Τέταρτη 28 Δεκεμβρίου 2016
Αρχική τοποθέτηση Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννη Μουζάλα σε συνέντευξη τύπου για τις εξελίξεις στο προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα
Ι. ΜΟΥΖΑΛΑΣ: Αυτή τη στιγμή και ενόσω η συμφωνία Ευρώπης – Τουρκίας εφαρμόζεται νομίζω ότι είμαστε σε μια φάση όπου το χάος που υπήρχε πήρε μορφή. Η μορφή αυτή αλλού είναι καλή, αλλού είναι κακή, αλλού θα μπορούσε να είναι καλύτερη, αλλά αυτή τη στιγμή το χάος έχει πάρει μορφή.
Κατάσταση στην ενδοχώρα:
Σήμερα που μιλάμε δεν υπάρχει κανείς ο οποίος να είναι σε σκηνή χωρίς θέρμανση, εκτεθειμένος στον κακό καιρό. Με εξαίρεση 100 σκηνές που κατοικούνται οι 70 στο Ελληνικό οι οποίες είναι όμως της Ύπατης Αρμοστείας χειμερινού τύπου και έχουν όλες θέρμανση.
Προχωρούσαμε, όπως σας είχαμε πει συγχρόνως στην ανακατασκευή των στρατοπέδων, των camp, των χώρων φιλοξενίας και το ξεχειμώνιασμα. Σήμερα έχουμε σχεδόν τελειώσει με το ξεχειμώνιασμα.
Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 36 δομές σε όλη την Ελλάδα. Είχαμε ξεκινήσει με 40. Έχουμε κλείσει δομές στη Θεσσαλονίκη. Τα camp τα οποία έχουμε αυτή τη στιγμή έχουν ένα μέσο όρο 500 με 600 άτομα. Είχαμε πει ότι θέλουμε να κάνουμε μικρές δομές, με εξαίρεση 4 οι οποίες έχουν 1.500 άτομα και δυο οι οποίες έχουν 2.500. Ο Σκαραμαγκάς και ο Ελαιώνας και τα οποία όμως ο Σκαραμαγκάς και ο Ελαιώνας είναι σε πολύ καλή κατάσταση.
Επαναλαμβάνω λοιπόν ότι δεν βοηθάει τη λύση του προσφυγικού, του να πηγαίνουμε στην Πέτρα Ολύμπου και να βγάζουμε φωτογραφίες μέσα στα χιόνια, αφού δεν υπάρχει ούτε ένας πια στην Πέτρα Ολύμπου. Και αυτό συνέβη και έπαιξε και στην Ευρώπη. Όχι εις όφελος της χώρας μας, όχι εις όφελος των προσφύγων και των μεταναστών.
Πάρα πολλοί πρόσφυγες και μετανάστες έχουν μεταφερθεί σε ξενοδοχεία, όσο ανακατασκευάζονται ή δημιουργούνται τα καινούργια camp. Θέλω να ευχαριστήσω την Ύπατη Αρμοστεία και τη UNCR οι οποίες όμως, το τονίζω, γιατί κάθε φορά κρύβεται, με χρήματα τα οποία έδωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση μετέφεραν τους ανθρώπους ενώ ανακατασκευάζουμε τα camp, σε ξενοδοχεία.
Τι θα πει αυτή τη στιγμή «Είμαι μέσα στο camp»;
Είμαι μέσα στο camp σημαίνει ότι έχω στέγη. Έχω θέρμανση, έχω τουαλέτα, έχω μπάνιο, έχω φαϊ, έχω πρωτοβάθμια περίθαλψη και δευτεροβάθμια στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, έχω δραστηριότητες και έχω πρόσβαση σιγά – σιγά στο σχολείο.
Την ίδια ώρα η Ύπατη Αρμοστεία ολοκλήρωσε το πρόγραμμα των διαμερισμάτων. Πριν από έναν χρόνο είχαμε υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ύπατη Αρμοστεία ένα πρόγραμμα για 20.000 θέσεις σε διαμερίσματα. Λόγω των συνθηκών και της δυσκολίας διαμερισμάτων μέσα σε αυτό το πρόγραμμα εντάχθηκαν και ξενοδοχεία.
Θέλω να υπενθυμίσω και πάλι, όπως αφορά όλα τα προγράμματα, δεν είναι προγράμματα αυτής ή της άλλης οργάνωσης. Είναι προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη συμφωνία του ελληνικού κράτους, τα οποία εκτελούν οι οργανώσεις.
Συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση:
Το τελευταίο διάστημα πραγματοποιήσαμε ένα πολύ ενδιαφέρον πείραμα από τον Δήμο Λιβαδειάς. Ο Δήμος Λιβαδειάς με τη βοήθεια της UNCR και του Υπουργείου μας βρήκε διαμερίσματα όπου θα εγκατασταθούν πρόσφυγες. Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα το οποίο αποτελεί πρότυπο και το οποίο θα προσπαθήσουμε μαζί με τους Κρητικούς να εφαρμόσουμε και στην Κρήτη.
Στον προγραμματισμό του Υπουργείου μας είναι ότι μέχρι τον Απρίλιο να έχουμε προκηρύξει 8.000 θέσεις σε Διαμερίσματα, σαν κρατικό πρόγραμμα και το οποίο νομοθετικά σκοπεύουμε να το εντάξουμε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Είναι γνωστή και πάγια άποψή μου ότι τελικός αποδέκτης των camp και των διαμερισμάτων θα πρέπει να είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Έχουμε εμπιστοσύνη στο ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει τους τρόπους και τις μεθόδους να λειτουργεί αυτές τις δομές καλύτερα, με μια κρατική εποπτεία γενικότερα.
Τέλος μέχρι το Μάρτιο θα έχουμε καταργήσει το συσσίτιο σε όλα –ελπίζουμε- τα camps. Υπάρχουν πολλές πρακτικές λεπτομέρειες για το θέμα αυτό. Θα έχουμε εγκαταστήσει όχι κυρίως κοινοτικές κουζίνες, αλλά κουζίνα ανά σπιτάκι και θα δίνουμε μετρητά.
