Ο Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λασιθίου κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, και ο αναπληρωτής Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λέσβου, κ. Χαράλαμπος Αθανασίου, κατέθεσαν κοινή ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων, απευθυνόμενοι προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ.Κουρουμπλή, σχετικά με την προμήθεια και εγκατάσταση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης στα θαλάσσια σύνορα στο Ανατολικό Αιγαίο.
Η διατήρηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής στον μέγιστο βαθμό, είναι επιβεβλημένη και ο εκσυγχρονισμός των μέσων που θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα αυτή, στην επιτήρηση των Θαλάσσιων ανατολικών συνόρων της χώρας είναι υποχρέωση της Κυβέρνησης, ιδιαίτερα όταν η χρηματοδότηση προέρχεται από Ταμεία της Ε.Ε.
Η προμήθεια και εγκατάσταση, ενός Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης είναι έργο εθνικής σημασίας, ιδιαιτέρως το τελευταίο διάστημα όπου καταγράφονται συνεχείς προκλητικές προσπάθειες της Τουρκίας, για την αμφισβήτηση κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.
Με το σύστημα αυτό, το οποίο συνδυάζει radar και κάμερες, θα παρέχεται πλήρης εικόνα για το τι συμβαίνει στα ανατολικά και νότια θαλάσσια σύνορα της χώρας σε πραγματικό χρόνο, το οποίο σχεδιάστηκε από κοινού με το ΓΕΕΘΑ το έτος 2014 και για το οποίο εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση από την Ε.Ε. με 60 εκ. ευρώ.
Επειδή, υπάρχει κίνδυνος για απόσυρση της χρηματοδότησης του έργου , εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων που έχουν παρατηρηθεί από την χώρα μας με άμεσες επιπτώσεις στα θέματα αντιμετώπισης των μεταναστευτικών ροών αλλά και στο κρίσιμο θέμα της έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο, ζητείται εκτός από την άμεση διερεύνηση και υπεύθυνη απάντηση, να κατατεθούν όλα τα σχετικά έγγραφα , όπως αναφέρονται αναλυτικά στο κείμενο της ερώτησης που κατατέθηκε από τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης.
Η απόφαση του Διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ), η οποία δόθηκε με απευθείας ανάθεση για εργασίες ανέλκυσης, απομάκρυνσης και καταστροφής του ναυαγίου ¨ALKYON¨ και με δεδομένο ότι υπήρχε αντίστοιχη απόφαση από τον Κεντρικό Λιμενάρχη Πειραιά με την οποία είχε αναθέσει σε άλλη εταιρία την ανέλκυση του ίδιου πλοίου, δημιουργεί σοβαρότατα ερωτήματα, τα οποία χρήζουν άμεσα διευκρινήσεων από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Επειδή, εξαιτίας των ανωτέρω, προκύπτουν εύλογα και ιδιαιτέρως σοβαρά ερωτήματα, τα οποία άπτονται της επικάλυψης αρμοδιοτήτων, της διαφάνειας και των παρεμβάσεων στις διαγωνιστικές διαδικασίες, της τήρησης της νομιμότητας, της ενδεχόμενης απώλειας εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο, της ενδεχόμενης εμπλοκής εταιριών στη διαδικασία ανέλκυσης, απομάκρυνσης και καταστροφής του πλοίου, ζητείται εκτός από την άμεση διερεύνηση και υπεύθυνη απάντηση, να κατατεθούν όλα τα σχετικά έγγραφα και πρακτικά, όπως αναφέρονται αναλυτικά στο κείμενο της ερώτησης που κατατέθηκε από τους 23 Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης .
Αθήνα, 17 Απριλίου 2018
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
ΠΡΟΣ
τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή
ΘΕΜΑ: «Προμήθεια και εγκατάσταση Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης στα θαλάσσια σύνορα στο Ανατολικό Αιγαίο.»
