Τροπολογία-Προσθήκη
Στο σ/ν αρμοδιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας: «Ρύθμιση θεμάτων Εφοδιαστικής».
Θέμα: Επαναφορά του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης στα 21 ευρώ το χιλιόλιτρο.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Η ενέργεια αποτελεί αγαθό πρώτης ανάγκης και είναι απαραίτητο για τη θέρμανση, τον φωτισμό, τη συντήρηση και το μαγείρεμα των τροφίμων, την τροφοδοσία με ζεστό νερό και την εκτέλεση οικιακών εργασιών. Η πρόσβαση και η χρήση ενέργειας καθορίζουν ως εκ τούτου τη δυνατότητα των πολιτών να έχουν αξιοπρεπή διαβίωση.
Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι είδος πρώτης ανάγκης και επιβίωσης και επομένως δεν θα έπρεπε να επιβαρύνεται με κανένα φόρο (ειδικό φόρο, Φ.Π.Α.). Συνεπώς επιβάλλεται να υπάρξει κατάργηση όλων των φόρων.
Τα έσοδα που χάθηκαν από τον προϋπολογισμό λόγω της εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης ήταν άνω των 237 εκατ. ευρώ. Συνολικά στο διάστημα Δεκεμβρίου 2012 – Ιουλίου 2013 η Κυβέρνηση χορήγησε για επίδομα θέρμανσης 82 εκατ. ευρώ. Η καθαρή αύξηση των κρατικών εσόδων ήταν μόλις 102 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε κατά 68,7% δηλαδή 257,39 εκατ. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και τα 82 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν ως επίδομα θέρμανσης. Αθροιστικά δημιουργήθηκε μια τρύπα ύψους 340 εκατ. ευρώ περίπου, από τα οποία, αφαιρώντας τα 102 εκατ. ευρώ της αύξησης στα έσοδα λόγω ΕΦΚ, προκύπτει ότι τα συνολικά έσοδα από το πετρέλαιο θέρμανσης μειώθηκαν κατά 237 εκατ. ευρώ.
Το απαράδεκτο και αναποτελεσματικό μέτρο της εξίσωσης των φόρων –με το πρόσχημα της αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου – οδήγησε τα νοικοκυριά στις πιο κρύες περιοχές της χώρας, στο να μειώσουν δραματικά την κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης με αποτέλεσμα από τη μια μεριά οι πολίτες να στερούνται, εν μέσω χειμώνα, το αγαθό της θέρμανσης και από την άλλη το Δημόσιο να μην έχει όφελος από αύξηση των φορολογικών εσόδων. Όσο δε για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών –όπως πάγια υποστηρίζουμε– απαιτείται η ύπαρξη αντίστοιχης πολιτικής βούλησης και όχι φορομπηχτικά μέτρα «εξόντωσης» των πολιτών.
Παράλληλα με την απώλεια εσόδων του ελληνικού δημοσίου και το κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργήθηκε, η οικολογική καταστροφή στο περιβάλλον είναι ανυπολόγιστη. Η λαθροϋλοτομία κατέστρεψε μεγάλες δασικές εκτάσεις και η ατμοσφαιρική μόλυνση στα αστικά κέντρα ήταν τεράστια, επειδή οι πολίτες προκειμένου να θερμανθούν έκαιγαν οποιοδήποτε καύσιμο υλικό.
Σε ότι αφορά στην κυβερνητική δικαιολογία που αφορά την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων αυτή καθίσταται αυτοκαταργούμενη εφόσον η κυβέρνηση προωθεί ήδη το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια και προτίθεται, όπως διαβεβαιώνει, να λάβει μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα ναυτιλίας και εξαγωγών.
Επειδή λοιπόν το μέτρο στην ουσία δεν προσέφερε κάτι στην εθνική οικονομία ή στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, προτείνουμετην άμεση ακύρωση της εξίσωσης των ειδικών φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης και την επιστροφή –ως πρώτο βήμα στα πλαίσια της συνολικότερης εξέτασης του θέματος με σκοπό κανένα νοικοκυριό να μην στερείται το αγαθό της θέρμανσης αλλά και με γνώμονα την αύξηση των δημοσίων εσόδων – στο καθεστώς που ίσχυε τον Μάρτιο του 2011.
Συγκεκριμένα τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, στα επίπεδα του Μαρτίου 2011 , δηλαδή στα 21 € τα 1.000 λίτρα. Η εξαγγελία του κ. Πρωθυπουργού, για μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 30%, είναι ανεπαρκής, διότι η αύξηση του ΕΦΚ από τον Μάρτιο του 2011 είναι 1471%. Συνεπώς η ανεπαρκέστατη μείωση του ΕΦΚ κατά 30%, δεν λύνει το υπαρκτό πρόβλημα που αφορά την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης από όλες τις λαϊκές οικογένειες, διότι η τιμή του θα συνεχίζει να είναι απλησίαστη για την συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού που βιώνει τις μνημονιακές πολιτικές και του έχουν συρρικνώσει δραματικά το εισόδημα.
