Σοβαρές επιπτώσεις έχει στην οικονομική ζωή της Ερέτριας και του Ωρωπού, η διακοπή των δρομολογίων των φέρι μποτ για αρκετούς μήνες από 1η Νοεμβρίου, έως την άνοιξη.
Όπως μας δήλωσαν επαγγελματίες της Ερέτριας, σε πρόσφατη επίσκεψή μας στην πόλη, ο αντίκτυπος στην πτώση των εργασιών τους είναι σημαντικός και δεν είναι η πρώτη χρονιά που συμβαίνει αυτό, ενώ στο παρελθόν είχαν γίνει και κινήσεις διαμαρτυρίας, ώστε να αποτραπεί αυτή η εξέλιξη.
Στο πρόσφατο παρελθόν ο Δήμος ήταν έτοιμος να διεκδικήσει άδεια για δημοτική ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Πάνω από 300 εργαζόμενοι από την ευρύτερη περιοχή πηγαίνουν σε καθημερινή βάση για δουλειά «απέναντι» και η μετακίνηση τώρα πια δια της χερσαίας οδού, από τη Χαλκίδα (περίπου 20χλμ από την Ερέτρια) επιβαρύνει τον αγώνα τους για το μεροκάματο, συνεπώς και την αγοραστική τους δύναμη.
Φυσικά μειώνει και τις επισκέψεις τουριστών, επισκεπτών, διερχομένων, εκδρομέων τους χειμερινούς μήνες. Έτσι αν κάποιος θέλει να πάει από την Αθήνα στην Ερέτρια και να γυρίσει, θα αναγκαστεί να προσθέσει από 21χλμ για το πήγαινε και άλλα τόσα για το έλα, σύνολο 42χλμ.
Προφανώς το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας θα πρέπει να δει το θέμα.
Για το θέμα αυτό και την καθημερινή οδύσσεια των εργαζομένων, μίλησε στο www.ert.gr ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου της Εύβοιας, Στέφανος Μπασινάς, που μας δήλωσε τα εξής:
«Με αφορμή την διακοπή για τους χειμερινούς μήνες λειτουργίας της γραμμής ferry boat Ερέτρια – Ωρωπός, για ακόμη μία χρονιά θα θέλαμε να τονίσουμε τα εξής:
Πέρα από την περεταίρω υποβάθμιση της κίνησης και ο αντίκτυπος στις τοπικές κοινωνίες, τεράστιο είναι και το τίμημα που επιφορτίζονται οι εργαζόμενοι, που υποχρεούνται να μετακινούνται προς και επιστροφή από τις εργασίες τους.
Το τίμημα, εκτός από χρηματικό μέσα στις απαράδεκτες οικονομικές συνθήκες που έχουν δημιουργήσει οι πολιτικές τους, (βενζίνη – διόδια – σέρβις αυτοκινήτων) είναι και μεγάλο στο χρόνο που χρειάζεται για να γίνει η μετακίνηση αυτών να πάνε στις εργασίες τους, που τις περισσότερες φορές ξεπερνάει τις 2 ώρες ημερησίως στο πήγαινε – έλα.
Ο αντίκτυπος σε έναν εργαζόμενο που δουλεύει 8, 10, 12 ώρες εάν και όταν πληρώνεται, πληρώνεται πενιχρά και θέλει και άλλες 2 ώρες τουλάχιστον στην μετακίνηση του, δεν πληρώνεται με τίποτα. Οι εργαζόμενοι δεν είναι αριθμοί είναι άνθρωποι και τα κέρδη των μεγαλοεργοδοτών δεν είναι πάνω από την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και την κοινωνική ζωή».
Aκολούθως το www.ert.gr επικοινώνησε με τον Ελευθέριο Μπιλάλη, πρόεδρο του Σωματείου Εμπόρων και Καταστηματαρχών Ερέτριας, ο οποίος μας δήλωσε ότι: «Το σταμάτημα των δρομολογίων οδηγεί σε πτώση της κίνησης στα καταστήματα της Ερέτριας έως και 40%. Η πόλη είναι η δεύτερη είσοδος στην Εύβοια και εξυπηρετεί μεγάλο τμήμα του νότιου μέρους της.
