Home ΚοινωνίαΕπικαιρότητα Σύλλογοι Ένωση, Βρακάδων: Απάντηση στο περιοδικό HOT DOC

Σύλλογοι Ένωση, Βρακάδων: Απάντηση στο περιοδικό HOT DOC

by ikariaki.gr
12 views

hot doc υβριδικό ικαρίαςΣΥΛΛΟΓΟΣ Η ΕΝΩΣΗ –ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΡΑΚΑΔΩΝ

Δεκέμβριος 2012

 

ΘΕΜΑ: Απάντηση στο Δημοσίευμα του Περιοδικού HOT-DOC Τεύχος Β΄ 15 Νοεμβρίου 2012 σχετικά με το Υβριδικό Ενεργειακό Έργο της Ικαρίας που κατασκευάζεται από τη ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ AE στην περιοχή Προεσπέρα Ικαρίας.

Αναφορικά με το ανωτέρω θέμα, με έκπληξη διαβάσαμε στο Περιοδικό HOTDOC (τεύχος Β΄ Νοεμβρίου 2012) άρθρο του συντάκτη Στέφανου Γεωργίου που επιγράφεται ειρωνικά «Υβριδικό «θαύμα» στην Ικαρία», στο οποίο αναφέρονται ανακρίβειες και αναληθή στοιχεία που ουσιαστικά στρέφονται εναντίον της ανάπτυξης της Ικαρίας και στοχοποιούν ένα έργο που αποτελεί πιλοτικό ερευνητικό έργο της ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ (ΔΕΗ-ΑΝ) και είναι το πρώτο Αναστρέψιμο Υδροηλεκτρικό έργο με Ανεμογεννήτριες που γίνεται στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Είναι γνωστό ότι επελέγη η Ικαρία διότι διαθέτει υψηλό Υδάτινο Δυναμικό (με φράγμα χωρητικότητας 1.000.000 κυβ. μ. νερού σε ύψος 725 μέτρα από την θάλασσα) και μεγάλη ένταση ανέμου.

Η Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς και η Ικαριακή Κοινότητα και ιδιαίτερα ο Σύλλογος “Η ΕΝΩΣΗ”, ο οποίος δραστηριοποιείται στην περιοχή τα τελευταία 40 χρόνια, αγωνίστηκαν να πεισθεί η ΔΕΗ στην επιλογή της νήσου Ικαρίας για την κατασκευή του πρωτοποριακού αυτού πιλοτικού έργου.

Το έργο αυτό προϋπολογίστηκε αρχικά για 23.000.000 ευρώ χωρίς τα έργα οδοποιίας και το νέο Δίκτυο Μέσης Τάσης 20KV (που απαιτείται για λόγους λειτουργίας του Υβριδικού έργου) από τον σταθμό του Αγίου Κήρυκου μέχρι τους 2  Υδροηλεκτρικούς Σταθμούς και το Αιολικό Πάρκο.

Ήδη έχει εκτελεστεί περίπου το 60% του έργου και ειδικά το δυσκολότερο τμήμα αυτού, δηλαδή οι εκσκαφές.

Με την ολοκλήρωση του έργου με όλες τις επιπλέον δαπάνες για τα έργα οδοποιίας, τις γραμμές Μέσης τάσεως και τις αναθεωρήσεις τιμών, εκτιμάται ότι η συνολική δαπάνη θα φθάσει στο ποσό των 40.000.000 ευρώ περίπου με σημερινές τιμές.

Επομένως τα στοιχεία τα οποία αναφέρονται στο Περιοδικό ότι έχει μόλις κατασκευαστεί το 40% του έργου και έχουν δαπανηθεί μέχρι τώρα 45.000.000 ευρώ είναι αναληθή και υποκρύπτουν σκοπιμότητα για να παρουσιαστεί το έργο ως δήθεν ακριβό και ασύμφορο. Προφανώς ο συντάκτης του άρθρου δεν γνώριζε ή αποκρύπτει ότι στο ποσό των 45.000.000 ευρώ που αναφέρει, περιλαμβάνονται εκτός από την Δαπάνη του κυρίως Ενεργειακού έργου, η Δαπάνη της Δημοτικής οδοποιίας περίπου 4.500.000 ευρώ και η Δαπάνη του Δικτύου διασύνδεσης Μέσης Τάσης περίπου 5.000.000 ευρώ, καθώς και οι αναθεωρήσεις τιμών από το 2006 μέχρι σήμερα.