Τροπολογία-Προσθήκη
-
«Καταργούνται οι διατάξεις της υποπερίπτωσης ζ, παρ. β του άρθρου 5 του νόμου 4092/2012.
Η περίπτωση α΄ της παρ. 2 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265 Α΄) αντικαθίσταται ως εξής:
«α) για την εφαρμογή των παραπάνω περιπτώσεων ζ΄ για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) και ια΄ για το φωτιστικό πετρέλαιο (κηροζίνη), που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης για τη χρονική περίοδο από τη 15η Οκτωβρίου μέχρι και την 30ή Απριλίου κάθε έτους, ο συντελεστής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) ορίζεται σε είκοσι ένα (21) ευρώ το χιλιόλιτρο. Στην περίπτωση που οι παραπάνω ημερομηνίες συμπίπτουν με μη εργάσιμες ημέρες, ως ημερομηνία λαμβάνεται η προηγούμενη εργάσιμη για την έναρξη και η επόμενη εργάσιμη για τη λήξη.».
Αθήνα 19/09/2014
[divider]
Τροπολογία-Προσθήκη
Στο σ/ν αρμοδιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας: «Ρύθμιση θεμάτων Εφοδιαστικής».
Θέμα: «Παροχή δωρεάν ρεύματος σε φτωχές και ευπαθείς ομάδες πληθυσμού».
Αιτιολογική Έκθεση
Η προστασία των ευάλωτων συνανθρώπων μας και η εξασφάλιση πρόσβασης στα είδη πρώτης ανάγκης αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας σύμφωνα και με το Ευρωπαϊκό θεσμικό Πλαίσιο. Κακώς μέχρι σήμερα δεν έχουν ληφθεί κατάλληλα μέτρα που λαμβάνονται σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου μάλιστα δεν σοβεί τέτοιας έκτασης ανθρωπιστική κρίση.
Η εφαρμογή του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου από μόνη της δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης των φτωχών νοικοκυριών μιας και η εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών στην Ελλάδα έχουν οδηγήσει στην απόλυτη φτώχεια μια σειρά από ευπαθείς ομάδες με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πληρώσουν ακόμα και τους μικρούς λογαριασμούς ρεύματος.
Δεδομένου ότι το ηλεκτρικό ρεύμα είναι κοινωνικό αγαθό και, μάλιστα, είδος πρώτης ανάγκης, η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει την παροχή δωρεάν ποσότητας ηλεκτρικού ρεύματος στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Η ποσότητα των 1.200 Kwh το τετράμηνο (ή 3.600 kwh το χρόνο), που είναι η αναγκαία ελάχιστη ποσότητα για τις πολύ βασικές ανάγκες ενός νοικοκυριού, πρέπει να εξασφαλίζεται δωρεάν, ώστε να μην μένουν συνάνθρωποί μας χωρίς ρεύμα, σε συνθήκες Μεσαίωνα, υποφέροντας και πεθαίνοντας αβοήθητοι στο σκοτάδι και το κρύο. Για την πιθανόν μεγαλύτερη ποσότητα μέχρι 2000 κιλοβατώρες που θα καταναλώσουν θα πληρώνουν σύμφωνα με το ΚΟΤ. Ποσότητα πέραν αυτής θα τιμολογείται με την αντίστοιχή τιμή που ισχύει για όλους τους πολίτες.
Όλοι οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί προς την ΔΕΗ των οικιακών καταναλωτών που ανέρχονται σε ποσό μικρότερο του μισού των συνολικών χρεών τους μέχρι σήμερα να ρυθμίζονται αυτομάτως σε 24 άτοκες δόσεις. Σε ειδικές περιπτώσεις αποδεδειγμένης πλήρους αδυναμίας πληρωμής ακόμη και αυτών των δόσεων, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα αναδρομικής ένταξης στο παραπάνω πρόγραμμα.
Το κόστος της παροχής αυτής μπορεί να χρηματοδοτηθεί, όχι αποκλειστικά από τον δημόσιο προϋπολογισμό, αλλά από:
-
την κατάργηση των χαριστικών ρυθμίσεων που ισχύουν σήμερα υπέρ των ιδιωτών μεγαλοπαραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ).
