Αριθ. Πρωτ.1914 Αθήνα, 31 Ιουλίου 2015
Προς
-Υπουργό Εθνικής Άμυνας
κ. Πάνο Καμμένο
-Αν. Υπουργό Εθνικής Άμυνας
κ. Δημήτριο Βίτσα
-Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας
κ. Νικόλαο Τόσκα
Κοινοποίηση :
-Τπουργό Οικονομίας, Τποδομών, Ναυτιλίας και Σουρισμού
κ. Γεώργιο Σταθάκη
-Τπουργό Επικρατείας
κ. Αλέξανδρο Υλαμπουράρη
-Αναπληρωτή Τπουργό Οικονομίας, Τποδομών, Ναυτιλίας και Σουρισμού
κ. Φρήστο Σπίρτζη
Κύριε Υπουργέ,
Δημοσιεύτηκε στον Τύπο η επανασύσταση της ΜΟΜΑ και ήδη η ανάληψη υλοποίησης έργου στη νήσο Ικαρία από την Διακλαδική Διοίκηση Κατασκευής Έργων (ΔΙΔΕΡΓΩΝ).
Όπως πολύ καλά γνωρίζετε στη μεταπολεμική Ελλάδα συγκροτήθηκαν οι «Μικτές Ομάδες Μηχανικής Ανασυγκρότησης» (ΜΟΜΑ) που, εκτός των άλλων δραστηριοτήτων τους, με τον εξοπλισμό, τους τεχνικούς του Μηχανικού και τη συμμετοχή πολιτών βοήθησαν τότε τους τοπικούς φορείς στην κατασκευή δυσχερών έργων υποδομής στη χώρα μας και αποτέλεσαν «σχολείο» τεχνικής εκπαίδευσης νέων.
Όμως η ανασυγκρότηση, το έτος 2015, της πάλαι ποτέ ενδόξου ΜΟΜΑ οδηγεί αναμφισβήτητα σε αύξηση του κρατισμού και γυρίζει το χρόνο πίσω σε σχέση με την ανάπτυξη της χώρας, για την οποία όλοι, κυβέρνηση και πολίτες, προσπαθούμε και ευχόμαστε.
Στην εποχή μας ο κατασκευαστικός κλάδος , που αναμφισβήτητα αποτελεί το μοχλό για την ανάπτυξη της χώρας, είναι ο μόνος ικανός για την κατασκευή των πάσης φύσεως έργων υποδομής που καλύπτουν βασικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, συμβάλλουν στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων, στην αύξηση του εθνικού προϊόντος, στην ασφάλεια της χώρας και γενικότερα στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του λαού. Η πραγμάτωση των δημοσίων τεχνικών έργων είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των εργοληπτών.
Άλλωστε από πολλών ετών τα δημόσια έργα κατασκευάζονται στις αναπτυγμένες χώρες αποκλειστικά από τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις, που πληρούν τις αυστηρότατες προδιαγραφές του Νόμου,διαθέτουν την τεχνογνωσία, το κατάλληλο μηχανικό εξοπλισμό και το ειδικευμένο εργατικό δυναμικό και υφίστανται τους διαρκείς ελέγχους των Τπηρεσιών του Δημοσίου και όχι από στρατιωτικές υπηρεσίες, όπως συνέβαινε στο μακρινό
παρελθόν,χωρίς ελέγχους, χωρίς μελέτες, χωρίς επιμετρητικά στοιχεία και κανονισμούς διασφάλισης της ποιότητας του αποτελέσματος. Άλλωστε η χρήση του προσωπικού και των μηχανημάτων από στρατιωτικές υπηρεσίες δεν εξετάζεται με τα κριτήρια που εξετάζονται και πιστοποιούνται οι εργοληπτικές επιχειρήσεις στο Μητρώο του Τπουργείου Τποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Ακριβολογώντας μάλιστα θα έπρεπε να αναφέρουμε πως εκλείπουν από το σχεδιασμό της ΔΙΔΕΡΓΩΝ (πρώην ΜΟΜΑ) και αυτά και άλλα παρόμοια κριτήρια.
Επιπλέον είναι δεδομένο ότι το κόστος κατασκευής των έργων που είχαν στο παρελθόν υλοποιηθεί από τη ΜΟΜΑ ήταν πολλαπλάσιο αντίστοιχων έργων που υλοποιούνται μετά τη διενέργεια δημοσίου διαγωνισμού. Μάλιστα, αν αυτά τα δεδομένα τα μεταφέρουμε στη σημερινή πραγματικότητα, με τις σημαντικές εκπτώσεις των τιμών στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων, θα διαπιστώσουμε ότι τα έργα κατασκευάζονται σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και με ανταγωνιστικές τιμές.
Παρά ταύτα η ειδική στρατιωτική υπηρεσία ΔΙΔΕΡΓΩΝ (πρώην ΜΟΜΑ) έρχεται να μειώσει το ήδη ελάχιστο αντικείμενο εργασίας των μελών μας και να κατασκευάσει έργα με πολύ υψηλότερο κόστος, χωρίς τεχνικές μελέτες και τεχνικές προδιαγραφές, εκμεταλλευόμενη το καθεστώς της υποχρεωτικής στράτευσης.
Η εργασιακή εκμετάλλευση, η αδήλωτη και απλήρωτη προσφορά εργασίας επιστρέφει την Ελλάδα σε προπολεμικές προδιαγραφές.
Όμως, με αυτό τον τρόπο θα καταπολεμηθεί η καλπάζουσα ανεργία;
Με αυτό τον τρόπο θα εισπράξει το κράτος μας ασφαλιστικές εισφορές, τη στιγμή μάλιστα που τα Ταμεία έχουν μηδενικά ταμειακά διαθέσιμα σήμερα;
Άλλωστε η ρήση «όπου δεν πάνε οι εργολάβοι θα πηγαίνει η ΔΙΔΕΡΓΩΝ (πρώην ΜΟΜΑ)» έρχεται, ως γνωστό, σε ευθεία αντίθεση με τις κοινοτικές οδηγίες, που δεν επιτρέπουν τη δραστηριοποίηση κρατικών φορέων για λόγους ανταγωνισμού με τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.
Τα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων πραγματικά απορούν πώς ο Υπουργός έλαβε τέτοια απόφαση.
Με ποιο σκεπτικό αποφάσισε να παραβιάσει την ελληνική και κοινοτική νομοθεσία και να γυρίσει τη χώρα πενήντα και πλέον χρόνια πίσω.
Θέλουμε να ελπίζουμε πως η επιστολή μας αυτή θα προβληματίσει τον Υπουργό για να ακυρώσει το έργο στην Ικαρία και να αποσύρει την απόφασή του για τη ΔΙΔΕΡΓΩΝ (πρώην ΜΟΜΑ), προς όφελος των ίδιων των έργων, του δημοσίου συμφέροντος και του εθνικού προϋπολογισμού.
Για την ΠΕΔΜΕΔΕ,
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛ. ΡΩΜΟΣΙΟΣ EΥΑΓΓΕΛΟΣ Θ. KΑΣΣΕΛΑΣ
Κύριοι
Αναφερόμενος στην επιστολή σας προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας και ειδικότερα για το έργο που εκτελείται αυτή τη στιγμή στην Ικαρία από την ΔΙΔΕΡΓΩΝ πρώην( Μ.Ο.Μ.Α.), την διάνοιξη του οδικού τμήματος που συνδέει το χωριό Καρκινάγρι με το χωριό Μαγγανίτη έχω να σας πληροφορήσω τα εξής.
Διότι σκοπός αυτής της επιστολή σας είναι να προβληματίσετε δήθεν τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας μπας και φοβηθεί και ακυρώσει το έργο στην Ικαρία.
