Table of Contents
Εκτός του πρώην Δικτύου ΟΤΑ και νυν Αναπτυξιακού ΟΤΑ ΔΑΦΝΗ θα μείνει η Ικαρία, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου στις 19 Ιουνίου κατά την 9η Τακτική Συνεδρίαση του. Ο Δήμος Ικαρίας πλέον δεν θα είναι μέλος και θα επιλέγει σε ποια προγραμματική δράση, αν υπάρξει, θα συμμετέχει.
Βασικό επιχείρημα της δημοτικής αρχής Λαϊκής Συσπείρωσης, είναι ότι σκοπός των «Αναπτυξιακών Οργανισμών» είναι να γίνουν «εταίροι στη συνεργατική εκτέλεση από κοινού με τους ΟΤΑ της δημοτικής και περιφερειακής πολιτικής», δηλαδή φορείς ισότιμοι με τους ΟΤΑ που θα μπορούν ανεμπόδιστα να ασκούν αρμοδιότητες των ΟΤΑ.
”Τα νησιά μας, Φάροι βιώσιμης ανάπτυξης”: Βράβευση μαθητών Γυμνασίου με Λυκειακές τάξεις Ραχών Ικαρίας από το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων
Επιστολή για το θέμα έστειλε στους επικεφαλής των παρατάξεων το Σωματείο εργαζομένων στους Δήμους Ικαρίας & Φούρνων.
Το βίντεο από την 9η Συνεδρίαση όπου συζητήθηκε το θέμα
Ο Νίκος Καλαμπόγιας επικεφαλής της Πανικαριακής Ενότητας Αλλαγής, υπενθύμισε τη συνεργασία με το ΔΑΦΝΗ στον τομέα της καταπολέμησης της ενεργειακής φτώχειας με την αξιοποίηση φυσικών πόρων σε σχολεία και δημόσια κτίρια και τόνισε τους σκοπούς του ΔΑΦΝΗ όπως αναγράγονται στο καταστατικό, ότι η εταιρεία λειτουργεί υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, συμπράττει από κοινού με τους ΟΤΑ-μέλη της ή και με άλλους Ο.Τ.Α. στην υλοποίηση της αναπτυξιακής πολιτικής στον Ελληνικό νησιωτικό χώρο.
“Σχέδιο καθαρής ενεργειακής μετάβασης της Ικαρίας”: Γεωθερμία & Φωτοβολταϊκά στο τραπέζι-Μέχρι τέλος Νοεμβρίου η υπογραφή του ΣΚΕΜ
Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Ηλ. Γαγλίας (ΑΣΠΙ) είπε, ότι αν και συμφωνεί με το σκεπτικό της εισήγησης της ΛΑΣ , πιστεύει πως αν μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία του ΔΑΦΝΗ καλό θα ήταν να γίνει.
Ολοκλήρωση Σχεδίου Καθαρής Ενεργειακής Μετάβασης Ικαρίας – Δείτε το ερωτηματολόγιο
Η ψηφοφορία
Η εισήγηση της δημοτικής αρχής για τη μη συμμετοχή της Ικαρίας στον Αναπτυξιακό ΟΤΑ ΔΑΦΝΗ υπερψηφίστηκε με τη διπλή ψήφο του προέδρου του ΔΣ κου Ράπτη.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι κ. Κ. Ράπτης, κ. Ν. Λαρδάς, κ. Σπ. Τέσκος, κ. Γ. Καλογερής, κ. Σωτ. Κόχυλας, κ. Ξ. Κόχιλας, κ. Σ. Κουντούπης, κ. Ι. Μαμματάς ψήφισαν κατά της αποδοχής της πρότασης του Δ.Σ του ΔΑΦΝΗ, για την μετατροπή του από Δίκτυο ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό ΟΤΑ.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι κ. Ν. Καλαμπόγιας, κ. Τσαντές Φίλιππος, κ. Ράπτης Φώτιος κ. Π. Καραγιαννάκης, κ. Γ. Κουλουλίας, κ. Καρίμαλης Φίλιππος, κ. Μουσέτης Βαγγέλης – Παναγιώτης, κ. Η. Γαγλίας ψήφισαν υπέρ της αποδοχής της πρότασης του Δ.Σ του ΔΑΦΝΗ, για την μετατροπή του από Δίκτυο ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό ΟΤΑ.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι Κούβαρης Σπύρος που ψήφισε παρών και η Καρίμαλη-Λαρδά Βασιλική είχε αποχωρήσει κατά την συζήτηση του θέματος. Ο Δήμαρχος Φανούρης Καρούτσος απουσίαζε από αυτή τη συνεδρίαση και τον αντικαθιστούσε ο Αντιδήμαρχος κος Λαρδάς.
