Ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στο Ελληνο- Κινεζικό Συνέδριο για τη «Θαλάσσια Συνεργασία».
“Αξιότιμε Πρωθυπουργέ της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Κύριε Lι Kegiang
Καλώς ήλθατε στην Ελλάδα
Κύριε Πρόεδρε της Ελληνικής Κυβέρνησης,
Κύριοι Υπουργοί της Κυβέρνησης της Κίνας,
Κυρίες και κύριοι,
Σήμερα, δύο λαοί, δύο πανάρχαιοι πολιτισμοί, με πλούσια διαδρομή και προσφορά στην ίδια την ιστορία, έρχονται ακόμη πιο κοντά. Η Ελλάδα και η Κίνα έχουν ένα εξίσου σημαντικό πολιτισμό. Η κινεζική γλώσσα είναι από τις ελάχιστες που μπορείς να συναντήσεις το όνομα της πατρίδας μας ως Ελλάς, δηλαδή «Σιλά».
Σήμερα, η Ελλάδα και η Κίνα επιβεβαιώνουν τη σχέση συνεργασίας που έχουν αναπτύξει το τελευταίο χρονικό διάστημα και θέτουν τις βάσεις για να ενισχυθεί στο μέλλον.
Και στη σχέση αυτή ένα ήταν πάντα το σταθερό σημείο αναφοράς. Ένα ήταν το διαχρονικό σημείο συνάντησης των δύο εθνών: Η θάλασσα.
Μισό αιώνα πριν, όταν ακόμη οι διπλωματικές σχέσεις μεταξύ Κίνας και Ελλάδας ήταν ανύπαρκτες, κάποιοι οραματιστές Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν εκείνοι που, παρά το εμπάργκο που ίσχυε τότε, μετέφεραν προμήθειες για τον κινεζικό λαό. Έτσι ξεκίνησε η επαναπροσέγγιση των δύο λαών.
Τώρα, η θάλασσα αποτελεί και πάλι την αφορμή που οδηγεί τους δύο λαούς να αντιληφθούν το κοινό τους πεπρωμένο. Να χαράξουν μαζί τη μοίρα τους για ένα λαμπρότερο μέλλον.
Οι δύο χώρες, άλλωστε, αποτελούν υπερδυνάμεις στον τομέα της ναυτιλίας. Η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κόσμου. Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν 3.901 πλοία διάφορων κατηγοριών, μεταφορικής ικανότητας 290 εκατ. Dwt, που αντιστοιχούν στο 15,56% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου. Μεταφέρουν το 60% του εισαγόμενου πετρελαίου της Κίνας και περισσότερο από το μισό των εξωτερικών εμπορικών της αγαθών.
Η Κίνα, παράλληλα, αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της ΕΕ και η ΕΕ τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Κίνας. Από τα κινεζικά λιμάνια διακινείται το 24.2% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
Επιπλέον, η υποστήριξη των Ελλήνων πλοιοκτητών στους Κινέζους κατασκευαστές συνεισέφερε σημαντικά στην ανάπτυξη της Κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Το 1998,όταν και ξεκίνησε να κατασκευάζεται εκεί το πρώτο ελληνικό δεξαμενόπλοιο, τα ναυπηγεία της Κίνας ήταν περιορισμένης εμβέλειας. Από τότε μέχρι σήμερα οι Έλληνες ναυπήγησαν στην Κίνα πάνω από 800 πλοία. Κάθε 6 ημέρες, δηλαδή, 1 ελληνικό πλοίο κατασκευάζεται εκεί. Με άλλα λόγια, κάθε εβδομάδα επενδύονται σχεδόν 40 εκατομμύρια δολάρια από Έλληνες στην Κινέζικη ναυπηγική βιομηχανία, με την τάση να είναι αυξητική!
Ο στόχος που θέσαμε και επιδιώκουμε, λοιπόν, είναι αυτονόητος: Να συμμετέχουν στα πλοία αυτά Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού υλικού. Να ενισχύσουμε τις εξαγωγές ναυτιλιακών υλικών που κατασκευάζονται στην Ελλάδα προς τα Κινέζικα Ναυπηγεία. Να ανοίξουμε το δρόμο των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα. Να επιτύχουμε την αύξηση της συμμετοχής του ναυτιλιακού εισοδήματος στην εθνική μας οικονομία.
Με πυξίδα για το μέλλον τους αριθμούς που σας ανέφερα και με δεδομένο ότι η στρατηγική συνεργασία των δύο -πρωταθλητριών σε αυτό τον τομέα- χωρών αποτελεί εγγύηση σταθερότητας για την ίδια την παγκόσμια ναυτιλία, υπογράψαμε χθες τρεις σημαντικές συμφωνίες:
Η πρώτη αφορά στη συνεργασία των δύο μερών στον τομέα της θαλάσσιας πολιτικής.
