Αντιμέτωπη με τραπεζικό αποκλεισμό και καθυστερήσεις πληρωμών από το Δημόσιο
Η επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης της ΝΕΛ από το Εφετείο Βορείου Αιγαίου στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου αναμενόταν να δημιουργήσει νέα δεδομένα για τον όμιλο, αλλά και γενικότερα για τον κλάδο της ακτοπλοΐας. Παρά ταύτα, τις δύο τελευταίες εβδομάδες εμφανίστηκαν ξανά προβλήματα στα πλοία τής ΝΕΛ.
Τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου, το «Θεόφιλος» ξέμεινε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης καθώς είχε χάσει τη μία άγκυρά του. Το πλοίο αναχώρησε μετά από δύο ημέρες. Την προηγούμενη Παρασκευή ακινητοποιήθηκε το «European Express» στον Πειραιά. Το «Θεόφιλος» ανέλαβε να καλύψει το προσωρινό κενό που δημιουργήθηκε στην ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της Ικαρίας και της Σάμου με τον Πειραιά, ταυτόχρονα με την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών που καλύπτει. Τη Δευτέρα 21 του μήνα η ΝΕΛ ανακοίνωσε καθυστέρηση στην εκτέλεση των δρομολογίων τού «Θεόφιλος» και την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου ανακοινώθηκε ότι δε θα εκτελεστεί το δρομολόγιο του «Aqua Maria» που συνδέει τη Λήμνο και τον Άι-Στράτη με την Καβάλα και το Λαύριο.
Δεν πληρώνει το Δημόσιο
Στην ανακοίνωση της ΝΕΛ για τη ματαίωση του δρομολογίου τού «Aqua Maria», αναφέρεται ως αιτία η καθυστέρηση καταβολής οφειλόμενων μισθωμάτων από τις άγονες γραμμές προς την εταιρεία, με αποτέλεσμα να μη γίνει ανεφοδιασμός του πλοίου με καύσιμα. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου οφείλει στη ΝΕΛ περίπου 1,5 εκατ. ευρώ από μισθώματα κι αντί να γίνεται προσπάθεια να επισπευσθούν οι διαδικασίες καταβολής των μισθωμάτων, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Δηλαδή αυξάνεται η καθυστέρηση καταβολής τους, σε μια περίοδο που τα πλοία κυκλοφορούν στις άγονες γραμμές σχεδόν άδεια, με αποτέλεσμα τα έσοδά τους από εισιτήρια να είναι μηδαμινά.
Την ίδια στιγμή, στη ΝΕΛ έχει επιβληθεί τραπεζικό εμπάργκο, παρ’ ότι μετά τη συμφωνία εξυγίανσης, τα οικονομικά μεγέθη του ομίλου έχουν βελτιωθεί θεαματικά.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι τα δύο παραπάνω στοιχεία, τραπεζικό εμπάργκο και μη πληρωμή μισθωμάτων από το Δημόσιο, γίνονται σκοπίμως προκειμένου ο όμιλος να οδηγηθεί σε κατάρρευση.
Δεν είναι τυχαίο ότι η στήλη «Χαμαιλέων της Αγοράς» της οικονομικής ιστοσελίδας Euro2day.gr την Τετάρτη σημείωνε: «Ακούμε ότι οι πιστώτριες τράπεζες αποφάσισαν να ξεκινήσουν το ξεκαθάρισμα του κλάδου από τη ΝΕΛ. Αν οι πληροφορίες που υπάρχουν, ισχύουν, τότε εντός των επόμενων ημερών θα ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον της εταιρείας, τα πλοία της οποίας ανήκουν ήδη στους πιστωτές της.»
Η κύρια πιστώτρια τράπεζα της ΝΕΛ είναι η Τράπεζα Πειραιώς, όπως και της πλειοψηφίας των ακτοπλοϊκών ομίλων. Η Πειραιώς, ως διάδοχη της Millennium Bank, οφείλει να εφαρμόσει τη συμφωνία εξυγίανσης που έχει υπογράψει με τη ΝΕΛ, κατά συνέπεια δεν μπορεί να την οδηγήσει σε εκκαθάριση. Την ίδια υποχρέωση έχει και η ΝΕΛ, δηλαδή ούτε η διοίκηση του ομίλου μπορεί να αποφασίσει την εκκαθάρισή του, διότι οφείλει να υλοποιήσει τη συμφωνία εξυγίανσης.
Παρ’ όλα αυτά, η Τράπεζα Πειραιώς μπορεί να εξωθήσει τη ΝΕΛ σε κατάρρευση αρνούμενη τη χρηματοδότησή της αν πράγματι θεωρεί ότι η ΝΕΛ πλεονάζει στο χώρο της ακτοπλοΐας κι εφόσον η τελευταία δε βρει άλλη πηγή χρηματοδότησης.
Ο ρόλος της Τράπεζας Πειραιώς
Από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η συμφωνία εξαγοράς τής Millennium Bank από την Τράπεζα Πειραιώς, είχαμε γράψει πως το μέλλον τής ΝΕΛ σε πολύ μεγάλο βαθμό εξαρτάται από τις διαθέσεις της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία είναι βασικός χρηματοδότης των ανταγωνιστών τής ΝΕΛ Attica Group και ANEK, και μεγαλομέτοχος της Hellenic Seaways. Στην ουσία, η Τράπεζα Πειραιώς είναι ο βασικός χρηματοδότης της ακτοπλοΐας, κι όσο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καταγράφουν ζημίες, τόσο ενισχύονται οι ανησυχίες της για την τύχη των δανείων που έχει χορηγήσει. Είναι βέβαιο, οπότε, ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του σκηνικού στον ακτοπλοϊκό κλάδο.