Κάλεσμα σε εκπαιδευτικούς και γονείς για ακύρωση της διεξαγωγής των επικείμενων εξετάσεων (τύπου pisa) για τους μαθητές δημοτικού που φοιτούν στη ΣΤ τάξη και τους μαθητές που φοιτούν στη Γ Γυμνασίου, κάνει ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου λίγες μέρες μετά την δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ από το Υπουργείο Παιδείας.
Ελληνική Pisa: Δύο σχολεία στην Ικαρία – Τα σχολεία που επιλέχθηκαν για το Βόρειο Αιγαίο
Παράλληλα ο Σύλλογος κηρύσσει 3ωρη στάση εργασίας για τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων και θα πραγματοποιήσει κινητοποίηση στο Δημοτικό Σχολείο Κοκκαρίου στις 22/5 όπου και η ημερομηνία διεξαγωγής της “ελληνικής pisa”.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου:
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Β/2659/2-5-2024 για μια ακόμα χρονιά ορίζονται 660 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια) από το Υπουργείο Παιδείας για τη διεξαγωγή των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» για τους μαθητές της ΣΤ’ Τάξης Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου. Οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 22 Μαΐου.
Οι εξετάσεις αυτές δεν είναι κάτι καινούργιο· επιχειρείται να διεξαχθούν για 3η συνεχόμενη χρονιά παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που αποκάλυψαν τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης τις προηγούμενες φορές. Η πραγματική στόχευση των εξετάσεων αυτών είναι να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματά τους για την «αξιολόγηση» – «αποτίμηση» του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος έτσι ώστε να προωθηθούν πιο γρήγορα όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί σχεδιασμοί ως «αναγκαίοι» (κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών, «εθνικό απολυτήριο», προώθηση δεξιοτήτων κλπ.) και να αξιοποιηθούν έτσι ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του δημόσιου σχολείου.
Μέσω της «ελληνικής PISA», η οποία λειτουργεί συμπληρωματικά στο αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της «εσωτερικής, εξωτερικής και ατομικής αξιολόγησης», η κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας επιχειρούν:
ü να μεταβιβάσουν τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στην εκπαίδευση σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς.
ü να προωθήσουν τη λογική των δεξιοτήτων αντί της ουσιαστικής – δημιουργικής γνώσης: οι μαθητές να γνωρίζουν τη Γλώσσα αποκλειστικά ως μέσο επικοινωνίας, να έχουν διδαχτεί από τα μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών μόνο προβλημάτων, να μένουν στην επιφανειακή γνώση των φυσικών φαινομένων κτλ.
ü να αποτελέσουν τα σταθμισμένα τεστ και οι επιδόσεις των μαθητών σε αυτά, μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας που σε συνδυασμό με την αξιολόγηση θα οδηγήσουν σε απόλυτη κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, των εκπαιδευτικών.
Αντίστοιχες εξετάσεις που «αποτιμούν» τα εκπαιδευτικά συστήματα έχουμε και διεθνώς με τραγικά αποτελέσματα κυρίως για τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων. Η διεθνής πείρα έχει αποδείξει ότι οδήγησαν σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων, σε απολύσεις εκπαιδευτικών, σε διαχωρισμό των μαθητών και τη διοχέτευση αυτών που προέρχονται από εργατικές-λαϊκές οικογένειες σε σχολεία υποβαθμισμένα. Σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκαν αντίστοιχες εξετάσεις όχι μόνο δεν περιορίστηκαν οι ταξικές ανισότητες, δεν καλυτέρευσαν τα εκπαιδευτικά συστήματα, αλλά αυτές διευρύνθηκαν (π.χ. Γαλλία, Αγγλία κλπ)
Οι εξετάσεις αυτές διεξάγονται τη στιγμή που Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας προωθούν και επιχειρούν να επιβάλλουν όλο το πλαίσιο της «αξιολόγησης» στον κλάδο, χωρίς να μπορούν να πείσουν κανέναν και σέρνοντας τους εκπαιδευτικούς για πολλοστή φορά στα δικαστήρια.
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση δεν υλοποιεί ούτε ένα μέτρο που μπορεί πραγματικά να αναβαθμίσει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Αιτήματα που χρόνια τώρα ο κλάδος αναδεικνύει, όπως η κατάσταση της σχολικής στέγης και των υποδομών, ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, η κάλυψη των αναγκών με μόνιμο προσωπικό ώστε να σταματήσει η αθλιότητα της αναπλήρωσης, η κάλυψη όλων των μαθητών που έχουν ανάγκη από παράλληλη στήριξη, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί σε όλα τα σχολεία, ειδικά μετά την όξυνση των προβλημάτων που κληρονομήσαμε από την πανδημία και την τραγική διαχείριση των κλειστών σχολείων, αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ίδιο το περιεχόμενο του σχολείου, τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία.
