Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Ανηλίκων:
δεν διασφαλίζει την ισότητα και την καθολικότητα πρόσβασης όλων των μαθητών σε αυτήν, όπως η διά ζώσης εκπαίδευση.
Καταργεί στην πράξη πολλές θέσεις εκπαιδευτικών και προσλήψεων ιδίως στα ακριτικά σχολεία από του χρόνου, αφού μπορούν να υποκατασταθούν με την τηλεκπαίδευση.
Δεν υπάρχει η υποδομή ούτε στα ίδια τα σχολεία, για την ομαλή υλοποίησή της.
Επιταχύνει την αξιολόγηση και την κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών, κατά την οποία μέσω της τηλεκπαίδευσης θα λογοκρίνονται τα εκπαιδευτικά σενάρια της τάξης από συμβούλους με το υλικό που θα τους αναρτάμε σε πλατφόρμες (ασύγχρονη) ή από τους γονείς που θα «μπαίνουμε» μέσω του Η/Υ στο σπίτι τους (σύγχρονη).
Εισάγει εταιρείες λογισμικού εφαρμογών και τεχνικού εξοπλισμού μέσα στη δημόσια εκπαίδευση για να κερδοφορήσουν στην πλάτη μας.
Συμβάλλει στην παραπέρα εντατικοποίηση της δουλειάς μας καθόλη τη διάρκεια του σχολικού έτους (π.χ. απογεύματα, αργίες, άδειες κλπ.).
Καταδεικνύει το λάθος παράδειγμα που δίνουμε στους μαθητές μας με τις ποικίλες αντιφάσεις του: όπου απ’ τη μια τους λέμε να «ξεκολλήσουν» απ’ τις οθόνες και να τους ενθαρρύνουμε να διαβάζουν πραγματικά βιβλία κι απ’ την άλλη τους ωθούμε να «διαβάζουν» από τάμπλετ και κινητά.
Επιπλέον τίποτα δεν αντικαθιστά τη διά ζώσης διδασκαλία. Τα τηλεμαθήματα ή η τηλεπάθεια της αγοραίας παιδαγωγικής, περνάνε λάθος μηνύματα στα παιδιά για την αξία των διαπροσωπικών ανθρωπίνων σχέσεων και του συλλογικού πνεύματος της μάθησης.
Έτσι καλλιεργούμε τη σύγχυση στους μαθητές μας, ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία μπορεί να αναπληρώνει τη δια ζώσης, καθώς και τη διαπροσωπική επικοινωνία των ανθρώπων.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, η γνωριμία με τη λογοτεχνία μέσα από πραγματικά βιβλία αυτές τις δύσκολες ώρες της καραντίνας, ανοίγει τους ορίζοντες των εννοιών, των νοημάτων και εν γένει της σκέψης των μαθητών.
Αφού γυρίζουμε σχολείο στις 6 Μαΐου, τερματίζει κάθε σύγχρονη ή ασύγχρονη τηλεδιδασκαλία… Η συμμετοχή όσων εκπαιδευτικών έως τώρα ενεπλάκησαν με την τηλεκπαίδευση, άνοιξε την όρεξη στο υπουργείο και κάνει λόγο για ζωντανή αναμετάδοση μαθημάτων ακόμα κι από κινητό(!), φέρνοντας από την πίσω πόρτα και αθόρυβα την αξιολόγηση και την τρομοκράτηση των δασκάλων και τον Μεγάλο Αδερφό μέσα στη σχολική τάξη…!
Η ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων με τα τεράστια ηθικά, πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα που εγείρει, υπονομεύει και το κλίμα μιας φυσιολογικής σχολικής ζωής. Είναι η καταστροφή της ιερής ιδιωτικότητας και της μαγείας της διδασκαλίας, του απαραβίαστου κόσμου που χτίζουν δάσκαλοι και μαθητές. Το «μάθημα» με ανοιχτές κάμερες διαλύει την ελευθερία έκφρασης και τους παιδαγωγικούς δεσμούς εμπιστοσύνης του δασκάλου με τους ανήλικους μαθητές του, μετατρέποντας το μάθημα σε φτηνό ριάλιτι σόου…
Δυστυχώς έρχονται χαλεποί καιροί για τα δικαιώματά μας και το μέλλον των μαθητών μας….! Αν αποδειχθούμε κατώτεροι των περιστάσεων ως δάσκαλοι και επιτρέψουμε την ποδηγέτηση και την απαξίωση της διά ζώσης 12χρονης δημόσιας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης, τότε είμαστε άξιοι της μοίρας μας και από δάσκαλοι θα υποβιβαστούμε εκούσια σε υπαλληλίσκους, τηλεδιεκπεραιωτές και δουλικά της τελευταίας υποστάθμης…! Αν δεν υψώσουμε ανάστημα τώρα, πότε περιμένουμε…; Άλλωστε το χρωστάμε και στους μαθητές μας: να τους δείξουμε τον δρόμο, «για να φτιάξουν έναν κόσμο στο μπόι των Ονείρων και των Ανθρώπων»…!
Μάρτιος –Μάιος 2020.
Ηλίας Ρούσσος,
Θεολόγος (ΠΕ 01) στα:
Γυμνάσιο Αγίου Κηρύκου, Λύκειο και ΕΠΑΛ Ευδήλου Ικαρίας.