Επίσης, όσον αφορά τον δρόμο μήκους 7,3 χλμ. και πλάτους 7,5 μ. που αναφέρεται ότι δήθεν εζήτησε η ΔΕΗ – ΑΝ από την Νομαρχία να τον κατασκευάσει ως προαπαιτούμενο για την νέα αδειοδότηση του έργου, δεν είναι αληθές.

Η πραγματικότητα είναι ότι η ΔΕΗ προέβλεπε στην αρχική της σύμβαση την διαπλάτυνση και ασφαλτόστρωση του υπάρχοντος Δημοτικού χωματόδρομου, πλάτους περίπου 4 μ. με νέο πλάτος μόλις 6 μ. μόνο στο τμήμα του έργου από τον Σταθμό της Προεσπέρας μέχρι την Κάτω Προεσπέρα, μήκους περίπου 4,5 χλμ., με τοποθέτηση στο ήμισυ περίπου του δρόμου του μεταλλικού αγωγού τροφοδοσίας της κάτω Δεξαμενής, ενώ στο δεύτερο τμήμα του δρόμου από τον Σταθμό της Προεσπέρας μέχρι τα Γεμέλια προεβλέπετο μόνο η τοποθέτηση του αγωγού στο μεγαλύτερο μέρος του υπάρχοντος χωματόδρομου χωρίς καμία βελτίωση, ούτε διάνοιξη, ούτε ασφαλτόστρωση στο τμήμα αυτό. Συγκεκριμένα η ΔΕΗ – ΑΝ είχε αρνηθεί αρχικά οποιαδήποτε περαιτέρω βελτίωση στην ανωτέρω οδοποιία.

Εξάλλου, σε κανένα πρόγραμμα της Περιφέρειας ή της Νομαρχίας προβλεπόταν η εξασφάλιση κονδυλίου για την διαπλάτυνση ή ασφαλτόστρωση του προϋπάρχοντος Δημοτικού χωματόδρομου.

Επακολούθησαν τότε επίμονες προσπάθειες από τον πρώην Δήμο Ραχών Ικαρίας, την Νομαρχία Σάμου, τους τοπικούς Συλλόγους, τους Ικάριους Πολιτικούς και Επιστήμονες, τους κατοίκους της περιοχής του Δήμου και τελικά η ΔΕΗ – ΑΝ κατανόησε το δίκαιο του αιτήματος και δέχθηκε το έργο ως ανταποδοτικό προς την τοπική κοινωνία, την διαπλάτυνση και επαναχάραξη σε πολλά σημεία του δρόμου, την κατασκευή τεχνικών έργων υποδομής καθώς και την ασφαλτόστρωση με σύγχρονες προδιαγραφές και με το επιβαλλόμενο πλάτος των 7,5 μ. σε όλο το μήκος του δρόμου από την Κάτω Προεσπέρα – Προεσπέρα – Γεμέλια, μήκους 7,3 χλμ. περίπου.

Άλλωστε στο μεγαλύτερο μέρος του δρόμου αυτού η ΔΕΗ – ΑΝ θα τοποθετήσει τον αγωγό προσαγωγής του νερού που τροφοδοτεί τους Υδροστροβίλους των δύο Υδροηλεκτρικών σταθμών, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως.

