43
Μαίρη Φώτη
Την έντονη ανησυχία της για την απομείωση της ισχύος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, μπροστά στις ανακατατάξεις που επιφέρουν οι αλλαγές στην εκπαίδευση της χώρας, εκφράζει σήμερα με συνέντευξή της στη «δημοκρατική» η πρυτάνισσα κ. Χρυσή Βιτσιλάκη.
Η κ. Χρυσή Βιτσιλάκη περιγράφει το ζοφερό μέλλον που προδιαγράφεται για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, μιλά για τις σοβαρές ελλείψεις που αντιμετωπίζει σε πόρους και πανεπιστημιακό και διοικητικό προσωπικό και προαναγγέλλει κύκλο επαφών με τους βουλευτές και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την επίλυση των προβλημάτων.
Επιπλέον, η πρυτάνισσα, αναφέρεται στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε έπειτα από την δολοφονία της άτυχης φοιτήτριας Ελένης Τοπαλούδη προκειμένου να βοηθηθούν οι φοιτητές αλλά και οι διδάσκοντες του Πανεπιστημίου Αιγαίου, έπειτα από το ισχυρό σοκ των τραγικών εξελίξεων και ανακοινώνει ότι οι εκδηλώσεις της 8ης Μαρτίου θα είναι αφιερωμένες στην Ελένη…• Κυρία πρυτάνισσα, να ξεκινήσουμε την συνέντευξη, από τις αλλαγές στον χάρτη των ΑΕΙ και των ΤΕΙ της χώρας και κατά πόσο επηρεάζουν αυτές το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Είναι μια δύσκολη συγκυρία. Πράγματα τα οποία αναμέναμε, δεν εξελίχθηκαν όπως είχαμε σχεδιάσει και αυτή τη στιγμή έχω ξεκινήσει μια διαδικασία διαβουλεύσεων εντός του Πανεπιστημίου Αιγαίου, για την ανάδειξη του επόμενου στρατηγικού σχεδιασμού μας σε συνέχεια συζητήσεων με την κοινότητα. Ένα από τα σχέδια που είχαμε κατά νου και είχαμε καταθέσει στο Υπουργείο Παιδείας, το οποίο είδε μάλιστα το φως της δημοσιότητας, αυτό της προοπτικής απορρόφησης του ΤΕΙ Κρήτης, δεν θα προχωρήσει τελικά και μάλιστα φαίνεται πως η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, ήταν σαφώς προειλημμένη.
• Αυτό πώς προκύπτει; Γνωρίζουμε ότι ήταν προχωρημένες οι συζητήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Προηγήθηκε συζήτηση μεταξύ εμού και του πρύτανη ΤΕΙ Κρήτης κ. Νίκου Κατσαράκη. Ήμασταν σύμφωνοι στις προοπτικές, είχαμε συζητήσει ακόμα και ζητήματα μετονομασίας τμημάτων αλλά δυστυχώς το Υπουργείο, μόλις έγινε γνωστή αυτή η συζήτηση, δεν προχώρησε τις διαδικασίες παρ΄ότι ούτε το Πολυτεχνείο, ούτε το Πανεπιστήμιο Κρήτης, είχαν ενδιαφέρον να απορροφήσουν το ΤΕΙ Κρήτης. Πάραυτα, και αντί να γίνει αυτό που έγινε σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις των συνενώσεων, διαμορφώθηκε μια εντελώς άλλη επιτροπή στην οποία εμείς δεν συμπεριληφθήκαμε και η εξήγηση του υπουργού ήταν ότι εμείς θα έπρεπε να καταθέσουμε την δική μας πρόταση ενδιαφέροντος προς αυτήν, κάτι το οποίο έγινε. Η επιτροπή όμως, με απόλυτα εσπευσμένες διαδικασίες συνεδρίασε, με ευχαρίστησε δεόντως ως εκπροσωπούσα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αλλά ποτέ δεν με εκάλεσε για να συζητήσουμε, όπως κλήθηκαν τα άλλα Πανεπιστήμια και στην αμέσως επόμενη συνεδρία αποφάσισε ότι θα προχωρήσει στην Πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ Κρήτης και της λειτουργίας του ως αυτόνομου ιδρύματος, κάτι το οποίο δεν έχει γίνει σε καμία άλλη περίπτωση μέχρι σήμερα. Από εκεί και πέρα, αντίστοιχα η πρόταση που συζητιόταν προς διερεύνηση για να απορροφηθεί η ΑΣΤΕΡ από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και να δημιουργηθεί άλλο Πανεπιστημιακό Τμήμα Τουρισμού, το οποίο να καλύπτει τις ανάγκες της μεγάλης τουριστικής βιομηχανίας του Αιγαίου, είναι κάτι το οποίο έχει απορριφθεί εντελώς από πολλαπλά άτομα τα οποία είχαν εισηγηθεί σχετικά στην κυρία Κουντουρά. Αυτό με οδήγησε κι εμένα να μην προχωρήσω σε εισήγηση καθώς είναι σαφές ότι δεν θα ήταν δυνατόν να γίνει μια ανωτατοποίηση απλή, ένα βάφτισμα ανωτατοποίησης δηλαδή, χωρίς πραγματικές παρεμβάσεις και έχοντας στη Ρόδο να λειτουργούν δύο ανώτατα ιδρύματα που είναι εξαιρετικά αδύνατο, διότι δεν συνάδει με τους σκοπούς και τους στόχους της ΑΣΤΕΡ για να μπορέσει να γίνει από μόνη της Πανεπιστημιακό Ίδρυμα. Οπότε αυτό φέρνει το Πανεπιστήμιο σε μια ιδιαίτερα δυσχερή θέση, καθώς έχει αλλάξει πλήρως το τοπίο της ανώτατης εκπαίδευσης. Από εκεί που το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ήταν το πέμπτο μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο στη χώρα, θα καταστεί το 12ο ή το 13ο με το αμέσως επόμενο από αυτό να είναι διπλάσιο και τριπλάσιο σε μέγεθος. Δυστυχώς το Υπουργείο ακολούθησε μια πολιτική όπου όλα τα καινοτόμα τμήματα που είχε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είτε επειδή αναπαρήχθησαν πολλαπλάσια είτε με την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ, την απορρόφησή τους και εν μια νυκτί αναβαθμιζόμενα ως πανεπιστημιακά, έχασαν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα. Τμήματα όπως του Περιβάλλοντος που ήταν το πρώτο, γνωστό και καλύτερο στην Ελλάδα, το Τμήμα της Σύρου των μηχανικών σχεδίασης προϊόντων και συστημάτων, το Τμήμα της Λήμνου των επιστημών της διατροφής, αναπαράγονται σε αρκετά άλλα τμήματα, αφαιρώντας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τον καινοτόμο χαρακτήρα που είχε σε ορισμένες περιπτώσεις κατ΄αποκλειστικότητα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μέσα σε αυτό το καθεστώς, αν προσθέσουμε και την πρόθεση, την ανακοινωθείσα και δημοσιοποιηθείσα του Υπουργείου, να προωθήσει κι ένα σχέδιο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα προβλέπει για ορισμένα τμήματα ελεύθερη πρόσβαση, οι δυσκολίες μετάβασης στα νησιά μας, το κόστος ζωής, η έλλειψη ανταγωνιστικότητας που προέκυψε ως αποτέλεσμα των πολιτικών που μέχρι σήμερα ακολουθήθηκαν, δημιουργεί ιδιαίτερα δυσχερείς συνθήκες για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Όταν το ανέφερα στον υπουργό η απάντησή του ήταν ότι δεν βλέπει ιδιαίτερο πρόβλημα παιδιά από τα νησιά να πάνε στα Πανεπιστήμια του τόπου τους χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις…
• Άρα οδηγούμαστε στην αποδυνάμωση του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Σε επίπεδο εθνικό, η κατάσταση αυτή οδηγεί στην απομείωση της ισχύος του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Στην πραγματικότητα μιλάμε για μια αποεπένδυση σε ένα από τα Πανεπιστήμια που διακρίνονται για την αριστεία τους για την οποία δεν έχουν δοθεί έξτρα πόροι ώστε να μπορέσει έστω και με αυτή τη φυσιογνωμία να ενισχυθεί περαιτέρω και από την άλλη πλευρά είναι μια αποεπένδυση πραγματικά σε ένα Πανεπιστήμιο το οποίο αναπτύσσονταν όχι μόνο για την προώθησης της αριστείας αλλά και λόγω της αναγκαιότητας -και αυτή φαίνεται κάθε μέρα και περισσότερο- να πλαισιώνουμε τα νησιά μας με πνευματική, εκπαιδευτική, ερευνητική δραστηριότητα που κρατάει και τα παιδιά μας και τους πανεπιστημιακούς μας στα νησιά. Που φέρνει και δημιουργεί δραστηριότητες εκπαιδευτικές, ερευνητικές καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς με τις δραστηριότητες που αναπτύσσουμε σε όλα τα νησιά. Αυτό είχε καταστεί αναγκαίο από την εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κώστα του Σοφούλη με το όραμα που τότε είχε προωθηθεί, και είναι επικίνδυνο για το κράτος αυτό που συντελείται αυτή τη στιγμή. Στην τελευταία μας επίσημη συνάντηση με τον υπουργό κατέθεσα μια σειρά αιτημάτων, που αφορά στην ενίσχυση, και σε πόρους από πλευράς προϋπολογισμού, και σε διοικητικό προσωπικό καθώς οι περισσότερες μονάδες είναι αποψιλωμένες, και σε εκπαιδευτικό προσωπικό διότι ο μεγαλύτερος αριθμός των τμημάτων βρίσκεται μπροστά σε πολλές συνταξιοδοτήσεις. Το περιβόητο τμήμα Τουρισμού στην Χίο, για το οποίο συζητάμε στα τελευταία δέκα χρόνια κι έχουν περάσει νόμοι που το δημιουργούν δυο –τρεις φορές, κι άλλοι τόσοι που το καταργούν, δημιουργήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση κι εξακολουθεί να παραμένει με μηδέν μέλη ΔΕΠ (Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό). Διδάσκουν σε αυτό διδάσκοντες και διδάσκουσες από τα όμορα τμήματα που είναι ειδικοί στο αντικείμενο καθώς και ενισχύεται από πόρους του Πανεπιστημίου που αναλώνονται για την πρόσληψη ειδικών επιστημόνων. Οπότε η πολιτεία θα πρέπει σε κάθε περίπτωση και άμεσα, να καταδείξει ότι όπως στήριξε πλειονότητα Πανεπιστημίων του κέντρου μεταξύ των οποίων ακόμα και το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, που είναι μεγαλύτερα πανεπιστήμια αλλά και αγαπητά αδελφά πανεπιστήμια, ωστόσο πάραυτα έχουμε προχωρήσει σε μια συγκέντρωση σε πέντε έξι πανεπιστήμια ανά την Ελλάδα που εξαπλώνονται σε διάφορες πόλεις, κι ενισχύονται με πόρους και διπλασιάζονται και τριπλασιάζονται και τους δίνονται ακόμα επιπρόσθετα μέλη ΔΕΠ.
• Σε πλήρη αναντιστοιχία με ό,τι συμβαίνει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ακριβώς. Έχω στείλει μια σχετική επιστολή στα μέλη ΔΕΠ, επισημαίνοντας όλα αυτά τα προβλήματα. Καλώ για την διαμόρφωση ενός νέου στρατηγικού σχεδιασμού για την αντιμετώπιση της νέας πλέον θέσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο τοπίο της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται να έχω συνάντηση με σειρά βουλευτών που εκλέγονται και στο βόρειο και στο νότιο Αιγαίο, αν και με τους περισσότερους έχω ήδη συνεργαστεί. Νομίζω ότι μια ευρύτερη συζήτηση στην οποία ακριβώς να εκτίθενται και όλα αυτά τα οποία αναφέραμε, είναι ιδιαίτερα σημαντική για να μπορέσουν και οι ίδιοι οι εκλεγμένοι μας να κατανοήσουν το πρόβλημα και μαζί με εμάς να συνεργαστούν και να συνδράμουν ώστε η κυβέρνηση και η όποια επόμενη κυβέρνηση, να κατανοήσει ποια είναι τα δεδομένα και τι πρέπει να γίνει με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να εξακολουθεί να στηρίζεται προκειμένου να κάνει το έργο του το εκπαιδευτικό και το ερευνητικό με την Αριστεία που έως σήμερα το διακρίνει και ταυτόχρονα να συνεχίσει να ενισχύει τις τοπικές κοινωνίες με το βέλτιστο δυνατό τρόπο.
