ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ PISA 2024: ΑΦΟΥ ΚΑΙ ΤΟ 2022 ΕΙΠΑΜΕ ΟΧΙ, ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΜΕΝΕΤΕ;
Στα πλαίσια της “αναβάθμισης” της εκπαίδευσης, το ΥΠΑΙΘ προωθεί άλλη μια “καινοτομία”: Τον “ελληνικό διαγωνισμό PISA”, όπου φέτος συμπεριλαμβάνει 660 σχολεία σε όλη την χώρα (Δημοτικά και Γυμνάσια) . Δύο από αυτά τα σχολεία βρίσκονται στο νησί μας: το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγ. Κηρύκου και το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ραχών.
Πρόκειται για εξετάσεις εθνικού επιπέδου και “διαγνωστικού χαρακτήρα” για μαθητές Στ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά και για φέτος έχει προγραμματιστεί για την Τετάρτη 22/5.
Εύλογα ίσως, θα αναρωτηθεί κανείς για ποιο λόγο αντιτίθενται στο διαγωνισμό, γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές για 3η συνεχόμενη χρονιά.
Η απάντηση έρχεται να προστεθεί σε όλα τα τελευταία χρόνια, ειδικά στην τελευταία περίοδο, όπου η κυβέρνηση με όλα τα αντιδραστικά και κατάπτυστα νομοσχέδια για την Παιδεία, όχι μόνο δεν ενδιαφέρεται για αυτήν, όπως προσπαθεί να μας πείσει με τους λόγους της, αλλά βλέποντας τις πράξεις τους το μόνο που επιδιώκουν είναι ο κατακερματισμός της δημόσιας δωρεάν Παιδείας και η απόλυτη μετατροπή της σε εμπόρευμα που θα απευθύνεται σε λίγους.
Ο διαγωνισμός PISA είναι άλλο ένα εργαλείο στα χέρια των πολιτικών γραμμών κυβέρνησης και Ε.Ε. αφενός για να απαλλαγούν από τις ευθύνες που έχουν, μεταβιβάζοντάς τες σε ολόκληρη την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα , αφετέρου να προωθήσουν την λογική των δεξιοτήτων αντί της ουσιαστικής δημιουργικής εκπαίδευσης.
Από την ιστοσελίδα του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) αντιγράφουμε το εξής:
«Η PISA είναι πνευματικό παιδί του ΟΟΣΑ και είναι ένα εργαλείο, προκειμένου οι βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ να γενικευτούν και να υιοθετηθούν στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα…».
Δεν πρόκειται, λοιπόν, για ελληνική πατέντα αλλά για διεθνείς πρακτικές κατηγοριοποίησης των παιδιών ανάλογα με τις επιδόσεις τους, σε σχολεία ανάλογα με τις δυνατότητές τους, κάτι που ήδη συμβαίνει στην Αγγλία, στη Γερμανία αλλά και σε πολιτείες των ΗΠΑ. Όπως αποδείχθηκε, όχι απλά δεν βελτιώθηκε η εκπαίδευση αλλά αντίθετα, οξύνθηκαν οι κοινωνικές ανισότητες, σχολεία έκλεισαν ή συγχωνεύτηκαν, απολύθηκαν εκπαιδευτικοί, και τα παιδιά από τις φτωχές – εργατικές οικογένειες περιορίστηκαν στα υποβαθμισμένα σχολεία.
Το ελληνικό σχολείο έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο, με μοναδική έγνοια την “αξιολόγηση” των παιδιών και όχι την ολόπλευρη μόρφωση, την πληροφορία και όχι τη χαρά της μάθησης, αγνοώντας παντελώς τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού.
Εμείς, οι γονείς δε θέλουμε εξετάσεις που χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές και για να υποβαθμίζονται τα σχολεία. Δε θέλουμε ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι στα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν. Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, όσα το επιθυμούν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.
Καθώς φαίνεται, η κυβέρνηση έχει βάλει στοίχημα με τον εαυτό της να τελειώσει με το δημόσιο σχολείο και τη μόρφωση των παιδιών μας. Το ζήτημα είναι αν θα το επιτρέψουμε. Απαιτούμε να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με την “ελληνική PISA”.
Για την Τετάρτη 22 Μάη καλούμε τους γονείς των παιδιών των ΣΤ’ τάξεων των δυο δημοτικών σχολείων να μην επιτρέψουν στην πράξη τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Ακυρώσαμε τις συγκεκριμένες εξετάσεις το 2022 στο Δημοτικό του Αγ. Πολυκάρπου Ραχών. Μπορούμε και τώρα!
Ούτε στην Ικαρία, ούτε πουθενά, οι εξετάσεις PISA να μείνουν στα χαρτιά!