Η εισήγηση της δημοτικής αρχής
«Πριν λίγες μέρες (7/6/2024) στάλθηκε στον δήμο μας η πρόταση του ΔΑΦΝΗ για την μετατροπή του από Δίκτυο ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό ΟΤΑ. Πρόταση που εγκρίθηκε στ σε πρόσφατη συνεδρίασή του Δ.Σ του ΔΑΦΝΗ.
Με το διαβιβαστικό που σας κοινοποιήθηκε το ΔΑΦΝΗ ζητεί, απαραίτητα πριν το τέλος του Ιουνίου, να λάβουμε απόφαση με σκοπό τη συνέχιση συμμετοχής μας στο ΔΑΦΝΗ υπό το νέο καθεστώς του ΑΟΤΑ.
Πριν τοποθετηθούμε πάνω στην πρόταση του Δ.Σ του ΔΑΦΝΗ, κρίνουμε αναγκαίο να ανέρθουμε στον χαρακτήρα των ΑΟΤΑ που μετρανε λίγα χρόνια ζωής στην τοπική διοίκηση της χώρας μας
Οι μεταρρυθμίσεις στην Τοπική Διοίκηση μετράνε τουλάχιστον 30 χρόνια εφαρμογής, από όλες τις κυβερνήσεις, και σε πλήρη συμφωνία με τις ευρωενωσιακές πολιτικές. Στόχος τους ήταν – και έχει πλέον αποτυπωθεί σε συγκεκριμένα απτά αποτελέσματα – η συμβολή των ΟΤΑ στη δημοσιονομική πειθαρχία, η εμπορευματοποίηση υπηρεσιών, η ανατροπή εργασιακών δικαιωμάτων, συνολικά η αντιλαϊκή επίθεση μέσω και των Περιφερειών & Δήμων.
Σε συνέχεια αυτών, η τωρινή κυβέρνηση της ΝΔ, χωρίς να τις καταργεί, τις προηγούμενες ρυθμίσεις για της Α.Ε στους ΟΤΑ θεσμοθέτησε τους λεγόμενους
«Αναπτυξιακούς Οργανισμούς». Πρόκειται για «ανώνυμες εταιρείες, με σκοπό, μεταξύ άλλων, την επιστημονική και τεχνική υποστήριξή τους (σημ. των ΟΤΑ), την προώθηση της επιχειρηματικής, οικονομικής και γενικότερα βιώσιμης ανάπτυξης του Δήμου».
Σκοπός των «Αναπτυξιακών Οργανισμών» είναι να γίνουν «εταίροι στη συνεργατική εκτέλεση από κοινού με τους ΟΤΑ της δημοτικής και περιφερειακής πολιτικής», δηλαδή φορείς ισότιμοι με τους ΟΤΑ που θα μπορούν ανεμπόδιστα να ασκούν αρμοδιότητες των ΟΤΑ.
Σε αυτό το πλαίσιο κρίνουμε τουλάχιστον προσχηματικό τον ισχυρισμό (copy-paste της επιχειρηματολογίας της κυβέρνησης) πως ο αναπτυξιακός οργανισμός είναι ένας
«βραχίονας δημόσιου συμφέροντος», που «μετέχουν δήμοι και μόνο δήμοι».
Άλλωστε, αυτό-αναιρείται από τις κείμενες διατάξεις που ορίζουν πως πρόκειται για
«ανώνυμες εταιρείες ειδικού σκοπού» που ναι μεν έχουν «μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα», αλλά αυτό διόλου «δεν συνεπάγεται απαραίτητα και την έλλειψη οιασδήποτε δραστηριότητας» η οποία «μπορεί να φέρει οικονομικό αποτέλεσμα», δηλαδή πώληση υπηρεσιών, ΣΔΙΤ, ανταποδοτικότητα, επιχειρηματική δράση. Γνωστή τακτική, να κρύβεται η ουσία πίσω από τις λέξεις.
