Νίκος Λάππας
Τη θέση της αγροτικής οικονοµίας και της υπαίθρου στην Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική της Ελλάδας παρουσιάζει σε συνέντευξή του στην «Ύπαιθρο Χώρα» ο Νίκος Παππάς.
Όπως εξηγεί ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενηµέρωσης, τα µέτρα που υλοποιούνται και αυτά που σχεδιάζονται περιορίζουν τις ψηφιακές ανισότητες µεταξύ πόλης και περιφέρειας και µεταβάλουν ριζικά τα παραγωγικά δεδοµένα του πρωτογενούς τοµέα, κάνοντας την ύπαιθρο ελκυστική στα πιο δυναµικά τµήµατά της, όπως η νεολαία.
Η ΕΕ θεωρεί ότι η χρήση εξοπλισμού, που είναι συνδεδεμένος με το διαδίκτυο, ανατρέπει τα παραγωγικά δεδομένα της γεωργίας και της κτηνοτροφίας και, συνεπώς, αποτελεί μονόδρομο για την ανάπτυξη. Το αμερικανικό Κογκρέσο έκρινε πρόσφατα ότι η αντιμετώπιση της ψηφιακής ανισότητας μεταξύ πόλεων και υπαίθρου αποτελεί μεγάλη προτεραιότητα. Είναι, τελικά, τόσο σημαντική η «ψηφιακή σύγκλιση» για όσους παράγουν στον αγροδιατροφικό τομέα ή κατοικούν στην ύπαιθρο;
Πέραν της άρσης της «ψηφιακής απομόνωσης της υπαίθρου» είναι πράγματι πολύ σημαντική η συμβολή των νέων τεχνολογιών στον πρωτογενή τομέα της παραγωγής. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, επιμένω ότι η ψηφιακή οικονομία είναι ο τομέας των τομέων. Υπάρχει πλήθος ψηφιακών εφαρμογών, που διευκολύνουν τους παραγωγούς και επιτρέπουν την εφαρμογή νέων μεθόδων, μειώνοντας τα κόστη και αυξάνοντας την παραγωγή. Σύγχρονα συστήματα αξιοποιούν μετεωρολογικά και άλλα δεδομένα, επιτρέπουν την επιτήρηση των καλλιεργειών και διευκολύνουν τις κατάλληλες παρεμβάσεις στις μεθόδους παραγωγής. Για παράδειγμα, σε πρόσφατη επίσκεψή μας στο Corallia Cluster ενημερωθήκαμε για συγκεκριμένες εφαρμογές, που αξιοποιούν τη δορυφορική και διαστημική τεχνολογία προς όφελος των αγροτών, καθώς αναλύουν μέσω δορυφόρου τις κατά τόπους καλλιέργειες και προτείνουν τις βέλτιστες λύσεις άρδευσης, χρήσης λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων. Με τον τρόπο αυτόν, μειώνουν, ήδη, κατά 25% το κόστος για 5.000 παραγωγούς, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα πιλοτικά, ενώ βελτιώνουν και την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων. Είναι αυτονόητο, λοιπόν, ότι μια ανταγωνιστική παραγωγική διαδικασία θα πρέπει να μπορεί να αξιοποιεί και τις νέες τεχνολογίες.
Προφανώς, για τον λόγο αυτόν, οι υποδομές ευρυζωνικών δικτύων εντάχθηκαν κατά προτεραιότητα και στο πακέτο Γιούνκερ.
Η ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών στις αγροτικές περιοχές έχει υψηλή προτεραιότητα για την Ευρώπη, καθώς προωθεί έναν από τους σημαντικότερους στόχους της πολιτικής συνοχής της Ευρώπης: αίρει τα εμπόδια, γεφυρώνει το ψηφιακό χάσμα και καταπολεμά τον ψηφιακό αποκλεισμό και –σε μεγάλο βαθμό– τον ουσιαστικό αποκλεισμό των πολιτών από την ψηφιακή κοινωνία. Σας υπενθυμίζω ότι, κατά την πρόσφατη και πρώτη επίσημη επίσκεψη της νέας επιτρόπου Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας, Μαρίγιας Γκάμπριελ, στην Αθήνα και στο υπουργείο μας, έγινε από μέρους της ιδιαίτερη αναφορά στον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για άρση του γεωγραφικού αποκλεισμού σε ψηφιακό επίπεδο. Οι ευρυζωνικές υποδομές θα επιτρέψουν στους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών να συμμετέχουν ισότιμα στο κοινωνικό γίγνεσθαι, να ενημερώνονται και να έχουν πρόσβαση στα δημόσια αγαθά, όπως οι νέες τεχνολογίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, ηλεκτρονικού εμπορίου, τηλε-εκπαίδευσης, τηλε-ιατρικής και άλλες.
