Ο ΑΔΜΗΕ ολοκληρώνει τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις όλης της νησιωτικής χώρας – Το έργο στο Βόρειο Αιγαίο θα αναπτυχθεί σε τρεις φάσεις (με ολοκλήρωση τα έτη 2027, 2028 και 2030 αντίστοιχα ανά φάση), παράλληλα με το έργο διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, συνολικού προϋπολογισμού 1,477 δισ.
Στην ηλεκτρική διασύνδεση και των νησιών του Βορείου Αιγαίου, παράλληλα με τα Δωδεκάνησα, με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας προχωρά ο ΑΔΜΗΕ, καλύπτοντας πλέον όλη τη νησιωτική Ελλάδα με πολλαπλά οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη, αναδεικνύοντας για ακόμη μια φορά τον ρόλο – κλειδί των διαχειριστών δικτύων, τα οποία η κυβέρνηση Ν.Δ. ιδιωτικοποιεί άμεσα, στη λειτουργία των ενεργειακών αγορών και τις νέες προκλήσεις.
Στο πλαίσιο του προκαταρκτικού Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2021-2030 του ΑΔΜΗΕ, συνολικού προϋπολογισμού 4,4 δισ. ευρώ, περιλαμβάνεται η υλοποίηση του έργου διασύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου συνολικού προϋπολογισμού 935 εκατ. ευρώ και με ορίζοντα πλήρους ολοκλήρωσης το 2030.
Ειδικότερα, το έργο θα αναπτυχθεί σε τρεις φάσεις (με ολοκλήρωση τα έτη 2027, 2028 και 2030 αντίστοιχα ανά φάση), παράλληλα με το έργο διασύνδεσης των Δωδεκανήσων συνολικού προϋπολογισμού 1,477 δισ. ευρώ:
– α’ φάση: διασυνδέσεις ΚΥΤ (Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης) Κορίνθου – Κω, Κω – Ρόδου, ΚΥΤ Ν. Σάντας – Λήμνου, Λήμνου – Λέσβου.
– β’ φάση: διασυνδέσεις ΚΥΤ Αλιβερίου – Σκύρου, Λέσβου – Χίου, Κω – Σάμου, Ρόδου – Καρπάθου.
– γ’ φάση: κλείσιμο διασυνδετικών βρόχων με τις διασυνδέσεις Λέσβου – Σκύρου και Χίου – Σάμου.
Αυτονομία και διασύνδεση
Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο αφορά τη διασύνδεση οκτώ αυτόνομων ηλεκτρικών συστημάτων των νησιών: Λήμνου, Αγίου Ευστρατίου, Σκύρου, Λέσβου, Χίου (Ψαρών), Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), Ικαρίας και Αγαθονησίου. Αναφορικά με τον Άγιο Ευστράτιο, στην παρούσα φάση και σε συμφωνία με το πόρισμα της επιτροπής εξέτασης της οικονομικότητας των μη διασυνδεδεμένων νησιών, δεν προκρίνεται για λόγους οικονομικότητας η ηλεκτρική διασύνδεση, αλλά προτείνεται περαιτέρω διερεύνηση αυτόνομης λειτουργίας του από τον αρμόδιο ΔΕΔΔΗΕ. Αντιστοίχως, για την Ικαρία και το Αγαθονήσι προκρίνεται η διασύνδεσή τους με τη Σάμο. Παράλληλα κρίνεται σκόπιμη η διατήρηση της τοπικής παραγωγής σε εφεδρεία έκτακτων αναγκών τουλάχιστον στη Χίο ή τη Σάμο για λόγους διασφάλισης της τροφοδότησης των κρίσιμων φορτίων των νήσων σε περιπτώσεις εκδήλωσης σοβαρών διαταραχών.
Ο σχεδιασμός πραγματοποιήθηκε με στόχο τη διασύνδεση (ακτινικά σε πρώτη φάση) του φορτίου κατά το δυνατό περισσότερων νησιών για την εξυπηρέτηση του ηλεκτρικού φορτίου από τις μονάδες του ΕΣΜΗΕ (σύστημα μεταφοράς ηλεκτρισμού) ώστε να εξασφαλιστούν άμεσα οικονομικά οφέλη από τη μείωση των δαπανών ΥΚΩ, την τμηματική δημοπράτηση του έργου για την αύξηση του ανταγωνισμού και την επίτευξη χαμηλότερου τιμήματος για το κόστος του έργου και τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των κεφαλαίων από το ΕΣΠΑ.
Όπως προαναφέρθηκε, το έργο αποτελεί συνέχεια της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων που αφορά τη διασύνδεση έξι αυτόνομων ηλεκτρικών συστημάτων: Κάρπαθος, Ρόδος, Σύμη, Κως-Κάλυμνος, Πάτμος και Αρκιοί, δημιουργώντας έναν απευθείας ισχυρό δρόμο τροφοδότησης από το σύστημα μεταφοράς σε μακροπρόθεσμο ορίζονται ενώ επιτρέπει και τη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ. Ο σχεδιασμός του έργου διαμορφώθηκε με γνώμονα την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης στα νησιά. Οι νέοι υποσταθμοί έχουν χωροθετηθεί πλησίον του αιγιαλού ώστε να αποφευχθεί κατά το δυνατό η κατασκευή εναέριων γραμμών, ενώ η διασύνδεση των νησιών μεταξύ τους με το ηπειρωτικό σύστημα θα γίνει μέσω υποβρύχιων καλωδιακών συνδέσεων. Σημείο σύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα θα είναι το ΚΥΤ Κορίνθου, που θα συνδεθεί με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Μεγαλόπολης, ενώ ως σημείο σύνδεσης στα Δωδεκάνησα προτείνεται η Κως, που αποτελεί το πλησιέστερο σημείο σύνδεσης με το εθνικό σύστημα.
Το δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επίσης την ολοκλήρωση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Κρήτης και Κυκλάδων, έργα ενίσχυσης του βρόχου των Ιονίων Νήσων, την ολοκλήρωση της επέκτασης του συστήματος 400 kV στην Πελοπόννησο, την ενίσχυση του συστήματος 400 kV, στην περιοχή Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και τη διεύρυνση των διεθνών διασυνδέσεων με την κατασκευή δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταξύ των συστημάτων Ελλάδας – Βουλγαρίας (ένταξη στο ευρωπαϊκό σύστημα αρχές 2023) και την εξέταση της αναβάθμισης υφιστάμενων και ανάπτυξης νέων διασυνδέσεων με τα γειτονικά συστήματα Βόρειας Μακεδονίας και Τουρκίας αντίστοιχα.
Α.Ζ.