2
Το σοβαρότατο ζήτημα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων στο Αιγαίο συζητήθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου (27/11/2012). Το θέμα ήρθε προς συζήτηση μετά από αίτημα της «Λαϊκής Συσπείρωσης», ενώ στη συνεδρίαση παρέστη και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Σπιλάνης, ο οποίος αναφέρθηκε στο σχέδιο που εκπονηθεικε από τη θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας εταιρεία PLANET, και ταχθηκε υπέρ της δημιουργίας κυκλικων ακτοπλοϊκων γραμμων. Στην ψηφοφορία που έγινε, την πρόταση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» υπερψήφισαν τέσσερις σύμβουλοι, οι τρεις της παράταξης και ο κ. Τεντόμας. Οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας και της μείζονος αντιπολίτευσης ψήφισαν λευκό και έτσι δεν πάρθηκε απόφαση απο το Π.Σ κατά αυτών των επικινδυνων σχεδιασμων.
27 Νοεμβρίου 2012
Οι θέσεις μας για τους σχεδιασμούς στην Ακτοπλοΐα
Έχει ανοίξει αυτό το διάστημα το οδυνηρό ζήτημα της αναδιάρθρωσης της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς η οποία θα μεταβάλλει συθέμελα τις θαλάσσιες μεταφορές στο Αιγαίο. Στο τραπέζι μπαίνουν εργασιακά, αναχρηματοδοτήσεις, ρυθμίσεις δανείων και η πλήρης ανατροπή του χάρτη των δρομολογίων αλλά και του ισχύοντος θεσμικού και φορολογικού πλαισίου. Στα χέρια του υπουργού Ναυτιλίας & Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη βρίσκεται έκθεση με τίτλο «Σχέδιο Δράσης για την Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Ακτοπλοΐας» την οποία συνέταξε κατόπιν σχετικής συνεννόησης η εταιρία σύμβουλος του δημοσίου Planet, (θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας). Μεταξύ άλλων η μελέτη εισηγείται ουσιαστικά ως «δυνητική κατεύθυνση» τον εκ του μηδενός επαναπροσδιορισμό των αναγκών δρομολόγησης από και προς τους λιμένες της χώρας και την πλήρη εφαρμογή (κατόπιν σχετικής μελέτης) του συστήματος hub and spoke.
Να χρησιμοποιούνται δηλαδή κάποια λιμάνια ως κομβικά τα οποία θα εξυπηρετούνται από κύριες γραμμές και τα υπόλοιπα περιμετρικά λιμάνια να εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές. Δηλαδή για παράδειγμα για να πάει κάποιος στις Κυκλάδες να ταξιδεύει π.χ. στην Σύρο και από εκεί με άλλο πλοίο να μεταφέρεται στον τελικό προορισμό του. Το ίδιο προτείνεται για τη Μυτιλήνη ως κομβικό λιμάνι και περιμετρικά της Χίου και της Λήμνου. Λόγος γίνεται ακόμα για άρση των θεσμικών περιορισμών που οδηγούν σε επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας του κλάδου και που συνδέονται πλήρως με την ασφάλεια των πλόων όπως είναι η απαίτηση κατοχής πιστοποιητικού ελληνομάθειας για το προσωπικό που δεν είναι Έλληνες, οι συνθέσεις “safe manning” (ασφαλούς επάνδρωσης) ανά πλοίο ανάλογα με το δρομολόγιο και τα χαρακτηριστικά του πλοίου και τα σωστικά μέσα. Στο πρόσφατο ναυάγιο του “Concordia” αναδείχτηκαν ακριβώς τέτοια προβλήματα κατά την εκκένωση του πλοίου.
Επίσης προωθείται η πλήρης απελευθέρωση των τιμών των ναύλων. Κρατικό ναυλολόγιο θα ισχύει μόνο στις επιδοτούμενες γραμμές. Απελευθερώνεται οριστικά το όριο ηλικίας των πλοίων της ακτοπλοΐας και παραπέμπεται για το απώτερο μέλλον η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στις άγονες γραμμές. Καταλαβαίνετε από τα παραπάνω, που είναι ένα μέρος των όσων προβλέπονται, ότι η περιοχή μας και συνολικά οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες του Αιγαίου για το λαό μας και τους ναυτεργάτες, επιστρέφουν και με τη βούλα δεκαετίες πίσω, ελέω των εφοπλιστικών συμφερόντων και της συγκυβέρνησης που τα υπηρετούν.
