό και τακτικό μεταφορικό μέσο, καθ? όλη τη διάρκεια του έτους, και όχι μόνο σε αυτά που έχουν χαρακτηρισθεί άγονα. Η πολιτική αυτή εφαρμόζεται εδώ και αρκετά χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, π.χ Γαλλία για Κορσική, και η διαφορά στο κόστος του εισιτηρίου καλύπτεται με κρατική επιδότηση.
4. Βελτίωση των προγραμματισμένων δρομολογίων του υπάρχοντος πλοίου (Νήσος Μύκονος) όσον αφορά στο προβλεπόμενο ωράριο. Η πλοιoκτήτρια εταιρεία θα πρέπει να ανατρέξει στα 2 πρώτα χρόνια εξυπηρέτησης της γραμμής Περαιάς-Ικαρία (Εύδηλος)-Σάμος όπου κατά γενική ομολογία ο κόσμος ήταν ευχαριστημένος. Η πρότασή μας είναι να επανέλθει η εταιρεία στο πρόγραμμα εκείνης της περιόδου, το οποίο να παραμένει σταθερό όλο το χρόνο. Το πρόγραμμα αυτό προέβλεπε από Δευτέρα έως Πέμπτη αναχώρηση από τον Πειραιά στις 13:00 το μεσημέρι (ώστε ειδικά οι Καριώτες να προλαβαίνουν να διεκπεραιώσουν το πρωϊ της αναχώρησής τους κάποια υπόθεσή τους πριν ταξιδέψουν), την Παρασκευή αναχώρηση από τον Πειραιά στις 16:00, (ώστε να μην χρειάζεται κάποιος να πάρει άδεια τη μέρα αυτή από την εργασία του για να ταξιδέψει) και το Σάββατο αναχώρηση από τον Πειραιά στις 17:00 ή στις 18:00 (ώστε να προλαβαίνει το πλοίο να επιστρέψει από το ταξίδι της Παρασκευής). Τα πρόσθετα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου προγράμματος είναι:
o Ο επιβάτης έχει την επιλογή να ταξιδέψει προς την Ικαρία είτε κάνοντας ημερήσιο ταξίδι και φθάνοντας στο νησί το απόγευμα σε ώρα που μπορεί να εξυπηρετηθεί και να καλύψει κάποιες πρώτες/άμεσες ανάγκες του είτε να ταξιδέψει το απόγευμα της Παρασκευής ή του Σαββάτου, χωρίς να χρεωθεί την ημέρα του ταξιδιού ώς άδεια από την εργασία του.
o Ειδικά το καλοκαίρι, οι επισκέπτες που θα επιλέξουν το ημερήσιο ταξίδι, έχουν τη δυνατότητα να τακτοποιηθούν στα καταλύματά τους μέσα στη μέρα, χωρίς να ταλαιπωρούνται τα άγρια χαράματα να βρούν μέσο να πάνε στο ξενοδοχείο τους και να χρεωθούν για μισή νύχτα μία ολόκληρη διανυκτέρευση (μετατρέποντας την Ικαρία σε ακόμα πιο ακριβό προορισμό), ή αν αποφασίσουν ότι θέλουν να κερδίσουν τη μία αυτή διανυκτέρευση να περιμένουν, εγκατελημμένοι στο δρόμο ουσιαστικά, να ξημερώσει, αφού όλα είναι κλειστά την ώρα της άφιξής τους.
o Το δρομολόγιο της Παρασκευής επιτρέπει την ανάπτυξη του τουρισμού Σαββατοκύριακου (που είχε αρχίσει να δημιουργείται στο παρελθόν), αφού ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να ταξιδέψει, χωρίς να χρεωθεί ούτε μία μέρα άδεια, για ένα σύντομο αλλά χορταστικό Σαββατοκύριακο.
5. Δημιουργία διανησιωτικής ενδοπεριφερειακής και διαπεριφερειακής ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Η ανάγκη σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους σε ένα νησιωτικό σύμπλεγμα όπως το Αιγαίο, είναι προφανής για να υπάρξει οποιαδήποτε μορφή ανάπτυξης. Ειδικότερα όμως τώρα με την εφαρμογή του Καλλικράτη, η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτική, τουλάχιστον μεταξύ των νησιών της κάθε Περιφέρειας. Επομένως η σύνδεση της Ικαρίας με τα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και κυρίως με τη Μυτιλήνη, διοικητικό κέντρο της Περιφέρειας είναι απαραίτητη και μάλιστα άμεσα.
Πολύ σημαντική για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού μας είναι επίσης η σύνδεση του με την Πάτμο (και μέσω αυτής με τα Δωδεκάνησα), καθώς επίσης με τη Θεσσαλονίκη (και όχι, όπως σήμερα, μόνο με την Καβάλα μία φορά την εβδομάδα) αφού υπάρχουν ήδη προγραμματισμένα δρομολόγια που εξυπηρετούν τη Σάμο.
Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Αξιότιμη κα Υφυπουργέ,
Οι συνυπογράφοντες 17 Σύλλογοι είναι στη διάθεσή σας να συμμετάσχουν σε διάλογο που θα οργανώσετε με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με στόχο την άμεση βελτίωση του προβλεπόμενου θερινού προγράμματος ακτοπλοϊκών μεταφορών για την τουριστική περίοδο του 2011. Επιπρόσθετα, σκοπεύουν να προχωρήσουν σε σειρά ενεργειών προκειμένου να αναδείξουν συνολικά το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν η Ικαρία και οι Φούρνοι τα τελευταία χρόνια τόσο στη σύνδεσή τους με το Κέντρο όσο και με την Περιφέρεια, προκειμένου να επιτευχθεί έστω και μερική λύση του προβλήματος ενόψει της έναρξης της νέας τουριστικής περιόδου.
Πιστεύοντας ότι κατανοείτε την αγωνία μας για την ανάπτυξη και την πρόοδο του νησιού μας, περιμένουμε άμεσα την ανταπόκρισή σας στα αιτήματά μας, αιτήματα των απανταχού Ικαριωτών και Φουρνιωτών, καθώς και των επισκεπτών των νησιών μας. Η Ικαρία και οι Φούρνοι δεν αντέχουν άλλη μια υποβαθμισμένη τουριστική περίοδο και μάλιστα εν μέσω οικονομικής κρίσης.
ΟΙ ΙΚΑΡΙΑΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΘΗΝΩΝ
Πανικαριακή Αδελφότητα
Σύλλογος Ικαρίων Επιστημόνων
Φεστιβάλ Ικαρίας
Σύλλογος Φουρνιωτών «Ο ΚΟΥΡΣΑΡΟΣ»
Εταιρεία Ικαριακών Μελετών
Σύλλογος Άρτεμις Ταυροπόλος
Σύλλογος κάβο Πάπας
Σύλλογος Ραχιωτών
Σύλλογος «Ένωση» Κουνιάδου-Βρακάδων-Προεσπέρας
Σύλλογος Ικαριωτών Περάματος
Σύλλογος Κάμπου «ΟΙΝΟΗ»
Σύλλογος Χρισοστομιτών
Σύλλογος Περαμεριτών
Σύλλογος Βρακάδων
Σύλλογος Μαγγανιωτών
ΚΥΠΟΤΕ (Κύκλος Πολιτισμού και Τέχνης)
Σύλλογος «Πέζι»