Δήλωση του Βουλευτή Σάμου Δημήτρη Σεβαστάκη για την υποψηφιότητα της Σάμου ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021
27 Νοεμβρίου 2015
Η Σάμος τεκμηριώνει μια ενδιαφέρουσα έννοια του Ευρωπαϊκού ορίου, που ενσωματώνει ποικίλες πολιτιστικές παραδόσεις και δεξιώνεται ισορροπημένα τόσο το κληροδότημα του Διαφωτισμού όσο και τις σημαντικές φιλοσοφικές και θρησκευτικές πυκνώσεις της Ανατολικής Μεσογείου. Η πολυεστιακά αναπτυγμένη ταυτότητά της, η εκφραστική πολυμέρεια και τα θεωρησιακά πρότυπα που αφομοιώνει, δείχνουν ένα ιδιαίτερο πολιτισμικό σφρίγος .
Η Σάμος διεκδικεί την ανάδειξή της σε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δίκαια, καίρια και εύλογα. Το ελληνικό νησί του ανατολικού ορίου της Ευρώπης, συμπυκνώνει ορισμένα από τα θεμελιώδη Ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά. Διαθέτει μια πολύπλευρη παραγωγική ταυτότητα που εκτείνεται από την αγροτική παραγωγή σπάνιων και υψηλού επιπέδου προϊόντων , υπηρεσίες πολιτισμικού, περιπατητικού αλλά και κλασικού τουρισμού, αλλά και δημιουργία γνωστικού κεφαλαίου από τα Πανεπιστημιακά της Ιδρύματα.
Αυτή η πολύπλευρη μορφή οικονομίας και οι αναπτυξιακές της δυνατότητες, εκφράζονται ιδιαιτέρως στη διάρθρωση των οικιστικών συνόλων με το πυκνό δίκτυο οικισμών και πόλεων τα οποία εναλλάσσονται με το πλούσιο γεωλογικό υπόβαθρο του νησιού. Η πολύμορφη αρχιτεκτονική της συνδυάζει τη λαϊκή παραδοσιακή αρχιτεκτονική των εξαιρετικών ορεινών συνόλων, με ένα εξαιρετικά ιδιότυπο στη μορφή του νεοκλασικισμό, που αποτελεί την ισχυρή ευρωπαϊκή μαρτυρία, τόσο της αστικής όσο και της μη αστικής, ιστορικής ανάπτυξης του νησιού.
Η Σάμος διαθέτει ένα πολύ πλούσιο ιστορικό απόθεμα, που πυκνώνεται στα πολλά αρχαιολογικά της ευρήματα και συγκεφαλαιώνεται στα λαμπρά αρχαιολογικά της μουσεία τόσο στην Πρωτεύουσα πόλη της Σάμου, όσο και στην αρχαία πόλη του Πυθαγορείου. Διαθέτει οργανωμένη ιστορική μνήμη υποστασιοποιημένη στα Γενικά Αρχεία του Κράτους, τη Βιβλιοθήκη, αλλά και στις λαογραφικές συλλογές. Ακόμα, διοργανώνει την ισχυρή προβολή της στο μέλλον με τις Πανεπιστημιακές σχολές στην πόλη του Καρλοβασίου.
Η σύμπλεξη με τα δύο άλλα νησιά του νομού, την Ικαρία και τους Φούρνους, διευρύνει την έννοια της νησιωτικότητας, όχι μόνο ως προς τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς αλλά ως προς το ευρωπαϊκό πολιτισμικό εποικοδόμημα. Εξάλλου, η ανοιχτή και αγαπητική πρόσληψη από την σαμιακή κοινωνία και τους τοπικούς θεσμούς, του Προσφυγικού ζητήματος, ανακαινίζει τον ανθρωπιστικό χάρτη δικαιωμάτων. Αυτός ο δυναμικός σχεδιασμός Ιστορίας, Τέχνης, Παραγωγής, Στοχασμού και Συμπεριφορών, νομίζω αποτελεί το πιο δίκαιο έδαφος για την τολμηρή διεκδίκηση.