Μετά τις νέες εξελίξεις με την υποχρεωτικότητα εγκατάστασης POS σε ένα πλήθος επιχειρήσεων και επαγγελματιών, ανατρέξαμε ειδησεογραφικά στο 2018 όπου τότε ένας επαγγελματίας από την Καλαμάτα, αρνήθηκε την εγκατάσταση POS, όταν τον επισκέφτηκαν εφοριακοί, στέλνοντας μάλιστα εξώδικο στην εφορία! Ο ίδιος δηλώνει διατεθειμένος κάνει μια μικρή υποχώρηση: να δεχτεί την εγκατάσταση του μηχανήματος, αρκεί και η τράπεζα να δεχτεί να του δίνει το… αντίστοιχο ποσοστό του τζίρου της!
Το εξώδικο πρωτοκολλήθηκε και παρελήφθη κανονικά από την Οικονομική Υπηρεσία της Καλαμάτας.
Η εξώδικη δήλωση του ελεύθερου επαγγελματία που κατατέθηκε στην εφορία, σύμφωνα με το tharrosnews.gr έχει ως εξής:
«Με την παρούσα δήλωση σας κάνω γνωστό ότι στην επιχείρησή μου δεν πρόκειται να τοποθετήσω μηχάνημα ΡΟS για τους κάτωθι λόγους:
1) Με την τοποθέτηση του μηχανήματος ΡΟS αυτόματα γίνεται συνέταιρος και δικαιούχος στις εισπράξεις μου ένα τρίτο πρόσωπο, η τράπεζα, η οποία αρπάζει μέρος του τζίρου μου, δηλαδή με απλά λόγια μέρος της εργασίας και των κόπων μου, χωρίς να έχει συμβάλει καθόλου στα έξοδα λειτουργίας της επιχειρήσεώς μου. Ουσιαστικά εξαναγκάζεται ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, εν μέσω της τεράστιας οικονομικής ύφεσης που διανύει η χώρα εξαιτίας της απάτης εις βάρος μας από τους κυβερνώντες και τους τραπεζίτες, να προσθέσει ένα επιπλέον έξοδο στην επιχείρησή του, αφού τα μηχανήματα POS ενοικιάζονται από τις τράπεζες, με αποτέλεσμα να μειώνεται ακόμα περισσότερο ο τζίρος της κάθε επιχείρησης, καθώς υπάρχουν προμήθειες για κάθε συναλλαγή που διενεργείται.
Όλα αυτά υποχρεωτικά, αποστερώντας μου οιανδήποτε οικονομική πρωτοβουλία.
Ποσοστά από την τράπεζα
Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να αποδεχτώ αυτό, καθώς υπάρχει ευθεία προσβολή του άρθρου 5 παρ. 1 του Συντάγματος, όσον αφορά στην οικονομική μου ελευθερία, η οποία περιορίζεται. Όποιος με υποχρεώσει, συμμετέχει σε εκβίαση και υπεξαίρεση εις βάρος μου. Αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα που αντιμετωπίζονται και με την αυτόφωρη διαδικασία.
2) Με την υποχρεωτική χρησιμοποίηση των καρτών και του μηχανήματος ΡΟS, αυτόματα γνωρίζει ένα τρίτο πρόσωπο (η τράπεζα), δηλαδή ένας ιδιώτης, τις καταναλωτικές και όχι μόνο συνήθειες του χρήστη των καρτών, αποστερώντας του την οποιαδήποτε ιδιωτικότητα στην προσωπική του ζωή, προσβάλλοντας το δικαίωμα της ελευθερίας του σαν οικονομική και κοινωνική οντότητα. Ευθεία παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του Συντάγματος και των νόμων που είναι σύμφωνοι με αυτό.
3) Η αναφερόμενη εις το ΦΕΚ 1445/2017 τεύχος δεύτερο Α.Α.Δ.Ε., σύμφωνα με το Φ.ΕΚ. Ιδρύσεώς της [Φ.Ε.Κ. 94/27-05-2016. ν.4389], στερείται νομικής προσωπικότητας και, επομένως, δεν είναι νομικό πρόσωπο. Δε δικαιούται να πραγματοποιήσει ουδεμία οικονομική ή συμβολαιογραφική πράξη, ούτε να παραστεί σε δικαστήριο, λόγω ελλείψεως νομικής προσωπικότητάς της.
