Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Για να αντιμετωπιστούν σωστά τα προβλήματα τοπικά σε κάθε νησί και γενικά στο Βόρειο Αιγαίο και για να υπάρξει ψηλαφητό , μετρήσιμο και αξιολογήσιμο αποτέλεσμα πρέπει να υπάρχει σχέδιο με όραμα και σαφείς και τεκμηριωμένες προτεραιότητες.
Τέτοιο ολοκληρωμένο σχέδιο δεν καταθέσατε ούτε στον πρώτο ούτε και στον δεύτερο χρόνο της θητείας σας όπως ο νόμος ορίζει και δυστυχώς ποτέ έως τώρα .
Έτσι οι περισσότερες δράσεις σας μέχρι σήμερα υπήρξαν ασύντακτες και αποσπασματικές, χωρίς λειτουργική διασύνδεση , επαλληλία και κοινή στόχευση, ασπόνδυλα μέρη ενός προγράμματος χωρίς πρόγραμμα.
Δυστυχώς είναι χρόνια και επιμένουσα η έλλειψη προτεραιοτήτων στις κάθε είδους βασικές υποδομές του Δημοσίου ως αποτέλεσμα προσωπικών και ομαδικών επιλογών αμφιλεγόμενης αξίας και όχι ως συνέπεια προγραμματικών συγκλίσεων δεσμευτικού χαρακτήρα που βασίζονται σε οικονομοτεχνικές μελέτες και σε Αναπτυξιακά Συνέδρια προδιαγραφών .
Ολόκληρες περιοχές των νησιών μας έχουν καταδικαστεί σε οικονομικό μαρασμό και στην δημογραφική απερήμωση , μακράν των κεντρικών δομών Υγείας, Παιδείας και Πολιτισμού που αποτελούν ισχυρά προαπαιτούμενα της Ανάπτυξής τους..
Όλα αυτά αποτελούν δυναμικές παθογένειες και πάγια αιτία δεινών για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου που εξακολουθεί να πορεύεται και στην δική σας θητεία με τον ίδιο νοσηρό τρόπο και να παρουσιάζει και σήμερα χαμηλή ανταγωνιστικότητα, δημογραφική κατάρρευση και μόνιμα υψηλό ποσοστό ανθρώπων σε κατάσταση φτώχιας και κοινωνικού αποκλεισμού σαν μία από τις φτωχότερες περιοχές της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όμως σαν πολιτικό όργανο έχουμε την δυνατότητα να αντιδράσουμε και να αντισταθούμε : .Από τη μια να λειτουργήσουμε σχετικά περιοριστικά , μέσα στα στενά όρια του αυτοδιοικητικού μας πλαισίου με βάση το πνεύμα και όχι το γράμμα του νόμου και από την άλλη με βάση το Σύνταγμα να αναδείξουμε προβλήματα που αφορούν τις κοινωνίες των νησιών μας και να απαιτήσουμε δυναμικά και μαζικά την επίλυσή τους.
Πράγματι έχουμε υποχρέωση ως ενεργοί πολίτες και μάλιστα αιρετοί να διεκδικούμε μαχητικά από τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς και τις εκάστοτε Εθνικές μας Κυβερνήσεις την εφαρμογή πολιτικών που θα δημιουργούν νέες και ποιοτικές θέσεις εργασίας με ταυτόχρονη στήριξη της Υγείας, της Παιδείας , του Πολιτισμού , και της διάσωσης , ανάδειξης και αξιοποίησης του φυσικού και δομημένου Περιβάλλοντος των νησιών μας γιατί μόνο με τις υποδομές ανάπτυξη δεν έρχεται .
Λυπάμαι ειλικρινά διότι οσάκις χρειάστηκε να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων η Περιφερειακή Αρχή αρκέστηκε μόνο στα λόγια.
Τι να πρωτοθυμηθώ;
Τον σεισμό της Σάμου , που δυο φορές αποφάσισε το Περιφερειακό Συμβούλιο επίσκεψη του Περιφερειάρχη στον Πρωθυπουργό και στους αρμόδιους και συναρμόδιους Υπουργούς μαζί με τους Επικεφαλής των Παρατάξεων και περιμένουμε δυο ολόκληρα χρόνια , από τις 6/2/21 τον κ. Μουτζούρη να κλείσει την ημερομηνία αυτής της συνάντησης;
Τα θέματα Υγείας που δυο και τρεις φορές αποφασίστηκε να γίνει συνάντηση με τον αρμόδιο Υπουργό κι ακόμα περιμένουμε την υλοποίησή της;
Μόνο για το Μεταναστευτικό υπήρξαν και καλώς κάποιες μαζικές αντιδράσεις δυστυχώς μόνο για τις υπερδομές στη Χίο και τη Λέσβο που όμως επειδή δεν είχαν σχέδιο και σαφές ιδεολογικό βάθος και περιεχόμενο κατάντησαν προοδευτικά από κέρας ολκής και ισχύος της Παράταξης του κ. Περιφερειάρχη σε διαπραγματευτικό άθυρμα στις διάφορες ενδοκομματικές ισορροπίες..