Θεωρούμε ότι επιβάλλεται, το Περιφερειακό Συμβούλιο να εκφράσει άμεσα την κατηγορηματική αντίθεσή του σ’ αυτές τις πολιτικές, που στην κυριολεξία καταδικάζουν τα νησιά μας σε αργό θάνατο καθώς και την απαίτησή του να σταματήσουν αυτές οι μεθοδεύσεις και να εξασφαλισθούν ανθρώπινες, σύγχρονες, ασφαλείς , τακτικές και με χαμηλό εισιτήριο ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Πρόσφατα συνήλθε σύσκεψη στον Πειραιά, στα Γραφεία της Πανελλήνιας Ένωσης Εμπορικού Ναυτικού με πρωτοβουλία των Εργατικών κέντρων Λέσβου, Σάμου και Κώ, της ΠΕΜΕΝ, του ΣΤΕΦΕΝΣΟΝ και της Πανελλήνιας Ένωσης Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΑΓΕΝ) με θέμα τις εξελίξεις στην ακτοπλοΐα, την ναπηγοεπισκευαστική βιομηχανία και τα λιμάνια.
Έπειτα από γόνιμη ανταλλαγή απόψεων, που ανέδειξε την κατάσταση που βιώνουν οι νησιώτες αλλά και όσοι επισκέπτονται τα νησιά καθώς και το τί σημαίνει για τους εργαζόμενους και τη οικονομία αλλά και τα εθνικά μας συμφέροντα ο μαρασμός της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, (την ώρα που χτίζονται πάνω από 400 πλοία ελλήνων εφοπλιστών, με επιδότηση μάλιστα από τον δημόσιο κορβανά) και το ξεπούλημα των λιμανιών κατέληξαν σε συγκεκριμένο πλαίσιο αιτημάτων και πρόγραμμα δράσης.
Σας διαβάζω αποσπάσματα από την απόφαση που υιοθετήθηκε στη σύσκεψη: “Προτεραιότητα στον προγραμματισμό της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης ΝΔ- ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και των εφοπλιστών είναι το σχέδιο της έκθεσης «για την αναδιάρθρωση της ελληνικής ακτοπλοΐας», η ανατροπή του συνόλου των δικαιωμάτων των ναυτεργατών με παράλληλη αύξηση της «μαύρης» ανασφάλιστης εργασίας, η δραστική συρρίκνωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, το ξεπούλημα στους επιχειρηματικούς ομίλους τα φιλέτων των μεγάλων λιμανιών του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και των άλλων λιμανιών Ανωνύμων Εταιρειών, των αεροδρομίων, χερσαίων και θαλάσσιων εκτάσεων και άλλων τομέων στρατηγικής σημασίας για την οικονομία και την άμυνα της χώρας.
Τους στόχους αυτούς υπηρετεί η επιστολή του υπουργού εμπορικής ναυτιλίας, κάλεσμα στις εφοπλιστικές ενώσεις, τα εργατικά σωματεία και τους φορείς της τοπικής διοίκησης, προκειμένου μέσα από τον «κοινωνικό διάλογο» της απάτης που θα ολοκληρωθεί μέχρι τις 5 Δεκέμβρη 2012, να εφαρμοστούν, στις αρχές του 2013, τα νέα αντιλαϊκά μέτρα στη ναυτιλία και στους συναφείς κλάδους. Η κατάργηση του «CABOTAGE» με τον αντιλαϊκό κανονισμό 3577/1992 της ΕΕ – απελευθέρωση της ακτοπλοΐας νόμος 2932/2001 – όξυνε τον ανταγωνισμό, ενίσχυσε την εφοπλιστική επιθετικότητα και χειροτέρευσε τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών και την κατάσταση των ναυτεργατών.