Εμείς σ’ αυτόν τον ακριτικό τόπο πάσχουμε από την ίδια ομάδα που εκπροσωπείτε από το 1935 που έχετε ιδρυθεί. Αν το νησί δεν έχει οδικό δίκτυο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών και επισκεπτών καθαρά οφείλεται σε σας που το μόνο πράγμα που σας ενδιαφέρει είναι πως ένα έργο θα το πάρετε με μεγάλη έκπτωση από την δημοπρασία και μετά αρχίζει ο Γολγοθάς για τον τόπο. Είναι γνωστό λοιπόν ότι το γνωρίζετε από την αρχή ότι το έργο δεν βγαίνει το χτυπάτε σε εξευτελιστική τιμή και μετά αρχίζετε, πάθαμε θεομηνία, συγκριτικός πίνακας, αλλαγή γεωμετρικών στοιχείων, αλλαγή χάραξης περνούν οι ημερομηνίες του χρονοδιαγράμματος του κάθε έργου, ο τόπος στερείται και ειδικά τα απομακρυσμένα νησιά όπως η Ικαρία και οι Φούρνοι. Εσείς χωρίς καμιά συνέπεια παίρνετε τα χρήματα σας και ο τόπος μένει πάλι χωρίς δρόμο και η δουλεία σας έγινε.
Θεωρούμε πρόκληση για ένα τέτοιο έργο τέτοιας σημασίας όπως είναι η σύνδεση Καρκιναγρίου με Μαγγανίτη ένα αναπτυξιακό έργο που θα άρει την απομόνωση των συγκεκριμένων χωριών να θέτετε αίτημα ακύρωσής του έργου αλλοίμονο αν ο Υπουργός έπρεπε να πάρει άδεια από εσάς για την ίδρυση της ΔΙΔΕΡΓΩΝ πρώην (Μ.Ο.Μ.Α.) Όλα τα προηγούμενα έτη γαντζωμένοι πάνω στην πλάτη του κράτους αναλαμβάνατε τις μελέτες το κόστος των οποίων πολλές φορές υπερέβαινε το κόστος του έργου που μελετούσατε για κατασκευή και τελικά δεν μας έφταναν ποτέ τα χρήματα για να ολοκληρωθεί το έργο.
Θεωρούμε την ίδρυση της ΔΙΔΕΡΓΩΝ πρώην ( Μ.Ο.Μ.Α) από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Πάνο Καμμένο μέγιστη πολιτική απόφαση και τον συγχαίρουμε. Από πού προκύπτει ότι η πραγμάτωση των δημοσίων έργων είναι αποκλειστικά αρμοδιότητα των εργοληπτών; Η αρτιότητα των έργων και ότι πληρείται αποκλειστικά από τις κατασκευαστικές εταιρίες; Αυτό ακούγεται σαν ανέκδοτο στα δικά μας αυτιά. Διότι αυτά τα κριτήρια που λέτε μας αφήνουν χωρίς οδικά δίκτυα και με κουτσουρεμένα έργα κάτι το οποίο γνωρίζετε πολύ καλά.
Είμαστε περήφανοι σαν νησιώτες που ένα τόσο σημαντικό έργο για την ανάπτυξη του νησιού μας πραγματοποιείται και φυσικά εκτελείται από την ΔΙΔΕΡΓΩΝ πρώην (Μ.Ο.Μ.Α.). Αφήστε για άλλους τις οικονομοτεχνικές σας θεωρίες ότι η ΔΙΔΕΡΓΩΝ κάνει ακριβότερα έργα από ότι οι εργολάβοι και αυτοκηρυσσόσαστε ξαφνικά προστάτες στα οικονομικά του κράτους.
Καμιά εργασιακή εκμετάλλευση ή αδήλωτη και απλήρωτη προσφορά που προκλητικά αναφέρετε ότι κάνει η ΔΙΔΕΡΓΩΝ, αυτά αναλογούν στην δική σας πλάτη και μόνο, διότι άλλα λέει η πραγματικότητα και η πρακτική.