• Περάσατε και μια μεγάλη δοκιμασία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου με το θέμα της άτυχης φοιτήτριας, Ελένης Τοπαλούδη.
Μην ξεχνάμε ότι αμέσως μετά από αυτό το τραγικό περιστατικό, στην αρχή της χρονιάς, ξεκινήσαμε και με τον συναγερμό που αφορούσε τον γνωστό φάκελο από την Ινδία που έγινε η πρώτη μεγάλη επιχείρηση στην Ελλάδα όπου δοκιμάστηκε και πάλι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ως προς τον τραγικό και αδόκητο θάνατο της Ελένης Τοπαλούδη που ακόμα διερευνάται και όπως βλέπετε κάθε μέρα και νέα στοιχεία έρχονται στην επιφάνεια, αυτό στο οποίο προστρέξαμε από την πρώτη στιγμή είναι, ιδιαίτερα για την μονάδα της Ρόδου, να στηρίξουμε και τα παιδιά και τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες, οργανώνοντας σειρά συμβουλευτικών προγραμμάτων τα οποία είναι ανοιχτά σε όλους, συζητώντας μαζί τους. Έχουμε και ψυχολόγους που είναι καθηγητές καθηγήτριες, συνεργαζόμαστε και με εξωτερικούς ψυχολόγους και διοργανώνουμε ομαδικές συνεδρίες συμβουλευτικής για όλα τα παιδιά, τα οποία προσπαθούν και να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν και να αποφορτιστούν από αυτό το τραγικό συμβάν. Ταυτόχρονα σχεδιάζουμε και μια σειρά από δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων βλέπουμε ήδη μπροστά, στην 8η Μαρτίου, ημέρα κατά την οποία οι εκδηλώσεις που κάνουμε συνήθως, αφορούν στη καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών. Αυτή τη χρονιά θα είναι εστιασμένες και αφιερωμένες στην αδικοχαμένη φοιτήτρια. Από την άλλη πλευρά, με εισήγηση στην Σύγκλητο αναδιοργανώνω την επιτροπή Ισότητας, που δια νόμου δημιουργήθηκε σε όλα τα Πανεπιστήμια, με νέες διαδικασίες παρ΄ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ήταν το πρώτο σε όλη την Ελλάδα που με δική του πρωτοβουλία είχε δημιουργήσει Επιτροπή Ισότητας αποτελούμενη και από καθηγητές και καθηγήτριες και μέλη του λοιπού ακαδημαϊκού προσωπικού και διοικητικού, και μάλιστα είχε επιβραβευθεί ως καλή πρακτική και από την Βουλή των Ελλήνων πριν από τρία χρόνια. Τώρα, σε συνέχεια και δικών μας ενεργειών, αυτό έγινε νόμος για να δημιουργηθούν αντίστοιχες επιτροπές ισότητας, που να αντιμετωπίζουν και πιο συστηματικά ακόμα και να προλαμβάνουν τέτοιου είδους περιστατικά σε όλα τα Πανεπιστήμια. Ήμασταν οι πρώτοι που είχαμε μεν όλες αυτές τις υποδομές και τους συμβουλευτικούς σταθμούς να λειτουργούν σε όλα τα νησιά σε συνεργασία με ψυχολόγους και περιφερειακά νοσοκομεία αλλά είχαμε την ατυχία, αρρωστημένα μυαλά και προβληματικές προσωπικότητες, που βρέθηκαν στο νησί μας εντελώς τυχαίως και δεν έχει καμία σχέση με το νησί μας και το πνεύμα του και τους ανθρώπους, να έχουμε βιώσει αυτό το τραγικό γεγονός και απ΄ότι φαίνεται να υπάρχουν κι άλλα παρόμοια περιστατικά από τα ίδια άτομα, κάτι που τελεί υπό διερεύνηση.• Συμμετέχουν οι φοιτητές σε σε αυτές τις δράσεις;
Ευελπιστεί κανείς ότι όσοι έχουν ανάγκη συμμετέχουν. Προφανώς το σημαντικό δεν είναι τα νούμερα, αλλά είναι η διαθεσιμότητα εκ μέρους του Πανεπιστημίου και η προσφορά, και από εκεί και πέρα ο καθένας και η καθεμία έχει και διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης κάτι το οποίο εμείς προσπαθούμε να καλύψουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και όχι μόνο στη Ρόδο όπου συνέβη το τραγικό γεγονός αλλά και στα υπόλοιπα νησιά.