Πολλές φορές οι αγρότες συνδέονται με δίκτυα σε εξαιρετικά ασύμφορες τιμές, ενώ συχνά η επικοινωνία σε απομακρυσμένες περιοχές ή με φυσικά εμπόδια είναι προβληματική…
Είναι γεγονός πως η φυσική απόσταση και το γεωφυσικό ανάγλυφο πολλές φορές καθιστούν δύσκολη τη διασύνδεση κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών σε τηλεπικοινωνιακά δίκτυα. Για τον λόγο αυτόν, η δημόσια παρέμβαση, μέσω της υλοποίησης έργων υποδομών, εστιάζεται σε μεγάλο βαθμό στις περιοχές αυτές. Είναι θέμα δικαιοσύνης και δημοκρατίας να μην αφήσουμε ούτε έναν πολίτη εκτός της ψηφιακής ανάπτυξης που έρχεται. Στόχος μας είναι να εξαπλώσουμε υποδομές, εφαρμογές και τεχνολογίες με ίσους όρους σε όλη την ελληνική επικράτεια. Σημασία, όμως, δεν έχει μόνο να φτάσουν εκεί οι τεχνολογίες, αλλά και να εκπαιδευτούν σε αυτές οι πολίτες. Γιατί, χωρίς τους ανθρώπους, δεν καταφέρνουμε τίποτα. Αυτό είναι το όραμά μας για την ψηφιακή ανάπτυξη. Να φέρουμε το αύριο, σήμερα για όλους, όπως λέει και το «μότο» του υπουργείου μας. Σκεφτείτε πόσο ελκυστικό μπορεί να είναι για έναν επιχειρηματία ή έναν επενδυτή να εργάζεται από ένα απομακρυσμένο γεωγραφικά σημείο της επικράτειας με ταχύτητες σαν να βρίσκεται στην πλατεία Συντάγματος. Σε αυτό το πλαίσιο, η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ήδη υλοποιεί το έργο Rural Broadband, το οποίο δίνει δυνατότητα ευρυζωνικής σύνδεσης σε περισσότερους από 500.000 πολίτες σε απομακρυσμένες περιοχές, ενώ βρίσκεται στην τελική φάση προετοιμασίας η δράση Regional Broadband Extension, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, που θα καλύψει όλα τα κενά ευρυζωνικότητας στη χώρα.
Ποια είναι η εθνική ψηφιακή στρατηγική και πώς αναμένεται να επηρεάσει τον αγρότη. Ποια είναι τα σχέδιά σας, ειδικά σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που μπορούν να αξιοποιηθούν στον αγροτικό τομέα;
Απόφαση της κυβέρνησης, η οποία έχει αρχίσει και υλοποιείται, είναι οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) να αποτελέσουν τον μοχλό για την επανεκκίνηση και την ανάπτυξη της οικονομίας και για την ενίσχυση της απασχόλησης, ιδιαίτερα σε τομείς υψηλής εξειδίκευσης. Οι συγκεκριμένοι τομείς αποτελούν τον καταλύτη για αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη Δημόσια Διοίκηση, καθώς επίσης και το μέσο για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Στην κατεύθυνση αυτή, θέτουμε σε εφαρμογή ένα συνεκτικό στρατηγικό σχέδιο που θα αποτελεί το πλαίσιο αναφοράς για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση όλων των δράσεων και παρεμβάσεων ψηφιακής ανάπτυξης, με πενταετή ορίζοντα.
