Για την εκπαίδευση σε ειδικά σχολεία
Αυτές τις μέρες με αφορμή την Κατάληψη από τους γονείς, του Ειδικού Σχολείου Καραβοστάμου, μπήκε μπροστά μας ένα μεγάλο κοινωνικό κυρίως θέμα, που αν και η αφορμή του είναι, να μην κλείσει το μόνο ειδικό σχολείο του νησιού μας, λόγω έλλειψης της απαραίτητης απαρτίας για τη λειτουργία του, το θέμα έχει καθαρά κοινωνικές προεκτάσεις.
Αφού σας παραθέσω σε λίνκ για να μην σας κουράσω, πρώτον με το σύντομο άρθρο μου, αλλά και δεύτερον για όποιον θέλει να αντλήσει πληροφορίες, είναι χρήσιμο να ξέρει πως λειτουργούν τα ειδικά σχολεία (www.pesea.gr/…/P.D.603-82_Organwsh&Leitourgia_), όπως και τον αντίστοιχο νόμο (ΝΟΜΟΣ 3699/2008 – ΦΕΚ 199/Α’/2.10.2008) από την εφημερίδα της Κυβερνήσεως (http://www.dsanet.gr/Epikairothta/Nomothesia/n3699_08.htm) που αναφέρεται κι αυτός στη λειτουργία και τις απαραίτητες υποδομές ενός ειδικού σχολείου, αλλά και τα συχνά ερωτήματα που θέτουν πολλοί για τα ειδικά σχολεία (http://www.pi-schools.gr/special_education_new/html/gr/8emata/entaksi/entaksi.htm..).
Επανερχόμενος λοιπόν στο θέμα και μετά από συζήτηση με τους γονείς των παιδιών που έχουν προχωρήσει στην κατάληψη, μπαίνουν μπροστά μας κύρια σοβαρά προβλήματα που αφορούν αυτή τη στιγμή την τοπική κοινωνία, χωρίς να παραμελώ τα θέματα που αφορούν τις αρμόδιες υπηρεσίες και το τι κάνουν, ή τι δεν κάνουν. Το σχολείο για να λειτουργήσει θέλει τουλάχιστον 6 παιδιά. Θα μου πείτε δεν υπάρχουν άλλα σ’ όλο το νησί;
Η απάντηση είναι ότι υπάρχουν και με μέτριους υπολογισμούς είναι γύρω στα 20 παιδιά. Το θέμα λοιπόν αρχίζει από εδώ και το λέω ξεκάθαρα στους γονείς αυτών των παιδιών που τα “κρατούν” στα σπίτια τους, είτε γιατί …”το πρόβλημα είναι δικό τους και δεν θέλουν να το ξέρει η τοπική μικρή κοινωνία”, είτε γιατί… “αφού εφαρμόζουν πιστά την φαρμακευτική αγωγή που έχουν από τους γιατρούς για τα παιδιά τους, δεν υπάρχει πρόβλημα να μένουν τα παιδιά μόνιμα στο σπίτι” και πολλές άλλες δικαιολογίες.
