Με ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην Τουρκία όσον αναφορά τις υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά, το Κογκρέσο των ΗΠΑ, συμπεριλαμβάνει σχετική αναφορά στο συνοδευτικό κείμενο του αμυντικού του προϋπολογισμού (NDAA) που ”έκλεισε” το βράδυ της Τρίτης 6 Δεκεμβρίου.
«Πιστεύουμε ότι σύμμαχοι του ΝΑΤΟ δεν θα πρέπει να πραγματοποιούν μη εξουσιοδοτημένες υπερπτήσεις σε εναέριους χώρους άλλων νατοϊκών συμμάχων», σημειώνουν οι Αμερικανοί νομοθέτες στο συνοδευτικό επεξηγηματικό κείμενο των επιτροπών Αμυντικών Υποθέσεων της Βουλής και της Γερουσίας.
Η συγκεκριμένη διατύπωση θεωρείται μια δήλωση νομοθετικής πρόθεσης από το Κογκρέσο προς την κυβέρνηση Μπάιντεν, καθώς στέλνει το μήνυμα ότι οι προκλήσεις της Άγκυρας στο Αιγαίο πρέπει να αντιμετωπιστούν προτού ο Λευκός Οίκος στείλει την επίσημη ειδοποίηση της συμφωνίας για τα F-16 στο Κογκρέσο.
Η αναφορά για τις υπερπτήσεις δεν είναι τυχαία και αποτελεί αποτέλεσμα ενταντικών διπλωματικών διαπραγματεύσεων μηνών στην Ουάσινγκτον. Πιο ειδικά, στο τμήμα περί μεταφοράς των μαχητικών αεροσκαφών F-16 που φέρει τον συγκεκριμένο τίτλο «περιορισμοί στην μεταφορά αεροσκαφών F-16», υπενθυμίζεται ότι στο κείμενο της Βουλής περιλαμβανόταν η τροπολογία του Κρις Πάπας, η οποία θα απαγόρευε στον Αμερικανό πρόεδρο να πουλήσει ή να εξουσιοδοτήσει άδεια για την εξαγωγή νέων αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογίας αναβάθμισης ή κιτ εκσυγχρονισμού στην Τουρκία, εκτός και εάν ο πρόεδρος παρείχε ορισμένες πιστοποιήσεις. Στη συνέχεια, σημειώνεται ότι στο κείμενο της Γερουσίας δεν υπάρχει παρόμοια τροπολογία και ως εκ τούτου στο τελικό κείμενο δεν περιλαμβάνεται μια τέτοια πρόβλεψη.
Οι τροπολογίες αυτές αποτελούσαν εξ’αρχής ένα επιπλέον εργαλείο, καθώς ο γερουσιαστής Ρόμπερτ Μενέντεζ συνεχίζει να διατηρεί το δικαίωμα του βέτο ως πρόεδρος της επιτροπής Διεθνώς Σχέσεων της Γερουσίας και συνεπώς συνεχίζει να θεωρείται ο πολιτικός που κρατά τα κλειδιά των F-16. Μάλιστα σε πρόσφατη συνέντευξη του στην ΕΡΤ, επανέλαβε για μια ακόμα φορά ότι δεν πρόκειται να συναινέσει στην παραχώρηση των μαχητικών αεροσκαφών στην Τουρκία.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