Σε ότι αφορά την συζήτηση για την 1η αναμόρφωση του προϋπολογισμού και την τροποποίηση του Τεχνικού προγράμματος 2022, τοποθετούμαστε αναφέροντας τα εξής:
Συζητάμε για τα οικονομικά του δήμου χωρίς καμία αναφορά στο πολιτικό περιβάλλον και την χρονική συγκυρία που καθορίζουν τα οικονομικά δεδομένα.
Είναι γνωστό -το έχουμε επαναλάβει αρκετές φορές- ότι όλοι οι Δήμοι της χώρας υφίστανται, ιδιαίτερα μετά το 2010, άγρια περικοπή της κρατικής χρηματοδότησής τους. Ενώ μάλιστα, με βάση τον ίδιο τον Ν.3852/2010 («Καλλικράτης»), οι Κυβερνήσεις υποχρεούνται να δίνουν πάνω από 5 δις ευρώ στους Δήμους, δίνουν 65% λιγότερα. Αυτό οδηγεί τους Δήμους σε αδυναμία να λειτουργήσουν μία σειρά Υπηρεσίες, καθώς και να πραγματοποιήσουν απαραίτητα έργα. Άρα, με αυτή την πολιτική, ή θα οδηγηθούν οι Δήμοι σε απραξία ή θα πρέπει να αρχίσουν να φορτώνουν κι άλλο τον ήδη υπερφορολογημένο λαό. Την ίδια στιγμή που η χρηματοδότηση των Δήμων και το προσωπικό τους, δεν επαρκούν για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών, περνούν στους Δήμους συνεχώς νέες αρμοδιότητες, πάνω από 200 τα τελευταία χρόνια. Στόχος των Κυβερνήσεων, είναι μέσω των Δήμων, να προχωρά η εμπορευματοποίηση και η ιδιωτικοποίησή τους.
Σε όλα τα παραπάνω, έρχονται να προστεθούν οι συνέπειες της ακρίβειας σε όλα τα βασικά αγαθά, πράγμα που έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις στον προϋπολογισμό της λαϊκής οικογένειας και έχει επιπτώσεις και στον προϋπολογισμό των Δήμων. Το κόστος ενέργειας, που έχει αυξηθεί πάνω από 100%, το κόστος καυσίμων, του οποίου η αύξηση ξεπερνά το 75%, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η ίδια η ΚΕΔΕ, αλλά και το κόστος των υλικών και όλων των αναγκαίων εφοδίων και αναλωσίμων, έχουν ως συνέπεια, οι προϋπολογισμοί των Δήμων να κινδυνεύουν.Τα κέρδη που μετρούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι στην Ελλάδα αυτή την περίοδο αποτελούν πραγματική πρόκληση για έναν λαό.Ενδεικτικά ο όμιλος «Motor Oil» κατέγραψε για το β’ εξάμηνο του 2022, 685 εκατ. ευρώ κέρδη. Στα 367 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν τα καθαρά κέρδη εξαμήνου για τα ΕΛΠΕ, για τη ΔΕΗ τα κέρδη διαμορφώνονται σε 429,3 εκατ. την ίδια περίοδο, ενώ κέρδη που υπολογίζονται σε 40 εκατ. ευρώ, αναμένει ο όμιλος ΑΒΑΞ από την πώληση του χαρτοφυλακίου της «Volterra» στη «ΔΕΗ Ανανεώσιμες». Εκατοντάδες εκατομμύρια η κρατική επιδότηση (από τα δικά μας λεφτά) στους ομίλους της ενέργειας. Και ενώ συγκεντρώνεται τέτοιος πλούτος στα χέρια των λίγων, οι πολλοί καλούνται να υποστούν νέες θυσίες, να σκέφτονται πότε και πόσο θα ανάβουν την θέρμανση, τι άλλο θα περικόψουν από τις βασικές τους ανάγκες.
Για αυτά που ζούμε σήμερα, υπάρχουν ένοχοι.
Για την ενεργειακή φτώχεια υπάρχουν ένοχοι: είναι η πολιτική που μετέτρεψε την ενέργεια σε εμπόρευμα, η πολιτική της «πράσινης» καπιταλιστικής ανάπτυξης, είναι η αιτία που ο λαός βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στη μεγαλύτερη ενεργειακή φτώχεια. Αυτή την πολιτική υλοποίησαν όλοι όσοι κυβέρνησαν. Προώθησαν εναλλάξ την «απελευθέρωση» της Ενέργειας, το Χρηματιστήριο Ρύπων, την απολιγνιτοποίηση, προκρίνοντας τις πανάκριβες ΑΠΕ για να βρουν νέα πεδία κερδοφορίας οι επιχειρηματικοί όμιλοι, καταστρέφοντας ακόμη και προστατευόμενες περιοχές, δάση, ολόκληρες περιοχές. Άρα, ας αφήσουν την κοροϊδία κι αυτοί της κυβέρνησης της ΝΔ κι αυτοί της αντιπολίτευσης, η ακριβή ενέργεια δεν είναι ούτε φυσικό φαινόμενο ούτε αποκλειστική συνέπεια του πολέμου στην Ουκρανία.