Η δεύτερη συμφωνία αφορά την εξουσιοδότηση του «Κινέζικου Νηογνώμονα» για παροχή υπηρεσιών σε πλοία που φέρουν την Ελληνική Σημαία.
Η τρίτη συμφωνία αφορά την ενίσχυση της συνεργασίας με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η οποία θα αποφέρει σημαντική χρηματοοικονομική βοήθεια σε μεγάλες, μεσαίες, αλλά και μικρές ναυτιλιακές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα, καθώς και σε Έλληνες πλοιοκτήτες κάθε βεληνεκούς. Το 2010, μέσα στη δίνη της διεθνούς οικονομικής κρίσης, η Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημιούργησε κεφάλαιο 5 δις δολαρίων για τους Έλληνες πλοιοκτήτες που παρήγγειλαν πλοία από τα κινέζικα ναυπηγεία. Σήμερα, με τη νέα συμφωνία, ενδυναμώνουμε τη μέχρι τώρα συνεργασία, ενώ, επιπρόσθετα, προωθούμε την οικονομική ενίσχυση σε επενδύσεις που συνδέονται με τα λιμάνια μας.
Ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών αποτελεί για την Ελληνική Κυβέρνηση κυρίαρχη προτεραιότητα. Γι αυτό και, τελευταίο χρονικά, αλλά όχι σε σημασία, θα αναφέρω την παρουσία της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Το φάρο της συνεργασίας των δύο χωρών.
Είναι η συνεργασία που έχει αποδειχθεί μία από της πιο κερδοφόρες επενδύσεις που έχουν γίνει σε λιμάνια παγκοσμίως. Τα νούμερα, εξάλλου, είναι ενδεικτικά: H COSCO, επενδύοντας 380 εκατ. ευρώ στο λιμάνι, δημιούργησε περίπου 1000 θέσεις εργασίας και αύξησε συντριπτικά την κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Αναφέρω χαρακτηριστικά ότι το 2007 διακινήθηκαν στον Πειραιά περίπου 1.373.000 εμπορευματοκιβώτια, τη στιγμή που στο τέλος του 2013 ο αριθμός αυτός ξεπερνούσε, ήδη, τα 3.164.000.Μέσα σε 5 χρόνια αύξηση, δηλαδή, κατά 130%! Ο Πειραιάς βρίσκεται, πλέον, στην 3η θέση των μεγαλύτερων λιμένων της Μεσογείου, από την 11η το 2006,ενώ διεθνείς εταιρείες όπως η ZTE, η HUΑWEI και η HP προτίθενται, στο εξής, να διακινούν μέσω Πειραιά τα προϊόντα τους στην Ευρώπη.
Προσωπικά, από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου, και με την ενεργό στήριξη του Πρωθυπουργού, ξεκινήσαμε μια προσπάθεια για νέες επενδύσεις από την Cosco, ύψους 230 εκατ. ευρώ, στο λιμάνι του Πειραιά. Ο στρατηγικός στόχος που θέσαμε είναι να ξεπεράσουμε τα 5.000.000 εμπορευματοκιβώτια ετησίως. Έτσι, μέσα σε ένα χρόνο ρεκόρ, των 5 μηνών, καταφέραμε τον περασμένο Οκτώβρη να συντάξουμε και τελικά να υπογράψουμε τη συμφωνία της νέας επένδυσης που η υλοποίησή της θα αυξήσει τη δυναμικότητα του λιμανιού σε 6.200.000 εμπορευματοκιβώτια! Από τότε, βρισκόμαστε σε συνεχή διαβούλευση και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έγκρισή της. Πεποίθησή μας, άλλωστε, είναι ότι σε τέτοια ζητήματα πρέπει να προχωράμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Κάθε τι πρέπει να το χτίζουμε σε στέρεες βάσεις. Σε βάσεις που να μην μπορεί κανένας, ειδικότερα από τα λιμάνια που μας ανταγωνίζονται διεθνώς, να τις αμφισβητήσει στο μέλλον.
Με τον Πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, υπηρετούμε καθημερινά ένα όραμα: Την ανάδειξη του Πειραιά ως βασική πύλη εισόδου της Ανατολής προς την Ευρώπη.
Φίλες και φίλοι,
Η θάλασσα μας έφερε κοντά
Η θάλασσα θα συνεχίσει να μας ενώνει στο μέλλον.
Με αυτές τις σκέψεις σας καλωσορίζω στο Ελληνο-Κινεζικό Συνέδριο για τη θαλάσσια συνεργασία. Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του”.