Ερωτώ λοιπόν εσάς γονείς, που καλώς ή κακώς έχετε στην οικογένεια σας ένα παιδί με ειδικές ανάγκες (ειδικές ικανότητες θα έλεγα εγώ), πιστεύετε ότι κάνετε το σωστό; Σέβομαι την σκέψη σας ότι υπάρχει η άποψη (λανθασμένη κατά τη άποψη μου) να κρατά ο καθένας τα προβλήματα του μέσα στους τοίχους του σπιτιού του. Αυτό λοιπόν λέγεται κοινωνικός ρατσισμός, που τα θύματα του είναι οι αθώες παιδικές ψυχούλες, που ζουν στην τοπική μας κοινωνία, “γκετοποιημένες” στο σπίτι – άσυλο, από τους γονείς τους που , δεν αμφιβάλω, κάνουν τα πάντα, όσα τους έχει πει η αρμόδια ιατρική υπηρεσία, αλλά τους στερούν το κυριότερο, την κοινωνική επαφή με τα άλλα παιδιά. Ενημερωτικά θα σας πω ότι σε άλλες περιοχές της Ελλάδας που τα παιδιά αυτά συμμετέχουν στα ειδικά σχολεία, πλην των πολύ βαριών περιπτώσεων, έχουν βελτίωση έως 80% στην απόδοση και συμμετοχή τους στη κοινωνία, που πολλές φορές δεν καταλαβαίνεις καν ότι το παιδί αυτό είναι παιδί με ειδικές ικανότητες. Αποφασίστε λοιπόν να πάτε τα παιδιά σας, αν είναι κάτω από 15 χρονών, στο Ειδικό Σχολείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Καραβόσταμο, αλλά και για τα παιδιά που είναι πάνω από 15 χρονών, γίνεται ήδη προσπάθεια να δημιουργηθεί αντίστοιχο σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο νησί, πιθανόν και από την νέα σχολική χρονιά.Όσον αφορά τις αρμόδιες υπηρεσίες, υπάρχει η κοινωνική υπηρεσία, που με κοινωνικές λειτουργούς μπορεί να επισκεφθεί τα σπίτια που ζουν αυτά τα παιδιά με ειδικές ικανότητες και μετά από συζήτηση με τους γονείς, να πεισθούν να αφήσουν τα παιδιά να πάνε από την νέα χρονιά στα σχολεία. Πρόσφατα είχα συνομιλία και με τον Έπαρχο Ικαρίας κ. Στέφανο Παμφίλη για το θέμα, ο οποίος με διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για την μετακίνηση των παιδιών από το σπίτι τους στο σχολείο και πάλι με επιστροφή από το σχολείο στο σπίτι, η Περιφέρεια Β. Αιγαίου έχει διαθέσει το απαραίτητο κονδύλι. Αντίστοιχη είναι και η ευαισθησία που δείχνει και ο Δήμος Ικαρίας. Για τη στελέχωση του “ειδικού” εκπαιδευτικού δυναμικού του σχολείου, πιστεύω ότι η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σάμου αλλά και η αρμόδια Υγειονομική και Κοινωνική Υπηρεσία του νομού μας, θα κάνουν τα δέοντα.
Αφήνω σαν επίλογο το θέμα που συζητήσαμε με γονείς των παιδιών που κάνουν κατάληψη και μου έκανε ιδιαίτερα θετική εντύπωση. Το μεταφέρω λοιπόν σαν πρόταση στην αρμόδια Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νησιού μας, γιατί μέσα σ’ όλα τα μαθήματα που κάνουν τα κανονικά σχολεία, να μην μπει, έστω και μία ώρα την εβδομάδα, η κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών αυτών (των “κανονικών” ) σχολείων, με τα παιδιά με ειδικές ικανότητες, ούτως ώστε όταν αυτά τα παιδιά αποφοιτήσουν από τα σχολεία τους να ενταχθούν ως ισότιμοι πολίτες στη κοινωνία, χωρίς κανένα πρόβλημα κοινωνικού ρατσισμού. Δεν είναι καθόλου άσχημη ιδέα και αν το σκεφτούν σύντομα οι αρμόδιοι, άμεσα εφαρμόσιμη.
Εμείς από την πλευρά μας ως Ικαριακή Ραδιοφωνία, σε συνεργασία πάντα με τους γονείς των παιδιών, μπορούμε να συνδιοργανώσουμε ομιλίες ειδικών (λογοθεραπευτών, κινησιοθεραπευτών ή άλλων ειδικών επιστημόνων) σε όλο το νησί, με συμμετοχή όλων των γονιών, για να σπάσουμε αυτό το “κοινωνικό ταμπού” και της δικής μας μικρής τοπικής κοινωνίας και να αφήσουμε αυτά τα παιδιά με ειδικές ικανότητες, να ελευθερώσουν την ενέργεια τους και τα ταλέντα τους και να αποφορτιστούν από τον ιδιότυπο περιορισμό τους μέσα στο ίδιο του το σπίτι.
Για την Ικαριακή Ραδιοφωνία
Σωτήρης Πολίτης
Η Κατάληψη στο Ειδικό Σχολείο Καραβοστάμου συνεχίζεται και την Τρίτη 23 Ιουνίου