- Τα γεγονότα που διαδραματίζονται αυτές τις μέρες στην περιοχή τόσο της Συρίας όσο και στα σύνορα Τουρκίας – Ιράκ, είναι αναπόφευκτο ότι θα επηρεάσουν τις συνεχώς αυξανόμενες μεταναστευτικές ροές στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου στους επόμενους μήνες. Ήδη σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις μόνο από την εισβολή της Τουρκίας στο Αφρίν εκτοπίστηκαν από τα σπίτια τους πάνω από 100.000 άτομα
- Στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε τα καθημερινά περιστατικά της προκλητικής συμπεριφοράς των σκαφών της Τουρκικής Ακτοφυλακής με αποκορύφωμα την άκρως προκλητική ενέργεια του εμβολισμού- εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων- του νεότευκτου Πλοίου Ανοικτής Θαλάσσης 090 του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Οι ενέργειες αυτές της Τουρκικής Ακτοφυλακής εντάσσονται στις γενικότερες συνεχείς προκλητικές προσπάθειες της Τουρκίας για την αμφισβήτηση κυριαρχικών μας δικαιωμάτων αλλά και της άσκησης της Έρευνας και Διάσωσης εντός του ελληνικού θαλάσσιου χώρου (FIR ΑΘΗΝΩΝ).
Γεγονότα όπως, η αδικαιολόγητη κράτηση των 2 αξιωματικών μας του Στρατού, οι συνεχείς προκλητικές δηλώσεις ανώτατων αξιωματούχων της Τουρκικής πλευράς, επιβάλλουν την συνεχή επαγρύπνηση στην φύλαξη και των θαλάσσιων συνόρων.
- Από τα παραπάνω συνάγεται ότι δεν απαιτείται μόνο η διατήρηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των διατιθέμενων επιχειρησιακών μέσων του Λ.Σ. στον μέγιστο βαθμό αλλά είναι επιβεβλημένος και ο εκσυγχρονισμός των μέσων αυτών και η συμπλήρωσή των με άλλα, που θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα στην επιτήρηση των ανατολικών συνόρων και του θαλάσσιου πεδίου γενικότερα.
Η κυβέρνηση έχει υποχρέωση να αξιοποιήσει άμεσα με ταχύτατους ρυθμούς κάθε πηγή χρηματοδότησης, ιδιαίτερα δε κάθε χρηματοδότηση που προέρχεται από Ταμεία της Ε.Ε.
- Το έτος 2014, η τότε κυβέρνηση της χώρας κατέβαλε σημαντικές προσπάθειες εξασφάλισης κοινοτικών χρηματοδοτήσεων από διάφορα Ταμεία (Τ.Ε.Α, Ε.Τ.Θ.Α., ΕΣΠΑ,) ώστε στο χρονικό διάστημα 2014-2020 το Λιμενικό Σώμα να ανανεώσει και να εκσυγχρονίσει τα διατιθέμενα επιχειρησιακά μέσα για την εκπλήρωση της αποστολής του.
Από τα Ταμεία αυτά εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων ( προμήθεια νέων συστημάτων επιτήρησης, αναβάθμιση των υπαρχόντων, προμήθεια νέων σκαφών κ.λ.π.). Το εξοπλιστικό αυτό πρόγραμμα για το διάστημα 2014-2020 υπερβαίνει τα 200 εκ. ευρώ.
- Από το πρόγραμμα αυτό ξεχωριστή θέση καταλαμβάνει το μεγάλης εθνικής σημασίας έργο προμήθειας και εγκατάστασης ενός Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης. Με το σύστημα αυτό, το οποίο συνδυάζει radar και κάμερες, θα παρέχεται πλήρης εικόνα για το τι συμβαίνει στα ανατολικά και νότια θαλάσσια σύνορα της χώρας σε πραγματικό χρόνο.
Το σύστημα αυτό σχεδιάστηκε από κοινού με το ΓΕΕΘΑ το έτος 2014 και για το οποίο μάλιστα εξασφαλίστηκε αργότερα και η χρηματοδότηση από την Ε.Ε. με 60 εκ. ευρώ.
- Δυστυχώς μέχρι σήμερα για αυτό το εθνικής σημασίας έργο η κυβέρνηση και οι Υπουργοί της έχουν καταβάλει με τις συνεχείς παραλείψεις τους, «φιλότιμες» προσπάθειες ώστε να μην υλοποιηθεί το έργο.
Ο κ. Δρίτσας κρατούσε στο γραφείο του σχεδόν ένα έτος εισηγήσεις των Υπηρεσιών για την επίλυση οργανωτικών θεμάτων για την προώθηση του έργου.