Σχετικά με τις μεταφορές προσφύγων στην Κρήτη:
Σχετικά με την μεταφορά προσφύγων στην Κρήτη έχουμε μια καθυστέρηση η οποία οφείλεται στον υπέρογκο όγκο δουλειάς που είχαμε ενόψει της δημιουργίας των νέων camp και του ξεχειμωνιάσματος. Αμέσως μετά τις γιορτές θα βάλουμε μπροστά μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση της Κρήτης, το πρόγραμμα για τα διαμερίσματα στην Κρήτη, όπως είχαμε συμφωνήσει αρμονικότατα με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Κατάσταση στα νησιά:
Στα νησιά η κατάσταση δεν είναι καλή. Στα νησιά όπως ξέρετε μετά τη συμφωνία Ευρώπης – Τουρκίας -η οποία επαναλαμβάνω είναι αυτή η οποία μας βοήθησε να δώσουμε μια μορφή στο χάος- οι ροές έχουν μειωθεί. Είναι περιττό να ξαναπούμε αυτό που λέμε κάθε φορά, ότι αν δεν υπήρχε η συμφωνία Ευρώπης – Τουρκίας θα είχαμε άλλες 100.000 πρόσφυγες και μετανάστες εδώ, το τελευταίο διάστημα κυρίως μετανάστες.
Στα νησιά λοιπόν υπάρχει η άποψη ότι έχουμε «υπερπληθυσμό». Ξέρετε το να λέει κανείς «υπερπληθυσμό» ότι είναι 2.000 στη Χίο, είναι μια υπερβολή. Γιατί η Χίος είχε ημέρες το ’15 που είχε 4.000. Το να λέμε ότι είναι «υπερπληθυσμός» οι 1.800 στη Σάμο είναι υπερβολή γιατί η Σάμος είχε 3.000, το να λέμε ότι στη Μυτιλήνη έχουμε «υπερπληθυσμό» επειδή έχει 4.500 είναι υπερβολή γιατί η Μυτιλήνη τύχαινε μέρα… Δεν τύχαινε, ήταν πάρα πολύ συχνό, που είχε και 7.000 άτομα.
Η διαφορά όμως είναι ότι οι συνθήκες άλλαξαν. Δεν είναι πλέον πληθυσμός ο οποίος έρχεται στα νησιά και βιάζεται να κάτσει να καταγραφεί να φύγει στην ενδοχώρα, να πάει στην Ειδομένη να περάσει στην Ευρώπη, είναι πληθυσμός ο οποίος μένει στα νησιά, είναι πληθυσμός ο οποίος δεν έχει στην πλειοψηφία του την ελπίδα ότι θα περάσει στην Ευρώπη και που γι’ αυτόν ανοίγονται δυο δρόμοι:
Ο ένας δρόμος είναι όταν τελειώσουν οι διαδικασίες ασύλου να επιστραφεί στην Τουρκία, ο άλλος δρόμος είναι να πάρει άσυλο και να μείνει στη χώρα μας. Κανέναν από τους δύο δεν θέλουνε.
Αυτό είναι τραυματικό, το καταλαβαίνει κανείς και εμείς επίσης το καταλαβαίνουμε. Η πολύχρονη παραμονή τους στο νησί μέχρι να κριθούν τα άσυλα και οι διαδικασίες τους οδηγεί και σε μια φτώχεια, δεν έχουν πια λεφτά. Αυτό δημιουργεί μια παραβατικότητα, δημιουργεί μικροσυγκρούσεις μέσα στα camp ή μεγάλες συγκρούσεις, παρ’ ότι εγώ επιμένω ότι έχουμε μια παραβατικότητα μικρή, σε σχέση με άλλες εποχές που είχαμε πολύ μικρότερο μεταναστευτικό πρόβλημα στην Ελλάδα.
Αυτό οδήγησε και τον πληθυσμό σε μια κούραση. Η κούραση αυτή οδήγησε κατά την άποψή μας τον πληθυσμό και την Τοπική Αυτοδιοίκηση στο να καταλήξει σε λάθος αποφάσεις.
Προσέξτε, θέλω να διευκρινίσω το εξής: δεν έγινε ο πληθυσμός ακροδεξιός, αφιλόξενος, ρατσιστής. Δεν έγιναν οι ίδιοι Δήμαρχοι που συνεργαστήκαμε το ’15 ρατσιστές και ακροδεξιοί τώρα, κάθε άλλο. Απλά η ένταση αυτή, τους οδήγησε σε λάθος αποφάσεις και πιστεύουμε ότι αυτές οι λάθος αποφάσεις, θα μπορέσουμε να τις αλλάξουμε.
Μέτρα για την αποσυμφόρηση των νησιών
Τα μέτρα που παίρνουμε για τα νησιά είναι: αρχικά, εδώ και τρεις μήνες έχουμε εντείνει την προσπάθεια να αποσύρουμε από τα νησιά ανθρώπους, οι οποίοι με βάση τη συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας δεν μπορούν να επιστραφούν στην Τουρκία και αυτοί είναι οι ευάλωτοι και τα ασυνόδευτα ανήλικα.
Αυτό γίνεται με έναν ήπιο τρόπο. Σιγά – σιγά έχουν μεταφερθεί μερικές χιλιάδες άνθρωποι στην ενδοχώρα. Αυτό σα μια βαλβίδα ασφαλείας έχει ανακουφίσει τα νησιά από τον υπερπληθυσμό.
Ωστόσο πρέπει να βελτιώσουμε τις συνθήκες διαμονής αυτών που μένουν στα νησιά και αυτοί είναι η κυβερνητική πρόταση την οποία η Τοπική Αυτοδιοίκηση την απέρριψε και εμείς επιμένουμε και θα την εφαρμόσουμε.