Επίσης, το ότι δε δίνει λογαριασμό σε καμία δημόσια κρατική υπηρεσία, τι κάνει τα χρήματα που εισπράττει και πού τα διαθέτει, είναι απόδειξη της υπεξαιρέσεως δημοσίου χρήματος και αρνούμαι να γίνω συνεργός στη διαρκή αυτή απάτη.
Παρ’ όλα αυτά, δείχνοντας καλή θέληση, δύναμαι να αποδεχτώ την τοποθέτηση του μηχανήματος POS εις την επιχείρησή μου, μόνο με την προϋπόθεση ότι και η τράπεζα θα μου δίνει το αντίστοιχο ποσοστό του τζίρου της.
Και αυτό δεν το λέω απλά εγώ. Το επιβάλλει το άρθρο 4 του Συντάγματος».
να θυμίσουμε πως το 2018 υπήρχαν έντονες αντιδράσεις για την εγκατάσταση τότε POS με την κατάσταση να φτάνει και σε χειροδικία στην κοντινή μας Πάτμο ,μετά τον ξυλοδαρμό εφοριακού από αγανακτισμένο επιχειρηματία του νησιού.
Ασαφές νομικό πλαίσιο για την υποχρεωτικότητα
Διαβάζουμε στο e-forologia.gr την εγκύκλιο του 2017 που ισχύει και σήμερα πως εξαιρούνται από την υποχρέωση απόκτησης POS οι επιτηδευματίες που πωλούν αποκλειστικά σε επιχειρήσεις.
Με την εγκύκλιο 83942/27-7-2017 δίνονται διευκρινίσεις σχετικά με την απόκτηση POS.
Επιτηδευματίες με συναλλαγές αποκλειστικά σε επιχειρήσεις
Συγκεκριμένα διευκρινίζεται σχετικά με τους επιτηδευματίες που πωλούν αποκλειστικά σε επιχειρήσεις ότι «η υποχρέωση απόκτησης τερματικού POS δεν αφορά δικαιούχους πληρωμής (ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις και εταιρίες) που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά σε άλλες επιχειρήσεις (νομικά ή φυσικά πρόσωπα) που δρουν στο πλαίσιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας (Β2Β συναλλαγές), ακόμη και αν οι εν λόγω δικαιούχοι πληρωμής διαθέτουν ΚΑΔ που περιλαμβάνεται στη λίστα της με αριθ. 45231/2017 κυα». Με τη φράση αυτή δίνεται σαφής ερμηνεία για το θέμα που με προηγούμενο άρθρο του e-forologia (Εξαίρεση υποχρέωσης χρήσης POS για συναλλαγή αποκλειστικά προς επιχειρήσεις) είχαμε επισημάνει και ταυτόχρονα δίνεται απάντηση στο ΟΕΕ όπως την είχε ζητήσει.
ΚΑΔ υπόχρεων
Όσον αφορά το θέμα που προκάλεσε προβληματισμό σχετικά με τον ΚΑΔ που αναφερόταν ως κύριος στην Αρ.Πρωτ. 45231/2017, διευκρινίζεται ότι ο καθορισμός των υπόχρεων γίνεται βάσει του τετραψήφιου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), όπως προκύπτει από την Εθνική Ονοματολογία Οικονομικών Δραστηριοτήτων, και δεν σχετίζεται με τη δηλούμενη στις φορολογικές αρχές κύρια δραστηριότητα της επιχείρησης. Επομένως, κάθε δικαιούχος πληρωμής που διαθέτει ΚΑΔ, ο οποίος συμπεριλαμβάνεται στη λίστα της εν λόγω κυα και τον έχει δηλώσει είτε ως κύρια είτε ως δευτερεύουσα δραστηριότητα, κρίνεται υπόχρεος και οφείλει να προβεί στην απόκτηση POS εφόσον συναλλάσσεται με πληρωτές οι οποίοι δρουν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα.
