Είναι γεγονός ότι αξίζει περισσότερης και σοβαρής έρευνας για τις διαφαινόμενες ευθύνες της ελληνικής πλευράς που μπορεί, πέραν της ΑΝΕΚ, ως ναυλώτριας και εμπορικής διαχειρίστριας του μοιραίου πλοίου, να ακουμπούν και υπηρεσίες του ΛΣ ή του Υπουργείου.
Ένα ανθρώπινο λάθος σε μία τέτοια περίπτωση από πλευράς του Πλοιάρχου και της βάρδιας στη Γέφυρα του πλοίου, θα ήταν, όχι να αργήσει να αντιληφθεί το πρόβλημα (αφού χτυπάνε αμέσως τα αντίστοιχα alarm στη Γέφυρα) αλλά το να αργήσουν να αντιδράσουν σωστά σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, εξασφαλίζοντας τη λειτουργία του εκτενούς δικτύου πυρόσβεσης που υπάρχει σε όλα τα επίπεδα του πλοίου και στην επί τόπου αντιμετώπιση της φωτιάς από τα προκαθορισμένα μέλη του πληρώματος. Τί ήταν αυτό που δεν λειτουργούσε καλά και για ποιο λόγο;Ήταν ο χώρος του γκαράζ σφραγισμένος; Αν ήταν, γιατί δεν περιορίστηκε η φωτιά εκεί από τα συστήματα πυρόσβεσης; Αν δεν ήταν, γιατί δεν σφραγίστηκε αυτομάτως; Υπήρχε κάποιο λειτουργικό πρόβλημα; Μήπως ήταν ανοικτός λόγω της διανυκτέρευσης οδηγών, οπότε γι’ αυτό επεκτάθηκε η πυρκαγιά γρήγορα και σε άλλα μέρη του πλοίου; Δυστυχώς, αν πράγματι υπάρχουν κι άλλες σωροί νεκρών στο πλοίο, το πιθανότερο είναι να βρίσκονται εκεί…
8. Θυμίζουμε εδώ, ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, όταν ο πλοιοκτήτης ενός πλοίου που θα εκτελέσει ελληνικούς ή διεθνείς πλόες από ελληνικό λιμάνι, δεν είναι Έλληνας, είναι αναγκασμένος να διορίζει στην Ελλάδα, αντιπρόσωπο, διαχειριστή και αντίκλητο ο οποίος είναι συνυπεύθυνος σύμφωνα με το νόμο για το οτιδήποτε συμβεί με το πλοίο αυτό. Ποιον ή ποιους έχει διορίσει ως αντιπροσώπους του στην Ελλάδα ο Ιταλός πλοιοκτήτης, διότι προκύπτουν αυτομάτως ευθύνες και γι’ αυτούς.
9. Χωρίς να θέλω να κάνω αναφορά σε οποιοδήποτε σενάριο δόλου για την αναπάντεχη αυτή ναυτική τραγωδία σημειώνω ότι ένα από τα εξέχοντα συμπληρωματικά διαφωτιστικά στοιχεία είναι πάντα η εξέταση των ασφαλιστήριων συμβολαίων του πλοίου, των όρων και των ημερομηνιών τυχόν προσθαφαιρέσεων στις καλύψεις του (H+M), με ιδιαίτερη έμφαση στους όρους που αφορούν στην μερική και την ολική του απώλεια μαζί με την εξέταση και την ισχύ των προβλεπόμενων αστικών αποζημιώσεων (P&I). Παράλληλα, θα πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω, αν δεν φαίνεται επαρκώς στο Ιταλικό Έγγραφο Εθνικότητας του πλοίου, αν υπάρχουν άλλου είδους βάρη εκτός από τις τραπεζικές και άλλου είδους υποθήκες -που σίγουρα υπάρχουν- και να αναζητηθεί το ιστορικό της οικονομικής συμπεριφοράς του πλοιοκτήτη απέναντι τους.
10. Τέλος, στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν εκείνον που θέλει να ερευνήσει και να διασταυρώσει όλα τα παραπάνω, κατέχει ο Ιταλικός Νηογνώμονας RINA που παρακολουθούσε το πλοίο, αλλά και το… Ιταλικό Προξενείο της Αθήνας ή/και της Πάτρας, διότι εκεί, λόγω ιταλικής σημαίας και νομοθεσίας, κατατίθεντο και διενεργούνταν όλες οι διαδικασίες επικύρωσης των εγγράφων του πλοίου, των ναυτολογήσεων, των αδειών απόπλου κτλ.
Η ελάχιστη δικαίωση στον ανείπωτο πόνο των συγγενών των θυμάτων και της ψυχικής οδύνης την οποία υπέστησαν οι επιζώντες, είναι μία σωστή, ανεπηρέαστη και γοργή έρευνα για τα πραγματικά αίτια και τους υπευθύνους της άδικης αυτής, ναυτικής τραγωδίας. Όποιοι κι αν είναι..
Περαιτέρω ανάλυση θα γίνει, αν το θεωρήσω απαραίτητο, ειδικά για το ποιοι λένε σίγουρα την αλήθεια και ποιοι έχουν δείξει, ήδη, σημάδια φόβου και αμηχανίας για τις επερχόμενες εισαγγελικές έρευνες.
*Ο Γιώργος Γ. Σπανός είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων με μεγάλη εμπειρία στη Ναυτιλία και Εξειδικευμένος Σύμβουλος Αναγνώρισης Ψεύδους και Απάτης
[email protected]