Είναι σαφές ότι η κατάσταση μέσα στα hot spots δεν είναι καλή. Οι άνθρωποι που μένουν εκεί στερούνται βασικών πραγμάτων. Προτιθέμεθα στα νησιά να δημιουργήσουμε μικρούς χώρους καινούργιους, είτε βάζοντας σπιτάκια ώστε να αδειάσουμε τις σκηνές, είτε βρίσκοντας ένα άλλο χώρο να επεκτείνουμε όχι τον αριθμό, αλλά τις συνθήκες που ο υπάρχον πληθυσμός ζει.
Στα νησιά η διαίρεση που πήγαμε να κάνουμε, παρουσιάστηκε σαν πολλαπλασιασμός, δηλαδή ότι φτιάχνουμε καινούργια hot spots. Δεν φτιάχνουμε καινούργια hot spots, βελτιώνουμε τις συνθήκες διαμονής των ανθρώπων που είναι εκεί.
Το να βελτιώσεις τις συνθήκες διαμονής των ανθρώπων που είναι εκεί, αποτελεί δικαίωμα των ανθρώπων και παράλληλα υποχρέωση του τόπου μας και της χώρα μας. Το να βελτιώσεις τις συνθήκες διαμονής σημαίνει επίσης ότι βελτιώνεις την ασφάλεια και των ίδιων των προσφύγων μεταναστών και των κατοίκων. Αλλιώς μπορεί να ελεγχθεί ένα camp όπου οι άνθρωποι μένουν σε σπιτάκια, τα σπιτάκια είναι χωροθετημένα και αλλιώς μπορεί να ελεγχθεί ένα camp στο οποίο υπάρχουν σκηνές μέσα στους διαδρόμους, βρέχει, γκρεμίζονται οι σκηνές, εικόνες που δεν θέλουμε να ξαναδούμε.
Τέλος στα νησιά θα δημιουργήσουμε χώρους κράτησης. Μικρούς χώρους κράτησης από 100 μέχρι 200 άτομα, οι οποίοι είναι απαραίτητοι και για την παραβατικότητα η οποία αναπτύσσεται μέσα σε κάθε προσφυγικό μεταναστευτικό κύμα σαν αυτό που έχουμε αλλά και για να διευκολυνθούν οι διαδικασίες ασύλου.
Στην κράτηση θα επανέλθω γιατί γίνεται μια μεγάλη εχθρική προπαγάνδα στην Κυβέρνηση ότι ήταν ενάντια στην κράτηση και τώρα κάνει κράτηση. Επιτρέψτε μου να επανέλθω πιο αναλυτικά στο θέμα της κράτησης.
Θα αυξήσουμε την αστυνόμευση και όπως ξέρετε ήδη έχουν παρθεί μέτρα οικονομικά για τα νησιά που επλήγησαν για τους πρόσφυγες, με κυριότερο την άρση του ΦΠΑ δηλαδή την αναστολή για το ΦΠΑ που ήταν αίτημα των νησιωτών. Το μελετούσαμε και όταν η Κυβέρνηση μπόρεσε το έκανε. Επίσης ανταποδοτικά έργα τα οποία έχουν γίνει και αποκρύπτονται, ή χρήματα απ’ ευθείας τα οποία έχουν δοθεί και αποκρύπτονται.
Δημιουργία Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής:
Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής όπως γνωρίζετε δεν υπήρχε. Αυτή τη στιγμή υπάρχει Υπουργός Μετανάστευσης, Υφυπουργός Μετανάστευσης, το Υπουργείο όμως τώρα χτίζεται.
Υπολογίζουμε ότι εάν κινηθούμε σωστά και βοηθηθούμε θέλουμε τουλάχιστον τέσσερις μήνες για να στηθεί ένα Υπουργείο και πιστεύουμε ότι πραγματικά είναι μια καινοτομία γιατί η μετανάστευση θα μας απασχολήσει πολλά χρόνια, όχι με την έννοια απλά των μεγάλων κυμάτων, νομίζω ότι αυτό το ιστορικό κύμα σε αυτή την έκταση και μορφή δεν θα επαναληφθεί ξανά, αλλά γιατί συγχρόνως έχουμε νόμιμους και παράνομους μετανάστες στην Ελλάδα, παράτυποι μετανάστες «Sans Papiers» οι οποίοι ζουν πάρα πολλά χρόνια και ένα κομμάτι μας πρέπει ν’ απασχοληθεί πολύ σοβαρά με αυτούς και επίσης, γιατί έρχεται και το μεγάλο θέμα της ένταξης και γι’ αυτούς που υπήρχαν πριν την κρίση και γι’ αυτούς που υπάρχουν μετά.
Επομένως θεωρούμε ότι η ύπαρξη του Υπουργείου είναι μια πολύ σωστή ενέργεια. Σ’ εμάς έτυχε ο ρόλος του να δημιουργήσουμε σωστά αυτό το εργαλείο και ελπίζω να μπορέσομε να σας πούμε όταν τελειώσει όλη αυτή η ιστορία που και είναι και γραφειοκρατική και χρονοβόρα και να κριθούμε σε σχέση με το τί δημιουργήσαμε.
Το Υπουργείο έχει κάνει και νομοθετικό έργο με κύριο το νόμο που έκανε για το μεταναστευτικό. Το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε σε εμβάθυνση και εξειδίκευση της υπάρχουσας νομοθεσίας. Θα υπάρξει νομοθεσία σε σχέση με τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και εδώ πέρα επιτρέψτε μου να σας πω ότι παρά τις δυσκολίες και την ίδια ώρα που ήμαστε στο πεδίο, για πρώτη φορά στην Ελλάδα δημιουργήσαμε μητρώο των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.
Δεν υπήρχε στην Ελλάδα, υπάρχει τώρα και βάζοντας μια κόκκινη γραμμή το Μάρτιο, όποια Οργάνωση δεν είναι γραμμένη και εγκεκριμένη στο Μητρώο Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων δε θα μπορεί να δουλέψει στην Ελλάδα, όπως γίνεται και στις άλλες χώρες της Ευρώπης.