Αποδεκτά μέσα πληρωμών
Σχετικά με τα αποδεκτά μέσα πληρωμών διευκρινίζεται ότι ως τερματικό αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα προς εκπλήρωση της οριζόμενης υποχρέωσης νοούνται όλες οι διαθέσιμες συσκευές (πχ. ασύρματο και ενσύρματο τερματικό POS, mobile POS), μέθοδοι και εφαρμογές (πχ. Virtual POS) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποδοχή καρτών, τόσο με φυσική παρουσία κάρτας, όσο και χωρίς φυσική παρουσία κάρτας (πωλήσεις εξ’ αποστάσεως). Επομένως, στο πεδίο εφαρμογής του νόμου και της κοινής υπουργικής απόφασης εμπίπτει οποιαδήποτε εφαρμογή πληρωμής διά της οποίας ο πληρωτής δύναται να κινήσει πράξη πληρωμής με κάρτα (πιστωτική, χρεωστική, προπληρωμένη). Υπογραμμίζεται ότι είναι εκτός πεδίου εφαρμογής η μεταφορά πίστωσης ή η άμεση χρέωση καθώς και η πληρωμή μέσω εναλλακτικών καναλιών εξυπηρέτησης (πχ. e-banking).
Προθεσμία συμμόρφωσης
Σχετικά με την προθεσμία συμμόρφωσης στις σχετικές διατάξεις αναφέρεται ότι η προθεσμία συμμόρφωσης ορίζεται στις 27-07-2017. Όσοι δικαιούχοι πληρωμής προβούν σε έναρξη δραστηριότητας από 27-06-2017 έως 27-07-2017 έχουν προθεσμία συμμόρφωσης έως και την 27η Αυγούστου 2017. Τέλος, όσοι δικαιούχοι πληρωμής προβούν σε έναρξη ή σχετική μεταβολή δραστηριότητας μετά την 27η Ιουλίου 2017 έχουν προθεσμία συμμόρφωσης εντός μηνός από την έναρξη τους.
Πρόστιμα
Στους παραβάτες επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ εάν:
α) Ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου,
β) Ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική Υπηρεσία τιμολόγιο αγοράς ή μίσθωσης τερματικού ή οποιοδήποτε βεβαίωση (υπεύθυνη δήλωση περί χρήσης συσκευών ή υπηρεσιών για την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτα) που αποδεικνύει την κατοχή τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα.
Το εν λόγω πρόστιμο δεν επιβάλλεται όταν κατά τη διενέργεια ελέγχου ο υπόχρεος επιδεικνύει στο αρμόδιο όργανο, έγγραφο με το οποίο πιστοποιείται η απόρριψη αιτήματος του υπόχρεου έγκρισης χορήγησης τερματικού από αδειοδοτημένο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών.
Όσοι υπόχρεοι έχουν υποβάλει αίτημα πριν την παρέλευση της οριζόμενης προθεσμίας και το τερματικό αποδοχής μέσων πληρωμών με κάρτα δεν τους έχει χορηγηθεί για λόγους που ανάγονται στο πιστωτικό ίδρυμα, γεγονός το οποίο βεβαιώνεται εγγράφως, απαλλάσσονται της επιβολής προστίμου.
Δείτε την εγκύκλιο εδώ
Τι έχει αλλάξει και τι προσπαθεί να ”περάσει” η κυβέρνηση για να ”πατάξει” το μαύρο χρήμα
Την επέκταση των τερματικών POS σε 35 (ΚΑΔ) κλάδους της ελληνικής οικονομίας προχωράει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης από την 1η Ιανουαρίου 2024. Σύμφωνα με το σχέδιο απόφασης, καλύπτεται πλέον το 100% της οικονομικής δραστηριότητας και αμέσως μετά την ψήφιση του φορολογικού νομοσχεδίου θα δημοσιοποιηθούν οι όροι και τα πρόστιμα σε όσους δεν συμμορφωθούν.
Στην απόφαση θα προβλέπεται η υποχρέωση όλων των επαγγελματιών να τηρούν επαγγελματικούς λογαριασμούς και να δέχονται όλα τα μέσα πληρωμής, όπως και το IRIS. Σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλονται πρόστιμα που θα φθάνουν τα 1.500 ευρώ κατά περίπτωση.
