Όμορφες ειδήσεις από την άλλη άκρη της Ελλάδας όπου διεξήχθη τις περασμένες ημέρες το Συμπόσιο Γλυπτικής ”Μνήμες από την Πέτρα στο Μάρμαρο’‘, το συμπόσιο ”έριξε αυλαία” την Παρασκευή και η συμμετοχή του Ικαριώτη γλύπτη Αλέξη Ξενία ξεχώρισε και ο Δήμος Τριφυλλίας τον ανακήρυξε επίτιμο δημότη μαζί με τους γλύπτες Στέλιο Γαβαλά και Γιώργο Σταματόπουλο.
διαβάζουμε στην ιστοσελίδα eleftheriaonline.gr και το ρεπορτάζ του Κώστα Μπούρα, ενδεικτικό του πόσο αγκαλιάστηκε από την τοπική κοινωνία της Κεφαλόβρυσης αυτό το συμπόσιο.
Ένα μικρό χωριό που με τους κατοίκους και τους φίλους τους δείχνουν το δρόμο για το τι πραγματικά είναι πολιτισμός, παράδοση και το κυριότερο πως μπορούν να εμπνεύσουν τις νέες γενιές. Αυτό που δημιούργησαν εκεί είναι κάτι το μοναδικό, για 12 μέρες το χωριό τους έγινε ένα «εργοτάξιο τέχνης και πολιτισμού» όπως σημειώνει και ο πρόεδρος της Τοπική κοινότητας Περικλής Κανελλόπουλος. Γλυπτά που φιλοτέχνησαν 4 γλύπτες θα φιλοξενούνται πλέον στο προαύλιο χώρο του σχολείου του χωριού, μέσα από τα οποία δίνεται έμφαση και στην τοπική ιστορία της περιοχής με τους ηρωικούς Ντρέδες.
Παράλληλα από τις 7 μέχρι τις 12 Αυγούστου στο χώρο του κοινοτικού καταστήματος, φιλοξενήθηκε η σημαντική έκθεση φωτογραφιών και έργων τέχνης «Μύρτις: Πρόσωπο με Πρόσωπό με το παρελθόν».
Έτσι η τελετή λήξης δεν μπορούσε να είναι μια πραγματική γιορτή αυθεντική γιορτή πολιτισμού, καθώς σε όλη αυτή τη διαδικασία συμμετείχε όλο το χωριό που την αγκάλιασε και το κυριότερο τα νέα παιδιά.
Η τελετή λήξης ξεκίνησε με την περιήγηση στο χώρο έκθεσης των γλυπτών όπου το κοινό είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τους καλλιτέχνες.
Η παρουσία του Αλέξη Ξενία ανάμεσα σε μεγάλα ονόματα της Γλυπτικής διαφημίζει το νησί μας εκτός της ακτογραμμής της Ικαρίας σε επίπεδα Πολιτισμού και Τέχνης που είχαμε καιρό να δούμε σε Ικάριο καλλιτέχνη.
Ο κ.Ξενίας απάντησε στην Ικαριακή Ραδιοφωνία σχετικά με την συμμετοχή του στο συμπόσιο
- Πως ήταν η εμπειρία να συμμετέχετε σε μια τέτοια μάζωξη τόσο μακρυά από την Ικαρία;
Η εμπειρία της απόστασης είναι πάντα πάρα πολύ σημαντική δεδομένου ότι φεύγεις από τα δεδομένα που γνωρίζεις πολύ καιρό πας μακριά από το σπίτι, από τον τόπο σου μακριά από ανθρώπους που γνωρίζεις καλά και βρίσκεσαι σε ένα ξένο περιβάλλον οπότε η πρώτη πρόκληση που έχεις να αντιμετωπίσεις είναι το καινούργιο περιβάλλον και οι νέοι άνθρωποι που συναντάς.