Η κ. Χρυσή Βιτσιλάκη περιγράφει το ζοφερό μέλλον που προδιαγράφεται για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, μιλά για τις σοβαρές ελλείψεις που αντιμετωπίζει σε πόρους και πανεπιστημιακό και διοικητικό προσωπικό και προαναγγέλλει κύκλο επαφών με τους βουλευτές και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την επίλυση των προβλημάτων.
Επιπλέον, η πρυτάνισσα, αναφέρεται στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε έπειτα από την δολοφονία της άτυχης φοιτήτριας Ελένης Τοπαλούδη προκειμένου να βοηθηθούν οι φοιτητές αλλά και οι διδάσκοντες του Πανεπιστημίου Αιγαίου, έπειτα από το ισχυρό σοκ των τραγικών εξελίξεων και ανακοινώνει ότι οι εκδηλώσεις της 8ης Μαρτίου θα είναι αφιερωμένες στην Ελένη…• Κυρία πρυτάνισσα, να ξεκινήσουμε την συνέντευξη, από τις αλλαγές στον χάρτη των ΑΕΙ και των ΤΕΙ της χώρας και κατά πόσο επηρεάζουν αυτές το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Είναι μια δύσκολη συγκυρία. Πράγματα τα οποία αναμέναμε, δεν εξελίχθηκαν όπως είχαμε σχεδιάσει και αυτή τη στιγμή έχω ξεκινήσει μια διαδικασία διαβουλεύσεων εντός του Πανεπιστημίου Αιγαίου, για την ανάδειξη του επόμενου στρατηγικού σχεδιασμού μας σε συνέχεια συζητήσεων με την κοινότητα. Ένα από τα σχέδια που είχαμε κατά νου και είχαμε καταθέσει στο Υπουργείο Παιδείας, το οποίο είδε μάλιστα το φως της δημοσιότητας, αυτό της προοπτικής απορρόφησης του ΤΕΙ Κρήτης, δεν θα προχωρήσει τελικά και μάλιστα φαίνεται πως η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, ήταν σαφώς προειλημμένη.
• Αυτό πώς προκύπτει; Γνωρίζουμε ότι ήταν προχωρημένες οι συζητήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Προηγήθηκε συζήτηση μεταξύ εμού και του πρύτανη ΤΕΙ Κρήτης κ. Νίκου Κατσαράκη. Ήμασταν σύμφωνοι στις προοπτικές, είχαμε συζητήσει ακόμα και ζητήματα μετονομασίας τμημάτων αλλά δυστυχώς το Υπουργείο, μόλις έγινε γνωστή αυτή η συζήτηση, δεν προχώρησε τις διαδικασίες παρ΄ότι ούτε το Πολυτεχνείο, ούτε το Πανεπιστήμιο Κρήτης, είχαν ενδιαφέρον να απορροφήσουν το ΤΕΙ Κρήτης. Πάραυτα, και αντί να γίνει αυτό που έγινε σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις των συνενώσεων, διαμορφώθηκε μια εντελώς άλλη επιτροπή στην οποία εμείς δεν συμπεριληφθήκαμε και η εξήγηση του υπουργού ήταν ότι εμείς θα έπρεπε να καταθέσουμε την δική μας πρόταση ενδιαφέροντος προς αυτήν, κάτι το οποίο έγινε. Η επιτροπή όμως, με απόλυτα εσπευσμένες διαδικασίες συνεδρίασε, με ευχαρίστησε δεόντως ως εκπροσωπούσα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αλλά ποτέ δεν με εκάλεσε για να συζητήσουμε, όπως κλήθηκαν τα άλλα Πανεπιστήμια και στην αμέσως επόμενη συνεδρία αποφάσισε ότι θα προχωρήσει στην Πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ Κρήτης και της λειτουργίας του ως αυτόνομου ιδρύματος, κάτι το οποίο δεν έχει γίνει σε καμία άλλη περίπτωση μέχρι σήμερα. Από εκεί και πέρα, αντίστοιχα η πρόταση που συζητιόταν προς διερεύνηση για να απορροφηθεί η ΑΣΤΕΡ από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και να δημιουργηθεί άλλο Πανεπιστημιακό Τμήμα Τουρισμού, το οποίο να καλύπτει τις ανάγκες της μεγάλης τουριστικής βιομηχανίας του Αιγαίου, είναι κάτι το οποίο έχει απορριφθεί εντελώς από