Τρίτη, 18 Φεβρουαρίου 2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σημεία ομιλίας του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη,
στο συνέδριο του ‘Economist’, με θέμα: «Θάλασσα της Ευρώπης: Δρομολογώντας το χάρτη της Οικονομικής Ανάπτυξης»
«Κυρίες και Κύριοι,
Είναι ιδιαίτερη τιμή να παρευρίσκομαι στη σημερινή συνάντηση που διοργανώνει το Economist, υπό την αιγίδα της Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, και η οποία εστιάζει στη Διευκόλυνση "Συνδέοντας την Ευρώπη" της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο νέος ορίζοντας των δημοσιονομικών προοπτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη χρονική περίοδο 2014-2020, εξάλλου, έχει δώσει στις μεταφορές μια προεξέχουσα θέση που πρέπει να συνδυαστεί, βέβαια, με στοχευμένες επενδύσεις σε βασικές υποδομές.
Αυτή η σημαντική πρωτοβουλία της ΕΕ συμβάλλει σε τρεις βασικούς στόχους: Στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην τόνωση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας και την επιστροφή στην οικονομική ανάπτυξη σε μία εποχή που η Ευρώπη το έχει ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε. Η χώρα μας πλέον μπορεί να στοχεύσει σε αυτά, καθώς έχει επιτύχει να έχει πολιτική σταθερότητα και δημοσιονομική εξυγίανση.
Ας μη λησμονούμε, βέβαια, ότι αυτές οι δύο παραδοχές πριν από δύο χρόνια δεν ήταν και τόσο αυτονόητες. Τα σενάρια της χρεοκοπίας πλανιόντουσαν πάνω από τη χώρα μας, με τον κίνδυνο εξόδου της Ελλάδας από το Ευρώ -και κατ΄ επέκταση από την ΕΕ- να «πνίγει» κάθε δημιουργική προσπάθεια, ενώ η πολιτική αστάθεια και η διεθνής αμφισβήτηση αποτελούσαν καθημερινό φαινόμενο.
Δύο χρόνια μετά, η Ελλάδα είναι η προεδρεύουσα χώρα του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμμετέχοντας -και ουσιαστικά διαμορφώνοντας- με τους Ευρωπαίους Εταίρους, τις πολιτικές προτεραιότητες της ΕΕ την επόμενη ημέρα. Επιτεύγματα της οικονομίας που βασίσθηκαν στις θυσίες του ελληνικού λαού, όπως το πρωτογενές πλεόνασμα, στέλνουν το μήνυμα διεθνώς, αλλά και εντός, ότι η Ελλάδα έχει προοπτική και μπορεί να δει το φως της εξόδου από την κρίση.
Κυρίες και κύριοι,
Οι ναυτιλιακές μεταφορές αποτελούν υψηλή προτεραιότητα στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε και γι’ αυτόν τον λόγο το θέμα της Άτυπης Υπουργικής Συνόδου για τη Ναυτιλία που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 7 Μαΐου 2014, θα είναι η ενδιάμεση αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Πολιτικής για τον τομέα Θαλασσίων Μεταφορών μέχρι το 2018.
Επιδίωξη της Ελληνικής Προεδρίας, στο πλαίσιο του θέματος της Άτυπης Συνόδου, αποτελεί η υιοθέτηση συναφών Συμπερασμάτων του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας τον Ιούνιο του 2014.
Πέντε χρόνια μετά την έκδοση της Ανακοίνωσης για την Ευρωπαϊκή Πολιτική για τον τομέα των Θαλάσσιων Μεταφορών, οι στρατηγικοί στόχοι για ακόμα πιο ανταγωνιστική και βιώσιμη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενίσχυση της τεχνογνωσίας και ευκαιρίες απασχόλησης στον ναυτιλιακό τομέα, καθώς και η διασφάλιση ασφαλών και αξιόπιστων θαλάσσιων μεταφορών, παραμένουν επίκαιροι.
Συνιστούν επίσης αναπόσπαστο μέρος της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και της «Γαλάζιας Ανάπτυξης», λαμβάνοντας υπόψη τη σημαντική συνεισφορά της θαλάσσιας οικονομίας. Γι αυτό και στόχος της Ελληνικής Προεδρίας αποτελεί, επίσης, η ενίσχυση της προσέλευσης στο ναυτικό επάγγελμα. Προοπτική μας από 5,5 εκατ. εργαζόμενους να φτάσουμε στα 7 εκατ. το 2020 στην Ευρώπη. Πιστεύουμε ότι πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο έπακρον τις δυνατότητες απασχόλησης που μας προσφέρει η θάλασσα.
Από την αναθεώρηση, λοιπόν, της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τις θαλάσσιες μεταφορές θα αναδειχθούν θέματα τα οποία απηχούν τις προτεραιότητες ναυτιλιακής πολιτικής της χώρας μας ,όπως η
– Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των στόλων των Κρατών Μελών της ΕΕ σε συνάφεια με την ενίσχυση της εικόνας της Ποιοτικής Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας,
– Η ενίσχυση της προσέλκυσης στο ναυτικό επάγγελμα και τη συναφή ενίσχυση της απασχόλησης, καθώς και
-Η Ενίσχυση της Νησιωτικότητας με έμφαση στην προσβασιμότητα των νησιωτικών περιοχών, μέσω της βελτίωσης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων και των παρεχόμενων συναφών υπηρεσιών στους πολίτες και μέσω της ενίσχυσης επιχειρηματικών δράσεων και πρωτοβουλιών.
