Εδώ και παρά πολλά χρόνια υπάρχει έντονος προβληματισμός, ανησυχία και αγωνία στους γονείς για την επιβάρυνση της υγείας των παιδιών τους από τη συνεχόμενη αύξηση του βάρους της σχολικής τσάντας και του φορτίου που σηκώνουν καθημερινά οι μαθητές από και προς το σχολείο, ειδικά στις τάξεις του Δημοτικού όπου η σωματική ικανότητα των παιδιών δεν είναι τέτοια ώστε να μπορεί να αντέξει τέτοια βάρη και επιπρόσθετα, σε αυτή την ηλικία μπαίνουν οι βάσεις για την αρμονική μυοσκελετική ανάπτυξη των παιδιών.
Σύμφωνα με πορίσματα και τοποθετήσεις επιστημονικών φορέων το συνιστώμενο βάρος της σχολικής τσάντας πρέπει να είναι ανάλογο του 10% του σωματικού βάρους ενός μαθητή ή μαθήτριας της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες τοποθετήσεις, η άρση και μεταφορά μιας σχολικής τσάντας, της οποίας το βάρος υπερβαίνει το μέγιστο συνιστώμενο βάρος, διαταράσσει και επιβαρύνει τη φυσιολογική ανάπτυξη και υγεία των μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, το μεγάλο βάρος της σχολικής τσάντας σε συνδυασμό με τη λανθασμένη τοποθέτησή της στον ώμο του μαθητή, επιβαρύνει τη σπονδυλική στήλη και μπορεί να προκαλέσει έντονο πόνο στη μέση και παροδικές παραμορφώσεις όπως κύφωση και λειτουργική σκολίωση εκ στάσεως.
Το Υπουργείο Παιδείας σε παλιότερη εγκύκλιό του (Αριθ.Πρωτ.Φ.7/531/129567/Γ1/15-10-2010) επιδίωξε επί της ουσίας να μεταφέρει την ευθύνη για το ζήτημα στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς. Όμως έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών, την έκδοση των βιβλίων, την κατάσταση των σχολικών κτιρίων (απουσία ερμαρίων και χώρων γυμναστικής), τη μείωση των ωρών γυμναστικής αλλά και την κατάργηση σχολικών μονάδων ή τη διάλυση της δημόσιας μεταφοράς των μαθητών, που έχει σαν αποτέλεσμα χιλιάδες εξ’ αυτών σε όλη τη χώρα να κάνουν διαδρομές χιλιομέτρων για να πάνε στο πλησιέστερο σχολείο.
Το πρόβλημα πάνω απ’ όλα είναι παιδαγωγικό και είναι ευθύνη του κράτους. Γιατί είναι επίσημη κρατική πολιτική η βίαιη μετατόπιση όγκου και διδακτέας ύλης προς τα κάτω, σε πρώιμες ηλικίες, σε τάξεις του Δημοτικού ή ακόμα και στο Νηπιαγωγείο και η διαδικασία του φορτώματος από νωρίς που συνοδεύεται με την αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι δομημένα και τα σχολικά βιβλία που εισήχθησαν από το 2006-2007 στα οποία μπαίνουν διδακτικοί στόχοι που στην προηγούμενη φάση έμπαιναν σε μεγαλύτερες τάξεις.
Μια σειρά μέτρα (εξέταση παιδιών για μυοσκελετικά προβλήματα, αλλαγές σε αναλυτικά προγράμματα, επίλυση λειτουργικών-κτιριακών προβλημάτων στα σχολεία, ανάπτυξη αθλητικών υποδομών και δραστηριοτήτων) που έχουν προταθεί από τους αρμόδιους φορείς πρέπει άμεσα να υλοποιηθούν με κρατική ευθύνη και να μην ανατεθούν στη «διακριτική ευχέρεια» εκπαιδευτικών και γονιών.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ.Υπουργός τι μέτρα προτίθεται να πάρει ώστε να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά το παραπάνω πρόβλημα.
-
Οι βουλευτές
Θανάσης Παφίλης
Γιάννης Γκιόκας
Θεοδόσης Κωνσταντινίδης
Γιώργος Λαμπρούλης