Ακόμη πιο εύγλωττα, ο προτεινόμενος σκοπός φέρει ενδεικτικά και όχι περιοριστικά τον εξής κατάλογο: επιστημονική, συμβουλευτική, τεχνική υποστήριξη για θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων των δήμων, προώθηση της αναπτυξιακής πολιτικής, υποστήριξη για την ωρίμανση έργων υποδομής, καθήκοντα τεχνικής υπηρεσίας των ΟΤΑ, υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής, διαχείριση προγραμμάτων ψηφιακής σύγκλισης, αξιοποίηση των ΑΠΕ, διαχείριση βιολογικών αποβλήτων, αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων, υλοποίηση επιχειρησιακών προγραμμάτων, διοικητική υποστήριξη τεχνικών υπηρεσιών, εν γένει υποστήριξη των ΟΤΑ κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους με συμβατικές αναθέσεις….
Με δυο λόγια, ο Αναπτυξιακός Οργανισμός λειτουργεί ως όχημα για να εκχωρηθούν αρμοδιότητες και υποδομές των δήμων στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Το κόστος της λειτουργίας τους το επιβαρύνονται οι ΟΤΑ, άρα εντέλει οι δημότες. Τα
«πολλαπλασιαστικά οφέλη» που επιδιώκονται από τη σύσταση του δεν αφορούν όλους, αλλά σε αυτούς που αναμένεται να εμπλακούν επενδυτικά.
Είναι προκλητικό να επικαλείται η κυβέρνηση και οι ποικιλώνυμοι υποστηρικτές της ιδίας πολιτικής «την έλλειψη προσωπικού» , για την οποία οι ίδιοι ευθύνονται διαχρονικά, μαζί με τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Μάλιστα όλοι αυτοί υποστηρίζουν πως «η νομοθέτηση των Αναπτυξιακών Οργανισμών έρχεται να υποστηρίξει τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες των δήμων». Η αλήθεια είναι πως, αντί η κυβέρνηση να στελεχώσει και να ενισχύσει τις Τεχνικές και λοιπές Υπηρεσίες των ΟΤΑ με μόνιμο προσωπικό που απαιτείται άμεσα, προωθεί εργαλεία, ώστε οι δήμοι πιο αποτελεσματικά να συνδράμουν, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, στην κερδοφορία των επιχειρηματιών. Ο Αναπτυξιακός Οργανισμός δε «θα υποβοηθήσει τις υπηρεσίες» όπως ισχυρίζονται. Οι Τεχνικές, οι διοικητικές, οι οικονομικές κ.ά. υπηρεσίες των ΟΤΑ θα συνεχίσουν να είναι υποστελεχωμένες, αποδιοργανωμένες, χωρίς εξοπλισμό και στήριξη. Το ευέλικτο επιτελικό κράτος που προωθούν είναι με λιγοστούς εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα, και με πολλές αναθέσεις σε μεγαλο- επιχειρηματίες.
Τέλος σχετικά με το ενδεχόμενο ένταξης του Δήμου Ικαρίας σε ένα «Αναπτυξιακό Οργανισμό» σας κοινοποιούμε την γνώμη του Σωματείου εργαζομένων στους Δήμους Ικαρίας & Φούρνων όπως έφτασε σήμερα στους επικεφαλής των παρατάξεων με επιστολή του Δ.Σ (επισυνάπτετε).
Κατόπιν αυτών λαμβάνοντας υπ οψιν ότι θέση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και της διοίκησης του Δήμου Ικαρίας είναι πως παλεύουμε:
ü Ώστε οι δημοτικές υπηρεσίες να μη λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και να είναι στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών.
ü Για την κατάργηση των σχετικών νόμων που επιτρέπουν τις ιδιωτικοποιήσεις.
ü Για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού σε όλες τις Υπηρεσίες του δήμων.
ü Για πλήρη εργασιακά δικαιώματα και εξασφάλιση όλων των όρων υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων ΟΤΑ.
ü Για επαρκή χρηματοδότηση από το κράτος προς τους δήμους.
Προτείνουμε στο Δ.Σ να απορρίψει την πρόταση του Δ.Σ του ΔΑΦΝΗ, για την μετατροπή του από Δίκτυο ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό ΟΤΑ.