Αυξήσεις «φωτιά» πάνω από 300%, μέσα σε μια δεκαετία, στα εισιτήρια των επιβατών, προκλητικές φοροαπαλλαγές και κρατικές χρηματοδοτήσεις – εγγυήσεις στους εφοπλιστές για τη κατασκευή νεότευκτων σε ασιατικά ναυπηγεία Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων. Αποτελεί μεγάλη πρόκληση μια τετραμελής λαϊκή οικογένεια να πρέπει να ξοδέψει έναν ολόκληρο μισθό – πάνω από 600 ευρώ – για να ταξιδέψει με πλοίο από τη Λήμνο, τη Μυτιλήνη, τη Χίο την Ικαρία , τη Σάμο, τη Κω και τη Ρόδο στον Πειραιά. Πολλά νησιά αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα, τόσο από την μη δρομολόγηση όσο και από τη μείωση των, ήδη μικρής συχνότητας, δρομολογίων των πλοίων,. ενώ οι εφοπλιστές, που δραστηριοποιούνται στην Ακτοπλοΐα, καρπώνονται μεγάλα ποσά από τις κρατικές επιδοτήσεις.
Στο όνομα της εξυπηρέτησης των χαρακτηρισμένων ως «άγονων γραμμών» οι κρατικές επιδοτήσεις – μόνο για το 2012 ανέρχονται σε 125.000.000 ευρώ – Συνολικά για την περίοδο 2003 – 2012 εφαρμογής του αντιλαϊκού κανονισμού 3577/92 της ΕΕ – νόμος 2932/2001 για την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, έχουν δοθεί τεράστια ποσά στους εφοπλιστές από κρατικές επιδοτήσεις για τις «άγονες γραμμές».
Η ανεπάρκεια των συγκοινωνιών και τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια δημιουργούν προβλήματα στην οικονομία των νησιών, στα λαϊκά στρώματα που διατηρούν ορισμένες δραστηριότητες (τουρισμός, γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, μεταποιητικές βιοτεχνίες κ.α.).
Γενικότερα η αντιλαϊκή πολιτική, που ήδη εφαρμόζεται, σε συνδυασμό με τα νέα μέτρα-φωτιά που ψηφίστηκαν πρόσφατα στη Βουλή (3ο μνημόνιο) ή σχεδιάζονται (αναδιάρθρωση της ακτοπλοΐας, κατάργηση της μείωσης κατά 30% του ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου κ.ά.) θα έχουν ακόμα πιο σκληρές επιπτώσεις ιδιαίτερα στη ζωή των νησιωτών και θα συμβάλουν στην παραπέρα ερήμωση των νησιών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Η αντιμετώπιση των οξυμμένων προβλημάτων των εργαζόμενων, των λαϊκών στρωμάτων (εξασφάλιση μόνιμης σταθερής εργασίας με αξιοπρεπή μισθό και σύνταξη, δωρεάν υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας, στήριξη της αγροτιάς, η ανάπτυξη του τουρισμού, επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος, αντιμετώπιση των προβλημάτων ενεργειακής επάρκειας, υδροδότησης, των αναγκαίων υποδομών) απαιτούν ριζικές αλλαγές.
Απαιτούν ανάπτυξη που θα έχει κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι το κέρδος των μονοπωλίων.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση μπορούν να αξιοποιηθούν οι φυσικοί πόροι και οι πλουτοπαραγωγικές δυνατότητες για να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες της λαϊκής οικογένειας.
Καλούμε τους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα να συμβάλουν με τη μαζική συμμετοχή τους στην ενδυνάμωση της λαϊκής συμμαχίας και του αγώνα για τη διεκδίκηση του παρακάτω Καταθέτουμε το παρακάτω πλαισίο αιτημάτων που εγκρίθηκε στη σύσκεψη των 55 μαζικών φορέων στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ, και προτείνουμε να το προσυπογράψει το Περιφερειακό Συμβούλιο:
ØΕνιαίος, δημόσιος φορέας ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών, που θα λειτουργεί με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των νησιών και γενικότερα του λαού μας και όχι το κέρδος των εφοπλιστών.