Κάνουμε μια γενναία προσπάθεια ανασυγκρότησης της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης που ήταν η παλιά Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής, ήδη ξεκίνησαν προσλήψεις, όλα γίνονται μέσω του ΑΣΕΠ ώστε να μπορέσει αυτή ή Υπηρεσία ν’ ανταποκριθεί στο έργο το οποίο έχει να κάνει και που είναι πολύ.
Την ίδια ώρα κάνουμε προσπάθειες για προσλήψεις στο Άσυλο. Ετοιμάζουμε, θα πάρει όμως δουλειά αυτό, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλαγές στο νόμο ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε αρμοδιότητες της μετανάστευσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Μία πολύ μεγάλη δουλειά που κάνουμε και αφορά τη μετανάστευση που υπήρχε πριν, είναι η ηλεκτρονική άδεια διαμονής. Όπως ξέρετε, η διαμονή ήταν ένα μεγάλο βάσανο των μεταναστών, είτε νομίμων είτε παράτυπων που υπήρχαν στην Ελλάδα, έπρεπε κάθε τόσο να πηγαίνουν ν’ ανανεώνουν μια κάρτα, να παίρνουν άδεια διαμονής και όλα αυτά.
Έχουμε πλέον έτοιμο ένα σύστημα που στο επόμενο δίμηνο θα έχει λειτουργήσει, όπου ο κάθε μετανάστης θα έχει μια ηλεκτρονική ταυτότητα η οποία θα είναι και ταυτότητα που θα έχει πάνω του, που θα καθορίζει ακριβώς το στάτους του, το πού βρίσκεται, τί είναι, γιατί είναι εδώ πέρα και με βάση αυτό θα μπορεί ν’ ανανεώνει. Είναι ένα πολύ μεγάλο έργο.
Θέλω να σας αναφέρω επίσης ότι νομοθετήσαμε για τη μετανάστευση που υπάρχει εδώ με τροπολογία στο Υπουργείο Οικονομικών και δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η τροπολογία ψηφίστηκε νομίζω απ’ όλους και δεν κατακρίθηκε, τη μετάθεση των αδειών παραμονής από το κεντρικό Υπουργείο στις Περιφέρειες. Είναι το λεγόμενο «ζήτημα των εξαιρετικών» που σήμαινε ότι κάποιος μετανάστης στην Αλεξανδρούπολη, έπρεπε να κατέβει με δικηγόρο στην Αθήνα για να πάρει άδεια ή να κάνει ανανέωσης αδείας ή οτιδήποτε άλλο.
Ήταν αίτημα πολλών Δικηγορικών Συλλόγων και των μεταναστών που είναι εδώ και το υλοποιήσαμε, ψηφίστηκε πρόσφατα, νομίζω ότι με τον καινούργιο χρόνο θα λειτουργήσει και θα είναι μια μεγάλη ανακούφιση.
Τέλος, αυτό το οποίο είναι ένα γιγαντιαίο έργο, σκοπεύουμε μέχρι το Πάσχα να έχουμε κάνει μια πλήρη καταγραφή όλων των προσφύγων και μεταναστών που είναι στην Ελλάδα, που ήρθαν με αυτό εδώ το κύμα και που είναι στα camp και στα ξενοδοχεία και στα διαμερίσματα και να τους δώσουμε ηλεκτρονική ταυτότητα όπου θα φαίνεται το νομικό στάτους με το οποίο είναι εδώ πέρα, συν το πού βρίσκεται.
Αυτό δεν έχει να κάνει με την καταγραφή του ασύλου, έχει να κάνει με το πώς θα μπορούμε να ξέρουμε πού είναι αυτοί οι άνθρωποι και να παρέχουμε τα δικαιώματα τα οποία έχουν, για παράδειγμα το cash program αλλά και να ελέγχουμε τις υποχρεώσεις τους.
Ασυνόδευτα ανήλικα:
Παραμένει μια μεγάλη αδυναμία. Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 2.500 ασυνόδευτα. Όταν ήρθε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε 300 θέσεις για ασυνόδευτα. Σήμερα έχουμε 1.300 θέσεις. Από τότε που έκλεισε η Ειδομένη, από τότε που έκλεισαν τα σύνορα και που πρακτικά από τότε μένουν τα ασυνόδευτα στην Ελλάδα, έχουμε πάει σε 1.300 θέσεις, δημιουργούμε πάνω από 100 θέσεις το μήνα.
Οι δομές για ασυνόδευτα είναι ιδιαίτερες δομές. Πρέπει να είναι 20 με 30 παιδιά μέσα σε κάθε δομή, έχουν ειδική υποστήριξη, τα παλιά εργαλεία δε μας κάνουν, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε καινούργια εργαλεία όπως είναι η safe zone μέσα σε υπάρχοντα camp, πιστεύουμε ότι εφ’ όσον ισχύει η συμφωνία Ευρώπης – Τουρκίας, μέχρι το Πάσχα, ίσως και λίγο μετά, θα έχουμε τακτοποιήσει και αυτό το ζήτημα με τα ασυνόδευτα ανήλικα στην Ελλάδα.
Εδώ πέρα θα ήθελα να πω ότι έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία με την κα Φωτίου πάνω σε αυτό το θέμα και ότι θα παίξει μεγάλο ρόλο το νομοσχέδιο για την Επιτροπεία, το οποίο πάλι για πρώτη φορά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ φτιάχνει στη χώρα μας. Η Επιτροπεία σαν θεσμός όπως ξέρετε υπάρχει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Αμερική πάρα πολλά χρόνια, στην Ελλάδα δεν υπήρχε. Δημιουργείται τώρα και αυτό επίσης θα βοηθήσει στην απορρόφηση κάποιων ασυνόδευτων ανηλίκων ή γενικότερα ανηλίκων ευάλωτων.