Ταυτόχρονα δεν είναι λύση σήμερα να συμμετέχουν οι δήμοι στις περιβόητες Ενεργειακές Κοινότητες, όπως προτείνουν ορισμένοι. Οι ενεργειακές κοινότητες, αποσκοπούν στη διευκόλυνση επενδύσεων στον τομέα των ΑΠΕ. Με προκάλυμμα την στήριξη νοικοκυριών που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας, επιδιώκεται να ενσωματωθούν οι λαϊκές αντιδράσεις απέναντι στο έγκλημα της ιδιωτικοποίησης της ενέργειας και της καταστροφής του περιβάλλοντος.
Η δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία οδηγούνται οι Δήμοι, με το πέρασμα σ’ αυτούς τουλάχιστον 200 αρμοδιοτήτων, χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, ΕΧΕΙ ΕΝΟΧΟΥΣ.
Είναι γνωστό σε όλους ότι οι Δήμοι, μόνο κατ’ όνομα είναι Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην πραγματικότητα είναι μια κρατική υπηρεσία. Η λειτουργία των Δήμων διαμορφώνεται από ένα νομοθετικό πλαίσιο που αποφασίζεται από τις Κυβερνήσεις, σε κατεύθυνση ικανοποίησης των επιλογών του κυρίαρχου συστήματος. Αυτούς τους στόχους ικανοποίησε η συνένωση των Δήμων της περιοχής μας, με τη δημιουργία του Καλλικρατικού Δήμου. Με βάση τους νόμους τους, δόθηκαν πάνω από 200 αρμοδιότητες, με τη διαβεβαίωση ότι θα εξασφαλιζόταν ικανή χρηματοδότηση και εργαζόμενοι, ώστε να μπορούν οι Δήμοι να φέρουν σε πέρας τις ευθύνες που τους ανέθεσαν οι κυβερνώντες.
Τα παραπάνω πιστεύω τα ξέρουμε όλοι εδώ μέσα. Το ερώτημα είναι γιατί δεν ικανοποιούνται τα αιτήματα και οι ανάγκες μας, γιατί η πλειοψηφία της ΚΕΔΕ επιμένει στην περιγραφή των προβλημάτων, τη στιγμή που η υπομονή έχει εξαντληθεί.
Κατόπιν αυτών περιμέναμε έστω και την ήμερα της συνεδρίασης να υπάρξει μια -προσχηματική- αναφορά για όλη αυτή την κατάσταση που αντιμετωπίζει ο δήμος από την συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση. Αλλά η περίοδος «ανεξαρτησίας» της διοίκησης του δήμου Ικαρίας τέλειωσε τον Μάιο του 2019, και σήμερα για μια ακόμα φορά έρχεται η αδιαμαρτύρητη αποδοχή στην πολίτικη της Ν.Δ στον χώρο της τοπικής διοίκησης.
Με βάση όλα τα παραπάνω παρατηρούμε ότι: Λείπει από την εισήγηση σας το στοιχείο της καταγγελίας των υπεύθυνων που δεν είναι άλλοι από την σημερινή κυβέρνηση και όσων άλλων συμφωνούν με τον μονόδρομο που ακολουθεί η χώρα τα τελευταία τουλάχιστον 20 χρόνια.
Σε ότι αφορά ειδικότερα την εισήγηση για την 1η αναμόρφωση του προϋπολογισμού και την τροποποίηση του Τεχνικού προγράμματος 2023, επισημαίνουμε τα εξής :
- Αρχικά σχετικά με την διαδικασία έγκρισης της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, δεν μπορούμε να μην κάνουμε αναφορά στην κυβερνητική ρύθμιση της Ν.Δ (Ν.4623/2019, άρ.12, παρ.1β) που στο όνομα της κυβερνησιμότητας απορρίπτει «apriori» ως άκυρες τις ψήφους που δεν είναι υπέρ της αναμόρφωσης του Π/Υ. Η συγκεκριμένη ρύθμιση θεωρεί εγκεκριμένη την αναμόρφωση του ακόμη κι αν την υπερψηφίσει μια μικρή μειοψηφία των παρόντων μελών του Δ.Σ, αφού ως «έγκυρες» μετράνε μόνο οι θετικές ψήφοι.