Από αυτά προκύπτει ότι δεν μπορούσε η ΔΕΗ – ΑΝ να αναθέσει την κατασκευή του δρόμου σε άλλο εργολάβο εκτός από τον ανάδοχο του Έργου (ΕΝΕΤ-ΑΕ), διότι τότε ποιος θα τοποθετούσε, θα συνέδεε και θα έλεγχε ποιοτικά τον αγωγό της ΔΕΗ – ΑΝ και ποιος θα ήταν υπεύθυνος δια τυχόν κακή κατασκευή αυτού;

Τα αναφερόμενα επομένως ότι έπρεπε να γίνει άλλος διαγωνισμός, ότι το τίμημα του δρόμου είναι δήθεν μεγάλο και ότι πρόκειται περί ενός απλού έργου οδοποιίας, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, διότι ο Δημοτικός αυτός δρόμος κατασκευάζεται και θα λειτουργεί σε δύσβατο ορεινό έδαφος, με πολλούς χειμάρρους που διακόπτουν την χάραξή του, με μεγάλες κλίσεις και πολλές στροφές και αναπτύσσεται από υψόμετρο 500 μ.περίπου μέχρι τον παραλιακό δρόμο.

Επίσης, όσον αφορά την δήθεν καταστροφή του περιβάλλοντος η οποία προέκυψε από την απόθεση των προϊόντων εκσκαφής πλησίον της κάτω Δεξαμενής, ενώ κατά τον γράφοντα θα έπρεπε αυτά να μεταφερθούν στο βουνό σε μήκος 5 χλμ. περίπου, αυτό είναι τεχνικά ανέφικτο διότι για να μεταφερθούν 400.000 κυβ.μ. περίπου προϊόντων εκσκαφής από το κάτω Συγκρότημα του έργου (Δεξαμενή νερού, Αντλιοστάσιο, Υδροηλεκτρικός Σταθμός κ.λπ) στην ανωτέρω απόσταση των 5 χλμ. από ένα στενό χωματόδρομο, πλάτους 4 μ. σε ορισμένα τμήματα, με απότομες στροφές και κλίσεις (που είναι αδύνατη η διέλευση σε πολλές περιόδους κατά το χειμώνα) θα χρειαζόντουσαν περίπου 10 φορτηγά αυτοκίνητα με φορτίο 10 κ.μ. το καθένα, με 5 δρομολόγια περίπου ανά φορτηγό την ημέρα και λόγω του υπάρχοντος χωματόδρομου, θα απαιτείτο χρόνος περίπου 3 χρόνια!!! και κόστος περίπου 3.500.000 ευρώ σε σημερινές τιμές. Εξυπακούεται ότι εάν εφαρμοζόταν αυτή η λύση, θα αναστέλλονταν κατά 3 χρόνια οι εργασίες του κυρίως έργου. Επιπλέον, θα προκαλείτο σοβαρή περιβαλλοντική επιβάρυνση της περιοχής από την συνεχή κίνηση των φορτηγών (σκόνη, θόρυβος, καυσαέρια, παρεμπόδιση διέλευσης άλλων οχημάτων κ.λ.π.).

Ορθώς λοιπόν επελέγη σαν μοναδική λύση η απόθεση των προϊόντων εκσκαφής σε γειτονικά προς την Κάτω Δεξαμενή του έργου αγροτεμάχια, τα οποία πρώτα εξαγοράστηκαν τμηματικά από τη ΔΕΗ-ΑΝ και εν συνεχεία έγινε η μελέτη εναπόθεσης. Εξάλλου, ο χώρος αυτός προβλεπόταν στην αρχική μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του 2003 (ΚΥΑ αριθ. πρω. 130401/20-08-2003).

Η αναφερόμενη ως διολίσθηση τμήματος αδρανών υλικών στη θάλασσα, ασφαλώς ο γράφων θα εννοεί τις επιπτώσεις της μεγάλης θεομηνίας που έπληξε την Ικαρία τον Οκτώβριο του 2010, όπου σε ολόκληρη την Ικαρία χιλιάδες τόνοι από χώματα παρασύρθηκαν από τα ορμητικά νερά στη θάλασσα.