πολλαπλά άτομα τα οποία είχαν εισηγηθεί σχετικά στην κυρία Κουντουρά. Αυτό με οδήγησε κι εμένα να μην προχωρήσω σε εισήγηση καθώς είναι σαφές ότι δεν θα ήταν δυνατόν να γίνει μια ανωτατοποίηση απλή, ένα βάφτισμα ανωτατοποίησης δηλαδή, χωρίς πραγματικές παρεμβάσεις και έχοντας στη Ρόδο να λειτουργούν δύο ανώτατα ιδρύματα που είναι εξαιρετικά αδύνατο, διότι δεν συνάδει με τους σκοπούς και τους στόχους της ΑΣΤΕΡ για να μπορέσει να γίνει από μόνη της Πανεπιστημιακό Ίδρυμα. Οπότε αυτό φέρνει το Πανεπιστήμιο σε μια ιδιαίτερα δυσχερή θέση, καθώς έχει αλλάξει πλήρως το τοπίο της ανώτατης εκπαίδευσης. Από εκεί που το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ήταν το πέμπτο μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο στη χώρα, θα καταστεί το 12ο ή το 13ο με το αμέσως επόμενο από αυτό να είναι διπλάσιο και τριπλάσιο σε μέγεθος. Δυστυχώς το Υπουργείο ακολούθησε μια πολιτική όπου όλα τα καινοτόμα τμήματα που είχε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου είτε επειδή αναπαρήχθησαν πολλαπλάσια είτε με την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ, την απορρόφησή τους και εν μια νυκτί αναβαθμιζόμενα ως πανεπιστημιακά, έχασαν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα. Τμήματα όπως του Περιβάλλοντος που ήταν το πρώτο, γνωστό και καλύτερο στην Ελλάδα, το Τμήμα της Σύρου των μηχανικών σχεδίασης προϊόντων και συστημάτων, το Τμήμα της Λήμνου των επιστημών της διατροφής, αναπαράγονται σε αρκετά άλλα τμήματα, αφαιρώντας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τον καινοτόμο χαρακτήρα που είχε σε ορισμένες περιπτώσεις κατ΄αποκλειστικότητα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μέσα σε αυτό το καθεστώς, αν προσθέσουμε και την πρόθεση, την ανακοινωθείσα και δημοσιοποιηθείσα του Υπουργείου, να προωθήσει κι ένα σχέδιο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα προβλέπει για ορισμένα τμήματα ελεύθερη πρόσβαση, οι δυσκολίες μετάβασης στα νησιά μας, το κόστος ζωής, η έλλειψη ανταγωνιστικότητας που προέκυψε ως αποτέλεσμα των πολιτικών που μέχρι σήμερα ακολουθήθηκαν, δημιουργεί ιδιαίτερα δυσχερείς συνθήκες για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Όταν το ανέφερα στον υπουργό η απάντησή του ήταν ότι δεν βλέπει ιδιαίτερο πρόβλημα παιδιά από τα νησιά να πάνε στα Πανεπιστήμια του τόπου τους χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις…
• Άρα οδηγούμαστε στην αποδυνάμωση του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Σε επίπεδο εθνικό, η κατάσταση αυτή οδηγεί στην απομείωση της ισχύος του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Στην πραγματικότητα μιλάμε για μια αποεπένδυση σε ένα από τα Πανεπιστήμια που διακρίνονται για την αριστεία τους για την οποία δεν έχουν δοθεί έξτρα πόροι ώστε να μπορέσει έστω και με αυτή τη φυσιογνωμία να ενισχυθεί περαιτέρω και από την άλλη πλευρά είναι μια αποεπένδυση πραγματικά σε ένα Πανεπιστήμιο το οποίο αναπτύσσονταν όχι μόνο για την προώθησης της αριστείας αλλά και λόγω της αναγκαιότητας -και αυτή φαίνεται κάθε μέρα και περισσότερο- να πλαισιώνουμε τα νησιά μας με πνευματική, εκπαιδευτική, ερευνητική δραστηριότητα που κρατάει και τα παιδιά μας και τους πανεπιστημιακούς μας