Το Νηπιαγωγείο του Καραβόσταμου είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα στην περιοχή μας για τις επιπτώσεις που έχει η πολιτική των περικοπών και των μειωμένων προσλήψεων που υπηρετεί πιστά το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια, καθώς από την αρχή της σχολικής χρονιάς, και παρά τα αλλεπάλληλα αιτήματα γονέων και εκπαιδευτικών, δεν έχει λειτουργήσει καθόλου το ολοήμερο τμήμα του.
Όταν μια σχολική μονάδα δεν είναι στελεχωμένη όπως θα έπρεπε, καταστρατηγείται των δικαίωμα των μαθητών για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και ταλαιπωρούνται οικογένειες που έχουν κάνει τον προγραμματισμό τους σύμφωνα με το πρόγραμμα που θα έπρεπε να έχει το σχολείο τους. Δημιουργούνται όμως και διοικητικά, καθώς και διαδικαστικά προβλήματα. Όταν η νηπιαγωγός του σχολείου χρειάστηκε να κάνει χρήση τριήμερης άδειας που δικαιούται, αναδείχτηκε ένα ακόμα πρόβλημα, αυτό της λειτουργίας του πρωινού τμήματος κατά τη διάρκεια αυτής της άδειας.
Ενημερωθήκαμε εχθές ότι, σύμφωνα με προφορική εντολή της ΔΙΠΕ Σάμου, η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης αναλαμβάνει να αναπληρώσει τριήμερη άδεια της νηπιαγωγού του σχολείου. Η ΔΙΠΕ Σάμου επικαλέστηκε την εγκύκλιο που λέει ότι «σε περίπτωση όπου απουσιάζει ο εκπαιδευτικός γενικής / επαγγελματικής εκπαίδευσης, ο/η εκπαιδευτικός ΕΑΕ (τμήματος ένταξης ή παράλληλης στήριξης -συνεκπαίδευσης ) συνεχίζει να παρέχει κανονικά τις υπηρεσίες υποστήριξης στο τμήμα, για τις συγκεκριμένες ώρες που προβλέπονται ήδη στο πρόγραμμά του. Σε καμία περίπτωση δεν «αναπληρώνει» τον/την εκπαιδευτικό γενικής/ επαγγελματικής εκπαίδευσης στα διδακτικά του/ της καθήκοντα.»
Η εγκύκλιος αυτή είναι επιτηδευμένα ασαφής και ξεκάθαρα ενάντια στον παιδαγωγικό ρόλο τόσο του εκπαιδευτικού γενικής αγωγής, όσο και του εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής. Η ειδική αγωγή υποβαθμίζεται ολοένα, με θύματα αυτής της υποβάθμισης τα παιδιά που χρήζουν ειδική αγωγή και τις οικογένειές τους. Θα θέλαμε η ΔΙΠΕ Σάμου και το Υπουργείο να μας απαντήσουν πώς ο εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης μπορεί να παρέχει κανονικά τις υπηρεσίες υποστήριξης και στο τμήμα και στον/στην μαθητή/ μαθήτρια που τις έχουν ανάγκη την ώρα που ο εκπαιδευτικός της τάξης απουσιάζει. Τι εννοούν όταν θέλουν τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης να αναλαμβάνει το τμήμα του Νηπιαγωγείου, χωρίς βέβαια «να αναπληρώνει τον εκπαιδευτικό στα διδακτικά του καθήκοντα;;; Αναφέρονται σε «φύλαξη» των μαθητών; Αυτό υποβαθμίζει το ρόλο των εκπαιδευτικών, αλλά και ολόκληρου του σχολείου.
Πιστεύουμε ότι η ΔΙΠΕ Σάμου το γνωρίζει πολύ καλά αυτό, γι’ αυτό και κάλεσε πρώτα νηπιαγωγό άλλης σχολικής μονάδας να καλύψει την τριήμερη άδεια της εκπαιδευτικού, μην υπολογίζοντας τις συνέπειες στη λειτουργία του σχολείου απ’ όπου θα μετακινούνταν ο συνάδελφος, αλλά ούτε την κοινωνικό- συναισθηματική κατάσταση των μαθητών τα οποία θα αναλάμβανε. Οι παιδαγωγοί, αλλά και οι γονείς γνωρίζουν ότι χρειάζεται χρόνος προσαρμογής στα παιδιά αυτής της ηλικίας για να ενταχθούν στη σχολική πραγματικότητα. Πώς μπορεί να προτείνεται να έχουν εναλλαγή προσώπων για τρεις μέρες, έτσι αβίαστα, χωρίς να αναλογιζόμαστε τις επιπτώσεις; Πώς προτείνεται σε ένα σχολείο «να δανείζει» τους εκπαιδευτικούς του και να καλύπτει κενά που θα έπρεπε να έχουν καλυφθεί από την αρχή της χρονιάς; Και δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρεί η ΔΙΠΕ Σάμου να το κάνει φέτος (αναφερόμαστε στην μετακίνηση εκπαιδευτικού από νηπιαγωγείο Ραχών, με αποτέλεσμα την συγχώνευση τμημάτων στις αρχές Νοεμβρίου), παρά τις έντονες ενστάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας των σχολείων (τόσο των γονέων όσο και των εκπαιδευτικών οι οποίοι τόσο μεμονωμένα όσο και μέσω του σωματείου και των συλλόγων τους εξέφρασαν την αντίδρασή τους) τακτική που οδήγησε σε ακόμα ένα αδιέξοδο.
Η πολιτική των περικοπών και των μειωμένων προσλήψεων δεν ταιριάζει με τον παιδαγωγικό μας ρόλο και καλούμε τη ΔΙΠΕ Σάμου να μην την υπηρετεί, θέτοντας με αυτόν τον τρόπο τους μαθητές μας και τα παιδιά μας, πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
Όλοι γνωρίζουμε ότι αν το Νηπιαγωγείο στο Καραβόσταμο είχε εξ’ αρχής στελεχωθεί, όπως ζητούσαν με αλλεπάλληλα αιτήματα τους οι γονείς, αλλά και το σωματείο των εκπαιδευτικών, δε θα φτάναμε σε αυτήν την κατάσταση στα μέσα του Νοέμβρη.
Ζητάμε άμεση κάλυψη όλων των κενών. Γενικής, ειδικής εκπαίδευσης αλλά και ειδικοτήτων που παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο στην ολοκληρωμένη εκπαίδευση αλλά και στην κοινωνική και ψυχολογική ανάπτυξη των μαθητών μας.
Είμαστε στο πλευρό των γονέων του Νηπιαγωγείου του Καραβόσταμου, στο πλευρό των γονέων του Νηπιαγωγείου του Χριστού, στο πλευρό όλων των γονέων στο νησί μας που παλεύουν και διεκδικούν να έχουν τα παιδιά τους ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση.