Σχετικά με το cash program: Σκοπεύουμε μέχρι το Μάρτιο να έχουμε καταργήσει το συσσίτιο αν όχι συνολικά, τουλάχιστον στα περισσότερα camp και να το έχουμε αντικαταστήσει και τις παροχές γενικότερα με μετρητά.
Κοιτάξτε, αυτό ακούγεται εύκολο, είναι πάρα πολύ δύσκολο. Πρέπει να πάρεις υπ’ όψιν σου την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα, πρέπει να πάρεις υπ’ όψιν σου πολύ σοβαρά την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι Έλληνες. Είναι γνωστό σε όλους ότι ζούμε μια πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση και πρέπει αυτό να έρθει σε αρμονία με τις εθνικές πολιτικές.
Για παράδειγμα, υπάρχουν ερωτήματα που δεν έχουν λυθεί ακόμα και ερωτήματα που από τη δική μας πλευρά είναι λυμένα αλλά δεν είναι ακόμα λυμένα από την πλευρά των φορέων που συνεργαζόμαστε. Δε θα μπορούσε το cash να υπερβαίνει ανά οικογένεια αυτό το οποίο λέμε «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», τα 400 ευρώ.
Δεν είναι δυνατόν δηλαδή μια ελληνική οικογένεια να παίρνει 400 ευρώ και μια οικογένεια προσφύγων ή μεταναστών, να παίρνει 500 ευρώ. Αυτός είναι ο ένας όρος. Ο δεύτερος όρος είναι να μοιραστεί το cash σε περισσότερους απ’ όσους είναι δυνατόν ώστε να μην έχουμε μετακινήσεις. Δηλαδή εάν δώσουμε cash στο στρατόπεδο στο Ωραιόκαστρο και δε δώσουμε στο στρατόπεδο στη Softex, θα έχουμε μετακινήσεις πληθυσμών από το ένα στρατόπεδο στο άλλο.
Υπάρχουν λοιπόν πολλά τεχνικά προβλήματα, ευτυχώς έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με την Ε.Ε. και προσπαθούμε τώρα και με την UNH CR, με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, και με τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις τις συνεργαζόμενες με την ΕΚΟ, να βρούμε τον τρόπο που θα μπορέσουμε να μοιράσουμε cash στο μεγαλύτερο μέρος τουλάχιστον του προσφυγικού μεταναστευτικού πληθυσμού στην ενδοχώρα, ώστε αυτόματα να βελτιωθούν οι συνθήκες διαμονής τους και ν’ αποκτήσουν και μια αν θέλετε δυνατότητα αυτονομίας, να μπορούν οι άνθρωποι να κινηθούν, να μην εξαρτώνται από το αν θα τους πάμε ρούχα, αν θα τους πάμε οδοντόπαστες, αν θα τους πάμε φαγητό.
Υγεία-Εκπαίδευση
Στην υγεία νομίζω ότι έχουμε κάνει τεράστια βήματα. Το κυριότερο που έχω να σας πω εγώ είναι ότι έχουμε εμβολιάσει όλα τα παιδάκια και οι εμβολιασμοί συνεχίζει ο 2ος και ο 3ος γύρος, αλλά ακόμη πιο σπουδαίο από αυτό είναι ότι εδώ και δυο – τρεις μήνες έχουμε εβδομαδιαίο έλεγχο σε όλα τα Camp και όπου υπάρχουν πρόσφυγες και μετανάστες.
Δηλαδή ξέρουμε ακριβώς τι συμβαίνει σε κάθε Camp ώστε να μπορούμε να προλάβουμε πιθανές επιδημίες ή πιθανές αρρώστιες. Μέχρι στιγμής δεν μας έχει ξεφύγει τίποτε. Θέλω να σας πω ότι κακώς θεωρείται αυτονόητο ότι πέρασε από την Ελλάδα 1 εκατομμύριο πρόσφυγες και μετανάστες μέσα σε οκτώ μήνες πρακτικά και έμειναν στην Ελλάδα 60.000 πρόσφυγες και μετανάστες, οι οποίοι ισοδυναμούν με 580.000 στη Γερμανία, 480.000 στην Ιταλία, 520.000 στη Γαλλία και δεν εκδηλώθηκε ούτε μία επιδημία, δεν είχαμε θανάτους από φυσικά αίτια, δεν είχαμε τίποτε τέτοιο.
Και όπου πήγε κάτι να εκδηλωθεί, το προλάβαμε εγκαίρως ακόμη και στο Ελληνικό που δεν θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί πολύ περισσότερο εγώ ότι αποτελεί μια πρότυπη δομή.
Το ίδιο γίνονται βήματα και στην εκπαίδευση. Τα παιδιά έχουν αρχίσει και πηγαίνουν σχολείο και με το Υπουργείο Υγείας που μιλάμε, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα και εννοώ τους επόμενους μήνες όλα τα παιδιά θα πηγαίνουν Δημοτικό ή θα είναι σε Νήπια μέσα στους καταυλισμούς. Στους 60.000 ανθρώπους που έχουμε εδώ, οι 20.000 είναι παιδιά, μιλάμε για πολύ μεγάλο νούμερο παιδιών.
Άσυλο:
Το άσυλο είναι το μόνιμο κερασάκι στην τούρτα «αργεί το άσυλο» και τα λοιπά. Στη Γερμανία το άσυλο κάνει να αποδοθεί μέχρι και 17 μήνες. Εμείς αφ’ ότου έκλεισε η Ειδομένη έχουν περάσει 7 μήνες.
Το Άσυλο στην Ελλάδα ιδρύθηκε το 2013. Στη Γερμανία ιδρύθηκε το 1953, στη Σουηδία ιδρύθηκε το 1950, στη Δανία ιδρύθηκε το 1952. Εμείς είμαστε μια χώρα χωρίς εμπειρία Ασύλου, χωρίς μηχανισμό Ασύλου. Παραλάβαμε το Άσυλο με 213 υπαλλήλους.