Κατ’ εξαίρεση ορίζεται ότι για το χρονικό διάστημα από 1.2.2024 έως και 1.3.2024 αναστέλλεται η επιβολή προστίμου στους νέους υπόχρεους εφόσον αποδεδειγμένα έχουν προμηθευτεί τερματικά αποδοχής καρτών έως και 31.1.2024 και αναμένουν την εγκατάστασή του.
Σύμφωνα με το σχέδιο απόφασης που δημοσιεύει η «Κ» και έχουν επεξεργαστεί η ΑΑΔΕ, το ΥΠΕΘΟ αλλά και το υπουργείο Ανάπτυξης, από την 1η Ιανουαρίου (και σε όσους δεν έχει εγκατασταθεί το τερματικό, ενεργοποίηση εντός του Φεβρουαρίου) θα πρέπει να διαθέτουν POS, μεταξύ άλλων, οι ταξιτζήδες, όσοι δραστηριοποιούνται στις ασφάλειες ζωής, στις λαϊκές αγορές, οι μεσίτες και οι ασφαλιστικοί πράκτορες στις αγοραπωλησίες ακινήτων κ.λπ. Οπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, με την επέκταση των POS αναμένεται να αυξηθούν κατακόρυφα τα δηλωθέντα εισοδήματα. Για παράδειγμα, εξηγούν, σήμερα ένας ιδιοκτήτης άδειας ταξί δηλώνει μέσα ακαθάριστα έσοδα 28.540 ευρώ και καθαρά κέρδη 3.726 ευρώ. Με την υποχρεωτική εγκατάσταση POS, το μεγαλύτερο τμήμα των πολιτών θα πληρώνει με κάρτα. Οπως επίσης και στις λαϊκές αγορές. Η εξέλιξη αυτή θα φέρει στην επιφάνεια ένα μεγάλο τμήμα των πραγματικών τους εισοδημάτων, τόσο τα ακαθάριστα όσο και τα καθαρά.
Σε όσους δεν συμμορφώνονται θα επιβάλλονται πρόστιμα έως 1.500 ευρώ κατά περίπτωση.
Σημειώνεται ότι σε σύνολο 676.000 (ΑΦΜ) ελευθέρων επαγγελματιών, το 32,7% δηλώνει είτε μηδενικά εισοδήματα είτε ζημίες. Επιπροσθέτως, ένα 25,5% δηλώνει εισοδήματα μέχρι 5.000 ευρώ. Οι νέοι υπόχρεοι σε τερματικά θα πρέπει να δηλώσουν τα POS που διαθέτουν στο μητρώο που έχει δημιουργηθεί. Εκτός από τα τερματικά που συνεργάζονται με ελληνικές τράπεζες, θα δηλωθούν και τα POS που έχουν έδρα το εξωτερικό. Σημειώνεται ότι δεν είναι παράνομο κάποια επιχείρηση να διαθέτει POS εξωτερικού (που έχουν εγκατασταθεί από αλλοδαπό πάροχο υπηρεσιών πληρωμών), αρκεί αυτό να είναι δηλωμένο στην εφορία.
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν υποχρέωση, εκτός από τη σύνδεση των ταμειακών μηχανών τους με τα POS, να συνδέσουν τον επαγγελματικό λογαριασμό τους με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS, όπως επίσης να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει. Σύμφωνα με το σχέδιο απόφασης:
• Οι επαγγελματίες υποχρεωτικά αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία IRIS online payments.
• Οι επαγγελματίες δηλώνουν ηλεκτρονικά έναν ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ (www.aade.gr) με τη χρήση των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν οι χρήστες για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, εντός προθεσμίας ενός μηνός από την έναρξη άσκησης δραστηριότητάς τους.
Στον επαγγελματικό λογαριασμό αποδέχονται συναλλαγές που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως, ενδεικτικά, μέσα πληρωμής με κάρτα, εντολές άμεσης χρέωσης, μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές, υπηρεσία IRIS, καθώς και συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές που διενεργούνται μέσω του επαγγελματικού λογαριασμού αφορούν αποκλειστικά την εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υπόχρεου.