Υπόμνημα με τα κρίσιμα και διαχρονικά ζητήματα που απασχολούν την Ικαρία κατέθεσε ο Δήμαρχος Φανούριος Καρούτσος στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια, με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψή του στο νησί της Σάμου . Οι προτάσεις του Δήμου επικεντρώνονται στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, τις λιμενικές υποδομές, το μεταφορικό κόστος και τη συνολική θεσμική ενίσχυση των τοπικών δομών.
- Τα λιμάνια της Ικαρίας στην μεγάλη κυβερνητική διάσκεψη της Σάμου
- Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην Σάμο
Κεντρικό αίτημα αποτελεί η καθιέρωση καθημερινής, ασφαλούς και οικονομικά προσιτής ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με προσέγγιση και στα δύο λιμάνια του νησιού. Ο Δήμος ζητά ριζική αλλαγή πολιτικής στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, με έμφαση στη θέσπιση Δημόσιου Ενιαίου Φορέα Μεταφορών, ώστε οι συγκοινωνίες να λειτουργούν ως κοινωνικό αγαθό και όχι με όρους ιδιωτικού κέρδους.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο υψηλό κόστος μετακίνησης επιβατών και αγαθών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το εισιτήριο των 58 ευρώ για το κατάστρωμα Πειραιάς–Ικαρία. Ο Δήμος διεκδικεί έκπτωση 50% για τους μόνιμους κατοίκους, πλήρη ενσωμάτωση του μεταφορικού ισοδυνάμου στην τιμή του εισιτηρίου και έγκαιρη αποζημίωση των επαγγελματιών.
Στο υπόμνημα τονίζεται επίσης η ανάγκη για άμεση αποκατάσταση των φθορών στο λιμάνι του Αγίου Κηρύκου, η ολοκλήρωση των λιμενικών έργων στον Εύδηλο και η στελέχωση του Λιμενικού Ταμείου Ικαρίας, το οποίο παραμένει υποστελεχωμένο επί 15 έτη. Παράλληλα, επανέρχεται το αίτημα για σύσταση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ικαρίας, με στόχο τη βελτιωμένη διαχείριση των τοπικών λιμενικών υποδομών.
Τέλος, ο Δήμος ζητά οικονομική συμβολή του Υπουργείου στη μεταφορά των απορριμμάτων προς τη Χίο, στο πλαίσιο της μεταβατικής περιόδου μέχρι την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών διαχείρισης αποβλήτων στο νησί.
Ο Δήμος Ικαρίας υπογραμμίζει ότι «η νησιωτικότητα δεν μπορεί να υπηρετείται με ημίμετρα» και καλεί την πολιτεία να προχωρήσει σε ουσιαστικές παρεμβάσεις που θα εξυπηρετούν τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του Υπομνήματος
Υπόμνημα στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Κύριε Υπουργέ,
Με την ευκαιρία της επίσκεψης σας, στα νησιά μας σας καταθέτουμε συνοπτικό υπόμνημα με τα
βασικότερα προβλήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου σας:
1) Σχετικά με την ενίσχυση των συγκοινωνιακών αναγκών των νησιών, σας κοινοποιούμε τις προτάσεις του Δήμου Ικαρίας, όπως διαμορφώνονται μέσα από διαχρονικές κινητοποιήσεις των μαζικών φορέων του νησιού, αποφάσεις του δημοτικού συμβούλιου και παρεμβάσεις μας σε συνεδρία που σχετίζονται με την «Νησιωτικότητα».
Σε ότι μας αφορά έχουμε κάνει σαφές εδώ και χρόνια ότι ουσιαστική λύση προς όφελος των νησιωτών, στο τομέα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών δε μπορεί να υπάρξει αν οι συγκοινωνίες δεν αντιμετωπισθούν από το κράτος και τις κυβερνήσεις ως κοινωνικό αγαθό, μέσα από ένα αποκλειστικά δημόσιο Ενιαίο Φορέα Μεταφορών που θα διασφαλίζει απαραίτητα :
- Απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών μας με το Πειραιά χειμώνα – καλοκαίρι.
- Ναύλα προσιτά στους επιβάτες που θα συμβαδίζουν με τις αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις της πλειονότητας των Ελλήνων εργαζομένων.
- Ασφαλή και γρήγορα ταξίδια α με σύγχρονα και ασφαλή πλοία, που θα υπηρετούν τις κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες στις θαλάσσιες μεταφορές.
- Ουσιαστικά μέτρα προστασία ας της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα.
- Καμία ιδιωτικοποίηση των λιμενικών υποδομών. Η ναυτιλία, η ναυπηγική βιομηχανία, οι υποδομές και οι πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας να αξιοποιηθούν σ σε μια άλλη πολιτική ανάπτυξης που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
Με δεδομένο ότι εφαρμοζόμενη πολιτική στον χώρο των μεταφορών καθορίζεται από τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται σε αυτές, προκαλώντας σοβαρές επιπτώσεις στην ζωή στα νησιωτικά συμπλέγματα της χώρας και την αναπτυξιακή προοπτική τους, διεκδικούμε μια διαφορετική αντιμετώπιση του νευραλγικού για την οικονομία των νησιών μας τομέα των μεταφορών.
Που θα εξασφαλίζει την καθημερινή ακτοπλοϊκή με την ηπειρωτική χώρα (Πειραιάς –Αθήνα), απορρίπτοντας μοντέλα ακτινωτής διασύνδεσης των νησιών (Να χρησιμοποιούνται δηλαδή κάποια λιμάνια ως κομβικά τα οποία θα εξυπηρετούνται από κύριες γραμμές και τα υπόλοιπα περιμετρικά λιμάνια να εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές με μικρότερα πλοία).