Έχουμε κάνει στο παρελθόν επαφές με το Δήμο και τώρα, το νέο Δ.Σ. που συγκροτήθηκε στον εμπορικό σύλλογο εδώ και πέντε μήνες, θα πάρει σειρά πρωτοβουλιών και προς την Περιφέρεια και προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, γιατί η κατάσταση αυτή δημιουργεί αρνητικές συνέπειες στην οικονομία και στη λειτουργία της πόλης.
Πρέπει να υπάρξει παρέμβαση γιατί ακόμα και τα χρήματα που πληρώνουν οι ιδιοκτήτες των φερι μποτ για κάθε προσέγγισή τους στο λιμάνι είναι πολύ ακριβά (σε άλλα λιμάνια είναι το ένα τρίτο σε σχέση με αυτά τα ποσά) και μετά την κερδοφόρο καλοκαιρινή περίοδο, αντιμετωπίζουν πιέσεις που τους οδηγούν στις επιλογές της διακοπής των δρομολογίων για μήνες.
Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην εικόνα της πόλης, όπου κεντρικοί δρόμοι, οι οποίοι σε άλλες εποχές έσφυζαν από εμπορική κίνηση, αλλά και η παραλία, έχουν κλειστά μαγαζιά».
Η ΠΕΝΕΝ
Πάντως συνολικά για το ζήτημα των πορθμειακών γραμμών, το καλοκαίρι του 2016 η πανελλήνια ένωση ναυτών εμπορικού ναυτικού – ΠΕΝΕΝ, είχε πραγματοποιήσει παράσταση στο διευθυντή ναυτικής εργασίας του Υπουργείου Ναυτιλίας. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ, (το πλήρες κείμενο έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της), ο πρόεδρός της Αντώνης Νταλακογεώργος: «κατήγγειλε ότι ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο διαπιστώνεται γενικευμένη παραβίαση του νόμου σχετικά με τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης των πληρωμάτων και ταυτόχρονα οι εταιρείες δεν καταβάλουν τις δεδουλευμένες υπερωρίες τόσο στο πλήρωμα καταστρώματος όσο και στους υπόλοιπους Ναυτεργάτες, επίσης τόνισε ότι τα επιβαρυμένα ωράρια εργασίας και η εντατικοποίηση της δουλειάς συνιστούν προβλήματα που παράγουν ναυτικά ατυχήματα και διαμορφώνουν κινδύνους για την ανθρώπινη ζωή στα πλοία.
Τα προβλήματα αυτά όπως υπογράμμισε στην παράστασή του ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ παρατηρούνται τόσο σε πολλά Ακτοπλοϊκά πλοία όσο και σε διάφορες Πορθμειακές γραμμές όπως είναι του Αργοσαρωνικού, Κέρκυρας – Ηγουμενίτσας, Κυλλήνης – Ζακύνθου, Ρίου – Αντιρρίου, Αρκίτσας – Αιδηψού, Ωρωπού – Ερέτριας κ.λπ.
Παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες, διαμαρτυρίες και αναφορές μας οι τοπικές λιμενικές αρχές δεν παίρνουν τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να συμμορφωθούν οι εταιρίες με τα προβλεπόμενα της ΣΣΕ και της κείμενης νομοθεσίας».
Οι Aνεξάρτητοι Έλληνες
Στις 24/2/2015, δελτίο Τύπου των ΑΝΕΛ έγραφε για το βουλευτή Ευβοίας Νίκο Μαυραγάνη:
«Ο Βουλευτής Εύβοιας των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Νίκος Μαυραγάνης πραγματοποίησε στις 24-2-2015 παρέμβαση – συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Θοδωρή Δρίτσα σχετικά με το πολύκροτο ζήτημα της από 1/1/2014 παύσης λειτουργίας της Πορθμειακής Γραμμής Ερέτριας – Ωρωπού, συνοδευόμενος από τη Δήμαρχο Ερέτριας.
Ο Βουλευτής πρότεινε συγκεκριμένους νομικούς – οικονομοτεχνικούς τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος, με απαρέγκλιτο στόχο την επαναλειτουργία της Γραμμής καθ’ όλο το έτος, ενώ κατέθεσε στον Υπουργό σχετικό Υπόμνημά του, όπου αναφέρονται ειδικοί τρόποι αντιμετώπισης του θέματος.