στα νησιά. Που φέρνει και δημιουργεί δραστηριότητες εκπαιδευτικές, ερευνητικές καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς με τις δραστηριότητες που αναπτύσσουμε σε όλα τα νησιά. Αυτό είχε καταστεί αναγκαίο από την εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κώστα του Σοφούλη με το όραμα που τότε είχε προωθηθεί, και είναι επικίνδυνο για το κράτος αυτό που συντελείται αυτή τη στιγμή. Στην τελευταία μας επίσημη συνάντηση με τον υπουργό κατέθεσα μια σειρά αιτημάτων, που αφορά στην ενίσχυση, και σε πόρους από πλευράς προϋπολογισμού, και σε διοικητικό προσωπικό καθώς οι περισσότερες μονάδες είναι αποψιλωμένες, και σε εκπαιδευτικό προσωπικό διότι ο μεγαλύτερος αριθμός των τμημάτων βρίσκεται μπροστά σε πολλές συνταξιοδοτήσεις. Το περιβόητο τμήμα Τουρισμού στην Χίο, για το οποίο συζητάμε στα τελευταία δέκα χρόνια κι έχουν περάσει νόμοι που το δημιουργούν δυο –τρεις φορές, κι άλλοι τόσοι που το καταργούν, δημιουργήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση κι εξακολουθεί να παραμένει με μηδέν μέλη ΔΕΠ (Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό). Διδάσκουν σε αυτό διδάσκοντες και διδάσκουσες από τα όμορα τμήματα που είναι ειδικοί στο αντικείμενο καθώς και ενισχύεται από πόρους του Πανεπιστημίου που αναλώνονται για την πρόσληψη ειδικών επιστημόνων. Οπότε η πολιτεία θα πρέπει σε κάθε περίπτωση και άμεσα, να καταδείξει ότι όπως στήριξε πλειονότητα Πανεπιστημίων του κέντρου μεταξύ των οποίων ακόμα και το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, που είναι μεγαλύτερα πανεπιστήμια αλλά και αγαπητά αδελφά πανεπιστήμια, ωστόσο πάραυτα έχουμε προχωρήσει σε μια συγκέντρωση σε πέντε έξι πανεπιστήμια ανά την Ελλάδα που εξαπλώνονται σε διάφορες πόλεις, κι ενισχύονται με πόρους και διπλασιάζονται και τριπλασιάζονται και τους δίνονται ακόμα επιπρόσθετα μέλη ΔΕΠ.
• Σε πλήρη αναντιστοιχία με ό,τι συμβαίνει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ακριβώς. Έχω στείλει μια σχετική επιστολή στα μέλη ΔΕΠ, επισημαίνοντας όλα αυτά τα προβλήματα. Καλώ για την διαμόρφωση ενός νέου στρατηγικού σχεδιασμού για την αντιμετώπιση της νέας πλέον θέσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο τοπίο της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται να έχω συνάντηση με σειρά βουλευτών που εκλέγονται και στο βόρειο και στο νότιο Αιγαίο, αν και με τους περισσότερους έχω ήδη συνεργαστεί. Νομίζω ότι μια ευρύτερη συζήτηση στην οποία ακριβώς να εκτίθενται και όλα αυτά τα οποία αναφέραμε, είναι ιδιαίτερα σημαντική για να μπορέσουν και οι ίδιοι οι εκλεγμένοι μας να κατανοήσουν το πρόβλημα και μαζί με εμάς να συνεργαστούν και να συνδράμουν ώστε η κυβέρνηση και η όποια επόμενη κυβέρνηση, να κατανοήσει ποια είναι τα δεδομένα και τι πρέπει να γίνει με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να εξακολουθεί να στηρίζεται προκειμένου να κάνει το έργο του το εκπαιδευτικό και το ερευνητικό με την Αριστεία που έως σήμερα το διακρίνει και ταυτόχρονα να συνεχίσει να ενισχύει τις τοπικές κοινωνίες με το βέλτιστο δυνατό τρόπο.
• Περάσατε και μια μεγάλη δοκιμασία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου με το θέμα της άτυχης φοιτήτριας, Ελένης Τοπαλούδη.