Είναι φανερό ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δε μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα μαζί με γονείς και μαθητές διεκδικεί.
Παρά τα κονδύλια ΕΣΠΑ που σπαταλήθηκαν, τα προπαγανδιστικά ψεύδη, τον αυταρχισμό που επέδειξε τα δύο τελευταία χρόνια το ΥΠΑΙΘ, η «ελληνική ΡΙSA» εξελίσσεται σε φιάσκο. Γι’ αυτό, παρά τις νομοθετικές προβλέψεις, δε γενικεύεται για το σύνολο των σχολείων της χώρας. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά επιλέγεται δειγματοληπτική επιλογή σχολείων και όχι η πανεθνική εφαρμογή, ακριβώς επειδή υπήρξε ισχυρή αντίσταση τα προηγούμενα χρόνια και οι εξετάσεις ακυρώθηκαν, ιδιαίτερα στα σχολεία όπου υπήρξε συντονισμένα στάση εργασίας των εκπαιδευτικών και αποχή των γονιών. Στο νησί μας ακυρώθηκαν και οι δύο προηγούμενες προσπάθειες του Υπουργείου, πέρσι και πρόπερσι.
Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε εξετάσεις που χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές σε παιδιά και αποπαίδια, δε θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε αυτά τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν.
Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, όσοι το επιθυμούν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.
Αυτό το σχολείο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική της κυβέρνησης, τους σχεδιασμούς της ΕΕ, που υπηρέτησαν αδιαλείπτως όλες οι κυβερνήσεις, τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ, αλλά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, όπως η λεγόμενη αξιολόγηση και οι εξετάσεις τύπου PISA.
Παλεύουμε για:
o Σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια
o Λιγότερα παιδιά σε κάθε τμήμα
o Μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό
o Ολόπλευρη στήριξη των ειδικών μαθησιακών αναγκών των μαθητών μας
o Γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία
o Βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τους μαθητές μας να αγαπούν τη γνώση
Για ένα σχολείο της γνώσης, της μόρφωσης και της ολόπλευρης διαπαιδαγώγησης του νέου ανθρώπου και όχι της τυποποίησης και του ανταγωνισμού. Ένα σχολείο δημιουργικό και δημοκρατικό, όπου κάθε παιδί θα αναγνωρίζει τον εαυτό του.
Οι εξετάσεις της «ελληνικής PISA» δε θα γίνουν!
ü Απαιτούμε από το ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη λεγόμενη «ελληνική PISA».
ü Καλούμε το Δ.Σ. της ΔΟΕ να αναλάβει την ευθύνη ώστε, με συλλογικό και συντονισμένο τρόπο, να ακυρωθεί στην πράξη, πανελλαδικά, η εφαρμογή της «ελληνικής PISA». Να καλύψει όλους τους συναδέλφους που τα σχολεία τους έχουν επιλεγεί για αυτές τις εξετάσεις να μη συμμετέχουν με κάθε τρόπο. Να προκηρύξει 3ωρη πανελλαδική στάση εργασίας που θα αξιοποιηθεί για τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων.
ü Προτείνουμε κοινή σύσκεψη ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και ΑΣΓΜΕ για να συντονίσουν τον αγώνα τους για το μπλοκάρισμα των εξετάσεων.
ü Καλούμε την ΑΣΓΜΕ, τις Ομοσπονδίες και τις Ενώσεις Γονέων, αλλά και τους Συλλόγους Γονέων των συγκεκριμένων σχολείων που έχουν επιλεγεί να καλέσουν σε αποχή από τις εξετάσεις.
ü Ενημερώνουμε τους γονείς για την ανάγκη από κοινού να ακυρώσουμε τις εξετάσεις.
ü Κηρύσσουμε 3ωρη στάση εργασίας για τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων και καλούμε όλα τα μέλη του Συλλόγου στην κινητοποίηση στο Δημοτικό Σχολείο Κοκκαρίου στις 22/5.
Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων μας,
τα αντιεκπαιδευτικά τους σχέδια θα μείνουν στα χαρτιά!
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Χρήστος Πανούσος Φώτης Μαντζώρος