Μεταναστευτικό, κόστος μεταφορών και την ανάγκη ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής, αναδεικνύει η Χρ. Καλογήρου
«Σε μια εποχή αυξημένων δυσκολιών και πολύπλευρης κρίσης για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, αυτό που ονομάζουμε προβλήματα και εμπόδια τίθενται με πιο απαιτητικό τρόπο» σημειώνει η περιφερειάρχης βορείου Αιγαίου Χριστιάνα Καλογήρου μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για τα προβλήματα των νησιών.
Την καλούμε να αναφερθεί στα τρία σημαντικότερα.
«Αν, ανάμεσα στα πολλά, θα επιλέγαμε τρία, θα σας έλεγα ότι αυτά είναι: Το προσφυγικό- μεταναστευτικό. Το αυξημένο κόστος μεταφοράς. Η απουσία μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για τη νησιωτική Ελλάδα» σπεύδει να υπογραμμίσει.
Σύμφωνα με την κ. Καλογήρου: «Το προσφυγικό- μεταναστευτικό είναι γνωστό πρόβλημα. Η Περιφέρειά μας βρέθηκε αντιμέτωπη με αυτήν τη δοκιμασία και το σημειώνω με όλες τις πλευρές της έννοιας.Το ίδιο το ζήτημα επηρεάζει, όπως ο καθένας μπορεί να καταλάβει, την καθημερινή ζωή των κατοίκων στα τρία μεγαλύτερα νησιά μας. Φυσικό είναι να επηρεάζει τον τουρισμό και την ανάπτυξή του, ιδιαίτερα στα νησιά της Λέσβου και της Χίου».
Όπως η περιφερειάρχης βορείου Αιγαίου τονίζει «το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα είναι ευρύτερο, πολύπλοκο και λόγω θέσης είμαστε πάντοτε σε εγρήγορση». «Όμως καταλήγει, σταθερά επιμένουμε στην ανάγκη αποσυμφόρησης των νησιών μας, μαζί με όλα τα συνακόλουθα μέτρα που αυτό απαιτεί, ιδίως την ενίσχυση των Υπηρεσιών Ασύλου για την εξέταση των αιτήσεων και τη διεκπεραίωση χωρίς καθυστερήσεις της όλης διαδικασίας».
Όσον αφορά το δεύτερο θέμα της περιφέρειας βορείου Αιγαίου το κόστος μεταφοράς, η κ. Καλογήρου σημειώνει ότι «η γεωγραφική θέση είναι για μας ευεργεσία, συνοδεύεται όμως και με τα γνωστά προβλήματα διασύνδεσης και επικοινωνίας που γεννά η μεγάλη απόσταση. Υπογραμμίζουμε, λέει, το κόστος μεταφοράς γιατί αυτό αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα, τόσο για το εμπόριο και την τουριστική ανάπτυξη, όσο και για το κόστος διαβίωσης των κατοίκων των νησιών. Το αυξημένο κόστος σε συνδυασμό με τη δυσκολία των μετακινήσεων λόγω έλλειψης συχνών δρομολογίων, καθώς και την έλλειψη σύγχρονων υποδομών (π.χ. λιμένας Σιγρίου ο οποίος μπορεί να αποτελέσει τη δυτική πύλη για το νησί της Λέσβου, πύλη Σέγκεν στο Πλωμάρι, αναβάθμιση και επέκταση αερολιμένα Μυτιλήνης και Χίου, αναβάθμιση λιμένα Χίου, χερσαίες εγκαταστάσεις στο λιμένα Μεστών, αναβάθμιση λιμένα Βαθέως Σάμου, χερσαίες εγκαταστάσεις λιμένα Μύρινας), αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες για την ανάπτυξη των νησιών μας».
Η περιφερειάρχης των νησιών του βορείου Αιγαίου τονίζει πως «στο παρελθόν είχαν δοθεί υποσχέσεις για την θέσπιση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τη νησιωτική Ελλάδα, οι οποίες έμειναν μόνο στις υποσχέσεις. Είναι ένα ζήτημα που παλεύουμε διαρκώς, ώστε να περιοριστούν κατά το δυνατόν οι αρνητικές του συνέπειες».
Όσον αφορά την απουσία νησιωτικής πολιτικής, η Περιφερειάρχης των νησιών του βορείου Αιγαίου υπογραμμίζει πως «η έλλειψη ειδικών πολιτικών για τη νησιωτική Ελλάδα και ιδιαίτερα για τα ακριτικά νησιά, έρχεται να προστεθεί στα προηγούμενα. Οι ειδικές πολιτικές για τη νησιωτική Ελλάδα είναι απολύτως αναγκαίες γιατί μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε και επενδύσεις να υλοποιηθούν και δημιουργία νέων θέσεων να προκύψει και οι συνθήκες μιας συνολικής ανάπτυξης να διαμορφωθούν. Χωρίς αυτά δεν μπορεί να βελτιωθεί η καθημερινή ζωή των ανθρώπων και η ποιότητά της».
Λύσεις στα παραπάνω υπάρχουν; Η Χριστιάννα Καλογήρου λέει πως «κάθε πρωτοβουλία, απόφαση ή δράση στα δικά μας μάτια έχει νόημα όταν προσθέτει κάτι θετικό στη διαδρομή και συνδέεται άμεσα με τη ζωή των ανθρώπων. Αυτό καταλήγει, είναι παντού και πάντα το κριτήριό μας. Με αυτό ?διαβάζουμε? τα προβλήματα, με αυτό εργαζόμαστε για τις λύσεις».
Στρατής Μπαλάσκας