Μην ξεχνάμε ότι αμέσως μετά από αυτό το τραγικό περιστατικό, στην αρχή της χρονιάς, ξεκινήσαμε και με τον συναγερμό που αφορούσε τον γνωστό φάκελο από την Ινδία που έγινε η πρώτη μεγάλη επιχείρηση στην Ελλάδα όπου δοκιμάστηκε και πάλι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ως προς τον τραγικό και αδόκητο θάνατο της Ελένης Τοπαλούδη που ακόμα διερευνάται και όπως βλέπετε κάθε μέρα και νέα στοιχεία έρχονται στην επιφάνεια, αυτό στο οποίο προστρέξαμε από την πρώτη στιγμή είναι, ιδιαίτερα για την μονάδα της Ρόδου, να στηρίξουμε και τα παιδιά και τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες, οργανώνοντας σειρά συμβουλευτικών προγραμμάτων τα οποία είναι ανοιχτά σε όλους, συζητώντας μαζί τους. Έχουμε και ψυχολόγους που είναι καθηγητές καθηγήτριες, συνεργαζόμαστε και με εξωτερικούς ψυχολόγους και διοργανώνουμε ομαδικές συνεδρίες συμβουλευτικής για όλα τα παιδιά, τα οποία προσπαθούν και να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν και να αποφορτιστούν από αυτό το τραγικό συμβάν. Ταυτόχρονα σχεδιάζουμε και μια σειρά από δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων βλέπουμε ήδη μπροστά, στην 8η Μαρτίου, ημέρα κατά την οποία οι εκδηλώσεις που κάνουμε συνήθως, αφορούν στη καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών. Αυτή τη χρονιά θα είναι εστιασμένες και αφιερωμένες στην αδικοχαμένη φοιτήτρια. Από την άλλη πλευρά, με εισήγηση στην Σύγκλητο αναδιοργανώνω την επιτροπή Ισότητας, που δια νόμου δημιουργήθηκε σε όλα τα Πανεπιστήμια, με νέες διαδικασίες παρ΄ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ήταν το πρώτο σε όλη την Ελλάδα που με δική του πρωτοβουλία είχε δημιουργήσει Επιτροπή Ισότητας αποτελούμενη και από καθηγητές και καθηγήτριες και μέλη του λοιπού ακαδημαϊκού προσωπικού και διοικητικού, και μάλιστα είχε επιβραβευθεί ως καλή πρακτική και από την Βουλή των Ελλήνων πριν από τρία χρόνια. Τώρα, σε συνέχεια και δικών μας ενεργειών, αυτό έγινε νόμος για να δημιουργηθούν αντίστοιχες επιτροπές ισότητας, που να αντιμετωπίζουν και πιο συστηματικά ακόμα και να προλαμβάνουν τέτοιου είδους περιστατικά σε όλα τα Πανεπιστήμια. Ήμασταν οι πρώτοι που είχαμε μεν όλες αυτές τις υποδομές και τους συμβουλευτικούς σταθμούς να λειτουργούν σε όλα τα νησιά σε συνεργασία με ψυχολόγους και περιφερειακά νοσοκομεία αλλά είχαμε την ατυχία, αρρωστημένα μυαλά και προβληματικές προσωπικότητες, που βρέθηκαν στο νησί μας εντελώς τυχαίως και δεν έχει καμία σχέση με το νησί μας και το πνεύμα του και τους ανθρώπους, να έχουμε βιώσει αυτό το τραγικό γεγονός και απ΄ότι φαίνεται να υπάρχουν κι άλλα παρόμοια περιστατικά από τα ίδια άτομα, κάτι που τελεί υπό διερεύνηση.• Συμμετέχουν οι φοιτητές σε σε αυτές τις δράσεις;
Ευελπιστεί κανείς ότι όσοι έχουν ανάγκη συμμετέχουν. Προφανώς το σημαντικό δεν είναι τα νούμερα, αλλά είναι η διαθεσιμότητα εκ μέρους του Πανεπιστημίου και η προσφορά, και από εκεί και πέρα ο καθένας και η καθεμία έχει και διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης κάτι το οποίο εμείς προσπαθούμε να καλύψουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και όχι μόνο στη Ρόδο όπου συνέβη το τραγικό γεγονός αλλά και στα υπόλοιπα νησιά.
Αναδημοσίευση από : www.dimokratiki.gr