Η δεύτερη είναι τέτοια που από το ταξίδι πάντα αποκομίζεις πολύ ωραία πράγματα οπότε και τα δύο είναι μία πολύ καλή και θετική πρόκληση γιατί ο εαυτός μας μπαίνει σε μία διαδικασία υπέρβασης και αναζήτησης, του καινούργιου του νέου, του στοιχείου, έχεις πάντα ένα πλάνο, έχεις πάντα έναν σκοπό όταν πας σε μία τέτοια μάζωξη όπως είναι ένα συμπόσιο γλυπτικής υπάρχει πάντα προγραμματισμένο πλάνο από πολύ νωρίς που προκαθορίζει την επιτυχία ή όχι της αποστολής σου σε μεγάλο βαθμό. Τι κάνεις και πώς θα το κάνεις. Δεν πας ούτε με άδεια χέρια. Ούτε χωρίς προετοιμασία. Είσαι σε μια αποστολή με ότι αυτό συνεπάγεται.
- Είδαμε στις φωτογραφίες ότι κάνατε μαζί με την υπόλοιπη ομάδα πανέμορφα γλυπτά, ήταν πρόκληση ή ήταν κάτι εύκολο για εσάς;
Το κάθε συμπόσιο είναι μία πρόκληση δεδομένου αν θες να πετύχεις κάτι που έρχεται οριακά σε σχέση με το χρόνο δημιουργίας του, εγώ ας πούμε στο μυαλό μου είχα κάτι σχετικά να κάνω σε μεγάλο μέγεθος και η πρόκληση εμφανίζεται πάντα την τελευταία στιγμή γιατί υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που μπορούν να τροποποιήσουν τα σχέδια σου απρόοπτα όπως είναι ας πούμε μία αστοχία στα εργαλεία σου ή ένα πρόβλημα στην δομή του μαρμάρου που χρησιμοποιείς ας πούμε ένα πρόβλημα δεν το ξέρεις από πριν ότι θα υπάρχει. Οπότε έχουμε μετά τον παράγοντα της κόπωσης για τις συνθήκες μπορεί να είχε ας πούμε καύσωνα και να σε επηρεάσει να κουραστείς να πέσει ο ρυθμός απόδοσης στην εργασία. Αυτά είναι οι κύριες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει τώρα τα επιμέρους γλυπτικά ας πούμε στοιχεία στις προκλήσεις είναι ότι όταν αρχίσει και φτιάχνεις αυτό που έχεις ας πούμε φαντασιωθεί και προγραμματίσει, είναι πολύ διαφορετικό στην πλάση του και έπειτα, όταν δηλαδή αποκτά τον πραγματικό του όγκο και μέγεθος.
Οπότε εκεί αρχίζει και μία καινούργια παρατήρηση μία καινούργια δουλειά μία καινούργια πρόκληση στο να αποδώσω με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο με το πιο όμορφο ας πούμε προς το μάτι γλυπτό. Όντως ήταν όμορφα και προσεγμένα και τα τρία έργα, θα έλεγα συμπεριλαμβανομένων και το δικό μου με ταπεινότητα και το λέω με την έννοια ότι είμαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα για αυτό που εγώ έχω φτιάξει και από ότι κατάλαβα ήταν και η διοργάνωση ικανοποιημένη και το κοινό. Το έργο μου στάθηκε άξιο ανάμεσα στα δύο άλλα έργα των γιγάντων της γλυπτικής Σταματόπουλου και Γαβαλά. Τρία λοιπόν καταπληκτικά μεγάλα και ολοζώντανα γλυπτά από μάρμαρο είναι και ένα επιπλέον από μέταλλο που και σπαράγματα μαρμάρου. Θα μιλήσω ξεχωριστά για τον Γιώργο τον Σταματόπουλο τον μεγάλο καλλιτέχνη γλύπτη διακεκριμένο διεθνώς, όποιος έφτιαξε μία απίστευτη αναμνηστική σύνθεση στο μάρμαρο Θάσου που μας δόθηκε για τους λεγόμενους ντρέδες τους τοπικούς αγωνιστές της περιοχής. Τον Στέλιο τον Γαβαλά έναν καταπληκτικό καλλιτέχνη πολύ μεγάλη ιστορία και όπου έφτιαξε ένα καταπληκτικό γλυπτό, μια αέρινη θα έλεγα εγώ όμορφη φόρμα, την οποία με πολύ μεράκι και τεχνική ταιριάζει σε ένα επίπεδο που δεν έχουμε ξαναδεί και θαυμάσαμε όλη την τόσο γυαλιστερή λεπτομέρεια του. Κάπου χωμένος λοιπόν Ανάμεσα σε αυτούς τους δύο γίγαντες της γλυπτικής, βρέθηκα , δημιούργησα, έμαθα, και άνεβηκα ένα μικρό σκαλοπάτι στην ζωή μου.