Τα έργα και οι ημέρες και της σημερινής Περιφερειακής Αρχής προσδιορίζονται από τις επιλογές της.
Οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας λειτουργούν , υπερβάλλουσες εαυτές , βάσει των εντολών που τους δίνονται κατά νόμο.
Το υπηρεσιακό μας δυναμικό παρουσιάζει σοβαρή υποστελέχωση σε όλους σχεδόν τους τομείς και η χρόνια έλλειψη επαρκούς ανανέωσης οδηγεί στην σταδιακή του απαξίωση .
Είναι εμφανής η προσπάθεια της Κεντρικής Εξουσίας να αντικαταστήσει εν πολλοίς την Δημόσια Διοίκηση με ιδιώτες.
Αυτό το νόημα έχει και η δημιουργία των Αναπτυξιακών Εταιρειών της Αυτοδιοίκησης. .
Ενώπιον όλων αυτών των απομειωτικών του κύρους της Αυτοδιοίκησης μεθοδεύσεων με ποιες πολιτικές πρωτοβουλίες αντέδρασε η Περιφερειακή Αρχή Μουτζούρη;
Δυστυχώς , με την ίδια απόλυτα στενή και βαθιά γραφειοκρατική αντίληψη και πολιτική που επέδειξε για την σεισμόπληκτη Σάμο , για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και για τα θέματα Υγείας στα νησιά.
Αντί να συνεγείρει την Κοινωνία αρκέστηκε στο νομοθετικό πρωτόκολλο και στα αιτήματα δι’ εγγράφων.
Αλλά και εκεί που μπορούσε δεν έπραξε τα ορθά.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει την πεισματική άρνηση της Περιφερειακής Αρχής να μη συμπεριληφθούν στον νέο Οργανισμό Λειτουργίας της ΠΒΑ η ίδρυση αυτοτελούς Υπηρεσίας Αγροτικής Ανάπτυξης Ικαρίας και Φούρνων με έδρα τον Άγιο Κήρυκο και τμήμα αμπέλου και οίνου στην Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της Σάμου σύμφωνα με τις προτάσεις του Συλλόγου των Γεωτεχνικών του Νομού;
Άραγε ποιοι ήταν οι βαθύτεροι λόγοι αυτών των επιλογών;
Ανάλογη πολιτική υιοθετήθηκε επί μακρόν και στο θέμα της αξιοποίησης του Επικούρειου Πολιτιστικού Κέντρου Σάμου που φαίνεται να διαφοροποιείται μόνο μετά την μαζική αντίδραση και την κατακραυγή του Δήμου Ανατολικής Σάμου, των φορέων Τέχνης και Πολιτισμού και της τοπικής Κοινωνίας όπως εκφράστηκαν και κατά τη διάρκεια του Περιφερειακού Συμβουλίου που έγινε πρόσφατα στο νησί
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι.
Βρισκόμαστε δύο και πλέον έτη μετά τον φονικό και καταστροφικό σεισμό της Σάμου , στην αρχή του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 και με το Ταμείο Ανάκαμψης σε εξέλιξη.
Η ανασυγκρότηση της σεισμόπληκτης Σάμου καρκινοβατεί. Δεν έχει μέχρι στιγμής χρηματοδοτηθεί το Master Plan του νησιού που μας υποσχέθηκε στις 8/5/22 ο κ. Τριαντόπουλος και δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα η επίσημη πρόθεση του κ. Περιφερειάρχη για την χρηματοδότηση της προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ ΕΜΠ και ΠΒΑ για το τοπικό σχέδιο ανάπλασης του παραδοσιακού οικισμού Άνω Βαθέος Σάμου που συζητήσαμε στο προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Τα περισσότερα και ουσιαστικότερα από όσα ζητήσαμε με τις κατ’ επανάληψη αποφάσεις μας για τους ανθρώπους, τις υποδομές και το σχέδιο της μετά τον σεισμό Σάμου η Κυβέρνηση εξακολουθεί , επιδεικτικά, να τα αγνοεί ή τα αντιμετωπίζει με γλίσχρα , αποσπασματικά , επί μέρους και ελλιπή μέτρα και ημίμετρα.
Τα επιδόματα ενοικίου έχουν να δοθούν από το Ιούλιο 2022 , οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί μετριούνται ακόμη στα δάκτυλα και οι επισκευές στα δημόσια κτίρια (σχολεία, ναούς κλπ . )καθυστερούν επικίνδυνα .
