(γράφει η δημοσιογράφος Μαργαρίτα Ικαρίου)
«Πανάκεια» για τον τουρισμό δεν υπάρχει-ούτε μαγικά ραβδάκια να μετατρέπουν εν μια νυκτί έναν προορισμό σε ελκυστικό προς τους επισκέπτες. Υπάρχει μόνο σύνθεση δυνάμεων, αξιοποίηση όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, δημιουργία ενός στοχευμένου marketing plan-συμβατού με το προφίλ και την ταυτότητα της περιοχής, φορέας διαχείρισης του προορισμού με ισότιμη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων με τον τουρισμό και διαρκής παρακολούθηση-εναρμονισμός με τις διεθνείς τάσεις!
Αυτά σε γενικές γραμμές ήταν τα στοιχεία που προσδιορίστηκαν κατά τη χθεσινή ημερίδα για τον Τουρισμό της Σάμου, που διοργανώθηκε χάρη στην πρωτοβουλία των ίδιων των πολιτών.
Εισηγητές ήταν:
Η Δρ. Μαριάννα Σιγάλα-καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου και λέκτορας στο University of Westminster και University of Strathclyde κατέχει μεγάλη εμπειρία στον ξενοδοχειακό και τουριστικό κλάδο καθώς, μεταξύ άλλων, έχει διετελέσει εκλεγμένη πρόεδρος του EuroCHRIE, ενός διεθνούς φορέα για τη θεσμική εκπαίδευση σε ξενοδοχεία και εστιατόρια καθώς μέλος Δ.Σ στην Διεθνή Ομοσπονδία για τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και τον Τουρισμό.
Ο Δρ. Ευάγγελος Χρήστου, καθηγητής τουριστικού marketing και αναπληρωτής πρόεδρος του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Έχει διατελέσει επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, έχει διδάξει σε Πανεπιστήμια της Ιταλίας, της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Ταϊβάν, ενώ έχει συγγράψει τρία επιστημονικά βιβλία πλήθος άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά. Επιστημονικός Υπεύθυνος πολλών ερευνητικών προγραμμάτων σχετικά με το τουριστικό μάρκετινγκ στην Ελλάδα και το Εξωτερικό και πρόεδρος διεθνών τουριστικών οργανισμών.
Ο κ. Βασίλης Καραγιαννόπουλος, digital marketing consultant και εμπειρογνώμων στα social media, έχει μακρά εργασιακή εμπειρία ως διευθυντής πωλήσεων σε μεγάλες επιχειρήσεις και είναι director of ntegrated Media at Pollen Advertising.
Και οι τρεις ομιλητές κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού επί τέσσερις και πλέον ώρες καθώς με επιστημονική προσέγγιση αλλά λόγο μεστό και κατανοητό, με χιούμορ και ευφυή παραδείγματα, κατέδειξαν τα στοιχεία που οδήγησαν τη Σάμο σε μια διαρκώς πτωτική τουριστική πορεία, με σημείο ναδίρ το 2013.
Με διεξοδική συζήτηση και συμμετοχή φορέων ενασχολούμενων με τον τουρισμό αλλά και πολιτών, κατατέθηκαν καίριες ερωτήσεις και εξήχθησαν χρήσιμα συμπεράσματα. Προέκυψαν ως απολύτως αναγκαία:
– η ύπαρξη και συνδημιουργία ενός φορέα διαχείρισης της Σάμου ως ενός ενιαίου τουριστικού προορισμού (DMO)
-η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου και επίκαιρου σχεδίου μάρκετινγκ μαζί με τις αναγκαίες έρευνες αγοράς με στόχο την αποτελεσματική τοποθέτηση της Σάμου στην τουριστική αγορά
-ένα οργανωμένο σύστημα διαχείρισης τουριστικού προορισμού (DMS) το οποίο θα ενσωματώνει τις σύγχρονες τεχνολογίες θα παρακολουθεί διαρκώς τις τάσεις της αγοράς, τον ανταγωνισμό και τις εξελίξεις ώστε να γίνονται οι αντίστοιχες προσαρμογές
-η εκπαίδευση και επιμόρφωση όλων των ενασχολούμενων με τον τουρισμό αλλά και άλλων στοχευμένων ομάδων, με στόχο την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Η ημερίδα έκλεισε αφήνοντας τις καλύτερες των εντυπώσεων στους παρευρισκόμενους αλλά και μια μεγάλη προσδοκία τουριστικής ανάκαμψης, όχι πλέον μέσω λόγων, αλλά έργων και δράσεων που να αναληφθούν άμεσα.
Αυτό που απομένει πλέον, είναι να δούμε εάν αυτή η πρωτοβουλία των Σαμίων πολιτών θα έχει την ίδια αποδοχή και επιτυχία, στη φάση υλοποίησης!