Ξαναλέω ότι εγώ αποφεύγω να βγάζω κορώνες ενάντια σε άλλα Κόμματα, σε άλλες Κυβερνήσεις ή οτιδήποτε άλλο, αυτά τα οποία λέω είναι διαπιστώσεις, είναι γεγονότα που ο καθένας τους δίνει την ερμηνεία που θέλει, εγώ δεν τα ερμηνεύω. Καταθέτω τα γεγονότα.
Μέσα σε ένα χρόνο το άσυλο έφτασε στους 617 υπαλλήλους οι οποίοι επικουρούνται από ανθρώπους της UNHCR και της Αστυνομίας και έτσι ο αριθμός τους φτάνει περίπου στους 800. Στα νησιά δεν είχαμε σχεδόν τίποτε από Άσυλο, σήμερα έχουμε 60 χειριστές που σημαίνει ότι έχουμε κι άλλους υπαλλήλους αλλά οι χειριστές είναι αυτοί που εξετάζουν το αίτημα ασύλου και από τις 10 του Γενάρη και μετά με βάση και την υποχρέωση που έχουμε αναλάβει στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα έχουμε 100 χειριστές στα νησιά.
Όταν παραλάβαμε το Άσυλο είχε δυο γραφεία (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) σήμερα έχουμε 12 γραφεία. Και συνεχίζουμε να τα αυξάνουμε.
Προσέξτε όμως, το Άσυλο παραμένει η αχίλλειος πτέρνα μας. Το Άσυλο έχει να παίξει ένα πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στη δημοκρατική αντιμετώπιση του μεταναστευτικού και προσφυγικού προβλήματος. Το Άσυλο και οι Υπηρεσίες Ασύλου δεν μπορεί παρά να είναι η δημοκρατική απάντηση στη μετανάστευση και στην προσφυγιά.
Εκεί που δεν μπορεί να λειτουργήσει το Άσυλο και η μετανάστευση δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ευθύνες του, εκεί θα αναπτυχθούν ακροδεξιές λαϊκιστικές απόψεις. Έχουμε βαθύτατη συναίσθηση της σημασίας που έχει το Άσυλο όσο κι αν λέμε ότι έχουμε μια τεράστια βελτίωση, έχουμε συνείδηση του ότι είμαστε πίσω από τις ανάγκες και προσπαθούμε πάρα πολύ, κάνουμε καινούργιες προσλήψεις, ετοιμάζουμε καινούργιους μηχανισμούς να καλύψουμε αυτές τις καινούργιες ανάγκες.
Θέλω να σας πω εδώ για την EASO. Εγώ δεν κατηγορώ την EASO η EASO μας έχει βοηθήσει, η EASO όμως δεν έχει βοηθηθεί από τα κράτη – μέλη. Η EASO είχαμε αναλάβει την υποχρέωση να έχουμε στην Ελλάδα 400 experts, αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 40 στα νησιά. Με βάση το καινούργιο join plan που υπογράψαμε με την Ευρωπαϊκή Ένωση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει μέσα στον Ιανουάριο να έχουμε 100 ανθρώπους της EASO.
Κάνουμε μια προσπάθεια που ελπίζουμε να ευοδωθεί να βγάλουμε την Υπηρεσία Ασύλου και την EASO μέσα από τα hot spots και να τα πάμε λίγο πιο μακριά ώστε να μπορεί να γίνεται η δουλειά τους χωρίς ταραχές και εντάσεις.
Κράτηση:
Θα ήθελα τώρα να αναφερθώ στην κράτηση. Ένα από τα συχνά επιχειρήματα τα οποία ακούω εγώ ο οποίος μιλάω για κράτηση, είναι ότι «εσύ που είσαι ΣΥΡΙΖΑ μιλάς για κράτηση; Και ο ΣΥΡΙΖΑ έλεγε για την κράτηση και τώρα ήρθες εσύ και θες Αμυγδαλέζες και κάνεις και ράνεις…» είναι κύριοι αυτό μια ψευδής ερμηνεία αυτών των οποίων σκοπεύουμε να κάνουμε σαν Κυβέρνηση και που από τη μετανάστευση και εγώ σαν Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής προτείνω.
Τι προτείνουμε λοιπόν για να είναι καθαρό αυτό το πράγμα;
Δεν προτείνουμε ότι όποιος μπαίνει παράνομα στη χώρα μας παράτυπα στη χώρα μας, κρατείται. Ωστόσο η κράτηση αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι οποιασδήποτε μεταναστευτικής πολιτικής. Και λέμε πολύ συγκεκριμένα ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε χώρους κράτησης στα νησιά, ώστε να μπορούν να κρατηθούν κάποιοι, όχι επειδή μπήκαν παράνομα στην Ελλάδα όπως γινόταν, αλλά επειδή είναι παραβατικοί. Μια κατηγορία.
Και δεύτερη κατηγορία, επειδή οι Υπηρεσίες Ασύλου κρίνουν όπως λέει ο νόμος ότι η εξέταση του Ασύλου τους πρέπει να γίνεται υπό κράτηση. Αυτό, είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα από το ότι όποιος μπαίνει παράνομα στη χώρα μας κρατείται. Και μάλιστα κρατείται για 18 μήνες. Το οποίο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το κατήργησε και καλά έκανε.
Να σας πω και κάτι άλλο για την κράτηση. Γιατί στην προσπάθεια να μας πλήξουνε, λέγεται ένα απίστευτο ψέμα. Ότι υπήρχε κράτηση και τώρα δεν υπάρχει. Και να τους κρατήσουμε. Να κρατήσουμε πόσους; Αν υποθέσουμε ότι κρατάμε όλους αυτούς οι οποίοι νομικά ανήκουν στο «παράνομοι μετανάστες», πόσους; 30.000; 30.000 χρειάζεται να δημιουργήσουμε 30 «Κορίνθους» (προαναχωρησιακό κέντρο). Για να δημιουργήσεις 30 «Κορίνθους» χρειαζόμαστε 12.000 αστυνομικούς και 4 διμοιρίες σε κάθε τέτοιο κέντρο.