Οι υπηρεσίες της ΔΑΕΦΚ και της Νεωτέρων Μνημείων υπολειτουργούν και ο συντονιστής κ. Τριαντόπουλος έχει μήνες να επισκεφθεί το νησί ή και να προεδρεύσει διαδικτυακής σύσκεψης για τα τεκταινόμενα και την πορεία τους.
Πρέπει επιτέλους να καταγγείλουμε αυτήν την απαράδεκτη απραξία και να αναλάβουμε πρωτοβουλία πολιτικής στήριξης του νησιού σε συνεργασία και με την Περιφέρεια Κρήτης.
Αυτό τον καιρό ξεκινά στα νησιά μας η διαβούλευση για δύο σημαντικά προγράμματα τοπικής ανάπτυξης , του προγράμματος LEADER Αγροτικής Ανάπτυξης και Αλιείας και του προγράμματος Τοπικής Ανάπτυξης με πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων.(ΤΑΠΤοΚ), συνεχίζεται το παλαιό ΠΕΠ, αρχίζει το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και βρίσκεται σε εξέλιξη το Ταμείο Ανάκαμψης..
Η συγκυρία αποτελεί πρόκληση και μοναδική ευκαιρία για την από κοινού αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων των νησιών μας..
Το κρίσιμο είναι να προσδιοριστούν τα σημαντικά προβλήματα και οι αιτίες τους έτσι ώστε να εντοπιστούν οι προτεραιότητες στις παρεμβάσεις.
Στόχος μας να υπάρξει επιτέλους μια στρατηγική που να καλύπτει όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία με βάση τις γενικές προτεραιότητες που θα τεθούν στο κάθε νησί για να οδηγηθούμε στα ποιοτικά νησιά, στα πράσινα νησιά και στα νησιά των ίσων ευκαιριών στο αειφόρο Περιβάλλον του Αιγαίου Αρχιπελάγους που αποτελεί διαχρονική και οικουμενική μήτρα και κιβωτό Ζωής και πολιτισμού με επίκεντρο τον Ανθρωπο. .
Πρέπει λοιπόν να συνταχθούν ταυτόχρονα τρία προγράμματα που έχουν χωρική προσέγγιση :
Το LEADER Αγροτικής Ανάπτυξης, το LEADER Αλιείας και το Πρόγραμμα Τοπικής Ανάπτυξης με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων (ΤΑΠΤοΚ) για τα μεγάλα νησιά και Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ) για τα μικρά ( με πρωτοβουλία της ΕΥΔ Β. Αιγαίου) που μπορεί να είναι από 25 έως 35%του συνόλου των πόρων του ΠΕΠ , ανάλογα με την ποιότητα των στρατηγικών σχεδίων που θα ετοιμασθούν ανά νησί.
Την ίδια περίοδο τρέχει το υπόλοιπο σκέλος του ΠΕΠ που μπορεί να εξειδικευθεί χωρικά και θεματικά και να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες που θα έχουν αναδειχθεί αλλά δεν θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα παραπάνω προγράμματα είτε λόγω μη επιλεξιμότητας είτε λόγω ανεπάρκειας πόρων.
Παράλληλα προς αυτά το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει ξεκινήσει την διαδικασία της μετεξέλιξης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) σε Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΠΠΑ) που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και πόρους που προέρχονται από την ενοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων που διαθέτουν Υπουργεία και Περιφέρειες σε ένα ενιαίο σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης , γεγονός που υποβοηθά τους φορείς να σχεδιάζουν.
Στο πρόγραμμα αυτό θα μπορούσαν να ενταχθούν έργα και δράσεις μη επιλέξιμες από τα κοινοτικά προγράμματα.
Υπάρχει επίσης στο προσκήνιο και ο απροσδιόριστος σε περιεχόμενο και κατανομή φαραωνικός κορβανάς του Ταμείου Ανάκαμψης που μπορεί να χρηματοδοτήσει διάφορα υψηλής προστιθέμενης σημασία και αξίας έργα και δράσεις σε νησιά της ΠΒΑ και όχι μόνο στη Λέσβο.
Το αν κάποιοι την επίκληση μας στο Ταμείο Ανάκαμψης την θεωρούν σήμερα λάκτισμα στον αέρα δικό τους πρόβλημα.
Δυο ολόκληρα χρόνια αναφερόμαστε στο Περιφερειακό Συμβούλιο για την ανάγκη αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και στο Βόρειο Αιγαίο.
Όμως με την αδράνειά σας τότε που έπρεπε ή την πολιτική σας ανεπάρκεια και την αδυναμία σας να πείσετε την κρίσιμη ώρα των θεσμικών διαβουλεύσεων την Κυβέρνηση μετατρέψατε , δυστυχώς για τον τόπο, το άλμα ανάπτυξης που ευαγγελίζονταν η παράταξή σας για το Βόρειο Αιγαίο , για μια ακόμα φορά, σε άλμα στο κενό.
Άξιος ο μισθός σας.
Ευχαριστώ.