Τον κίνδυνο να υποβαθμιστούν τα επόμενα χρόνια οι συνδέσεις με τα απομακρυσμένα νησιά των άγονων γραμμών εάν δεν γίνει απο τώρα ο σωστός σχεδιασμός και δεν εξασφαλιστούν τα κονδύλια που απαιτούνται, επισημαίνουν οι ακτοπλόοι. Επιπλέον, η λύση της κάλυψης της νησιωτικής χώρας με νέα δρομολόγια ανταποκρίσεων (ένα μεγάλο πλοίο προς ένα κεντρικό νησί και από εκεί μετεπιβίβαση σε μικρότερα πλοία για τον απομακρυσμένο προορισμό) ενέχει σημαντικούς κινδύνους εάν δεν σχεδιαστεί άρτια και δεν διασφαλίζει απαραίτητα ούτε χαμηλότερα κόστη ούτε καλύτερη κάλυψη.
«Σε πολλές γραμμές θα παρουσιαστούν σοβαρά προβλήματα την επόμενη δεκαετία αν δεν διαπιστώσουμε τις ανάγκες και δεν προγραμματίσουμε έγκαιρα τη λήψη μέτρων» επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης.
Αυτή τη στιγμή, το 95-97% της ακτοπλοϊκής κίνησης καλύπτεται με ελεύθερες δρομολογήσεις. Οι επιδοτούμενες γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας, οι λεγόμενες και άγονες, καλύπτουν μόλις το 3-5% της κίνησης αλλά είναι μεγάλης εθνικής σημασίας, καθώς εξυπηρετούν 44 νησιά, η ανάπτυξη και ο πληθυσμός των οποίων εξαρτώνται αποκλειστικά από την ακτοπλοΐα.
«Κατά περίεργο τρόπο, η μεγάλη σημασία της ακτοπλοΐας δεν έχει αξιολογηθεί, οι υπηρεσίες θεωρούνται δεδομένες και οι παρεμβάσεις μάλλον προβλήματα δημιουργούν παρά λύνουν» ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ σε ημερίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που έγινε την Πέμπτη στη Νάξο. «Τα 80 εκατ. που διατίθενται ως αποζημιώσεις για την εξυπηρέτηση 44 νησιών είναι αστεία ποσά όταν σε άλλες χώρες δίνονται για την εξυπηρέτηση ενός μόνο», ανέφερε.
Όσον αφορά την προωθούμενη πολιτική οργανωμένης εξυπηρέτησης των νησιών με δρομολόγια ανταποκρίσεων, οι ακτοπλόοι τονίζουν ότι δεν είναι πανάκεια: «Είναι βέβαιο ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα αλλά δεν αποτελεί λύση για όλες τις γραμμές». Μάλιστα, με βάση υπολογισμούς του ΣΕΕΝ, το συνολικό μίσθωμα ανά ανταπόκριση υπολογίζεται σε 33 εκατ. (για 2 πλοία) έναντι 19 εκατ. που καταβάλλονται σήμερα για τις ίδιες περίπου υπηρεσίες. Δηλαδή, το κόστος των υπηρεσιών θα αυξηθεί κατά περίπου 14.000.000. Οι ακτοπλόοι εξηγούν πως για την αναβάθμιση των υπηρεσιών, προϋποθέσεις είναι μεταξύ άλλων και η εξασφάλιση μακροχρόνιας εξυπηρέτησης των γραμμών με υπογραφή πολυετών συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας και η παροχή κινήτρων για δρομολόγηση σύγχρονων πλοίων.
Αναδημοσίευση από : http://www.kathimerini.gr