Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στον αέρα κινδυνεύει να τιναχθεί η παραχώρηση στην κοινοπραξία Fraport-Slentel των 14 περιφερειακών αεροδρομίων λόγω των εργασιών αναβάθμισης στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές. Όπως έχει μεταδώσει το Capital.gr, η έναρξη του έργου της διασταύρωσης των διαδρόμων του αεροδρομίου, θα οδηγήσει σε μείωση της χωρητικότητας κατά 50% και για τον λόγο αυτό αερομεταφορείς, όπως η Ryanair έχουν ανακοινώσει την μείωση της συχνότητας των πτήσεων. Αντίστοιχα σχεδιάζουν να κινηθούν και άλλοι αερομεταφορείς, ενώ πρακτορεία ταξιδιών δεν είναι σε θέση να πουλήσουν τα τουριστικά “πακέτα”, καθώς δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθεί η διαθεσιμότητα των αναγκαίων slots στο “Μακεδονία”.
Ως αποτέλεσμα, η Βόρεια Ελλάδα απειλείται με τουριστικό κραχ. Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, σε επίπεδο δηλώσεων (Θεσσαλονίκη, 25.11) και πρόσφατων δημοσιογραφικών διαρροών έχει διαβεβαιώσει ότι θα αλλάξει το χρονοδιάγραμμα των έργων ώστε να μην διαταραχθεί η τουριστική κίνηση. Εξάλλου, τη χρονική μετάθεση της υλοποίησης των σχετικών έργων έχει ζητήσει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης, τουριστικοί φορείς, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας και οι Δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής.
Προβλήματα ασφάλειας
Ωστόσο, οι υπουργικές δεσμεύσεις είναι δίχως αντίκρυσμα. Και αυτό όταν, σύμφωνα με κύκλους που παρακολουθούν το έργο, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας επιμένει στην άμεση έναρξη των εργασιών και προτείνει – κατά τη διάρκεια των εργασιών– να χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος από-προσγείωσης, ο βοηθητικός διάδρομος που τροχοδρομούν τα αεροσκάφη από τον κύριο διάδρομο μέχρι το χώρο στάθμευσης.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η χρήση του τροχόδρομου ως κυρίου διαδρόμου, δημιουργεί πληθώρα ερωτηματικών ασφαλείας, καθώς:
– πρόκειται να πραγματοποιηθεί σε περίοδο υψηλής κίνησης του αεροδρομίου (καλοκαιρινή-τουριστική περίοδος)
– η χρήση του τροχόδρομου, ως κανονικού διαδρόμου, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, επιτρέπεται υπό εξαιρετικά επείγουσες συνθήκες και μόνο για λίγες ώρες ημερησίως.
– ο τροχόδρομος δεν υποστηρίζεται από ILS (Instrumental Landing System) και ραδιοβοηθήματα. Αυτό σημαίνει ότι οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνον οπτικά, τη στιγμή που στη Θεσσαλονίκη η ομίχλη αποτελεί σύνηθες φαινόμενο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αερολιμένων δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει εάν δεν διευθετηθεί το ζήτημα που έχει προκύψει με το “Μακεδονία” που αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας και πυλώνα της ιδιωτικοποίησης. Και αυτό διότι εάν η Fraport, όπως αναφέρουν κύκλοι κοντά στην ιδιωτικοποίηση, παραλάβει το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είναι υποχρεωμένη να αναστείλει τη λειτουργία του, ωσότου ολοκληρωθούν τα έργα του Δημοσίου, καθώς δεν θα είναι σε θέση να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων.
Ως εκ τούτου, ο χρόνος μετράει αντίστροφα: εάν δεν επιλυθεί άμεσα το πρόβλημα, η ιδιωτικοποίηση, η οποία θα αποφέρει άμεσα έσοδα ύψους 1,23 δισ. ευρώ, θα τιναχθεί στον αέρα, ενώ η Βόρεια Ελλάδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με τουριστικό κραχ.
Τα έργα
Η αναβάθμιση και επέκταση του διαδρόμου 10-28 αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου το αεροδρόμιο Μακεδονία να μπορεί να δεχτεί διηπειρωτικές πτήσεις, καθώς το μήκος του θα αυξηθεί κατά 1.000 μέτρα, σε 3,4 χλμ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του…περασμένου Φεβρουαρίου οι εργασίες θα ολοκληρώνονταν την άνοιξη του 2017. Ωστόσο, τον περασμένο Μάιο το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε την παράταση της ολοκλήρωσης των εργασιών για το τέλος του 2017.
Ο διάδρομος 10-28 είναι ένα δύσκολο τεχνικά έργο, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της επέκτασης θα γίνει στη θάλασσα. Οι καθιζήσεις στα μεγάλα βάθη είναι αυτές που αυξάνουν το βαθμό δυσκολίας του έργου που έχει προϋπολογισμό της τάξης των 246 εκατ. ευρώ.
Το έτερο έργο αφορά τις εργασίες αναβάθμισης του υπάρχοντος διαδρόμου προσαπογειώσεων προϋπολογισμού 38,7 εκατ. ευρώ.
Αναδημοσίευση από : http://www.capital.gr