Θέλω να πω ότι λέει ο καθένας μια κουβέντα, χωρίς να ξέρει εάν πρακτικά γίνεται ή όχι, προκειμένου να κατηγορήσει την κυβέρνηση. Εμείς αντίθετα πιστεύουμε ότι μέσα από τα ανοιχτά camp μέχρι στιγμής έχουμε πετύχει ένα πράγμα το οποίο στην Ελλάδα δεν το ξέραμε και ελπίζω αυτό το πράγμα με τη βοήθεια όλων των μηχανισμών και τη βοήθεια του λαού μας να συνεχίσει.
Δεν έχουμε αύξηση της εγκληματικότητας. Θα ήθελα να σας θυμίσω τις συμμορίες με τα καλάσνικοφ. Θα ήθελα να σας θυμίσω τα καλοκαιρινά σπίτια τα οποία συνέχεια οι εφημερίδες γράφατε «συμμορίες στην Αττική», «συμμορίες στη Θεσσαλονίκη» και μάλιστα τότε τις χαρακτηρίζατε και όλες συλλήβδην αλβανικές συμμορίες, ή γεωργιανές συμμορίες. Ή οτιδήποτε συμμορίες. Τέτοια φαινόμενα δεν έχουμε.
Αύξηση της εγκληματικότητας στη χώρα μας εξαιτίας αυτού του ιστορικού προσφυγικού μεταναστευτικού δεν έχουμε. Έχουμε αύξηση της παραβατικότητας, η οποία παρατηρείται κυρίως μέσα στα στρατόπεδα.
Εδώ για τα camp να σας πω άλλο ένα ψέμα που λέγεται. Έχω βαρεθεί να ακούω στη Βουλή και να ακούω από διάφορους δημάρχους οι οποίοι μάλιστα δεν έχουν και καμία φοβερή συμβολή στο προσφυγικό μεταναστευτικό, γιατί δεν δίνει στρατόπεδα ο στρατός; Μια προσπάθεια να φανταστούν ή να δημιουργήσουν ενδοκυβερνητικές δυσλειτουργίες και τέτοια.
Από τα 34 camp που έχουμε, τα 19 είναι στρατόπεδα. Εάν αυτό σημαίνει ότι ο στρατός δεν δίνει camp δεν ξέρω να σας πω τι θα σήμαινε ότι ο στρατός δίνει camp.
Σχετικά με την συνθήκη του Δουβλίνου:
Δύο ζητήματα πολιτικής. Αυτή τη στιγμή έχουμε το Δουβλίνο. Όλοι ξέρετε την πρόταση η οποία κατατέθηκε, η τέταρτη ανάγνωση που έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και που αρκετοί στις εφημερίδες σας γράφετε ότι εγώ χαρακτήρισα καλή και ισορροπημένη, ενώ εγώ απλά την χαρακτήρισα ισορροπημένη αν και δεν είναι αυτό που θα θέλαμε.
Εμείς να πούμε ότι είμαστε αντίθετοι στο Δουβλίνο, στις καινούργιες επεξεργασίες του Δουβλίνου διαβλέπουμε τα παλιά λάθη. Δηλαδή ένα μηχανισμό ο οποίος είναι ανίκανος να αντιμετωπίσει μεγάλες ιστορικές ροές προσφύγων και μεταναστών και που βολεύεται βάζοντας το κύριο μέρος της ευθύνης στα κράτη υποδοχής, που αυτή τη στιγμή κυρίως για τα επόμενα χρόνια είμαστε εμείς και η Ιταλία και που μόλις γίνει η μεγάλη ροή καταπίπτει, όπως κατέπεσε το Δουβλίνο με τις εισροές που γίνανε το 2015.
Έχουμε πολύ συγκεκριμένες προτάσεις και είμαστε αντίθετοι με το Δουβλίνο το οποίο προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρ’ όλα αυτά εμείς σαν χώρα λειτουργούμε μέσα σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο. Με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο υπήρχαν χιλιάδες αιτήσεις από άλλα κράτη μέλη να επιστραφούν μετανάστες, ή αυτοί που δεν εκρίθησαν πρόσφυγες, ή και πρόσφυγες ακόμα στη χώρα μας και στην Ιταλία.
Μιλάμε ότι με βάση το Δουβλίνο αυτός θα μπορούσε να είναι ένας υπέρογκος αριθμός. Εάν σκεφτείτε ότι στην Ευρώπη ο ένας στους δυο μετανάστες και πρόσφυγες πέρασε από την Ελλάδα και ο άλλος πέρασε από την Ιταλία, καταλαβαίνετε τι μεγάλος αριθμός είναι αυτός.
Αυτό στο οποίο παρεμβήκαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και γι’ αυτό είπαμε ότι είναι ισορροπημένο είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ανάγνωση που έκανε, έκοψε αυτές τις διαθέσεις. Έκοψε δηλαδή τη διάθεση της Ουγγαρίας για παράδειγμα να μας επιστρέψει 3.000 πρόσφυγες και μετανάστες. Τα νούμερα είναι τυχαία που σας λέω.
Η Ε.Ε. είπε ότι για όποιον περάσει από την Τουρκία, ή από οπουδήποτε στην Ελλάδα μετά τις 15 Μάρτη και μετά περάσει στην Ευρώπη, αυτός υπό προϋποθέσεις επιστρέφεται. Αυτό έχει μια ισορροπία μέσα του. Είναι ένα κίνητρο να ανταποκριθούμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε στις υποχρεώσεις μας και εφόσον η συμφωνία Ευρώπης – Τουρκίας ισχύει, νομίζω ότι θα τα καταφέρουμε και μας δίνει τη δυνατότητα να αποκρούσουμε τις προσπάθειες που κάνουν κράτη – μέλη να επιστρέψουν πρόσφυγες και μετανάστες από αυτούς που περάσανε στις χώρες τους μέσα από τον άτυπο, αλλά τυπικό δρόμο της Ειδομένης και των Δυτικών Βαλκανίων.