Αυτόν ακριβώς τον σκοπό εξυπηρετεί η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική (ΕΨΣ) 2016-2021, η οποία εξειδικεύει επτά τομείς παρέμβασης, τις προτεραιότητες για τον κάθε τομέα, τις απαιτούμενες ενέργειες υλοποίησης, καθώς και όλα τα αναγκαία μέτρα και δράσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου σχεδιασμού και υλοποίησης έργων και δράσεων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στο Δημόσιο.
Ο αγροτικός τομέας, η αγροτική οικονομία και κοινωνία κατέχουν σημαντική θέση στον σχεδιασμό της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής, ακριβώς γιατί η κυβέρνηση στοχεύει στην ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα παραγωγής. Στις δράσεις της ΕΨΣ περιλαμβάνεται η επέκταση των ευρυζωνικών δικτύων στις αγροτικές περιοχές (Rural Extension), με στόχο την κάλυψη περιοχών εκτός αστικών κέντρων με υποδομές δικτύων νέας γενιάς (Next Generation Access).
Η ΕΕ σχεδιάζει για την περίοδο 2018-2020 την υποστήριξη της δημιουργίας Κέντρων Ψηφιακής Καινοτομίας και για την αγροδιατροφή. Θα συμμετάσχει η Ελλάδα σε αυτήν τη δράση, που, εξ όσων γνωρίζουμε, θα χρηματοδοτηθεί συνολικά με το ποσό των 300 εκατ. ευρώ;
Φυσικά. Η μετάβαση των ελληνικών επιχειρήσεων και επαγγελματιών από το παραδοσιακό σε ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας, που αξιοποιεί και ενσωματώνει τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, απαιτεί με τη σειρά της την ύπαρξη στη χώρα ενός ισχυρού, καινοτόμου και ανταγωνιστικού κλάδου ΤΠΕ. Μόνον έτσι ο κλάδος θα μπορέσει να επιτελέσει τον ρόλο που του αναλογεί ως ένας από τους πυλώνες για την επανεκκίνηση και την ανάπτυξη της οικονομίας.
Πρόσφατα, 37 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατέθεσαν ερώτηση «Σχετική με την έλλειψη σχεδίου και τη μη ανάληψη δράσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας». Πώς σχολιάζετε τα όσα συζητήθηκαν στο Κοινοβούλιο;
Δυστυχώς, μετά λύπης μου, καταγράφω τη στάση των ανθρώπων που είναι υπεύθυνοι για την ψηφιακή εικόνα της χώρας μας. Θα σας υπενθυμίσω την επιστολή του επιτρόπου Johannes Hann με ημερομηνία 20/11/2013 προς τον τότε υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, με κοινοποίηση στον τότε πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά. Στην επιστολή αυτή, ο κ. Hann αναφέρεται στην περίοδο 2007-2013 και μιλάει ξεκάθαρα για πλήρη έλλειψη στρατηγικής, αδυναμία της χώρας μας να ανταποκριθεί σε δράσεις εκσυγχρονισμού των ΤΠΕ και αναποτελεσματική αξιοποίηση των κοινοτικών κεφαλαίων προς αυτή την κατεύθυνση.