Στη συνάντηση παραβρέθηκε και ο Δήμαρχος Σκύρου, που προσέφερε την πολύτιμη εμπειρία του αναφορικά με τις Ναυτικές εταιρείες λαϊκής βάσης.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε εξαιρετικά φιλικό κλίμα και ο Υπουργός, αφού κατανόησε απολύτως το πρόβλημα, δεσμεύθηκε να πράξει κάθε τι προς την αντιμετώπισή του στον απολύτως αναγκαίο χρόνο, ενώ δεν απέκλεισε την εκ νέου συνάντηση με ανώτατους υπηρεσιακούς παράγοντες για την επίτευξη τελικής και αμετάκλητης λύσης».
Στις 23/9/2014 ο βουλευτής Ευβοίας του ΣΥΡΙΖΑ Βαγγέλης Αποστόλου, έγραφε στο blog του: «Με βάση το θεσμικό πλαίσιο οι πλοιοκτήτριες εταιρείες δρομολογούν τα πλοία τους στις γραμμές της επιλογής τους σύμφωνα με την ελεύθερη επιχειρηματική τους πρωτοβουλία», δηλαδή με απλά λόγια σύμφωνα με τα συμφέροντά τους.
Και τα συμφέροντά τους στην προκειμένη περίπτωση υπηρετούνται με την διακοπή λειτουργίας της γραμμής από τον ερχόμενο Νοέμβριο, δηλαδή τους χειμερινούς μήνες, και την επανεκκίνηση της από τον Απρίλιο του επόμενου έτους και μάλιστα με δύο γραμμές, αντί για τρεις που λειτουργούν σήμερα.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί μεγάλο πλήγμα για την περιοχή, αφού είναι προφανές ότι θα μειώσει την κίνηση από και προς τον Ωρωπό, και την Ερέτρια, με πολλούς πολίτες να αντιμετωπίζουν πρόβλημα σχετικά με την μετακίνηση τους την επίμαχη περίοδο.
Καθίσταται πλέον αναγκαία η κινητοποίηση, ιδιαίτερα των τοπικών κοινωνιών Ερέτριας και Ωρωπού, ώστε με την ενεργό συμπαράσταση της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης να ανατρέψουν τη δυσάρεστη αυτή εξέλιξη».
Παρέμβαση είχε κάνει και το ΚΚΕ, όπως προκύπτει από ερώτηση στη Βουλή στις 17/9/2014.
«Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου
Με γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (06/02/2014), από τον Νοέμβριο του 2014 διακόπτεται η λειτουργία της γραμμής Ωρωπού – Ερέτριας για τους χειμερινούς μήνες έως και τον Απρίλιο του 2015 και τροποποιείται συνολικά η λειτουργία της γραμμής.
Ουσιαστικά η απόφαση αυτή βγήκε με γνώμονα τις αποφάσεις των πλοιοκτητών να διατηρούν τα πλοία στη γραμμή μόνο για την περίοδο της αυξημένης τουριστικής κίνησης, περίοδο που τους διασφαλίζει υπερκέρδη, ενώ τους χειμερινούς μήνες αφήνουν τους κατοίκους της περιοχής, τους εργαζομένους που είναι αναγκαίο να κινούνται καθημερινά, απομονωμένους.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης θα είναι η αύξηση του χρόνου μετακίνησης και φυσικά σοβαρή οικονομική επιβάρυνση.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να μην υπάρξει καμιά δυσμενή τροποποίηση στη λειτουργία της γραμμής Ωρωπού – Ερέτριας για τους επιβάτες και τους κατοίκους της περιοχής.
Οι βουλευτές
Θανάσης Παφίλης
Χρήστος Κατσώτης».
Γεγονός είναι πάντως ότι η επίλυση του προβλήματος που χρονίζει, θα ανακουφίσει εργαζόμενους και επαγγελματίες της περιοχής.
Ρεπορτάζ: Νάσος Μπράτσος
Αναδημοσίευση από : http://www.ert.gr