-
από την ειδική φορολόγηση των κερδών των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας
Η Κυβέρνηση έχει καθυστερήσει στην ενεργοποίηση μέτρων προστασίας των ευάλωτων καταναλωτών και έχει ευθύνη για τις τραγικές συνέπειες της ενεργειακής φτώχειας, που οδηγούν σε καθημερινές τραγωδίες.
Η ανάγκη λήψης επειγόντων μέτρων που θα οδηγήσουν τόσο στην αποκατάσταση τόσο της ηλεκτροδότησης , όσο και στην παροχή μιας δωρεάν ποσότητας ρεύματος είναι επιτακτική και συνιστά θεμελιώδη υποχρέωση ενός κράτους πρόνοιας.
Οι κυβερνητικές ανακοινώσεις, γεμάτες με επικοινωνιακού τύπου πυροτεχνήματα, είναι γενικόλογες και αόριστες, ενώ και η μετάθεση των ευθυνών στην εκκλησία και τους δήμους δεν απαντά στη διάσταση και την κρισιμότητα της κατάστασης.
Με βάση αυτό το σκεπτικό προτείνεται η ακόλουθη:
Προσθήκη – Τροπολογία
Άρθρο 1
1. Η ΔΕΗ υποχρεούται να αποκαταστήσει άμεσα την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στους δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
2. Στους δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου χορηγείται ανά οικογένεια δωρεάν ποσότητα 1.200 Kwh το τετράμηνο (ή 3.600 kwh το χρόνο). Μεγαλύτερη ποσότητα μέχρι 2000 κιλοβατώρες που τυχόν καταναλώσουν, η τιμολόγηση γίνεται σύμφωνα με το ΚΟΤ. Ποσότητα πέραν αυτής τιμολογείται με την ισχύουσα για τους οικιακούς καταναλωτές τιμή.
3. Οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος οικιακών καταναλωτών προς την ΔΕΗ μέχρι σήμερα, ρυθμίζονται αυτομάτως σε 24 άτοκες δόσεις. Σε ειδικές περιπτώσεις αποδεδειγμένης πλήρους αδυναμίας πληρωμής ακόμη και αυτών των δόσεων, δίδεται η δυνατότητα αναδρομικής ένταξης στο παραπάνω πρόγραμμα.
4. Καταργούνται εφεξής οι διατάξεις περί Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος που καταβάλλονται στους ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας
Αθήνα 19/09/2014
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Τσίπρας Αλέξης
Αγαθοπούλου Ειρήνη – Ελένη
Αθανασίου Νάσος
Αλεξόπουλος Απόστολος
Αμανατίδης Γιάννης
Αμμανατίδου Ευαγγελία
Αποστόλου Ευάγγελος
Αυλωνίτου Ελένη
Βαλαβάνη Νάντια
Βαμβακά Τζένη
Βαρεμένος Γεώργιος
Βούτσης Νικόλαος
Γαϊτάνη Ιωάννα
Γάκης Δημήτρης
Γελαλής Δημήτρης
Γερμανίδης Αθανάσιος
Γεροβασίλη Όλγα
Γεωργοπούλου – Σαλτάρη Έφη
Δερμιτζάκης Κωνσταντίνος
Διακάκη Μαρία
Διαμαντόπουλος Ευάγγελος
Διώτη Ηρώ
Δραγασάκης Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζαχαριάς Κωνσταντίνος
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζερδελής Γιάννης
Θεοπεφτάτου Αφροδίτη
Ιγγλέζη Αικατερίνη
Καλογερή Αγνή
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιαννίδης Χρήστος
Καρά Γιουσούφ Αϊχάν
Κατριβάνου Βασιλική
Καφαντάρη Χαρούλα
Κοδέλας Δημήτρης
Κοντονής Χαράλαμπος – Σταύρος
Κούβελα Φωτεινή
Κουράκης Αναστάσιος
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Κωνσταντοπούλου Ζωή
Κυριακάκης Βασίλης
Λαφαζάνης Παναγιώτης
Μαντάς Χρήστος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μητρόπουλος Αλέξιος
Μιχαλάκης Νικόλαος
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Ξανθός Ανδρέας
Ουζουνίδου Ευγενία
Παναγούλης Ευστάθιος
Πάντζας Γεώργιος
Παπαδημητρίου (Μάνια) Γεσθημανή
Πετράκος Αθανάσιος
Σαμοΐλης ΣτέφανοςA
Σταθάκης Γεώργιος
Σταθάς Γιάννης
Σταμπουλή Αφροδίτη
Στρατούλης Δημήτρης
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τριανταφύλλου Μαρία
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Τσουκαλάς Δημήτρης
Φωτίου Θεανώ
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Χατζηλάμπρου Βασίλης
Χατζησοφιά Άννα