Καταλήγοντας, οι κάτοικοι των χωριών του Δημοτικού Διαμερίσματος Ραχών Ικαρίας ορθώς διαμαρτύρονται για τις ανακρίβειες που αναφέρονται στο σχετικό άρθρο που σκοπό έχουν να πλήξουν την ανάπτυξη του ακριτικού νησιού μας, ενώ θα πρέπει όλοι να βοηθήσουμε να γίνονται έργα υποδομής και μάλιστα έργα αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τα οποία όχι μόνο δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον αλλά το αναβαθμίζουν προσφέροντας και ανταποδοτικά οφέλη στο Δήμο Ικαρίας από την πώληση του Ηλεκτρικού Ρεύματος και συγχρόνως νέες θέσεις εργασίας, αλλά κυρίως ελαχιστοποιούν τον χρόνο λειτουργίας του Πετρελαϊκού Σταθμού του Αγίου Κηρύκου Ικαρίας, ο οποίος μολύνει το περιβάλλον από την καύση του εισαγόμενου πετρελαίου Ντήζελ και Μαζούτ που έχει υψηλό κόστος.

Προβληματιζόμαστε λοιπόν τι επιδιώκει ο συντάκτης του άρθρου; Μήπως επιδιώκει να σταματήσει το έργο και να παραμείνουν ανεκμετάλλευτες οι πραγματοποιειθείσες εργασίες; Ή να ανατεθεί το έργο της οδοποιίας σε άλλο «φθηνότερο» εργολάβο της προτίμησής του, ο οποίος προφανώς δεν θα κατασκευάσει την προβλεπόμενη οδοποιία σύμφωνα με την Τεχνική Μελέτη Εφαρμογής της ΔΕΗ – ΑΝ, η οποία εγκρίθηκε από την αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία της Σάμου, αλλά μάλλον θα την κατασκευάσει πλημμελώς χωρίς τα απαιτούμενα τεχνικά έργα και χωρίς το αναγκαίο πλάτος των 7,5 μ.

Για όλα τα παραπάνω θα παρακαλούσαμε να δημοσιευτεί η επιστολή μας σε κατάλληλη θέση του περιοδικού σας ώστε να ενημερωθούν οι αναγνώστες σας, διότι το άρθρο περιείχε ανακρίβειες λόγω μη σωστής πληροφόρησης του συντάκτη.

Θεωρούμε ότι με αυτό τον τρόπο το περιοδικό σας θα συμβάλει αφ’ενός μεν στην αποκατάσταση της αλήθειας και αφ’ ετέρου θα συνδράμει θετικά στην προώθηση ενός τέτοιου πρωτοποριακού έργου που κατασκευάζεται στο ακριτικό νησί της Ικαρίας, το οποίο έχει ανάγκη από έργα υποδομής που μπορούν να κατασκευασθούν από τη ΔΕΗ ή από την Πολιτεία για την ανάπτυξη του Νησιού.

Τέλος, σας προτείνουμε οι συνεργάτες σας να επισκεφτούν το Νησί της Ικαρίας και ειδικότερα την περιοχή κατασκευής του έργου, προκειμένου να ενημερωθούν άμεσα και υπεύθυνα από τους αρμόδιους τεχνικούς κατασκευής του. Είμαστε βέβαιοι ότι τότε θα αναθεωρήσουν τις απόψεις που διατυπώθηκαν στο σχετικό άρθρο, διότι θα κατανοήσουν τις εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες κατασκευής του Υβριδικού Ενεργειακού έργου στην ορεινή και δύσβατη πλευρά της Βορειοδυτικής Ικαρίας.

Για Τα Δ.Σ. των Συλλόγων

 

ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ Η ΕΝΩΣΗ (Βρακάδων-Κουνιάδου-Προεσπέρας) Ικαρίας Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΙΡΗΝΗ Ν. ΓΑΓΛΙΑ

 

ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΒΡΑΚΑΔΩΝ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΙΝΟΣ

Διαβάστε ακόμα

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue