3η Δεκεμβρίου – Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρίας
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, το Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Ικαρίας διοργάνωσε μια πολυδιάστατη δράση συνεκπαίδευσης, στην οποία συμμετείχαν οι μαθητές του σχολείου και μαθητές της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ευδήλου. Η πρωτοβουλία αυτή είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας, την ενημέρωση και την καλλιέργεια σεβασμού για τα θεμελιώδη δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, προάγοντας την ισότητα και τη συμπερίληψη στην εκπαίδευση και στην ευρύτερη κοινωνία.
Η Διευθύντρια του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Ικαρίας, υποδέχτηκε τους προσκεκλημένους του Δημοτικού Σχολείου Ευδήλου, την Διευθύντρια και μια εκπαιδευτικό που συνόδευσαν ομάδα μαθητών.
Η Διευθύντρια του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Ικαρίας, στην ομιλία της για την έναρξη της εκδήλωσης και των δράσεων, τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής σημεία:
«Η Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία επισημαίνει τις αρχές που εξαγγέλονται στον Καταστατικό Χάρτη την Ηνωμένων Εθιών, οι οποίες αναγνωρίζουν την εγγενή αξιοπρέπεια και αξία και τα ίσα και αναφαίρετα δικαιώματα όλων των μελών της ανθρώπινης κοινωνίας, την ανάγκη κάθε οργανωμένη πολειτία να εγγυηθεί την πλήρη απόλαυσή τους, χωρίς διακρίσεις, από τα άτομα με αναπηρίες»,
«Όσο αφορά την Εκπαίδευση τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες στην εκπαίδευση. Τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια ενιαία, ποιοτική και ελεύθερη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε ίση βάση με τους άλλους, στις κοινότητες τις οποίες ζουν. Παρέχονται αποτελεσματικά εξατομικευμένα μέτρα υποστήριξης, σύμφωνα με το στόχο της πλήρους ενσωμάτωσης»,
«Από φέτος εφαρμόζεται στη χώρα μας η νέα Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 “Μια Ελλάδα με όλους, για όλους”. Η νέα Στρατηγική στοχεύει στη βελτίωση του πλαισίου συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής, οικονομικής, πολιτικής και πολιτιστικής ζωής της χώρας, στη μέγιστη δυνατή αυτονομία, ασφάλεια και ευημερία των ατόμων με αναπηρία, καθώς και στην αύξηση της ορατότητάς τους στην κοινωνία.»
Κλείνοντας τον λόγο και πριν την έναρξη των δράσεων, η διευθύντρια τόνισε ότι «η στάση μιας κοινωνίας απέναντι στα άτομα με αναπηρία αντανακλά το επίπεδο ηθικών αξιών και δημοκρατικής ευαισθησίας ενός πολιτισμού».
Οι μαθητές εισήχθησαν σε ζητήματα που άπτονται της ισότιμης πρόσβασης, της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της αξιοποίησης εξειδικευμένων μέσων υποστήριξης, τα οποία διασφαλίζουν τη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στην καθημερινή ζωή. Συγκεκριμένα, έγινε αναφορά σε μέσα, εργαλεία καθώς και σε καινοτόμες μεθόδους και προγράμματα εναλλακτικής επικοινωνίας που υποστηρίζουν την ενίσχυση της αυτονομίας και της επικοινωνίας, ενώ παράλληλα, εξοικειώθηκαν με κανόνες συμπεριφοράς στην καθημερινή επικοινωνία με Άτομα με Αναπηρία.
Ακολούθως, οι μαθητές των δύο σχολείων είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν, να αλληλεπιδράσουν και να συνεργαστούν μέσω μιας σειράς βιωματικών δραστηριοτήτων που οργανώθηκαν ώστε να προσομοιώνουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν άτομα με διαφορετικές μορφές αναπηρίας. Οι δραστηριότητες επελέγησαν με σκοπό οι μαθητές να προσεγγίσουν βιωματικά την κάθε μορφή αναπηρίας, να προβληματιστούν, να συζητήσουν για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία στην καθημερινή τους ζωή, να αναπτύξουν τη συνεργασία και να γνωρίσουν τις διαφορετικές μορφές επικοινωνίας εντός της ομάδας, να συνειδητοποιήσουν ότι οι άνθρωποι έχουν πολλούς διαφορετικούς τρόπους να κάνουν πράγματα, να αντιλαμβάνονται τον κόσμο και να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση και την κοινωνική ευαισθησία προς τα άτομα με αναπηρία.
Συγκεκριμένα, σε επίπεδο αισθητηριακών αναπηριών, οι μαθητές συμμετείχαν στις ακόλουθες δραστηριότητες:
- Προσομοίωση της καθημερινότητας ατόμων με οπτική αναπηρία.
Οι μαθητές μπήκαν σε ρόλο ατόμου με οπτική αναπηρία αλλά και συνοδού. Κινήθηκαν στο χώρο με κλειστά μάτια, υπό την καθοδήγηση και υποστήριξη συμμαθητή και αναγνώρισαν αντικείμενα μέσω των υπόλοιπων αισθήσεων. - Γνωρίζοντας τη μέθοδο γραφής Braille. Οι μαθητές εισήχθησαν στον κώδικα Braille, το σύστημα γραφής και ανάγνωσης των τυφλών, και εξασκήθηκαν γράφοντας λέξεις όπως «ισότητα» και «αποδοχή».
- «Σιωπηλός ομιλητής». Οι μαθητές κλήθηκαν να επικοινωνήσουν συγκεκριμένες προτάσεις στους συμμαθητές τους χωρίς να χρησιμοποιούν προφορικό ή γραπτό λόγο, βασιζόμενοι αποκλειστικά σε νοήματα και κινήσεις χειλιών, χωρίς την παραγωγή ήχου. Η δραστηριότητα αυτή ανέδειξε μεταξύ άλλων, τη σημασία της χειλαναγνωσίας και της νοηματικής ως βασικών μέσων επικοινωνίας για άτομα με απώλεια ακοής.
- Χριστουγεννιάτικο Τραγούδι στη Νοηματική Γλώσσα. Απόδοση ενός χριστουγεννιάτικου τραγουδιού στη νοηματική γλώσσα, υπό την καθοδήγηση εξειδικευμένου εκπαιδευτικού. Μέσα από αυτή τη συμβολική ενέργεια, οι μαθητές ενίσχυσαν την κατανόηση της γλώσσας των κωφών ως μέσου επικοινωνίας και έκφρασης.
Σε επίπεδο νοητικών αναπηριών και διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών οι μαθητές παρακολούθησαν και συμμετείχαν στις εξής δράσεις:
- Βιωματική Αναπαράσταση της Καθημερινότητας Ατόμων στο Φάσμα του Αυτισμού:
Οι μαθητές βίωσαν έντονα ηχητικά, απτικά και αισθητηριακά ερεθίσματα, ώστε να αντιληφθούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αυτισμό στην καθημερινότητά τους. Η δραστηριότητα αυτή ανέδειξε την ένταση των ερεθισμάτων και την ανάγκη για δομημένο και προβλέψιμο περιβάλλον. - “Ραδιοσαλάτα” από τους Εκπαιδευτικούς:
Οι εκπαιδευτικοί διάβασαν διαλόγους με διαφορετικές θεματικές ταυτόχρονα, δημιουργώντας σύγχυση στους μαθητές. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, αποδόθηκε η δυσκολία κατανόησης και παρακολούθησης μιας συζήτησης από ένα άτομο με νοητική υστέρηση. - “Ραδιοσαλάτα” με Πρωταγωνιστές τους Μαθητές:
Οι μαθητές συμμετείχαν κρατώντας λέξεις, με στόχο να δημιουργήσουν μια πρόταση. Ωστόσο, οι λέξεις ήταν ασύνδετες, προσφέροντας μια εμπειρία της δυσκολίας στην οργάνωση σκέψης και λόγου που συχνά βιώνουν τα άτομα με νοητικές αναπηρίες. - Δημιουργία Συνθήματος για τη Διαφορετικότητα:
Οι μαθητές κρατούσαν χαρτόνια με λέξεις και συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν το σύνθημα της “διαφορετικότητας”: «Όλοι διαφορετικοί, μαζί μια ομάδα ανίκητη.» Το αποτέλεσμα αποτέλεσε μήνυμα αποδοχής και συνεργασίας, ενισχύοντας την ιδέα ότι η μοναδικότητα του καθενός συνεισφέρει στη δύναμη της ομάδας.
Σε επίπεδο κινητικών αναπηριών, μαθητές και εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στις παρακάτω δραστηριότητες:
- Κίνηση με Αναπηρικό Αμαξίδιο – Βιωματική Προσέγγιση της Προσβασιμότητας του Σχολείου : Οι μαθητές μετακινήθηκαν στον σχολικό χώρο χρησιμοποιώντας αναπηρικό αμαξίδιο. Οι μαθητές κλήθηκαν να προσεγγίσουν το σχολείο, υποδυόμενοι άτομα με κινητικές αναπηρίες. Δόθηκε η ευκαιρία να κατανοήσουν τη σημασία της προσβασιμότητας και της υποστήριξης.
- Προσομοίωση Αθλοπαιδιάς Καλαθοσφαίρισης με Αμαξίδιο:
Στον προαύλιο χώρο του σχολείου, οι μαθητές συμμετείχαν σε κινητικές δεξιότητες από το άθλημα της καλαθοσφαίρισης με αναπηρικά αμαξίδια. Η δραστηριότητα αυτή, πέρα από τη βιωματική κατανόηση, ανέδειξε τη δύναμη και τη θέληση που χαρακτηρίζουν τα άτομα με κινητικές αναπηρίες στον αθλητισμό.
Οι δράσεις ολοκληρώθηκαν με ανοιχτή συζήτηση, όπου οι μαθητές μοιράστηκαν σκέψεις και συναισθήματα. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, οι μαθητές έμαθαν να εκτιμούν τις προκλήσεις αλλά και τις δυνατότητες που υπάρχουν, καλλιεργώντας αξίες όπως η ισότητα και η αποδοχή.
Η ημέρα ολοκληρώθηκε με μια καλλιτεχνική δραστηριότητα, όπου οι μαθητές, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού καλλιτεχνικών του Ε.Ε.Ε.ΕΚ., δημιούργησαν αναμνηστικά μετάλλια από πηλό. Το κάθε μετάλλιο αποτέλεσε ένα σύμβολο ενότητας, αποδοχής και σεβασμού, υπενθυμίζοντας τη σημασία της συμπερίληψης και της ενσυναίσθησης.
Παράλληλα, ο Σύλλογος Ηλιαχτίδα, ο συνοδοιπόρος μας, παρουσίασε με δύο από τους μαθητές του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Ικαρίας, που αποτελούν τη θεατρική ομάδα «Τα Θαλασσοπούλια» το θεατρικό έργο «Εκείνος και το σμήνος», στην Αίθουσα του Πολιτιστικού Συλλόγου Καραβοστάμου Ικαρίας.
Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν την 3η Δεκεμβρίου στο Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Ικαρίας, αναδείχθηκαν ως ένα ισχυρό μέσο προώθησης της κοινωνικής ευαισθησίας και ενσωμάτωσης, υπενθυμίζοντας τη σημασία της υποστήριξης καθώς και ότι ο δρόμος προς μια δίκαιη και ισότιμη κοινωνία ξεκινά από τη βαθύτερη κατανόηση και αποδοχή της διαφορετικότητας.
Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
&
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
ΤΟΥ Ε.Ε.Ε.ΕΚ. ΙΚΑΡΙΑΣ