Σε περίπτωση που αυτό δεν γίνει, η σχέση του Δήμου Ικαρίας με το ΔΑΦΝΗ, θα καθορίζεται με επιμέρους προγραμματικές συμβάσεις για όποια δράση κρίνει το Δ.Σ ότι μπορεί να αξιοποιηθεί αύτη η συνεργασία»
Η επιστολή του Σωματείου εργαζομένων Δήμων Ικαρίας & Φούρνων
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΗΜΩΝ ΙΚΑΡΙΑΣ & ΦΟΥΡΝΩΝ
ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ
«Κυβέρνηση, Περιφερειάρχες και η πλειοψηφία των Δημάρχων είναι αποφασισμένοι να κάνουν άλματα στη λειτουργία των δήμων και των περιφερειών ως επιχειρήσεις συστήνοντας Αναπτυξιακούς Οργανισμούς.
Με τους αναπτυξιακούς οργανισμούς οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές αποκτούν ένα σημαντικό εργαλείο για να προχωρούν σε ιδιωτικοποιήσεις δημοτικών υπηρεσιών, να αξιοποιούν τα κονδύλια για επενδύσεις προς όφελος των μονοπωλιακών ομίλων, ενώ επιφέρουν αποφασιστικό χτύπημα στη μόνιμη και σταθερή εργασία. Οι αναπτυξιακοί οργανισμοί εξυπηρετούν τη πολιτική της συγκέντρωσης σε μεγαλύτερους “παίχτες” των κρατικών επενδύσεων και των δημοτικών φόρων. Αποτελούν κεντρική πολιτική όλων των κυβερνήσεων.
Συγκεκριμένα θα αρκεί μία απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Αναπτυξιακού Οργανισμού για να εκχωρηθεί οποιαδήποτε δημοτική υπηρεσία στους ιδιώτες. Το τι θα επιλέγεται κάθε φορά να εκχωρηθεί θα εξαρτάται από το καταστατικό του Οργανισμού, που θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να τροποποιηθεί. Στη πρώτη γραμμή για ιδιωτικοποιήσεις είναι οι τεχνικές υπηρεσίες που είναι σε κάθε σχέδιο οργανισμού, οι πολεοδομίες, οι κοινωνικές υπηρεσίες και η καθαριότητα, αλλά όπως δείχνει το παράδειγμα του Αναπτυξιακού Οργανισμού του Δήμου Χερσονήσου, που μέσω υπεργολάβων δόθηκαν σε ιδιώτη οι οικονομικές υπηρεσίες, καμία δημοτική υπηρεσία δεν είναι εκτός του πλαισίου λειτουργίας τους.
Επίσης με τον νόμο με τον οποίο συγκροτούνται οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί επιτρέπεται η πρόσληψη προσωπικού μόνο με ελαστικές σχέσεις εργασίας.
Οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί είναι στην πραγματικότητα επιχειρήσεις, με διευρυμένες αρμοδιότητες, άλλα και χώρο δράσης, καθώς θα συνενώνουν μία σειρά από δήμους ή και περιφέρειες.
Η σύσταση των ΑΟΤΑ, πατάει στη βάση υπαρκτών και σοβαρών προβλημάτων των δήμων όπως η υποστελέχωση και η υποχρηματοδότηση από το κεντρικό κράτος.
Οι ΑΟΤΑ αποτελούν αυτόνομες Ανώνυμες Εταιρείες της Τοπικής Διοίκησης, έξω και μακριά από τον έλεγχο των αιρετών οργάνων. Πρόκειται δηλαδή για ένα “σκιώδη δήμο”, που λειτουργεί δίπλα στους αιρετούς δήμους, ως μια επιχείρηση παροχής υπηρεσιών.
Ένας Αναπτυξιακός Οργανισμός λοιπόν στον Δήμο μας ποιος τον χρειάζεται ;; Αναφερόμαστε, φυσικά, στο Δίκτυο Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ), ΜΚΟ που ιδρύθηκε το 2006, με στόχο τότε “την ενδυνάμωση της τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών και την ενεργοποίηση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης στο νησιωτικό χώρο(…)” και το οποίο από την 2η Μαρτίου 2024 έχει μετατραπεί από Δίκτυο ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό ΟΤΑ Α.Ε (ΑΟΤΑ), «αξιοποιώντας» πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Το Σωματείο εργαζομένων του Δήμου Ικαρίας καλεί το Δ.Σ του Δήμου Ικαρίας να καταψηφίσει και να μην συμμετάσχει σε ένα Αναπτυξιακό Οργανισμό ΟΤΑ ΑΕ γιατί πρόκειται για μια μαύρη αναδιάρθρωση που στόχο έχει σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο ένα μικρό επιτελικό κράτος που θα λειτουργεί με επιχειρηματικά κριτήρια, χωρίς μόνιμη και σταθερή εργασία.»