- Είναι θετικό ότι το τεχνικό πρόγραμμα αυξάνεται κατά 871.290€ (564,054 για ασφαλτοστρώσεις και 307.236 για μελέτες) με χρηματοδοτήσεις που εγκρίθηκαν πρόσφατα. Αυτή είναι και η βασική τροποποίηση του προϋπολογισμού μαζί με την ενίσχυση κάποιων κωδίκων για την μισθοδοσία εκτάκτων υπαλλήλων.
- Αλλά ταυτόχρονα είναι αρνητικό ότι στο τεχνικό πρόγραμμα δεν προστίθεται ούτε ένα νέο έργο, εργασία, η προμήθεια, από τις δεκάδες που υποβλήθηκαν από τις τοπικές κοινότητες. (Ούτε καν για αυτά που μόλις στην προηγούμενη συνεδρίαση αναφέρατε ότι θα ενταχθούν στην 1η αναμόρφωση). Όλα αυτά ενώ από την κατανομή της ΣΑΤΑ του 2023 μόνο 122.000 έχουν ενταχθεί στο Τ.Π. Εδώ γεννάται ένα ερώτημα, αφού δεν υπήρχε βούληση να ενταχθεί έστω μια νέα πρόταση γιατί ζητήθηκε προγραμματισμός και μάλιστα με ιεράρχηση από τα συμβούλια των κοινοτήτων.
- Για μια ακόμα φορά δεν δίνεται εισηγητικά μια εικόνα του Τεχνικού προγράμματος (τι είναι συμβασιοποιημένο – τι εκτελείται – τι εκκρεμεί να ολοκληρωθεί?).
- Αρνητικό κατά την γνώμη μας είναι ότι μειώνεται ο κωδικός για Προμήθεια και τοποθέτηση πυλώνων φωτισμού γηπέδου Ραχών, αφού όχι μόνο δεν θα τοποθετηθεί ο φωτισμός για μια ακόμα χρονιά αλλά ούτε η προμήθεια θα μπορέσει να γίνει με αυτή την πίστωση.
- Επίσης μετά από τρία χρόνια από την αρχική παρουσίαση της πρότασης για μεταφορά των απορριμμάτων στην Χίο, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την κάλυψη του λειτουργικού κόστους αυτού του σχεδιασμού.
- Στο σκέλος των εξόδων δεκάδες κωδικοί χαρακτηρίζονται από αοριστία και γενικότητα, που δεν δίνει στο σχέδιο προϋπολογισμού που καταθέσατε διαφανή χαρακτήρα. Ακόμα και για έργα που εγκρίθηκαν πρόσφατα στην Ο.Ε και μπορούν να αποκτήσουν συγκεκριμένο τίτλο (π.χ Αποκατάσταση διάβρωσης παραλιακού μετώπου οικισμού Θέρμων).
- Παράλληλα υπάρχουν μια σειρά «λογιστικές τακτοποιήσεις», (πχ οι κωδικοί καυσίμων στην υπηρεσία καθαριότητας, και οι δαπάνες ηλεκτροδότησης των αντλιοστασίων στην υπηρεσία ύδρευσης) που αποσκοπούν να κρύψουν «κάτω από το χαλί», τα προβλήματα εισπραξημοτητας στις ανταποδοτικές υπηρεσίες.
- Μια ακόμα επισήμανση αναγκαία για την αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με την επιστροφή ΦΠΑ που παρουσιάζετε στον κωδικό εσόδων 421 (4219.01 – 276.058,32). Είναι ευδιάκριτο ότι ανάλογος κωδικός υπήρχε στον Π/Υ του 2022, του 2021, αλλά και στους προηγούμενους Π/Υ. Άρα δεν χάθηκε καμία επιστροφή ΦΠΑ (αφού εγγράφεται για ένα ακόμα έτος ως έσοδο στον Π/Υ), απλούστατα η διαδικασία που δεν έγινε επί των ημερών της δικής σας διοίκησης(2011-14), θεωρήθηκε εκπρόθεσμη όταν έγινε από την διοίκηση της ΛΑΣ μετά τον 9ο του 2014, και δεν επιστράφηκε το ποσό. Αλλά παραμένει ως εκκρεμότητα του ελληνικού δημοσίου προς τον δήμο και από εκεί αφαιρούνται οι υποχρεώσεις καταβολής ΦΠΑ του δήμου, όπως έγινε το διάστημα 2020 – 2022διαμορφώνοντας το ποσό που εγγράφεται στον Π/Υ του 2023.