ØΠλοία σύγχρονα και ασφαλή, αξιοποιώντας και διεύρυνση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, που θα υπηρετεί πρώτα και κύρια τις κοινωνικές ανάγκες, για θαλάσσιες μεταφορές, με διασφάλιση της δουλειάς των ναυτεργατών με συγκροτημένα δικαιώματα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική οργάνωση) και βελτίωση – κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους.
ØΌχι στην άρση του Καμποτάζ.
ØΑπρόσκοπτη και τακτική σύνδεση (ακτοπλοϊκή και αεροπορική) των νησιών μας μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα.
ØΟυσιαστική μείωση των ναύλων μεταφοράς επιβατών – οχημάτων – εμπορευμάτων, χωρίς η μείωση να αντισταθμιστεί με επιδοτήσεις, ή με άλλους τρόπους, στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Κατάργηση των φόρων στα αεροδρόμια και λιμάνια.
Ø Δωρεάν εισιτήρια για άνεργους ειδικές τιμές για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχοι, ΝΑΤ, πολύτεκνοι, φοιτητές, φαντάροι, ΑΜΕΑ).
Ø Βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων ορισμένων νησιών – με ευθύνη του κράτους – που σήμερα είναι σε απαράδεκτη κατάσταση.
ØΚαμία παραχώρηση λιμανιών, αεροδρομίων, μαρίνων, νησιών, βραχονησίδων σε ιδιώτες.
ØΚατάργηση των νόμων για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης. Άμεση, έκτακτη χρηματοδότηση για τις ανάγκες των ΑΕΝ, επαναφορά της σίτισης, της κάρτας μειωμένου εισιτηρίου (πάσο) των σπουδαστών και εξασφάλιση της ναυτολόγησης για τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Βελτίωση των όρων εκπαίδευσης των ναυτικών ΕΠΑΛ, κάλυψη όλων των υλικοτεχνικών υποδομών.
ØΠάλη για ένα ενιαίο δημόσιο φορέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, ο οποίος θα στηρίζει και θα συνεργάζεται με τους αντίστοιχους φορείς στις μεταφορές, στην ενέργεια, στην μεταποίηση. Για να εξασφαλιστεί η πλήρης σταθερή εργασία, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία των εργαζομένων, η κάλυψη των αυξανόμενων λαϊκών αναγκών, με κεντρικά σχεδιασμένη χρησιμοποίηση και ανάπτυξη των σημερινών υποδομών των ναυπηγείων.
Τα όσα μας είπε ο κ. Σπιλάνης, Γ.Γ. του Υπουργείου για να διασκεδάσει δεν μας ικανοποιούν. Αποτελούν προσπάθεια να διασκεδάσει τις ανησυχίες μας. Ξέρει πολύ καλά ότι τα όσα καταγγείλαμε ισχύουν. Ενώ αποκρύπτει βασικές παραμέτρους αυτών των σχεδιασμών και δεν απαντάει σε καίρια ερωτήματα για παράδειγμα:
Γιατί αποκρύπτει ότι η εν λόγω μελέτη της PLANET μιλάει καθαρά για ακτινωτά δρομολόγια, που θα δημοπρατούντα διεθνώς, με τους ευνόητους κινδύνους για τα εθνικά μας συμφέροντα;
Γιατί υποκρύπτει ότι τα λιμάνια χωρίζονται σε κομβικά και περιμετρικά και ότι καταργούνται μια σειρά περιορισμοί που οι εφοπλιστές θεωρούν κόστος ;
Γιατί αποκρύπτει μια σειρά άλλες ολέθριες για την ασφάλεια των πλόων ρυθμίσεις;
Το κείμενο, εξάλλου, που μας έδωσε ως προσωπική του άποψη είναι νεφελώδες δυσνόητο και δεν λέει τίποτα ουσιαστικά αντίθετο από τις ρυθμίσεις που προωθούνται. Για όλους αυτούς τους λόγους πρέπει να αντιταχθούμε σε ‘αυτές τις μεθοδεύσεις.
ΣΤΡΑΤΗΣ ΚΟΡΑΚΑΣ
ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΒΟΡ. ΑΙΓΑΙΟΥ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΒΟΡ. ΑΙΓΑΙΟΥ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