Παράλληλα, η Ελληνική Προεδρία προτίθεται να αποδώσει ιδιαίτερη σημασία σε μέτρα και πολιτικές που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων, τη διευκόλυνση της ναυτιλιακής κίνησης, με παράλληλη μείωση του διοικητικού άχθους και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών στοχεύοντας στην ενίσχυση εν γένει της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Κυρίες και Κύριοι,
Οι στόχοι του Υπουργείου οριοθετούνται στην ανασύνταξη του παραγωγικού μοντέλου πάνω σε νέες βάσεις, σύμφωνα με ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο. Κύριο χαρακτηριστικό αυτού του προτύπου πρέπει να είναι η ενδυνάμωση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας. Διότι απλά το κρατικοδίαιτο μοντέλο της χώρας κατέρρευσε και δεν μπορεί να αποτελέσει ξανά η βασική πρόταση για την ανάταξη της οικονομίας μας.
Η σημαντικότερη πρόκληση για τη σημερινή Ελλάδα, είναι η αλλαγή της παραγωγικής διάρθρωσης της οικονομίας. Η ένταξη των ελληνικών λιμένων στον σχεδιασμό του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών μας δίνει μια μοναδική ευκαιρία ώστε να αναπτυχθούν όλες εκείνες οι επενδυτικές πρωτοβουλίες που θα καταστήσουν τους λιμένες μας ανταγωνιστικούς σε συνάρτηση με την παροχή αναβαθμισμένων λιμενικών υπηρεσιών.
Πολιτική του Υπουργείου Αιγαίου και Ναυτιλίας, σε αυτή την κατεύθυνση, είναι ο συνεχής εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας, καθώς και η βελτίωση των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών ώστε να υπηρετηθεί αυτός ο στόχος με συνέπεια.
Ως Υπουργείο «τρέχουμε» διαδικασίες ολοκλήρωσης λιμενικών έργων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες εκτέλεσής τους, καθώς και της εκπόνησης σχετικών μελετών βελτίωσης – αναβάθμισης – εκσυγχρονισμού τους. Για κάθε νησί αλλά και για την ίδια τη χώρα μας τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν πραγματικοί «πόλοι ανάπτυξης».
Υπάρχει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα το οποίο και θέλω να υπογραμμίσω , αυτό του Πειραιά. Το μεγάλο λιμάνι της χώρας σήμερα έχει αλλάξει εικόνα, αποκτώντας μια δυναμική «μητροπολιτικού χαρακτήρα» για όλη τη Μεσόγειο. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι κρίσιμο να εγκριθεί ο Φιλικός Διακανονισμός ΟΛΠ – COSCO από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς η συμφωνία, περιλαμβάνει επιπλέον επενδύσεις ύψους 230 εκατ. Ευρώ. Και, βέβαια, εντός των επόμενων ημερών θα κατατεθεί προς έγκριση στη Βουλή η πρόσκληση εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ.
Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις για την αξιοποίηση του λιμανιού και της Θεσσαλονίκης. Μέχρι στιγμής το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συγκεκριμένη πρόταση προς το Υπουργείο για το πώς σκοπεύει να προχωρήσει στην αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Είμαστε σε ανοιχτό διάλογο, δεν κρυβόμαστε. Στόχος δικός μας είναι, μέσα στο 2014, να καταλήξουμε στο μοντέλο. Και το μοντέλο αυτό πρέπει να υπηρετεί τρεις στόχους, τον δημοσιονομικό, τον αναπτυξιακό και τον κοινωνικό.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης , άλλωστε, «χτυπάει» στην καρδιά της πόλης και δεν είναι αποκομμένο από αυτήν. Επομένως, οι κοινωνικές του χρήσεις και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε αυτό αποτελούν τις βασικές παραμέτρους για τη χάραξη των οποιοδήποτε μελλοντικών στόχων. Και βέβαια, ας μη λησμονούμε ότι το λιμάνι αυτό έχει χάσει κρίσιμα αναπτυξιακά στοιχήματα κατά το πρόσφατο παρελθόν. Ποιος δε θυμάται, το 2008, τις εικόνες των ανθρώπων που κρέμονταν από τα κάγκελα και διαμαρτύρονταν στη Θεσσαλονίκη για την επικείμενη, τότε, συνεργασία με τον επιχειρηματικό κολοσσό που ακούει στο όνομα HutchisonPortHoldings, ενός εκ των μεγαλύτερων διαχειριστών εμπορικών λιμένων; Αυτά είναι λάθη και χαμένα αναπτυξιακά στοιχήματα που δεν επιτρέπεται να επαναλάβουμε στο μέλλον.
Κυρίες και κύριοι,
Η αξιοποίηση των λιμανιών συμβαδίζει με το νέο μοντέλο παραγωγικό μοντέλο της χώρας αφού μέσω αυτής θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και θα τονωθούν τα δημόσια έσοδα. Μέχρι πρόσφατα, η Ελλάδα κοιτούσε τα λιμάνια της ως υποδομές, με στόχο την τοπική ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση εσωτερικού εμπορίου. Τα τελευταία χρόνια, η στρατηγική αυτή έχει αλλάξει. Η απελευθέρωση των δυνατοτήτων των ελληνικών λιμανιών και η προσέλκυση επενδύσεων σε αυτά είναι για εμάς μεγάλη και κύρια προτεραιότητα. Έχει κλείσει μια και καλή το κρατικοδίαιτο μοντέλο ανάπτυξης.
Αυτό, εξάλλου, είναι το χρέος μας απέναντι στη νέα γενιά που θέλει περισσότερες διεθνείς συνεργασίες, ανταγωνιστικότητα και αναζητά ευκαιρίες απασχόλησης στον τόπο μας. Διότι ως Έθνος δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάνουμε την πιο προσοντούχα γενιά που γνώρισε η χώρα. Και αυτό αποτελεί το ιστορικό καθήκον μας απέναντι της.»