- Τέλος για ένα ακόμα Π/Υ δεν υπάρχει κωδικός επιχορήγησης των αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων του νησιού, παρά την δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν με το 2% του προϋπολογισμού του δήμου κάθε χρόνο, προκειμένου να καλύψουν δαπάνες που συμβάλλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής μας. Όλα αυτά όταν τουλάχιστον δυο σύλλογοι έχουν υποβάλει σχετικό αίτημα εδώ και μήνες.
Στην παρούσα συζήτηση δεν θα μπούμε στην διαδικασία να υποβάλουμε συμπληρωματικές προτάσεις, γιατί από τις μέχρι σήμερα κατατεθειμένες παρατηρήσεις των παρατάξεων – που αποτελούν την πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου-σχεδόν τίποτα δεν εντάσσεται στο Τ.Π και τον Π/Υ (ενδεικτικά από τις προτάσεις των προηγούμενων ετών έγιναν δεκτές μονό 4, οι οποίες έμειναν ως απλές εγγραφές αφού δεν κινήθηκε καμία) .
Για όλα αυτά ως Λαϊκή Συσπείρωση, για όσα κρίνουμε θετικά η αρνητικά στις εισηγήσεις που καταθέσατε ψηφίζουμε παρών στην 1η αναμόρφωση του προϋπολογισμού και την τροποποίηση του Τεχνικού προγράμματος 2023. Παράλληλα σας ευχόμαστε στο τέλος του έτους να υλοποιήσετε έστω το 30% του συνόλου του Π/Υ, ξεπερνώντας το 21% που εκτελέσατε το 2022, γεγονός που αποτυπώνει σε ένα βαθμό την αδυναμία της Δημοτικής αρχής να ανταπεξέλθει στα καθήκοντα της.
Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι εμείς δεν ξεχνάμε πως η κοινωνία μας είναι ταξικά διαχωρισμένη και τα συμφέροντα είναι διαφορετικά. Όσο και να θέλουμε, ουδετερότητα δεν μπορούμε να έχουμε. Το οικονομικό πρόβλημα των Δήμων είναι πρωτίστως πολιτικό θέμα, θέμα στρατηγικών επιλογών, επιλογή δρόμου ανάπτυξης και των συμφερόντων που επιτελεί. Για εμάς οι λαϊκές ανάγκες και ο αγώνας για την ικανοποίηση τους αποτελούν προτεραιότητα. Γι αυτό και επιμένουμε να διεκδικούμε :
- Πλήρη κρατική χρηματοδότηση για το σύνολο των αναγκών του Δήμου.
- Να αποδοθεί το σύνολο των πόρων που έχουν θεσπιστεί για την Τοπική Διοίκηση και των οφειλόμενων σε αυτή.
- Για κάθε αρμοδιότητα που μεταφέρεται από το Κράτος στους Δήμους, να αποδίδονται ταυτόχρονα και οι αντίστοιχοι πόροι.
- Χρηματοδότηση έργων υποδομής και αντιπλημμυρικής, αντιπυρικής προστασίας, αντισεισμικής θωράκισης, γιατί η προστασία της ζωής και της περιουσίας του λαού δεν μπορεί να συνυπάρχει με την πολιτική «κόστους-οφέλους», με τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που προωθούν κυβερνήσεις και Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Προσλήψεις του απαραίτητου αριθμού προσωπικού με μόνιμη σχέση εργασίας και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
- Λύση στο θέμα των ληξιπρόθεσμων των πολιτών προς τους Δήμους. Οι Δήμοι με απόφαση των Δ.Σ. να διαγράφουν οφειλόμενα ποσά από κατηγορίες πολιτών που ούτε έχουν, ούτε μπορούν να πληρώσουν, να μην εκτελείται η εντολή των κυβερνήσεων για αναγκαστική είσπραξη και πλειστηριασμούς.
- Κατάργηση όλου του αντιδραστικού πλαισίου (Καλλικράτης, Κλεισθένης, μνημονιακές δεσμεύσεις και εφαρμοστικοί νόμοι…) που κατευθύνουν τους Δήμους να δρουν ανταποδοτικά και επιχειρηματικά.
Τέλος εμείς πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση οι δημότες και κάτοικοι του νησιού μας να λύσουν τα προβλήματά τους εάν δεν βάλουν στόχο να παλέψουν για την εφαρμογή μιας πολιτικής που θα εξυπηρετεί τα δικά τους συμφέροντα, τις δικές τους ανάγκες.
Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» αγωνιζόμαστε μαζί με το λαό για να δρομολογηθούν εξελίξεις που θα ανατρέψουν αυτή την πολιτική.
Οι σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Ικαρίας