Από το καταστατικό του Αναπτυξιακού ΟΤΑ ΔΑΦΝΗ
«Η εταιρεία λειτουργεί υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, συμπράττει από κοινού με τους ΟΤΑ-μέλη της ή και με άλλους Ο.Τ.Α. στην υλοποίηση της αναπτυξιακής πολιτικής στον Ελληνικό νησιωτικό χώρο. Έχει ως σκοπό:
1. Την τεχνική και θεσμική υποστήριξη των νησιωτικών ΟΤΑ για την ωρίμανση και υλοποίηση έργων και μελετών τους και εν γένει των δημοσίων συμβάσεων κάθε είδους που προτίθενται να εκτελέσουν.
2. Την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στους νησιωτικούς ΟΤΑ στο πλαίσιο του επιχειρησιακού και τεχνικού προγραμματισμού τους.
3. Την ενδυνάμωση της τοπικής κοινωνίας και των δομών αυτοδιοίκησης των νησιών, ώστε η λήψη αποφάσεων σχετικά με την οικονομική ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς τοπικά να καταστεί περισσότερο συμμετοχική.
4. Την εφαρμογή αναπτυξιακών πολιτικών μέσω της αξιοποίησης χρηματοδοτικών εργαλείων και της διαχείρισης αναπτυξιακών, επενδυτικών και άλλων προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους.
5. Την προώθηση ολοκληρωμένων, καινοτόμων και έξυπνων λύσεων στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ενεργειακής αποδοτικότητας, της βιώσιμης κινητικότητας, της διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων και της ολοκληρωμένης διαχείρισης υδατικών πόρων για τον περιορισμό και την προσαρμογή των νησιών στην κλιματική αλλαγή. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η σύσταση και συμμετοχή σημάτων ενεργειακών κοινοτήτων και λοιπών συλλογικών σχημάτων επενδύσεων.
6. Τη μόχλευση χρηματοδοτήσεων από Ευρωπαϊκά προγράμματα προς όφελος των νησιωτικών ΟΤΑ κατά μόνας ή για ομάδες αυτών.
7. Την προώθηση επενδυτικών σχημάτων και πρακτικών διακυβέρνησης που προάγουν την καινοτομία και την κοινωνική ενσωμάτωση.
8. Την ανάληψη ρόλου λειτουργού υπηρεσιών και υποδομών των ΟΤΑ με στόχο την υποστήριξη τους για την ορθή εξυπηρέτηση των τοπικών αναγκών.
9. Τη διατήρηση και προστασία του νησιωτικού περιβάλλοντος το οποίο αποτελεί βασικό οικονομικό πόρο σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
10. Τη στήριξη του βιώσιμου τουρισμού και των μορφών εναλλακτικού τουρισμού.
11. Τη συμμετοχή σε διεθνείς οργανισμούς και σχήματα, που ευνοούν την ανταλλαγή εμπειριών και τεχνογνωσίας.
12. Τη διαμόρφωση και προώθηση προτάσεων πολιτικής προς όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης με κύριο στόχο την ενεργοποίηση του κατάλληλου νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου που θα καταστήσει εφικτή την υλοποίηση των ευρύτερων στόχων της εταιρείας.
13. Την επικοινωνία, ενημέρωση και προβολή πληροφοριών, δράσεων και ενεργειών δημοσίου ενδιαφέροντος για την πληροφόρηση των μετόχων και του ευρύ κοινού.
14. Τη διοργάνωση εκδηλώσεων, συνεδρίων, σεμιναρίων και άλλων εκδηλώσεων συναφών με τους λοιπούς σκοπούς της εταιρείας.
15. Η από κοινού με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης εφαρμογή της αναπτυξιακής πολιτικής προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
16. Η ενίσχυση της διοικητικής και τεχνικής επάρκειας των μελών του Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μέσω της επιστημονικής, συμβουλευτικής και τεχνικής υποστήριξης.
17. Η ωρίμανση, υποβολή και υλοποίηση έργων υποδομών.
18. Η ωρίμανση, υποβολή και υλοποίηση δράσεων και έργων που εντάσσονται στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης της Ατζέντας 2030 του ΟΗΕ.
19. Η ωρίμανση, υποβολή και υλοποίηση έργων και η παροχή υπηρεσιών ψηφιακής σύγκλισης.
20. Η εν γένει υποστήριξη των μελών του Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση αυτοδιοικητικών αρμοδιοτήτων.»