Τέλος περνάμε και στο δικό μου που ήταν καθαρά συμβολικό ένα βιβλίο που μιλάει για την ιστορία των Ντρέδων των μαχητών του 1821. Που όπως όταν ερωτήθηκα τι θα μπορούσα να το φτιάξω για την περιοχή, το μόνο που ήρθε στο μυαλό μου ήταν αυτό, γιατί το Ρίπεσι, Κεφαλόβρυση Μεσσηνίας, είναι ένα Αρβανιτοχώρι το οποίο ήτανε κέντρο ας πούμε επαναστατών αρβανιτών και κατά το οποίο έλαβαν μέρος οι τέσσερις μεγάλες μάχες που γίνανε κατά την διάρκεια της Επανάστασης 1821 και υπήρξε πολύ μεγάλη αναχαίτιση των αριθμητικά τεράστιων στρατευμάτων των Τούρκων, οπότε και με βάση το ιστορικό αυτό πλαίσιο φιλοτέχνησα ένα ιστορικό βιβλίο το οποίο μιλάει για τις μάχες αυτές έτσι και στο εξώφυλλο γράφω Ντρέδες 1821 και μέσα συμπεριλαμβάνω στα δύο φύλα που κάνουμε ανάγνωση τις βασικότερες ιστορικές μάχες που έχουνε και το σύμβολο των Φιλικών (της Φιλικής Εταιρείας) των οποίων ήταν μέλος αυτές οι οικογένειες με τα 40 μέλη.
- Η συνεργασία με τους υπόλοιπους καλλιτέχνες πως ήταν; θα δούμε κάτι αντίστοιχο και στο μέλλον; θα μπορούσε να γίνει και στην Ικαρία παρόμοια εκδήλωση;
Τώρα για την Τρίτη σας ερώτηση για το πως ήταν η συνεργασία με τους υπόλοιπους καλλιτέχνες και αν θα δούμε κάτι νέο στο άμεσο μέλλον και αν θα μπορούσε να γίνει και στην Ικαρία παρόμοια εκδήλωση, είναι πολύ καλή η τελευταία ερώτηση και είναι και ερώτηση κλειδί.
Η συνεργασία με τους υπόλοιπους καλλιτέχνες ήταν άριστη, θα μπορούσα να πω ότι κάθε λεπτό και κάθε ώρα μαζί τους ήταν ένα πολύ μεγάλο σχολείο τόσο για τον Σταματόπουλο Γιώργο όσο και για τον Στέλιο Γαβαλά, καταπληκτικοί άνθρωποι ως γλύπτες και ως χαρακτήρες, κανονικοί δάσκαλοι, μεστοί και ηθικοί, παράδειγμα προς μίμηση. Το συμπόσιο δεν είχε τη μορφή διαγωνισμού αλλά συναγωνισμού, παλεύαμε σκαλίζοντας όλοι μαζί μέρα νύχτα να αποδώσουμε κάτι και να το αφήσουμε πίσω στο χωριό εκεί στο οποίο ήμασταν προσκεκλημένοι και μας δόθηκε άπλετη φιλοξενία και φροντίδα από τους κατοίκους.