Μένει στη γραμμή Καβάλα – Μύρινα Λήμνου – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου το «Νήσος Μύκονος» της Hellenic Seaways, σύμφωνα με όσα δήλωσαν χθες πηγές προσκείμενες στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Παράλληλα, υποστήριξαν πως η προσωρινή διαταγή που εξέδωσε το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά, σε κανένα σημείο δεν ορίζει αναστολή της έκπτωσης της εταιρείας από την άγονη γραμμή που εξυπηρετούσε.
Η αναστολή αφορά μόνη στην κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής και την ποινή τής μη συμμετοχής σε διαγωνισμούς για άγονες γραμμές για τους επόμενους 12 μήνες. Με διαφορετικό τρόπο προσεγγίζει την προσωρινή διαταγή η ΝΕΛ, η οποία όπως γράψαμε χθες θεωρεί πως έχει ανασταλεί η έκπτωσή της από την άγονη γραμμή.
Το πρώτο άμεσο αποτέλεσμα του τρόπου που αντιμετωπίζει το Υπουργείο την προσωρινή διαταγή, είναι πως μένει στην άγονη γραμμή το «Νήσος Μύκονος» και δεν επιστρέφει η γραμμή στη ΝΕΛ, μέχρι την εκδίκαση της κύριας προσφυγής της κατά της απόφασης που την έκρινε έκπτωτη.
Η στάση του Υπουργείου αναμένεται να προκαλέσει την αντίδραση της Ναυτιλιακής.
Μεγάλη έκπληξη στην ηγεσία του Υπουργείου προκάλεσε η απόφαση του ΣΑΣ που ενέκρινε την ελεύθερη δρομολόγηση του πλοίου «Μυτιλήνη».
Το συμβουλευτικό όργανο του Υπουργείου, το οποίο απαρτίζεται κυρίως από υπηρεσιακά στελέχη, γνωμοδότησε υπέρ της ελεύθερης δρομολόγησης του πλοίου παρ’ ότι μόλις πριν από λίγες μέρες ο υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με κατηγορηματικό τρόπο από το βήμα της Βουλής, είχε δηλώσει πως δεν επρόκειτο να εγκρίνει τη δρομολόγηση.
Είναι μια από τις ελάχιστες φορές που μια απόφαση του ΣΑΣ κινείται ενάντια στη βούληση της πολιτικής ηγεσίας το Υπουργείου.
Παρ’ όλο που έχει τη μορφή γνωμοδότησης και δε δεσμεύει τον υπουργό, είναι βέβαιο ότι δημιουργεί πολιτικό ζήτημα.
Οι υπηρεσιακοί παράγοντες που απαρτίζουν το ΣΑΣ, εκτιμούμε πως έλαβαν την παραπάνω απόφαση κινούμενοι στο πλαίσιο που θέτει η νομοθεσία, όπως υποχρεούνται να κάνουν ως υπηρεσιακοί παράγοντες.
Πιθανότατα αντιλαμβάνονταν πως μια διαφορετική απόφαση θα είχε ως αποτέλεσμα η ΝΕΛ να τους σύρει στα δικαστήρια. Τα κριτήρια με τα οποία λειτουργεί ο υπουργός, διαμορφώνονται τόσο από το νομικό πλαίσιο, όσο όμως και από το πολιτικό. Για να το πούμε πιο απλά, οι τοποθετήσεις του δημάρχου Λήμνου, Δημήτρη Μαρινάκη, και του βουλευτή Καβάλας Ιωάννη Πασχαλίδη είναι αυτές στις οποίες μπορεί να βασιστεί ο υπουργός για να μη δώσει τη γραμμή στη ΝΕΛ.
Τις επόμενες ημέρες η απόφαση
Παρά τη θετική γνωμοδότηση του ΣΑΣ, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο πως ο υπουργός θα κινηθεί στο πλαίσιο που χάραξε με τις δηλώσεις του στη Βουλή. Ήδη οι νομικοί του σύμβουλοι ετοιμάζουν το σχέδιο απόφασης που θα απορρίπτει το αίτημα της ΝΕΛ για ελεύθερη δρομολόγηση.
Το κρίσιμο ζήτημα που απαιτεί προσοχή, είναι ότι η ΝΕΛ ζήτησε να βάλει ελεύθερο δρομολόγιο σε μια γραμμή που σήμερα είναι άγονη και κατά συνέπεια επιδοτείται από τα κρατικά ταμεία. Στο παρελθόν έχουν πράγματι εκδοθεί αποφάσεις που δεν επέτρεψαν την ελεύθερη δρομολόγηση πλοίων σε γραμμές παρ’ ότι υπήρχαν αιτήματα από μεγάλους ακτοπλοϊκούς ομίλους.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Ομίλου Γκριμάλντι, που για χρόνια ζητούσε να βάλει πλοίο στη γραμμή Πειραιάς – Χανιά και λάμβανε αρνητικές απαντήσεις.
Το αίτημα τελικά εγκρίθηκε, αλλά η εταιρεία έχει προσφύγει στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και περιμένει την έκδοση απόφασης που θα της επιτρέπει να δρομολογήσει πλοίο στη γραμμή χωρίς την έγκριση των ελληνικών αρχών.
Αυτό είχε δηλώσει στις αρχές του μήνα ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Εμμανουέλε Γκριμάλντι. Την απόφαση αυτή πιθανότητα θα προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει και η ΝΕΛ, για να δρομολογήσει πλοίο από την Καβάλα προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.