Αφήστε κατά μέρους τις κοινοτικές οδηγίες, στις δικές μας περιοχές με τέτοια έργα, δεν έχουν ισχύ. Θεωρείτε λοιπόν ότι ένα τέτοιο έργο για την Ικαρία έρχεται σε αντίθεση με την κοινοτική οδηγία και τολμάτε να αναφέρετε ότι η απόφαση του Υπουργού έχει γυρίσει τη χώρα πενήντα χρόνια πίσω; Οι παρεμβάσεις και οι πιέσεις των δικών σας συνδικαλιστικών οργάνων στη δεκαετία του 90, των μεγαλοεργολάβων ή μεγαλοεκδοτών οδήγησαν την τότε κυβέρνηση να αποφασίσει με τον νόμο 2026/92 τη διάλυση της Μ.Ο.Μ.Α. και για άλλη μια φορά το ιδιωτικό συμφέρον τέθηκε πάνω από το δημόσιο συμφέρον. Αυτοί είσαστε πιέζατε με αφόρητο τρόπο να κοπούν οι πιστώσεις προς τη Μ.Ο.Μ.Α. για να έρχονται οι πιστώσεις στους μεγαλοεργολάβους σας.
Η Προσφορά της Μ.Ο.Μ.Α. σε όλη την επικράτεια από την ίδρυση της έως και σήμερα είναι παντού ορατή δια γυμνού οφθαλμού. Κλήθηκαν οι ένοπλες δυνάμεις το 1959 να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της χώρας. 7 μεικτές ομάδες μηχανημάτων ανασυγκρότησης στήθηκαν και όλα τα στελέχη της ήταν πλήρως καταρτισμένα μηχανικοί, γραφείς, οδηγοί, τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π.. Κατασκεύασαν αεροδρόμια, εγγειοβελτιωτικά έργα, κτίρια νοσοκομείων, σχολείων ΑΕΙ, στρατόπεδα, βοήθησαν στην αποκατάσταση σεισμοπλήκτων, το 1991 με πρόγραμμα του Υπουργείου Εσωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων και επί πλέον 700 έργα κατασκευάσθηκαν σε δήμους και Κοινότητες. Η προσφορά της Μ.Ο.Μ.Α. επί 35 χρόνια ήταν τεράστια.
Και τολμάτε σήμερα εσείς και το σινάφι σας να εγκαλείτε τον Υπουργό να ακυρώσει την Μ.Ο.Μ.Α και μαζί το έργο στην Ικαρία, αυτό το έργο δεν θα το ξαναδούμε και ελπίζω να μην ξαναγίνει ξανά τέτοιο λάθος όπως στο παρελθόν το κλείσιμο της Μ.Ο.Μ.Α.. Μακριά λοιπόν τα χέρια σας από τη Μ.Ο.Μ.Α, και το έργο στην Ικαρία, αυτή είναι προσφορά του κράτους προς τους νησιώτες, αυτή την προσφορά που εσείς ούτε στο ελάχιστο δεν έχετε προσφέρει στα ακριτικά νησιά.
Μια καλοπληρωμένη ομάδα είσαστε όλα τα χρόνια που εκμεταλλευόσαστε τον κρατικό κορβανά, χωρίς καμιά μετάνοια και καμιά κοινωνική προσφορά στον τόπο.
Ευχαριστούμε τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Καμμένο και όλα τα στελέχη της ΔΙΔΕΡΓΩΝ για την ανεκτίμητη προσφορά τους στην Ικαρία, οι Ικαριώτες βλέπουν αυτό το έργο σαν έργο σωτηρίας και ανάπτυξης και ευελπιστούμε να βοηθήσουν και σε άλλα μικρότερα οδικά δίκτυα που έχει ανάγκη ο τόπος.
Πιστεύουμε πως η ανασύσταση της Μ.Ο.Μ.Α είναι έργο μεγάλης εθνικής σημασίας και αισθανόμαστε μεγάλη υπερηφάνεια που ξεκινάει ξανά από την Ικαρία.
Όσο για τις διάφορες Κασσάνδρες και τους αυτεπάγγελτους νταβατζήδες δεν μας συγκινούν, ο κόσμος ξέρει και καλά θυμάται.
Ο Έπαρχος Ικαρίας & Φούρνων
Παμφίλης Στέφανος