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως σήμερα είναι άμεση ανάγκη να ληφθούν επειγόντως μέτρα ώστε:
- Να εξασφαλιστεί -με σύγχρονα και ασφαλή πλοία-η καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ικαρίας με τον Πειραιά (με τουλάχιστον εκ περιτροπής προσέγγιση στα δυο λιμάνια του νησιού) σε πάγια βάση (Χειμώνα -καλοκαίρι) ανεξαρτήτως των σχεδιασμών των ακτοπλοϊκών εταιριών
- Να αυξηθούν τα δρομολόγια στην σύνδεση του νησιού με την Βόρεια Ελλάδα.
2) Σοβαρότατο θέμα τόσο για τους κάτοικους των νησιών του νομού μας όσο και για τους επισκέπτες, αποτελεί το μεταφορικό κόστος επιβατών και εμπορευμάτων στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες των νησιών μας. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι για τους νησιώτες τα πλοία είναι τα λεωφορεία μας, τα τρένα μας, και αρκετές φορές και τ’ ασθενοφόρα μας. Είναι τουλάχιστον προβληματικό αν όχι υποτιμητικό για την ιδιότητα μας ως πολίτες της χώρας να αναγκαζόμαστε για να μετακινηθούμε , να καταβάλουμε ένα σοβαρό ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος μας, και οι επαγγελματίες του νησιού να αναγκάζονται να αυξήσουν τις τιμές των υπηρεσιών και των εμπορευμάτων, οδηγώντας αρχικά στην μείωση της κατανάλωσης και στο προοπτικά στο «λουκέτο» δεκάδες επιχειρήσεις. Εντελώς ενδεικτικά όσον αφορά τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, το ταξίδι άνω των 8 ωρών στην πλαστική καρέκλα του καταστρώματος του πλοίου από Πειραιά για Ικαρία…αισίως έφτασε τα 58 ευρώ. Η ουσιαστική προάσπιση των δικαιωμάτων των κατοίκων των νησιών μας απαιτεί συγκεκριμένα μέτρα που θα ανακουφίζουν πραγματικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς όπως, η έκπτωση για τους μόνιμους κάτοικους σε ποσοστό τουλάχιστον 50% με παρέμβαση του υπουργείου, η άμεση αφαίρεση του Μεταφορικού ισοδυνάμου κατά την έκδοση του εισιτηρίου, η έγκαιρη πληρωμή του Μεταφορικού ισοδύναμου στους επαγγελματίες .
3) Εξίσου σοβαρό θέμα ως προς την δυνατότητα προσέγγισης πλοίων αλλά και ως προς την ασφαλή εκτέλεση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, είναι το θέμα των λιμενικών υποδομών. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι λιμενικές υποδομές του νησιού και ως προς την συντήρηση και ως προς την λειτουργία αποτελούν αρμοδιότητα Ν.Π.Δ.Δ του Υπουργείου σας παρακαλούμε να έχουμε μια σαφή εικόνα του σχεδιασμού υλοποίησης των έργων «Αποκατάσταση λιμενικών δομών Λιμένα Αγίου Κηρύκου», και «Συμπληρωματικά έργα για την έναρξη λειτουργίας των νέων υποδομών λιμένα Ευδήλου». Επισημαίνοντας την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης των οφθαλμοφανών φθορών των υποδομών του λιμένα Αγίου Κηρύκου (Άρση επικινδυνότητας λόγω σπηλαιώσεων, κλπ).
4) Σχετικό με την πορεία των ανωτέρω έργων, αλλά και με την εύρυθμη λειτουργία των λιμενικών υποδομών των νησιών μας είναι η στελέχωση του Λιμενικού Ταμείου Ικαρίας . Χωρίς απάντηση παραμένει εδώ και τουλάχιστον 15 χρόνια το ερώτημα, γιατί το Υπουργείο δεν μπορεί να στελεχώσει μια υπηρεσία του σε δύο ακριτικές γωνιές της χώρας ? Με την ευκαιρία της σημερινής επίσκεψης, σας υπενθυμίζουμε την 104-2023 απόφαση Δ.Σ του Λιμενικού Ταμείου Ικαρίας, και παρακαλούμε για την άμεση στελέχωση της υπηρεσίας με 3 τουλάχιστον εργαζόμενους .
5) Σας καταθέτουμε για μια ακόμα φορά τις ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου Ικαρίας που ζητούν την μεταφορά των αρμοδιοτήτων, που αφορούν τους λιμένες της Ικαρίας, από το «Λιμενικό Ταμείο Ικαρίας-Φούρνων» σε νέο ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ικαρίας». Το ΝΠΔΔ «Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ικαρίας» θα λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28 του Ν.2738/99, και του άρθρου 244 του Ν.3463/06.
6) Τέλος θα θέλαμε να γνωρίζουμε αν υπάρχει σχεδιασμός που να προβλέπει την χρηματοδότηση της μεταφοράς Αστικών Στερεών Απόβλητων (ΑΣΑ) από το Υπουργείο σας , όπως έχουμε ενημερωθεί προφορικά από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Αν δεν υπάρχει τέτοιος σχεδιασμός υπάρχει πρόθεση να συμβάλλεται οικονομικά σε αυτό το εγχείρημα ώστε να μπορέσει να υλοποιηθεί το σχέδιο μεταφοράς των απορριμμάτων της Ικαρίας στην Χίο, κατά την μεταβατική περίοδο που θα χρειαστεί να διανύσουμε, μέχρι να κατασκευαστούν στην Ικαρία οι προβλεπόμενες (και αναγκαίες) στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων υποδομές (ΧΥΤΥ κλπ).
Με εκτίμηση
Ο Δήμαρχος Ικαρίας
Φανούριος Καρούτσος