Ενώ, λοιπόν, βρήκαμε την Ελλάδα σταθερά κολλημένη στις τελευταίες θέσεις του Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI), σχεδιάσαμε την Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική και μέσα σε μόλις έναν χρόνο, κάτι που επιμένει να ξεχνά επιμελώς –ή να κάνει, ως συνήθως, την ανήξερη– η αντιπολίτευση, καταφέραμε να βελτιώσουμε την αξιολόγησή μας στον εν λόγω δείκτη κατά 8,6%. Πρόκειται για μια επίδοση που κατατάσσεται στις πέντε πρώτες μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, Άντρους Άνσιπ, κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα τον περασμένο Απρίλιο, αλλά και η διάδοχός του, επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας, Μαρίγια Γκάμπριελ, κατά την επίσκεψή της μόλις την περασμένη εβδομάδα. Δεν είναι απορίας άξιο πώς ενώ οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, ο ένας μετά τον άλλον, επαινούν τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις της ελληνικής κυβέρνησης σε θέματα ψηφιακής πολιτικής, η αξιωματική αντιπολίτευση συνεχίζει να φωνασκεί, ούσα μάλιστα υπεύθυνη για την εγκατάλειψη χρόνων;
Αφήνουμε τη στάση τους στην κρίση του ελληνικού λαού και φέρνουμε το αύριο, σήμερα για όλους τους Έλληνες. Η Ελληνική πολιτεία –και συγκεκριμένα η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής ως ο αρμόδιος φορέας– είναι αποφασισμένη να καλύψει το χαμένο έδαφος και να εντάξει την Ελλάδα στους πρωταγωνιστές της ψηφιακής εποχής, υλοποιώντας τη φιλόδοξη πενταετή στρατηγική, που έχει ήδη διαμορφώσει για το ψηφιακό μέλλον της χώρας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μονόδρομος, στον οποίο οφείλουμε να πορευτούμε όλοι μαζί –πολιτεία, ακαδημαϊκή κοινότητα, επιχειρήσεις, εργαζόμενοι και κοινωνία των πολιτών–, προκειμένου να δημιουργήσουμε από κοινού τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας και της συλλογικής ευημερίας των πολιτών της.
Υπάρχει το εξής παράδοξο: Ενώ η Ελλάδα διαθέτει υψηλής στάθμης επιστημονικό δυναμικό, η ψηφιοποίηση του αγροτικού τομέα, αλλά και άλλων κλάδων, όπως της βιομηχανίας, είναι συγκριτικά μικρή. Τι μέτρα προτίθεσθε να λάβετε για να περιοριστεί αυτό το πρόβλημα;
Μέσω της ψηφιοποίησης του αγροτικού τομέα και της βιομηχανίας, η χώρα και η οικονομία μπορούν να κερδίσουν πολλά. Η χώρα μπορεί να βελτιώσει τη θέση της στον περιφερειακό και διεθνή ανταγωνισμό, καθώς η συγκεκριμένη διαδικασία προσφέρει πολλές δυνατότητες, όπως: πρόσβαση σε νέες αγορές και αύξηση του αγοραστικού κοινού στο οποίο απευθύνονται, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, μέσω της μείωσης του κόστους παραγωγής και αύξησης της παραγωγικότητας, διαφοροποίηση των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρουν, αναγνώριση των ευκαιριών που εμφανίζονται σε μια ανοιχτή και δικτυωμένη αγορά, δημιουργία των προϋποθέσεων άμεσης υιοθέτησης της καινοτομίας σε όλα τα στάδια των παραγωγικών τους διαδικασιών.
Έχουμε εμπιστοσύνη στο ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας και για τον λόγο αυτόν δίνουμε πρωταρχική σημασία στον πυλώνα της ανάπτυξης και ενίσχυσης των ψηφιακών δεξιοτήτων του πληθυσμού. Η χώρα μας διαθέτει το πλεονέκτημα ενός πολύ ικανοποιητικού αριθμού πτυχιούχων θετικών επιστημών, τεχνολογίας, μηχανικής και μαθηματικών (STEM), με αυξητική μάλιστα πορεία, κατά τα τελευταία χρόνια. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έκθεση του World Economic Forum για την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα το 2017, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα κατέχει παγκοσμίως τη 10η θέση σε διαθεσιμότητα επιστημόνων και μηχανικών.
Το υπουργείο προχωρά, σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς φορείς, τον σχεδιασμό μαζικών ανοιχτών διαδικτυακών μαθημάτων (Massive Open Online Courses, MOOC) σε θέματα ψηφιακής τεχνολογίας, προγράμματα ετήσιας πρακτικής άσκησης (internship) στη δημόσια διοίκηση για πτυχιούχους τεχνολογικής κατάρτισης, κύκλους σεμιναρίων σε ψηφιακές τεχνολογίες και δεξιότητες με τομεακό χαρακτήρα, καθώς και προγράμματα κατάρτισης στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Όλα τα μαθήματα θα παρέχουν τη δυνατότητα πιστοποίησης των πολιτών σε ψηφιακές τεχνολογίες.
Αναδημοσίευση από : http://www.ypaithros.gr