Το μεταναστευτικό, το έχουμε πει πάρα πολλές φορές, θέλει ταπεινότητα. Το μεταναστευτικό είναι ένα πρόβλημα που κανείς κινδυνεύει να μπερδέψει το μπόι του με τον ίσκιο του.
Δεν το λύνεις. Το διαχειρίζεσαι. Γράφετε πολύ συχνά κατηγορίες και τώρα θα βγείτε και θα βρείτε να γράψετε. Δηλαδή εγώ σας είπα ότι το ξεχειμώνιασμα έχουμε τελειώσει και μπορεί αύριο στη SOFTEX να χαλάσει η θέρμανση και θα βγείτε να γράφετε παγώνουν στη SOFTEX, παγώνουν σε μια μέρα δυο μέρες θα ξαναφτιάξει η SOFTEX.
Θέλω να σας πω όμως ότι κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια. Τεράστια προσπάθεια να φτιάξουμε όσο γίνεται καλύτερες συνθήκες και όπως σας είπα, αυτή τη μορφή πήρε το χάος. Θέλω να σας πω ότι μέσα στα camp μας, έχουμε πάρα πολλές πια δραστηριότητες πολιτιστικές, πολιτισμικές.
Έχουμε νηπιαγωγεία. Έχουμε συστήματα μουσικά, το El systema από την Αργεντινή το κάνουμε εδώ σε πέντε camp. Έχουμε εκδρομές, επισκέψεις σε μουσεία, επισκέψεις θεάτρων, επισκέψεις σε αστεροσκοπεία, επισκέψεις σε ανθρώπους της μόρφωσης και της τέχνης, έχω ένα κατάλογο με όλα αυτά που κάνουμε. Δεν έχει νόημα να βγαίνουμε να διαφημιζόμαστε, αλλά εάν θέλετε κάντε ρεπορτάζ και πάνω στα θετικά πράγματα. Θα βοηθήσει.
Εγώ δεν σας λέω, να κάνετε ρεπορτάζ πάνω στα αρνητικά. Αυτό έλειπε. Κανείς δεν μπορεί να σας πει τίποτα, αλλά να σας πω, δεν είναι είδηση ότι πάνε τα παιδάκια -εγώ πήγα στο Σκαραμαγκά και τα είδα- και είναι εκεί άνθρωποι που τους κάνουν μουσική, το El systema. Πάνε τα παιδάκια στο Αστεροσκοπείο. Έχουμε κανονίσει ένα πρόγραμμα και πηγαίνουν εκδρομές στο Αστεροσκοπείο. Πάνε στα μουσεία. Έρχονται θέατρα, κλόουν χωρίς σύνορα, εθελοντές, DJ και τους παίζουν μουσική και τα βλέπεις να χορεύουν μέσα στην πίκρα τους και μέσα στον πόνο τους. Κάνουμε πολλά πράγματα. Θα συνεχίσουμε να κάνουμε πολλά πράγματα.
Δεν έχει νόημα για μας, δηλαδή να βγαίνουμε κάθε τόσο και να διαφημίζουμε αυτό ή το άλλο. Είναι λίγα, αλλά είναι και πολλά συγχρόνως. Και θα θέλαμε και αυτά τα πράγματα δηλαδή όσα λάθη και να κάνουμε, εγώ θα ξαναπώ παρ’ ότι το είπα μια φορά -ξέρετε είπα εάν μου πείτε εσείς 100 λάθη, εγώ ξέρω 200 και σε είκοσι λεπτά ένα site έγραφε «200 λάθη ομολόγησε ο Υπουργός»- παρ’ όλα αυτά εάν μου πείτε εσείς 100 λάθη, εγώ ξέρω 200, αλλά να σας πω κάτι; Εγώ ξέρω και 200 θετικά που ή δεν τα ξέρετε ή ψάξτε να τα βρείτε να τα προβάλλετε κι αυτά, όχι για την κυβέρνηση, για τους πρόσφυγες και για τους μετανάστες.
Επιστροφές:
Η πολιτική μας στην Ευρώπη περιλαμβάνει και τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού επιστροφών. Αποτελεί σκάνδαλο που στην Ευρώπη οι επιστροφές ανατίθενται στα κράτη-μέλη.
Και προσέξτε τώρα να δείτε τι γίνεται. Η Ισπανία μπορεί να κάνει επιστροφές στο Μαρόκο και στην Αλγερία, η Γαλλία όχι. Η Γερμανία μπορεί να κάνει επιστροφές στο Αφγανιστάν, η Ιταλία όχι. Το Βέλγιο μπορεί να κάνει επιστροφές στο Μαρόκο, εμείς όχι. Η Αγγλία μπορεί να κάνει επιστροφές στο Πακιστάν, εμείς όχι.
Μία πολιτική στη μετανάστευση χρειάζεται και τις επιστροφές. Προτείνουμε λοιπόν έναν ευρωπαϊκό μηχανισμό επιστροφών, όπου η ίδια η Ευρώπη θα μπορεί να κάνει τις επιστροφές. Έχουμε κάνει πάρα πολλές προσπάθειες, έχουμε καταφέρει να επιστρέψουμε κάποιους ανθρώπους.
Θέλω να σας πω ότι το σύστημα οικειοθελών επιστροφών έχει μία μεγάλη αποδοχή στη χώρα μας, πρώτη φορά έχει τόσο μεγάλη αποδοχή, έχουμε 5,5 χιλιάδες οικειοθελείς επιστροφές. Ξέρετε 5,5 χιλιάδες επιστροφές είναι 5 camp, που είναι πολύ σημαντικό νούμερο και συνεχίζουμε να δίνουμε βάρος σε αυτό.