Στη συνέχεια και ενώ τέθηκαν νέες απαιτήσεις που ουσιαστικά έθεταν σε κίνδυνο τα χρονοδιαγράμματα εκτέλεσης του έργου, δεν επισπεύτηκαν οι διαδικασίες εκτέλεσης του. Αντίθετα και μολονότι η Δημόσια Διαβούλευση για τις Τεχνικές Προδιαγραφές του έργου έχει ολοκληρωθεί από τον Ιούλιο 2017, μέχρι σήμερα δεν έχει δημοσιευθεί το σχετικό Τεύχος Διακήρυξης του Διαγωνισμού που είναι διεθνής για τον οποίο οι διαδικασίες απαιτούν την παρέλευση μακρών χρονοβόρων προθεσμιών (357 ημέρες κ.λ.π.).
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτάται ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
α) Είναι αληθές, ότι φοβούμενη την ανεπάρκεια χρόνου που απομένει για την υλοποίηση του έργου (31.12.2022) η υπεύθυνη Αξιωματούχος από πλευράς της Ε.Ε. για το προαναφερθέν έργο του Λιμενικού Σώματος έχει κρούσει τον κώδωνα κινδύνου και απειλήσει με απόσυρση της χρηματοδότησης του, διαθέτοντας τις σχετικές πιστώσεις σε άλλες χώρες, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων που έχουν παρατηρηθεί από την χώρα μας;
Να κατατεθούν τα σχετικά με την χρηματοδότηση του έργου έγγραφα της Ε.Ε.
Είναι αλήθεια, ότι ανάλογη αγωνία – λόγω των παρατηρουμένων καθυστερήσεων των εισηγήσεων στα συρτάρια των Υπουργών-, έχουν εκφράσει και οι Υπηρεσίες του ΥΝΑΝΠ για την τύχη του έργου αυτού αλλά και άλλων που έχουν ενταχθεί σε κοινοτικές χρηματοδοτήσεις;
Να κατατεθούν τα σχετικά με την χρηματοδότηση του έργου έγγραφα των Υπηρεσιών
β) Τι μέτρα –πέρα από τις μεγαλοστομίες και την μέχρι σήμερα ανεύθυνη στάση της- προτίθεται να λάβει η Κυβέρνηση για την επίσπευση των διαδικασιών εκτέλεσης του έργου, προκειμένου αφενός να μην στερηθεί η χώρα ενός τόσο μεγάλης εθνικής σημασίας έργου και αφετέρου να αποσοβηθεί η απώλεια κοινοτικών πόρων που εκτός άλλων θα καταστήσουν την χώρα ακόμη περισσότερο αφερέγγυα έναντι των εταίρων της στα θέματα αντιμετώπισης των μεταναστευτικών ροών;
γ) Τι μέτρα προτίθεται να λάβει η Κυβέρνηση για την προώθηση των διαδικασιών για την εκτέλεση του συμπληρωματικού έργου προς το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας επιτήρησης ήτοι της αναβάθμισης των VTMΙS ύψους χρηματοδότησης 35 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2014-2020; Αληθεύει ότι ενώ βρισκόμαστε σχεδόν στο μέσον του 2018 δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε ο διαγωνισμός επιλογής Τεχνικού Συμβούλου για την κατάρτιση των σχετικών προδιαγραφών;
Αληθεύει, ότι σε σχετικό διαγωνισμό για ανάδειξη Τεχνικού Συμβούλου, αν και υποβλήθηκαν 6 προσφορές, απέβη άγονος με αποτέλεσμα και μαθηματικά να τίθεται σε κίνδυνο η απώλεια της χρηματοδότησης αυτής λόγω των ασφυκτικών προθεσμιών;
δ) Προτίθεται ο Υπουργός -έστω την τελευταία στιγμή- να ενισχύσει με κατάλληλο προσωπικό τις αρμόδιες Υπηρεσίες διενέργειας των σχετικών διαγωνισμών, ώστε να προωθηθούν τάχιστα οι διαδικασίες και να αποφευχθεί η χώρα να απολέσει:
– το προβάδισμα στα θέματα της έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο;
– κοινοτικές πιστώσεις τόσο πολύτιμες στις δύσκολες σημερινές δημοσιονομικές συνθήκες στη χώρα;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γιάννης Πλακιωτάκης
Χαράλαμπος Αθανασίου